Ένα ζιζάνιο στη ζύμη

Το σημερινό μάθημα αφορά δύο νέα γράμματα, τα Ζζ και Υυ, οπότε είναι ευκαιρία να τα ξεχωρίσουμε κάπως σε 2 μαθήματα. Σίγουρα θα πρέπει να τα αναλύσουμε και τα 2, αλλά τη πρώτη μέρα θα εστιάσουμε περισσότερο στο Ζζ και την δεύτερη στο Υυ, κάνοντας όμως και επανάληψη για το γράμμα της προηγούμενης μέρας.

Έχουμε ευκαιρία μάλιστα να ξεκινήσουμε βλέποντας ένα επεισόδιο της σειράς ‘Ένα γράμμα, μια ιστορία” σήμερα και για το Υυ ένα ακόμη αύριο. Για τη πρώτη μέρα λοιπόν προτείνουμε:

Βλέπουμε το επεισόδιο “Το ζηλιάρικο ζουζούνι”

Στη συνέχεια μπορούμε να ακολουθήσουμε τη μαγική Γραμμούλα στη γνωριμία με το γράμμα Ζζ.

Zz

Αφού η Γραμμούλα μας δείξει πως φτιάχνουμε το κεφαλαίο και το μικρό, δείχνουμε κι εμείς στις γραμμές που έχουμε φτιάξει στον πίνακα, πως θα φτιάχνουν το καθένα. Το κεφαλαίο δεν είναι δύσκολο, αλλά το μικρό έχει μια δυσκολία. Τους λέμε λοιπόν να φτιάχνουν πρώτα μια μικρή παράλληλη γραμμή, ψηλά από αυτή που γράφουν, μετά μισό κυκλάκι που φουσκώνει προς τα έξω και μετά γυρίζει μια μικρή ουρίτσα. Το μέρος κάτω από τη γραμμή, μοιάζει πολύ με το ς το τελικό, οπότε το εξηγούμε και έτσι. Το δείχνουμε αρκετές φορές και μετά θα το δούμε και στα επόμενα παιχνίδια ώστε να εμπεδώσουν την εικόνα του.Σηκώνουμε και κάποιους στο πίνακα να το σχεδιάσουν και μετά τα παιχνίδια και την ανάγνωση θα το δούμε και στο Τ.Ε. Προσθέτουμε και το Ζζ στο χωριό των ήσυχων γραμμάτων.

Στη συνέχεια από το λογισμικό jele.gr παίζουμε το παρακάτω παιχνίδι.

Με τι φτιαχνουμε τα γλυκα

Από τη σελίδα stintaksi.com μπορούμε να παίξουμε αυτό το όμορφο παιχνίδι με τα γράμματα και τις λέξεις

stintaksi

Μπορούμε πλέον να περάσουμε στην εικόνα του μαθήματος η οποία φυσικά είναι η συνέχεια των προηγούμενων ενοτήτων και αφορά πάλι τις ζημιές της γάτας. Παρακολουθούμε τα πρόσωπα στην εικόνα και αναρωτιόμαστε τι έχει συμβεί. Βλέπουμε ποιοι συμμετέχουν, που βρίσκονται, ρωτάμε πως έφτασαν εκεί, αν υπάρχουν νέα πρόσωπα, τι άλλο υπάρχει τριγύρω. Όταν έχουμε μαζέψει αρκετές ιδέες μπορούμε να περάσουμε στο μάθημα και να ξεκινήσουμε να το μελετάμε. Ξεκινάμε πρώτα με κάθε λέξη ξεχωριστά και σε όσες μας δυσκολεύουν, τς χωρίζουμε σε συλλαβές και κατόπιν σε γράμματα. Διαβάζουμε λοιπόν τη κάθε λέξη και στο τέλος κάθε πρότασης, ξαναδιαβάζουμε όλες τις λέξεις στη σειρά που τη σχηματίζουν. Διαβάζουμε δυνατά το κείμενο, με κοιμισμένη φωνή, με θυμωμένη, με γελαστή και όποιος θέλει μπορεί και να το διαβάσει μόνος του. Δε ξεχνάμε να υπενθυμίσουμε τα σημεία στίξης και να τονίσουμε τη χρήση τους μέσα στο διάλογο. Διαβάζουμε και επίτηδες λάθος το κείμενο, να δούμε ποιοι μαθητές εντόπισαν το λάθος που κάναμε, είτε στη λέξη, είτε στο τονισμό, είτε ακόμη και στο ύφος της φωνής γα τα σημεία στίξης. Κυκλώνουμε έπειτα τα Ζζ του κειμένου.

Περνάμε μετά στα γράμματα, όπως είπαμε αρχικά στο Ζζ. Το φτιάχνουμε στο τετράδιο εργασιών και μετά στο πίνακα. Μπορούμε και να το φτιάξουμε με πλαστελίνη, με συρματάκι, να το ζωγραφίσουμε σε μια κόλλα χαρτί ή να φτιάξουμε και το βιβλίο των γραμμάτων με λέξεις που το περιέχουν ή αρχίζουν από αυτό. Ιδέα για ένα εξώφυλλο υπάρχει στη συνέχεια.

Καρτελα γραμματων -ζ

Για τη δεύτερη μέρα ξεκινάμε με το γράμμα Υυ και βλέπουμε Τον “Υπέροχο Υπναρά”

Υπάρχουν επεξηγηματικές και χρήσιμες ασκήσεις από τη σελίδα stintaksi.com στον παρακάτω σύνδεσμο.

stintaksi2

Έχοντας κάνει ήδη την ανάγνωση, για σήμερα έχουμε να δούμε πως θα σχεδιάζουμε το γράμμα Υυ. Η μαγική Γραμμούλα μας δείχνει πως το σχεδιάζουμε.

Yu

Φτιάχνουμε και εμείς στις γραμμές του πίνακα το νέο γραμματάκι και δείχνουμε τι πρέπει να προσέξουν τα παιδιά κατά τη γραφή του, κυρίως του κεφαλαίου, γιατί το μικρό είναι αρκετά εύκολο. Προσθέτουμε και το Υυ στα φωνακλάδικα τέρατα καθώς και το επόμενο βαγόνι του τρένου με τα Ζζ-Υυ.

 

Συμπληρώνουμε και το Υυ στο Τ.Ε. και μετά μπορούμε να δούμε την άσκηση του βιβλίου. Είναι μια καλή ευκαιρία να αφήνουμε κάποιο από τα παιδιά να διαβάζει τις εκφωνήσεις, καθώς έτσι σταδιακά θα αρχίσουν να αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες κινήσεων, αλλά και θα ξέρουν τι πρέπει να κάνουν χωρίς να ρωτάνε πλέον. Περνάμε και στις υπόλοιπες ασκήσεις του Τ.Ε. που χρειάζονται τα 2 νέα γράμματα και φυσικά για το τέλος μας μένει το πολύ όμορφο τραγουδάκι αυτής της ενότητας από τη συλλογή “Λάχανα και Χάχανα” με τίτλο: Το ζιζάνιο και η γάτα.

Ορθογραφία για την επόμενη φορά από τη τελευταία άσκηση του Τ.Ε.: Ένα σπίτι από γλυκιά ζύμη.

Όταν τελειώσουμε θα μπορούσαμε να φτιάξουμε το βιβλίο των γραμμάτων για το Υυ, αλλά μάλλον δεν έχει νόημα καθώς τα παιδιά δε γνωρίζουν ακόμη καλά ορθογραφία, ώστε να ξέρουν ποιες λέξεις έχουν μέσα Υυ. Ωστόσο η καρτέλα με το γράμμα Υυ, υπάρχει στη συνέχεια.

Καρτελα γραμματων -υ

 

Υλικό από την ΤάξηΑστεράτη για περισσότερη εξάσκηση.

Δείτε το στο slideshare.net
Δείτε το στο slideshare.net