Η Δευτέρα μας ξεκίνησε με έναν προβληματισμό ο οποίος μας απασχόλησε ολόκληρη την εβδομάδα.
Κάθε Δευτέρα ο εκπαιδευτικός επιλέγει τυχαία από μια κληρωτίδα τον μυστικό μαθητή ή μαθήτρια της εβδομάδας. Είναι σωστό και δίκαιο; Πώς θα μπορούσε να γίνει αυτό πιο δημοκρατικό, αναρωτηθήκαμε;
Καταγράψαμε την ερώτηση μας στον πίνακα με σκοπό να τη διερευνήσουμε και να την απαντήσουμε. Για να το πετύχουμε αυτό πρώτα εστιάσαμε την προσοχή μας στις έννοιες της Δικαιοσύνης και της Δημοκρατίας.
Εργαστήκαμε σε ομάδες και επεξεργαστήκαμε παραδείγματα και αντί-παραδείγματα των δύο εννοιών. Κάθε ομάδα ασχολήθηκε με έναν συγκεκριμένο όρο και είχε στη διάθεση της 5 σενάρια που σχετίζονταν με τον όρο Δικαιοσύνη ή Δημοκρατία. Τα παιδιά κλήθηκαν να αποφασίσουν ποια από αυτά τα σενάρια περιγράφουν αυτούς τους όρους και ποια όχι. Παρουσιάσαμε τα ευρήματα μας στην τάξη και σκιαγραφήσαμε το περιεχόμενο των δύο όρων. Μέσα από αυτή τη συζήτηση μιλήσαμε σχετικά με το τι σημαίνουν οι φράσεις “Είναι δίκαιο/άδικο” και πότε τις χρησιμοποιούμε στην καθημερινότητά μας. Εκφράσαμε προσωπικές εμπειρίες στις οποίες νιώσαμε “αδικημένοι” και μιλήσαμε για τα συναισθήματα που νιώσαμε.
Αποτέλεσμα ήταν να γράψουμε τους δικούς μας ορισμούς των δύο λέξεων.
Στη συνέχεια ασχοληθήκαμε με το παραμύθι “Το Δάσος” της Σοφίας Ζαραμπούκα από τις εκδόσεις ΚΕΔΡΟΣ
Το παραμύθι μας έδωσε την ευκαιρία να συζητήσουμε για τα χαρακτηριστικά του “καλού” αρχηγού καθώς και για τις διαδικασίες ανάδειξής του. Αξιολογήσαμε τις πράξεις του ελέφαντα ο οποίος παίρνει την εξουσία από την κουκουβάγια, καθώς και τις συνέπειες αυτών των πράξεων για τα υπόλοιπα ζώα. Προβληματιστήκαμε για την αντίδραση των ζώων απέναντι στον ελέφαντα και για το γεγονός ότι εγκαταλείπουν το δάσος. Φέραμε αυτόν τον προβληματισμό στην πραγματική ζωή και σκεφτήκαμε τι κάνουμε εμείς μπροστά στο άδικο; Το αγνοούμε και φεύγουμε ή το αναγνωρίζουμε και προσπαθούμε να το ανατρέψουμε;
Συζητώντας τους τρόπους ανάδειξης αρχηγού φέραμε στη συζήτηση ξανά τον όρο “Δημοκρατία”. Καταλήξαμε στο συμπέρασμα ότι οι εκλογές είναι ο καλύτερος και ο πιο δημοκρατικός τρόπος για να αποφασίσουμε έναν αρχηγό γιατί έτσι μπορούμε να εκφράσουμε όλοι τις απόψεις μας. Γι’αυτόν τον λόγο αποφασίσαμε να αλλάξουμε το παραμύθι και να βάλουμε τον ελέφαντα αλλά και το λιοντάρι να διεκδικούν υποψηφιότητα στις εκλογές μαζί με την κουκουβάγια. Πήραμε τους ρόλους του ελέφαντα, του λιονταριού και της κουκουβάγιας και ετοιμάσαμε τα επιχειρήματα μας για να πείσουμε τα υπόλοιπα ζώα να μας ψηφίσουν μέσα από ένα… ντιμπέιτ.
Έτσι καταλήξαμε στην απάντηση ότι οι εκλογές είναι ο πιο δημοκρατικός τρόπος να επιλέξουμε τον μυστικό μαθητή ή μαθήτρια της εβδομάδας. Τι είναι όμως οι εκλογές και πώς γίνονται; Ο καλύτερος τρόπος για να το μάθουμε ήταν να κάνουμε μια προσομοίωση των εκλογών, πού αλλού; Εκεί όπου γίνονται και στην πραγματικότητα…στην τάξη μας!
Αφού ετοιμάσαμε και διαμορφώσαμε κατάλληλα τον χώρο για την διεξαγωγή των εκλογών.. φτιάξαμε τις ταυτότητες μας και …..ξεκινήσαμε να βάζουμε σταυρούς!
Μιλήσαμε για τον ρόλο και τις αρμοδιότητες της εφορευτικής επιτροπής ( η οποία είχε μεγάλη απήχηση) καθώς και για την πορεία προς την κάλπη…
Αφού βιώσαμε τη δημοκρατία στην τάξη μας ήταν στιγμή να μιλήσουμε για τα γεγονότα του Πολυτεχνείου. Πώς συνδέονται όλα αυτά που είπαμε και κάναμε με το Πολυτεχνείο; Συνδέσαμε το παραμύθι “Το δάσος” με το Πολυτεχνείο και διαπιστώσαμε ότι οι φοιτητές αντέδρασαν στην αδικία και τη δικτατορία σε αντίθεση με τα ζώα του παραμυθιού. Διαπιστώσαμε πόσο σημαντικό είναι να αγωνιζόμαστε όλοι μαζί για την ελευθερία και τη δημοκρατία. Έτσι λοιπόν αποδώσαμε τον δικό μας φόρο τιμής σε όλους όσους αγωνίστηκαν και συνεχίζουν να αγωνίζονται σήμερα για “ελευθερία, σχολείο, οικογένεια, δημοκρατία…”
Η τελευταία μας δράση λοιπόν ήταν να ανασχεδιάσουμε το παραμύθι που είχαμε διαβάσει για να αναδείξουμε πόσο σημαντική είναι η αντίδραση σε οτιδήποτε είναι άδικο και μη δημοκρατικό. Έτσι λοιπόν το παραμύθι “Το δάσος” έγινε ” Τα ζώα που ξεσηκώνονται” ή “Το δάσος που αγωνίζεται” μέσα από ιστορίες που έγραψαν τα παιδιά στα “μικρά βιβλία” που έφτιαξαν για να τροποποιήσουν το αρχικό παραμύθι.
Από όλους εμάς εδώ στο ΔΣ Βουβοποτάμου: ΖΗΤΩ Η ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ! ΖΗΤΩ Η ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ!