Γνωριμία με τους ήρωες του βιβλίου

Χρήσιμη παρουσίαση των ηρώων του βιβλίου της γλώσσας στην Α τάξη. Κάντε κλικ στην εικόνα να ανακατευθυνθείτε στο σύνδεσμο.

Ηρωες

Εναλλακτικά μπορείτε στο παρακάτω σύνδεσμο να κάνετε μια ξενάγηση στους ήρωες του βιβλίου και στο τέλος να δούμε αν θυμόμαστε ποιος είναι ο καθένας.

Ξενάγηση στους ήρωες του βιβλίου

Επίσης έχουμε φωτογραφήσει ήδη τα παιδιά, οπότε εκτυπώνουμε τις φωτογραφίες τους σε μια έγχρωμη σελίδα, να τις κολλήσουν στο βιβλίο τους και να γράψουν το όνομά τους στο κενό κάδρο.

Στη συνέχεια μαζί με τα παιδιά, κολλάμε ετικέτες από πράγματα που υπάρχουν μέσα στη τάξη, ώστε τα παιδιά σταδιακά να συνηθίσουν να αναγνωρίζουν την ονομασία κάθε αντικειμένου στη τάξη, και το διαβάζουμε μαζί τους μεγαλόφωνα. Παράδειγμα ετικετών στο επόμενο αρχείο.

Αντικειμενα στη ταξη

Ανάλογα το χρόνο μπορούμε να χρωματίσουμε τη παρακάτω εικόνα με τους ήρωες του βιβλίου και τα ονόματά τους. Δε ξεχνάμε να εστιάσουμε στα άρθρα και ακόμη και στα ονόματα των μαθητών, εισάγουμε μπροστά το αντίστοιχο άρθρο.

Οι ηρωες του βιβλιου

Στη συνέχεια πολύ ενδιάφερουσα παρουσίαση της ενότητας του βιβλίου “Που είναι ο Άρης;” μέσα από βίντεο.

Που είναι ο Άρης;

Ανάλογα με το ποια σελίδα θα προλάβουμε να επεξεργαστούμε, υπάρχουν και οι αντίστοχιες σελίδες του τετραδίου εργασιών στη συνέχεια να τις επεξεργαζόαμστε παράλληλα στο προτζέκτορα από ένα πρόγραμμα επεξεργασίας, πχ ζωγραφική. Αφού δούμε πρώτα τις εικόνες με τα γράμματα από τη καθημερινότητα πχ. ενοικιάζεται, δεή, οτε κλπ στη συνέχεια επεξεργαζόμαστε τις σελίδες με τις ασκήσεις.

Τ.Ε. σελ.8 Τ.Ε. σελ.9

Μιας και είαμστε ακόμη στην αρχή του σχολικού έτους, είναι μια καλή ευκαιρία να παρουσιάσουμε και τον “Συλλαβούλη” ο οποίος θα είναι το ρομποτ της τάξης μας και θα μας μιλάει με τη ρομποτική φωνή του με συλλαβές. Είναι ένα κόλπο για να βοηθήσουμε τα παιδιά να καταλάβουν τις συλλαβές καλύτερα. Θα μπορούσαμε να έχουμε σε μια εφαρμογή στο κινητό πχ τον ήχο του λάθους (επηρεασμένοι από ταινίες-τηλεπαιχνίδια), ώστε να βοηθά το κάθε παιδί να εντοπίζει το λάθος του με παιγνιώδη τρόπο. Επίσης όταν το λέει σωστά, θα μπορεί να κάνει τον ήχο της επιτυχίας. Τους ήχους τους ορίζουμε εμείς. Μπορείτε να βρείτε το Συλλαβούλη σε αρχείο εικόνας στη συνέχεια και να τον εκτυπώσετε σε Α3 κόλλα ή να τον κατασκευάσετε με χαρτόνια, αν πιάνουν τα χέρια σας.

Συλλαβουλης

 

Για το μάθημα μπροούμε να εκτυπώσουμε τις παρακάτω αφίσες, να τις πλαστικοποιήσουμε και να τις κολλήσουμε στους τοίχους της τάξης.

Από τη σελίδα του γραφούλη, πήραμε αυτή την αφίσα.

Ηρωες

Αντιστοίχηση εικόνων-λέξεων στη παρακάτω εικόνα.

Αντιστοίχηση εικόνες-λέξεις

 

Ενδεικτική ροή μαθήματος σύμφωνα με το βιβλίο του δασκάλου και τη βοήθεια του Παιδαγωγικού Ρόδου

Που είναι ο Άρης;

Επικοινωνιακοί Στόχοι:

Τα παιδιά:

1.     Να διατυπώνουν υποθέσεις.

2.    Να παραγάγουν προφορικό λόγο με ελεύθερη δημιουργία γλωσσικών συνόλων.

3.    Να αφηγούνται το κείμενο.

4.    Να συνειδητοποιήσουν της σύνδεση της προφορικής και γραπτής γλώσσας.

5.    Να αναγνωρίζουν τις επιγραφές.

6.    Να αντιληφθούν τη στενή σχέση ακρόασης, ομιλίας, ανάγνωσης και γραφής.

7.    Να αναγιγνώσκουν και να κατανοούν μεμονωμένες λέξεις και μικρά απλά λεκτικά σύνολα.

Λεξικογραμματικοί στόχοι:

1.     Να γίνει μια πρώτη επαφή των παιδιών με τα γλωσσικά τεμάχια του γραπτού λόγου και τη σύνθεση τους.

 

Ενδεικτικό διάγραμμα διδασκαλίας της 1ης ενότητας:

Σελίδες 10 – 11:

Επεξεργασία εικόνας:

Ο/η εκπαιδευτικός ζητά από τα παιδιά να παρατηρήσουν την εικόνα των σελίδων 10 και 11. Τους ζητά να πουν ποια αντικείμενα εικονίζονται και τα καταγράφει σε στήλη, σε χαρτί του μέτρου. Ζητά από κάθε παιδί να γράψει το όνομά του δίπλα στη λέξη που είπε. Προσθέτουν στον κατάλογο και άλλα αντικείμενα που θα μπορούσαν να βρουν σε μια παραλία. Διαβάζουν ομαδικά τον κατάλογο. Στη συνέχεια τους ζητά να εντοπίσουν στον κατάλογο ποια λέξη είπε το κάθε παιδί, με τη βοήθεια του ονόματος που είναι γραμμένο δίπλα στη λέξη, και να πουν πώς κατάλαβαν ότι πρόκειται γι’ αυτή τη λέξη.

π. χ. Τι είπε η Κατερίνα; Πού γράφει αχινός; Πώς το κατάλαβες;

Ο/η εκπαιδευτικός μοιράζει στα παιδιά φύλλα χαρτιού Α4 κομμένα στη μέση. Κάθε παιδί επιλέγει από τον κατάλογο 1-2 αντικείμενα και τα ζωγραφίζει, ένα σε κάθε κομμάτι χαρτιού. Βλέποντας τον κατάλογο και με τη βοήθεια του/της εκπαιδευτικού, γράφει όπως μπορεί τις αντίστοιχες λέξεις. Οι ζωγραφιές δένονται σε μικρό βιβλίο. Στο εξώφυλλο γράφουν τα παιδιά το όνομα τους.

Επεξεργασία κειμένου

Ο/η εκπαιδευτικός μπορεί να κάνει τις πιο κάτω ερωτήσεις:

–      Τι λέει ο Άρης;

–      Τι φωνάζει η πάπια;

–      Τι φωνάζει το παπάκι;

Μετά μπορεί να διαβάσει 2-3 φορές μεγαλόφωνα τα εκφωνήματα (Α α!, Πα πα πα, Πι πι πι) υποδεικνύοντας τα, με το βιβλίο ανοιχτό προς τα παιδιά, ώστε να το βλέπουν. Έπειτα ζητάει από τα παιδιά να τα διαβάσουν μαζί του.

Στη συνέχεια τους ζητά να διηγηθούν τι συμβαίνει στο δισέλιδο. Καταγραφεί την ιστορία σε χαρτί του μέτρου με  μεγάλα σε μέγεθος γράμματα συνθέτοντας τις εκδοχές που έχουν διηγηθεί τα παιδιά. π. χ. Ο Άρης βλέπει κάτω από το κουβαδάκι του έναν αχινό και φωνάζει Α α. Βάζει σε κύκλο τα γλωσσικά στοιχεία που περιλαμβάνονται στο συγκεκριμένο δισέλιδο του βιβλίου, όταν αναφερθούν από τα παιδιά. Φροντίζει το κείμενο να είναι σύντομο, οι προτάσεις να είναι μικρές και να ξεκινούν πάντα από νέα παράγραφο. Έπειτα διαβάζει δυνατά το κείμενο, υποδεικνύοντας με το δάκτυλο. Στη συνέχεια παιδιά και εκπαιδευτικός διαβάζουν μαζί το κείμενο.

Η ομαδική ανάγνωση μπορεί να επαναλαμβάνεται και πριν από την επεξεργασία κάθε νέου δισέλιδου υπενθυμίζοντας έτσι στα παιδιά την ιστορία.

Τα παιδιά γράφουν σε χαρτόνια 5χ7 εκ. τα εκφωνήματα που διάβασαν (δηλαδή τις συλλαβές πα, πι) και τα κόβουν, χωρίζοντας τα δύο γράμματα μεταξύ τους. Έπειτα κάνουν την αντίθετη κίνηση: ενώνουν τα γράμματα μεταξύ τους και διαβάζουν το εκφώνημα. Τα μικρά αυτά χαρτόνια με τα γράμματα φυλάσσονται για να χρησιμοποιηθούν και σε επόμενα μαθήματα.

Ο/η εκπαιδευτικός διαβάζει μεγαλόφωνα την εκφώνηση κάθε άσκησης της σελίδας 8 του τετραδίου εργασιών και συζητά με τα παιδιά τι τους ζητείται να κάνουν.

Τα παιδιά γράφουν σε οργανωμένο χώρο. Στο στάδιο αυτό δίνεται έμφαση στο φορά γραφής του κάθε γράμματος.

Ζητείται από τα παιδιά να συνδέσουν νοηματικά την εικόνα με το εκφώνημα που περιέχει η άσκηση. Η σύνδεση αυτή θα διευκολύνει την ανάγνωση, καθώς η ανάγνωση με νόημα βοηθά και την αποκωδικοποίηση.

Ο/η εκπαιδευτικός δίνει έντυπο υλικό στα παιδιά (διαφημιστικά φυλλάδια, τίτλους εφημερίδων ή άλλα μικρά κείμενα με μεγάλα στοιχεία), τους ζητά να εντοπίσουν τις συλλαβές του δισέλιδου, να τις βάλουν σε κύκλο και να υποθέσουν το περιεχόμενο της λέξης. Τους διαβάζει υποδεικνύοντας τις λέξεις που βρήκαν και επαναλαμβάνουν ομαδικά.

 

Σελίδες 12-13:

Κάθε νέο στοιχείο που μαθαίνουν τα παιδιά είναι γραμμένο με έντονη γραφή.

Εμφανίζεται το νέο εκφώνημα Τα τα τα, ο ρυθμός που τραγουδά ο Άρης κτυπώντας το κουβαδάκι του.

Από τα εκφωνήματα του προηγούμενου δισέλιδου τα παιδιά συνθέτουν τη λέξη-εκφώνημα παπί.

Γράφουν σε καρτέλα τη λέξη παπί και τη χωρίζουν στα 2 και έπειτα στα 4. Στη συνέχεια την ενώνουν και τη διαβάζουν. Η διαδικασία αυτή θα ακολουθείται για κάθε νέα λέξη της εισαγωγικής ενότητας.

Ανασυντάσσοντας τα γράμματα της λέξης παπί, συνθέτουν τη λέξη πίπα.

Το τα συντίθεται με το πι και προκύπτει η λέξη πίτα.

Τα παιδιά συμπληρώνουν στο τετράδιο εργασιών τις ασκήσεις της σελίδας 9.

 

Σελίδες 14-15:

Από το τα και το πα συντίθεται η νέα λέξη πατάτα.

Ο/η εκπαιδευτικός διαβάζει μεγαλόφωνα 2-3 φορές το κείμενο Που είναι το παπί; Είναι πάνω στην πατάτα, υποδεικνύοντας τις λέξεις, έτσι ώστε να τις βλέπουν όλα τα παιδιά. ζητά από τα παιδιά να τα επαναλάβουν μαζί του. Εδώ δεν επιζητείται η ατομική ανάγνωση από τα παιδιά, αφού ακόμη δεν γνωρίζουν όλα τα στοιχεία αυτού του κειμένου.

Εμφανίζονται τα νέα εκφωνήματα Ο ο! Πο πο! Που εκφράζουν έκπληξη καθώς και το άρθρο το.

Γίνεται συσχετισμός του Ο ο! με το άρθρο ο, με το οποίο τα παιδιά έχουν εξοικειωθεί στη σελίδα γνωριμίας με τους ήρωες.

Τα παιδιά συμπληρώνουν τις ασκήσεις των σελίδων 10 και 11 στο τετράδιο εργασιών.

 

Σελίδες 16–17:  

Συντίθεται η νέα λέξη τόπι.

Διαβάζεται το κείμενο Που είναι το παπί; Είναι πάνω στο τόπι, όπως περιγράφεται στο προηγούμενο δισέλιδο.

Εμφανίζεται το εκφώνημα λα, ήχος τον οποίο παράγει το κουρδιστό παπάκι.

Σε συνδυασμό με το νέο εκφώνημα Εε! Παράγεται η νέα λέξη έλα.

Τα παιδιά συμπληρώνουν στο τετράδιο εργασιών τις ασκήσεις των σελίδων 12-14.

 

Σελίδες 18-19:

Εμφανίζονται το δεικτικό να και η πρόθεση με.

Συντίθενται οι νέες λέξεις ένα, πανί, πάμε.

Σχηματίζεται ο πρώτος ανεπτυγμένος διάλογος: Α, να ένα παπί. Μαρίνα, να ένα παπί με ένα πανί. – Έλα, Άρη, πάμε.

Τα παιδιά συμπληρώνουν στο τετράδιο εργασιών τις ασκήσεις της σελίδας 15.

 

Σελίδα 20:

Το σαλιγκάρι που ανακαλύπτουν η Μαρίνα και ο Άρης θα συνοδεύει τους μαθητές μέχρι το τέλος της Α’ τάξης, εκφωνόντας τις ασκήσεις.

Ο/η εκπαιδευτικός διαβάζει τα στιχάκια που κλείνουν το επεισόδιο 2-3 φορές. Ζητά από τα παιδιά να τα επαναλάβουν μαζί του.

Συζητούν για το ότι η Μαρίνα και ο Άρης πήγαν στα καλάμια ακολουθώντας το παπάκι.