Ο κύριος με το καπέλο

Κκκ

Ξεκινάμε σήμερα γράφοντας το γράμμα Κ στο πίνακα. Επισημαίνουμε την ομοιότητα στο κεφαλαίο (μεγάλο) και στο μικρό, οπότε είναι σημαντικό να προσέξουμε το μέγεθος με το οποίο θα το γράφουμε ώστε να καταλαβαίνουμε πότε θα είναι κεφαλαίο/μικρό. Πάνω σε αυτό μπορούμε να γράψουμε στο πίνακα διάφορες λέξεις που περιέχουν το Κ και να το γράφουμε ‘λάθος’ δηλ τη λέξη “καΚοσ” για παράδειγμα όπου έχει 2 λάθη και τα παιδιά θα πρέπει να τα βρουν. Στη συνέχεια βλέπουμε το ‘Ένα γράμμα, μια ιστορία” για το γράμμα Κκ.

Στη συνέχεια βλέπουμε την εικόνα του σημερινού μας μαθήματος και την επεξεργαζόμαστε. Στο μάθημα αυτό θα δούμε μαζί και τη λέξη ‘και’ την οποία τα παιδιά θα μάθουν ως έχει καθώς το ‘αι’ αργεί ακόμη να διδαχθεί. Προσθέτουμε λοιπόν τη λέξη ‘και’ μαζί με τη λέξη ‘έχει’ και τις γράφουμε στο πίνακα ανακατεμένες, παραλείποντας γράμματά τους και τις γράφουμε σε ένα χαρτόνι κάπου ψηλά στο τοίχο, ώστε τα παιδιά να τις βλέπουν καθημερινά. Στην ανάλυση της εικόνας λοιπόν, περιγράφουμε ποιος, που, τι, πότε, γιατί και τι πιστεύουν τα παιδιά ότι συμβαίνει καθώς και τι μπορεί να έχει το πακέτο. Πάνω σε αυτό θα ακούσουμε και ένα τραγούδι που υπάρχει στη συνέχεια του μαθήματος και θα βρούμε στον επόμενο σύνδεσμο, από τη συλλογή Λάχανα και Χάχανα.

Το πακέτο

Επόμενο βήμα, διαβάζουμε δυνατά, φωναχτά, χαρούμενα, λυπημένα, ντροπαλά στα παιδιά το κείμενο. Ωραία ιδέα επίσης, είναι να διαβάζουμε επίτηδες λάθος το κείμενο και να ζητάμε από τα παιδιά να παρατηρήσουν αν διαβάσαμε σωστά ή όχι. Αυτό το εφαρμόζω πολύ συχνά στα μαθηματικά, ειδικά στα αθροίσματα, λέγοντας λάθος το σύνολο, ώστε να βλέπω και ποιοι παρακολουθούν, αλλά και ποιοι πραγματικά ξέρουν και δεν επαναλαμβάνουν απλά ότι ακούνε.  Στη συνέχεια εστιάζουμε στα μπλε συννεφάκια του κειμένου, τα οποία οι μαθητές θα έχουν και σαν ανάγνωση για το σπίτι. Τα παιδιά κυκλώνουν στη συνέχεια τα Κ-κ του κειμένου. Μετά, τα παιδιά μπορούν να το κόψουν σε χαρτόνια ή να το φτιάξουν με πλαστελίνες, πηλό, συρματάκι, ότι έχουμε γενικά διαθέσιμο στο σχολείο. Αν υπάρχουν εφημερίδες ή περιοδικά, τα παιδιά το κυκλώνουν όπου το εντοπίζουν, όπως και στις εικόνες του τετραδίου εργασιών. Συμπληρώνουμε και τις υπόλοιπες ασκήσεις βιβλίου και του τετραδίου. Μια άσκηση ακόμη που θα μπορούσε να γίνει, είναι να ζητήσουμε από κάθε παιδί να βρει μια λέξη που να αρχίζει από κ, ή αν δυσκολεύεται, απλά να το περιέχει και εμείς να τη γράφουμε στο πίνακα. Για το τέλος μπορούμε να φτιάξουμε το βιβλίο των γραμμάτων. Παρακάτω υπάρχει μια πρόταση για τη κάθε σελίδα και ένα πιθανό εξώφυλλο.

Βιβλιο-Γραμματων-Κκ

Καρτελα γραμματων -κ

 

Μπορούμε στη συνέχεια να γράψουμε τη λέξη: “καπέλα” στον πίνακα. Μια ιδέα είναι προβάλλοντας τη παρακάτω εικόνα.

h

Για το τέλος και αν μείνει χρόνος μπορούν τα παιδιά να ζωγραφίσουν τις παρακάτω εικόνες. Στο μάθημα δουλεύουμε όταν αυτό είναι εφικτό διαθεματικά. Μπορούμε για παράδειγμα, να έχουμε ζωγραφιές σχετικές με το μάθημα κάθε φορά, ώστε τα παιδιά και να εξασκούνται ξανά σε όσα είδαμε τις προηγούμενες ώρες, αλλά και να το απολαμβάνουν.

Εικονες για κ

 

Ανάλογα το χρόνο που θα αφιερώσουμε στο μάθημα, μπορούμε να ασχοληθούμε με τη παρακάτω πολύ καλή δουλειά για το Κκ, είτε να την εκτυπώσουμε, είτε σε προβολή στο πίνακα, μαζί με τους μαθητές μας.

Δείτε το στο slideshare.net