16ο Μαθητικό Συνέδριο Πληροφορικής – Διαλογή Ανακύκλωσης με Α.Ι.

Η ανακύκλωση αποτελεί αναμφισβήτητα έναν από τους καλύτερους τρόπους περιορισμού της ρύπανσης του περιβάλλοντος μέσω της επανάχρησης των υλικών για την κατασκευή νέων προϊόντων και έτσι προωθείται η βιώσιμη ανάπτυξη.

Στο σημείο αυτό, η Τεχνητή Νοημοσύνη μπορεί να βοηθήσει στην αποδοτικότερη διαλογή των ανακυκλώσιμων υλικών με έμφαση στη διαλογή στην πηγή, αναγνωρίζοντας τις συσκευασίες και κατατάσσοντάς τες σε ξεχωριστούς κάδους, ώστε να γίνει πιο εύκολα και γρήγορα η διαλογή στο εργοστάσιο.

Το έναυσμα για την εργασία αποτελεί το γεγονός ότι, όπως γίνεται η συλλογή των ανακυκλώσιμων υλικών σήμερα, συσκευασίες διαφορετικών υλικών ανακατεύονται στους μπλε κάδους, με αποτέλεσμα να απαιτείται χρονοβόρα διαλογή των υλικών σε ειδικά εργοστάσια.

Κατασκευάστηκε ένα νέου είδους κάδος ανακύκλωσης που, αξιοποιώντας την Τεχνητή Νοημοσύνη και την οπτική αναγνώριση αντικειμένων, αναγνωρίζει τα πιο συνηθισμένα ανακυκλώσιμα υλικά (π.χ. πλαστικά μπουκάλια, χάρτινα κουτιά ροφημάτων) και τα ξεχωρίζει σε ξεχωριστούς κάδους, ενώ όλα τα υπόλοιπα υλικά συλλέγονται σε έναν τρίτο κάδο. Ο κάδος αυτός μπορεί να αξιοποιηθεί καλύτερα και να έχει μεγαλύτερη απόδοση σε χώρους όπου τα απορρίμματα είναι κατά πλειοψηφία συγκεκριμένου είδους (π.χ. σχολεία, γήπεδα, γυμναστήρια, χώροι εκδηλώσεων κ.τ.λ.).

Σκοπός δεν είναι η πλήρης διαλογή όλων των ανακυκλώσιμων απορριμμάτων, αλλά η αποδοτικότερη διαλογή και επεξεργασία των υλικών σε επόμενα στάδια.

Για την εργασία αυτή χρησιμοποιήθηκαν 3 κάδοι για την διαλογή και συλλογή απορριμμάτων:

  • Συγκέντρωση πλαστικών μπουκαλιών (π.χ. νερού).
  • Συγκέντρωση κουτιών ροφημάτων (π.χ. χυμοί).
  • Συγκέντρωση όλων των υπόλοιπων ανακυκλώσιμων υλικών.

Στο επάνω μέρος υπάρχει ειδικό σημείο που τοποθετείται το υλικό προς εξέταση. Η αναγνώριση του υλικού γίνεται από την κάμερα που έχει ενσωματωμένο λογισμικό Τεχνητής Νοημοσύνης και βρίσκεται απέναντι από το σημείο αυτό.

Η κάμερα συνδέεται με το microbit για την περαιτέρω επεξεργασία και ενέργειες. Το microbit αφού λάβει το είδος του υλικού που αναγνώρισε η κάμερα, κινεί αντίστοιχα τους κινητήρες servo ώστε το υλικό να «πέσει», με τη βοήθεια βραχίονα στον κατάλληλο χώρο συλλογής.

Υπεύθυνος εκπαιδευτικός:

Δουβλετής Χαράλαμπος ΠΕ86

Ομάδα Μαθητών:

Παπαδόπουλος Παναγιώτης
Τανούλης Θεμιστοκλής
Μαυρίδης Ιορδάνης
Ηλιάδης Σπύρος
Πολλαετίδου Ειρήνη
Παυλή Πολυξένη
Χάτζεβ Σοφία

Η εργασία παρουσιάστηκε στο 16ο Μαθητικό Συνέδριο Πληροφορικής Κεντρικής Μακεδονίας  στις 2, 3, 4 και 5 Απριλίου 2024 στο Συνεδριακό Κέντρο «Ν. Οικονόμου»
(ΝΟΗΣΙΣ- Κέντρο Διάδοσης Επιστημών και Μουσείο Τεχνολογίας) που διοργανώνεται από την Περιφερειακή Διεύθυνση Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας, σε συνεργασία με τους / τις Συμβούλους Εκπαίδευσης Πληροφορικής Κεντρικής Μακεδονίας, το Ίδρυμα «Κέντρο Διάδοσης Επιστημών και Μουσείο Τεχνολογίας» ΝΟΗΣΙΣ και το Ελληνικό Μουσείο Τεχνολογίας.

Επίσης, συμμετείχε στον

Βίντεο με την λειτουργία της κατασκευής.

Βίντεο με τη διαδικασία υλοποίησης της κατασκευής από τους μαθητές.