Ένα λεμόνι με φτερά

Ξεκινάμε και σήμερα μετά την επανάληψη, να δούμε το επόμενο κεφάλαιο της 2ης ενότητας με τίτλο Ένα λεμόνι με φτερά. Πριν δούμε το μάθημα, είναι ευκαιρία να παρακολουθήσουμε το επεισόδιο της σειράς ‘Ενα γράμμα, μια ιστορία: Το Λαχανιασμένο Λεωφορείο, μέσα από την οποία θα μας παρουσιαστεί το νέο γράμμα. Φυσικά δε πρόκειται για κάποιο νέο γράμμα καθώς ήδη το έχουμε συναντήσει αρκετές φορές και γενικά τα παιδιά το αναγνωρίζουν. Απλά σήμερα θα το μελετήσουμε από πιο κοντά και φυσικά θα δούμε και το σωστό τρόπο γραφής του. Στο τέλος του βίντεο άλλωστε, παρουσιάζεται ο τρόπος γραφής του κάθε γράμματος πιο εξειδικευμένα.

Αφού δείξουμε και στο πίνακα πως γράφεται ακριβώς πάνω στη γραμμή το κεφαλαίο και το μικρό Λ και λ, δείχνουμε μερικές εικόνες που παρουσιάζουν λέξεις που έχουν μέσα το γράμμα.

Louloudia  αγελαδα  γαλα  λαγος  Λεμονι

Βλέπουμε στη συνέχεια μέσα από το λογισμικό της γλώσσας Α-Β τη Γραμμούλα να μας παρουσιάζει το κάθε γράμμα και ανάλογα το χρόνο μας, μπορούμε να παίξουμε και κάποιες από τις προτεινόμενες ασκήσεις.

Λλ

Άσκηση που μπορούμε να παίξουμε είναι το μαγικό κουτί.

μαγικο κουτι

Ενδιαφέρον λογισμικό και από το jele.gr με το Κυνήγι του Θησαυρού, για το γράμμα Λλ.

Κυνηγι Θησαυρου

 

Αφού λοιπόν είδαμε αρκετά αναλυτικά το γράμμα Λλ, το προσθέτουμε στο χωριό των ήσυχων γραμμάτων και εάν έχει μείνει χρόνος, μπορούμε να δούμε μερικές ακόμη ασκήσεις από το επόμενο λογισμικό. Ειδάλλως προχωράμε στην ανάλυση της επόμενης ενότητας.

Ll

Μιας και έχει περάσει αρκετός καιρός από το τελευταίο μάθημα, ζητάμε από τα παιδιά να μας θυμίσουν τι είχαμε δει στις προηγούμενες ενότητες (παράσταση του Καραγκιόζη, η γάτα που διέκοψε τη παράσταση, ο παπαγάλος που πετάχτηκε) και βλέπουμε τη συνέχεια σήμερα με τον παπαγάλο να είναι πρωταγωνιστής.

Παρατηρούμε λοιπόν προσεκτικά την εικόνα και αναρωτιόμαστε που βρισκόμαστε, ποια πρόσωπα υπάρχουν, τι υποθέτουμε ότι έχει συμβεί, σε ποιο χρονικό σημείο της μέρας είμαστε και τι άλλο υπάρχει στην εικόνα. Ξεκινάμε λοιπόν μετά, να αναλύουμε στο κείμενο τις λέξεις σε γράμματα και μετά σε συλλαβές. Αφού τις δούμε όλες βλέπουμε κάθε πρόταση ξεχωριστά. Σε αυτό το σημείο ξαναθυμόμαστε όλα τα σημεία στίξης που έχουμε συναντήσει. Διαβάζουμε τη κάθε πρόταση με διαφορετικό σημείο στίξης, πχ. πως  ακούγεται με ή χωρίς ερωτηματικό, προσπαθούμε να δείξουμε το θαυμασμό μας με το θαυμαστικό, πως θα διαβαζόταν χωρίς κόμμα-δε παίρνουμε μικρή ανάσα. Πάμε στη συνέχεια στο κείμενο και διαβάζουμε δυνατά, φωναχτά, χαρούμενα, λυπημένα, ντροπαλά στα παιδιά το κείμενο. Στη συνέχεια εστιάζουμε στα κόκκινα συννεφάκια του κειμένου, τα οποία οι μαθητές θα έχουν και σαν ανάγνωση για το σπίτι. Τα παιδιά κυκλώνουν στη συνέχεια τα Λ,λ του κειμένου. Ανάλογα με το χρόνο μας,  τα παιδιά μπορούν να το κόψουν σε χαρτόνια ή να φτιάξουν τα νέα γράμματα με πλαστελίνες, πηλό, συρματάκι, ότι έχουμε γενικά διαθέσιμο στο σχολείο. Αν υπάρχουν εφημερίδες ή περιοδικά, τα παιδιά το κυκλώνουν όπου το εντοπίζουν, όπως και στις εικόνες του τετραδίου εργασιών. Συμπληρώνουμε μετά  στο τετράδιο εργασιών τα Λλ, ώστε να εξασκηθούμε και αφήνουμε τις υπόλοιπες ασκήσεις του τετραδίου καθώς και του βιβλίου για την επόμενη φορά που θα έχουμε γλώσσα. Ορθογραφία: Μέσα στο καλάθι.

Ακούμε αφού τελειώσουμε όλες τις ασκήσεις και το τραγούδι του βιβλίου από τη συλλογή Λάχανα και Χάχανα: Αν ήμουν λαγός

Σε αυτή την ενότητα σύμφωνα και με το βιβλίο του δασκάλου θα δώσουμε έμφαση στον ενικό/πληθυντικό αριθμό των λέξεων πχ λεμόνι-λεμόνια, καθώς και τη διαφοροποίηση της λέξης, ανάλογα με τον τονισμό της πχ λεμόνια-λεμονιά. Να ένας λόγος για τον οποίο δε πρέπει να ξεχνάμε τους τόνους!

Για το τέλος, δίνουμε στα παιδιά και ένα αίνιγμα να λύσουν, και όποιος βρει την απάντηση, καλείται να τη γράψει στο τετράδιο, καθώς η απάντηση αποτελείται από γράμματα που υποτίθεται πως οι μικροί μας μαθητές γνωρίζουν. Σκοπός της δραστηριότητας αυτής είναι να εξασκηθούν τα παιδιά στη γραφή μιας καινούριας λέξης, χωρίς προηγουμένως να την έχουν δει:

Στη γη δίνει τη ζέστη, στη μέρα δίνει το φως. Ποιος είναι; (Απάντηση: ο ήλιος) 

Αντίστοιχα μπορούμε να δώσουμε και άλλα τέτοια παραδείγματα.

Για το τέλος μπορούμε να φτιάξουμε το βιβλίο των γραμμάτων για το γράμμα Λλ. Ιδέα για ένα εξώφυλλο υπάρχει στη συνέχεια.

Καρτελα γραμματων -λ

Πολύ ενδιαφέρουσες ασκήσεις πάνω στην ενότητα, από την ΤάξηΑστεράτη, την οποία ευχαριστούμε για το υλικό που μας προσφέρει.

Δείτε το στο slideshare.net