Μόνος στο σκοτάδι

Νέο γραμματάκι σήμερα το Δδ. Το θυμόμαστε από το Δεκέμβριο αλλά και από τη μαθήτρια μας τη Δέσποινα, οπότε ξέρουμε το κεφαλαίο να το φτιάχνουμε σαν τρίγωνο.Στο μικρό υπάρχει μια μικρή δυσκολία, οπότε αφού δείξουμε στα παιδιά πως να το γράφουν και το εντοπίσουμε στο παρακάτω βίντεο, μπορούμε να τους το περιγράψουμε σαν ανάποδο 6 με μια γραμμή από πάνω. ίσως αυτό βοηθήσει κάποιους, ειδάλλως, ο καθένας μπορεί να έχει μια διαφορετική πρόταση για τη γραφή του.

Αρχίζουμε λοιπόν βλέποντας τις ασκήσεις από την προηγούμενη φορά και την ορθογραφία (Παρέλειψα να το αναφέρω σε προηγούμενες αναρτήσεις). Προχωράμε στο επεισόδιο της σειράς “Ένα γράμμα, μια ιστορία” : Ο Δακρυσμένος Δράκος. Εντοπίζουμε στο εναρκτήριο τραγούδι όλα τα γράμματα που έχουμε συναντήσει έως τώρα καθώς και  μέσα στο επεισόδιο το γράμμα Δδ όπου το βλέπουμε.

Στο τέλος του βίντεο βλέπουμε 2 νέες λέξεις από τις οποίες απομονώνουμε τα Δ και δ, καθώς στη συνέχεια η Μαγική Γραμμούλα μας ξαναδείχνει πως θα τα σχεδιάζουμε σωστά και παίζουμε και ένα παιχνίδι με τα μπαλόνια ή το δάσος.

Δδ

Στη συνέχεια αξιοποιούμε τις δραστηριότητες που παρουσιάζει η σελίδα stintaxi.com. Για να τις δούμε κάνουμε κλικ στην εικόνα.

Ddd

Έχοντας δει το νέο γράμμα και έχοντας κατανοήσει τον τρόπο που σχεδιάζεται, δείχνουμε στον πίνακα μερικές φορές ακόμη πως σχηματίζεται και καλούμε τους πιο…θαρραλέους μαθητές να μας δείξουν πως εκείνοι το σχηματίζουν. Στη συνέχεια ανοίγουμε το τετράδιο εργασιών και εξασκούμαστε στην ορθή γραφή του εκεί βοηθώντας όσους δυσκολεύονται. Σε αυτό το σημείο, μπορούμε και να προσθέσουμε το μαγικό μολύβι με το γράμμα Δδ (Δδ με τα φωνήεντα) καθώς και το σπιτάκι στο χωριό των ήσυχων γραμμάτων.

Μπορούμε πια να περάσουμε στο μάθημα, στο οποίο πρώτα θα δούμε την εικόνα και θα μιλήσουμε για τα πρόσωπα που βλέπουμε, το τι έχει συμβεί, τι καιρό κάνει, ποια συναισθήματα αποτυπώνονται στα πρόσωπά τους και φυσικά θα το συνδέσουμε με το προηγούμενο μάθημα. Αναλύουμε λοιπόν τα στοιχεία της εικόνας και πεοργράφουμε το βλέπουμε στο σπίτι, τι χρώματα είναι τα ρούχα των παιδιών και φυσικά λέξεις στην εικόνα που αρχίζουν από δ ή το περιέχουν. Αν δε βρίσκουμε λέμε άλλες λέξεις από αντικείμενα που μπορεί να βρίσκονταν μέσα στο σπίτι και θυμόμαστε ότι περιέχουν το δ.

Στη συνέχεια μπορούμε να περάσουμε στο κείμενο. Αφού είδαμε πριν το γράμμα δ, το συνδέουμε με όλα τα φωνήεντα που έχουμε δει μέχρι τώρα και διαβάζουμε όλοι μαζί τις φωνούλες που σχηματίζονται. Σχετική δραστηριότητα έχει και η ΤάξηΑστεράτη στο φυλλάδιο παρακάτω. Έχοντας δει πλέον τις φωνούλες, οι μαθητές θα μπορούν ίσως πιο εύκολα να τις θυμηθούν και να τις αναγνωρίσουν μέσα στο κείμενο που υπάρχει στη συνέχεια. Ζητάμε τη βοήθεια εκείνων που πιστεύουν ότι μπορούν να τα καταφέρουν και φυσικά βοηθάμε και εμείς όπου χρειάζεται και αναλύουμε φωνούλα-φωνούλα, μετά λέξη-λέξη και στη συνέχεια όλη τη πρόταση μέχρι το αντίστοιχο σημείο στίξης. Εκεί επισημαίνουμε την ορθή χρήση του καθώς και το πως θα διαβαζόταν χωρίς αυτό ή με κάποιο άλλο πχ το ερωτηματικό ή το θαυμαστικό. Διαβάζουμε όλο το μάθημα έτσι και φτάνουμε σιγά σιγά στο τέλος. Αφού ολοκληρώσουμε το ξαναδιαβάζουμε όλοι μαζί και μετά μπορούμε να παίξουμε. Αρχίζουμε να διαβάζουμε επίτηδες λάθος διάφορες λέξεις του κειμένου, ή μπορούμε να το διαβάσουμε νευριασμένα, ψιθυριστά, χαμογελαστά, νυσταγμένα. Όποιον τρόπο και αν επιλέξουμε τα παιδιά ενθουσιάζονται και θέλουν κι άλλο. Έτσι έχοντας δει όλο το κείμενο μπορούμε πια να περάσουμε στις υπόλοιπες ασκήσεις του βιβλίου και του τετραδίου εργασιών

Ολοκληρώνοντας τις ασκήσεις των βιβλίων μπορούμε να ακούσουμε το τραγούδι αυτής της ενότητας που είναι η συνέχεια από αυτό της προηγούμενης ενότητας από τη συλλογή Λάχανα και Χάχανα: Το κουτάβι

Φυσικά και σε αυτό το μάθημα ανάλογα το χρόνο μας μπορούμε να φτιάξουμε το βιβλίο των Γραμμάτων, να σχηματίσουμε το γράμμα με πλαστελίνη, να το κόψουμε σε χαρτόνι ή να το ζωγραφίσουμε σε διάφορα μεγέθη σε μπλοκ ζωγραφικής, να το σχηματίσουμε με συρματάκι, να το κυκλώσουμε σε εφημερίδες και περιοδικά. Όλες αυτές οι δραστηριότητες είναι φυσικά πάρα πολλές, οπότε επιλέγουμε αυτές που θεωρούμε ότι ταιριάζουν καλύτερα στη τάξη μας. Ιδέα για εξώφυλλο στο βιβλίο των γραμμάτων υπάρχει στη συνέχεια.

Καρτελα γραμματων -δ

Επιπλέον δραστηριότητες από που αλλού; Από την ΤάξηΑστεράτη….

Δείτε το στο slideshare.net