Με βάρκα και σωσίβιο

Στην νέα ενότητα καθ΄υπόδειξη του βιβλίου του δασκάλου και λόγω της δυσκολίας ορισμένων μαθητών να παρακολουθήσουν τη διδασκαλία 2 γραμμάτων παράλληλα, επιλέγουμε να τα δείξουμε ξεχωριστά σε 2 μέρες. Και τα 2 γράμματα είναι σχετικά γνωστά καθώς μέχρι τώρα τα έχουμε δει αρκετές φορές, αλλά δεν τα έχουν κατακτήσει όλοι οι μαθητές το ίδιο.

Θα ξεκινήσουμε με το ωμέγα  (Ωω). Δείχνουμε το γράμμα, χρησιμοποιώντας τη Μαγική Γραμμούλα μέσω του Λογισμικού Γλώσσας Α-Β

Ωω

Αναζητούμε λοιπόν λέξεις που μπορεί να το περιέχουν. Οι μαθητές φυσικά δεν είναι εξοικειωμένοι με την ορθογραφία των λέξεων ακόμη, οπότε βοηθάμε και εμείς. Μετά φτιάχνουμε όλες τις φωνούλες που σχηματίζονται με το -ω με τα σύμφωνα που έχουμε δει μέχρι σήμερα.

Να μη ξεχάσουμε να το προσθέσουμε στα Φωνακλάδικα Τέρατα και να θυμίσουμε ότι μάθαμε και τα 7 γράμματα που υπάρχουν σε αυτή την ομάδα. Φυσικά και το απαραίτητο στιχάκι: Τα φωνήεντα είναι εφτά και φωνάζουν δυνατά, το υπενθυμίζουμε και δείχνουμε επ’ ευκαιρία όλα τα φωνήεντα στον πίνακα.

Συνεχίζουμε με το επεισόδιο από το ‘Ένα γράμμα μια ιστορία: Το Ωραίο Ωρολόγιο, στο οποίο ζητάμε από τα παιδιά να εντοπίσουν το Ωω όπου το βλέπουν.

Σαν τελευταία άσκηση πριν αρχίζουμε να βλέπουμε το νέο μάθημα και προκειμένου να αναγνωρίσουμε καλύτερα το νέο γράμμα, μπορούμε ανάλογα το χρόνο μας, να αξιοποιήσουμε υλικό από τη σελίδα stintaxi.

Ωω

Αφού πήραμε μια καλή εικόνα για το γράμμα μας, μπορούμε να το σχεδιάσουμε με χαρτόνι, να το κόψουμε , να το σχεδιάσουμε με πλαστελίνη και να το κυκλώσουμε σε εφημερίδες και περιοδικά.  Πάντα ανάλογα το χρόνο μας, επιλέγουμε τις δραστηριότητες που μας ενδιαφέρουν.

Μπορούμε πλέον να αρχίσουμε να βλέπουμε το νέο μας μάθημα. Σχολιάζουμε τα όσα διαδραματίζονται στην εικόνα και βλέπουμε ποια πρόσωπα συμμετέχουν , που βρίσκονται, τι καιρό έχει, τι πιστεύουμε ότι συζητάνε στη συνέχεια, χωρίς να έχουμε διαβάσει το κείμενο. Διαβάζουμε τις 3 πρώτες γραμμές του μαθήματος για σήμερα, αφού είναι και η πρώτη φορά που έχουμε ολόκληρο το κείμενο για διάβασμα, ας το κόψουμε σε 2 μέρη. Οπότε αφού το διαβάσουμε και δούμε όλες τις λέξεις, κυκλώνουμε τα Ωω όπου υπάρχουν. Στη συνέχεια πάμε στο τετράδιο εργασιών γλώσσας και το γράφουμε με όμορφο τρόπο. Δείχνουμε για το κεφαλαίο καθώς μερικοί δυσκολεύονται και τον εναλλακτικό τρόπο με ένα Ο κεφαλαίο και μια γραμμή από κάτω. Αφού κάνουμε και το γραμματάκι και δούμε ότι δεν υπάρχει κάποια ιδιαίτερη δυσκολία μπορούμε να δούμε τις ασκήσεις των βιβλίων στις οποίες περιλαμβάνεται το Ωω. Τις υπόλοιπες με το Ββ θα τις αφήσουμε για την επόμενη μέρα.

Συνεχίζουμε την επόμενη μέρα με το γράμμα βήτα (Ββ).

Παρακολουθούμε το ταξίδι της Μαγικής Γραμμούλας καθώς μας δείχνει το γράμμα Ββ. Μπορούμε επιπλέον να κάνουμε και κάποιες από τις προτεινόμενες ασκήσεις.

Ββ

Μπορούμε εδώ να δείξουμε το επεισόδιο της σειράς Ένα γράμμα, μια ιστορία: Ο βιολιστής βάτραχος. Και εδώ όπου βλέπουν το Ββ τους ζητάμε να το επισημαίνουν.

Βρίσκουμε στη συνέχεια τις απαντήσεις που ζητούνται στο λογισμικό Jele για το παιχνίδι Ο βάτραχος στη βάρκα.

O batraos

Στη συνέχεια υπάρχει και το παρακάτω παιχνίδι που μπορούμε να παίξουμε , κάνοντας κλικ στην εικόνα.

Βββ

Είδαμε αναλυτικά λοιπόν στις προηγούμενες δραστηριότητες το γράμμα Ββ. Μπορούμε στη συνέχεια να το κυκλώσουμε σε εφημερίδες ή περιοδικά, να το κόψουμε σε χαρτόνι ή να το φτιάξουμε με πλαστελίνη. Ακόμη μπορούμε να το φτιάξουμε με συρματάκι ή και να το ζωγραφίσουμε στο χώμα με ένα ξύλο, ακόμη και να χρησιμοποιήσουμε κιμωλίες για να το γράψουμε στο πάτωμα. Αφήνουμε τη φαντασία μας να δουλέψει και ανάλογα το χρόνο μας κάνουμε και την αντίστοιχη δραστηριότητα που θέλουμε να επιλέξουμε. Τέλος στον πίνακα μπορούμε να ζητήσουμε από τα παιδιά να έρθουν ώστε να εξασκηθούν και να γράψουν τις φωνούλες που σχηματίζει το β με τα φωνήεντα που συναντήσαμε χτες.

Προσθέτουμε λοιπόν το γράμμα Ββ στο χωριό των Ήσυχων Γραμμάτων. Δε ξεχνάμε να προσθέσουμε και το επόμενα 2 βαγόνια στο τρενάκι μας αφού γνωρίσαμε πλέον και τα 2 νέα γράμματα.

Ββ-Ωω

Αφού δούμε λοιπόν αναλυτικά το γράμμα Ββ, μπορούμε να περάσουμε στο υπόλοιπο της ανάγνωσης του βιβλίου. Διαβάζουμε μαζί με τους μαθητές ζητώντας τους να βρουν ποια είναι η λέξη κάθε φορά όλο το κείμενο. Μόλις δούμε και το μέρος που είχε μείνει το ξαναδιαβάζουμε όλο μαζί.

Περνάμε στη συνέχεια στις ασκήσεις με το γράμμα Ββ που είχαν μείνει από χτες και τις ολοκληρώνουμε τόσο στο βιβλίο, όσο και στο τετράδιο εργασιών. Αφού ολοκληρώσουμε όλες τις ασκήσεις, μπορούμε να ακούσουμε και το τραγουδάκι του βιβλίου.

Στο τέλος της κάθε μέρας μπορούμε να φτιάξουμε το βιβλίο του κάθε γράμματος. Κάτω δίνονται ιδέες για 2 εξώφυλλα, οι οποίες ιδέες όμως μπορούν να αξιοποιηθούν και αλλιώς, εφόσον το επιλέξουμε, πχ να αναρτηθούν στη τάξη, ή να γράψουμε σε κάθε φύλλο και άλλες δικές μας λέξεις που σχετίζονται με το κάθε γράμμα.

Καρτελα γραμματων -ω  Καρτελα γραμματων -β

Για το τέλος πολύ επεξηγηματικές ασκήσεις από την ΤάξηΑστεράτη.

Δείτε το στο slideshare.net