ΤΟΥ ΔΡΟΜΟΥ ΤΟ ΑΣΦΑΛΕΣ
Δρ. Κατερίνα Δ. Θεοδοσέλη
Φιλοσοφία –Σκοπιμότητα προγράμματος
Tο σύγχρονο σχολείο, ως υποστηρικτικό περιβάλλον, έχει τη δυνατότητα και τις ευκαιρίες να εμπλέξει τα παιδιά στη διερεύνηση της στάσης τους απέναντι στο αίτημα της ασφάλειάς τους, να στοχαστούν τρόπους με τους οποίους μπορούν να ασχοληθούν με αυτό και μετά να εφαρμόσουν στην πράξη δεξιότητες που απέκτησαν, αναλαμβάνοντας θετικές και ζωτικές δράσεις. Από την άλλη πλευρά οι εκπαιδευτικοί μπορούν να παράσχουν στα παιδιά ένα ασφαλές και υποστηρικτικό περιβάλλον, αλλά και να επηρεάσουν και τους γονείς/κηδεμόνες (Scratchley,1996).
Με τη σκέψη ότι είναι εξαιρετικά δύσκολο να δημιουργήσουμε ένα απόλυτα ασφαλές εκπαιδευτικό οδικό περιβάλλον, το σχολικό πλαίσιό και οι δυνατότητες που παρέχει για εκπαίδευση οδικής ασφάλειας προβάλλει ως μια σημαντική ευκαιρία μάθησης (Θεοδοσέλη, 2017). Σο σημερινό σχολείο με την καινοτόμα εφαρμογή των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων (ΙΕΠ, 2020) φαίνεται έτοιμο πλέον να εκπαιδεύσει τους μαθητές στην οδική ασφάλεια και κατά συνέπεια η εκπαιδευτική κοινότητα διαθέτει όλα εκείνα τα μεθοδολογικά εργαλεία για να προωθήσει υγιείς στάσεις και συμπεριφορές των μαθητών/τριών μέσα από προγράμματα και πρακτικές, που κα πρέπει να προκύπτουν από ένα ολοκληρωμένο σχέδιο δράσης.
1ο Εργαστήριο
Το 1ο Εργαστήριο έχει τίτλο «Φωτεινοί Σηματοδότες». Στόχος του Εργαστηρίου αυτού είναι να βοηθήσει τα παιδιά να γνωρίσουν τους φωτεινούς σηματοδότες, να κατανοήσουν το ρόλο αυτών, να τους αναγνωρίζουν ως επιβάτες οχήματος και να προσπαθήσουν να κινούνται ως πεζοί χρησιμοποιώντας τους ως σωστά στη χρήστη του δρόμου, με τη βοήθεια πάντα κάποιου ενήλικα (γονέα, εκπαιδευτικού)
Ο Μικρός πρίγκιπας μας ενημερώνει για την 4η αποστολή
Συζητάμε με τα παιδιά και ανιχνεύουμε τις προηγούμενες γνώσεις τους για τους φωτεινούς σηματοδότες και τον ΚΟΚ. Δημιουργία εννοιολογικού χάρτη
Βλέπουμε εικόνες από φωτεινούς σηματοδότες για οδηγούς και για τους πεζούς και κατασκευάζουμε τους δικούς μας.
Κάνουμε αντιστοίχιση λέξης με το σωστό χρώμα στον φωτεινό σηματοδότη με κάρτες αναφοράς Σύνδεση με το Αναλυτικό πρόγραμμα: Γραφή-Ανάγνωση
Φύλλο εργασίας: Βάφουμε με τα σωστά χρώματα τον φωτεινό σηματοδότη για τους οδηγούς. Γράφουμε τη σωστή λέξη δίπλα σε κάθε χρώμα
Με τους φωτεινούς σηματοδότες που κατασκευάσαμε ακολουθούμε τους σωστούς κανόνες για να περάσουμε από αυτούς ως οδηγοί οχημάτων (video)
Φύλλο εργασίας για τους φωτεινούς σηματοδότες για τους πεζούς.
Φωτεινοί σηματοδότες για πεζούς. Με το πράσινο προχωράμε με το κόκκινο σταματάμε (video)
2ο Εργαστήριο
Το 2ο Εργαστήριο έχει τίτλο: Περνώ απέναντι και μας μαθαίνει πως πρέπει να συμπεριφερόμαστε για την ασφάλειά μας ως πεζοί.
Όταν θέλουμε να περάσουμε απέναντι κρατάμε σφιχτά το χέρι των μεγάλων. “Κράτα με σφιχτά από το χέρι” γράφουμε την πρόταση πάνω στην εργασία μας.
Μαθαίνουμε πως περνούμε απέναντι σε μια διάβαση με φωτεινό σηματοδότη όταν δεν λειτουργούν τα φανάρια των οδηγών και των πεζών.
Ως πεζός πρέπει να είμαι πάντα πολύ προσεκτικός ακόμη κι όταν λειτουργούν οι φωτεινοί σηματοδότες.
Περπατώ και λάμπω!! Τα ρούχα μας όταν περπατάμε στο σκοτάδι ή στην ομίχλη πρέπει να έχουν φωτεινά χρώματα ώστε να μας βλέπουν οι οδηγοί των αυτοκινήτων. Φύλλο εργασίας.
Παρακολουθούμε την παρουσίαση “Μαθαίνω να κυκλοφορώ με ασφάλεια”
Ηλεκτρονικό φύλλο εργασίας για τη σωστή και λανθασμένη συμπεριφορά στο δρόμο.
Συμπληρώνουμε τη σωστή και λάθος συμπεριφορά στο φύλλο εργασίας.
Διαβάσαμε το παραμύθι “Ο Πρασίδας και η Ροδούλα μαθαίνουν να κυκλοφορούν” και ζωγραφίσαμε.
3ο Εργαστήριο
Το 3ο Εργαστήριο Δραστηριοτήτων Εκπαίδευσης Οδικής Ασφάλειας για το Νηπιαγωγείο έχει τίτλο «ΤΟ ΠΟΔΗΛΑΤΟ»
Μαθαίνουμε τη λέξη ΠΟΔΗΛΑΤΟ και τη συνθέτουμε με γράμματα σε καρτούλες. Τέλος τη γράφουμε και ζωγραφίζουμε το ποδήλατό μας.
Βρίσκουμε τα γράμματα που αποτελούν τη λέξη ΠΟΔΗΛΑΤΟ στο κρυπτόλεξo.
Συναντήσαμε διαδικτυακά τη συγγραφέα του βιβλίου “Ο φίλος μου ο Ποδηλατάκιας”, η οποία μας διάβασε την ιστορία του ποδηλατάκια.
Παρακολουθούμε την παρουσίαση για να γνωρίσουμε τα σχήματα και συμπληρώνουμε το αντίστοιχο φύλλο εργασίας.
Ομαδοποιούμε τα σήματα ανάλογα με το σχήμα τους. Σύνδεση με το αναλυτικό πρόγραμμα (μαθηματικά)
Ομαδοποιούμε τα σήματα ανάλογα με την κατηγορία στην οποία ανήκουν.
Παρακολουθήσαμε την παρουσίαση ΄”κάνω ποδήλατο με ασφάλεια” και κάναμε το ηλεκτρονικό φύλλο εργασίας για τη σωστή και λάθος συμπεριφορά του ποδηλάτη στο δρόμο.
Συμπληρώσαμε φύλλο εργασίας για το φάκελό μας με τη σωστή και μη σωστή συμπεριφορά του ποδηλάτη στο δρόμο.
Παρουσιάζουμε στην τάξη το ποδήλατό μας και αναφέρουμε όσα μάθαμε για τον απαραίτητο εξοπλισμό του ποδηλάτη.
Ζωγραφίζουμε σε φύλλο εργασίας τον απαραίτητο εξοπλισμό που πρέπει να έχει ένας ποδηλάτης
4ο Εργαστήριο
Το 4ο Εργαστήριο Δραστηριοτήτων Εκπαίδευσης Οδικής Ασφάλειας για το Νηπιαγωγείο έχει τίτλο «ΜΠΑΙΝΩ ΣΤΟ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ» Στόχος του εργαστηρίου είναι να κατανοήσουν έννοιες, όπως ειδικό καθισματάκι, ζώνη ασφάλειας, αερόσακος και να μάθουν την σπουδαιότητά τους για την ασφάλειά τους ως επιβάτες.
Παρακολουθούμε την παρουσίαση για την σπουδαιότητα της ζώνης ασφαλείας και λύνουμε τα κουίζ
Παιχνίδι ρόλων ως επιβάτες αυτοκινήτου σε ομαλή κίνηση ,σε ατύχημα ή σε φρενάρισμα
Ζωγραφίζουμε το παιδικό καθισματάκι και τη ζώνη ασφαλείας
Παρακολουθούμε το παραμύθι “Καλώς τον Κύριο ΚΟΚ”
Συμπληρώνουμε το σωστό και το λάθος στο φύλλο εργασίας για τη σωστή συμπεριφορά μας ως επιβάτες αυτοκινήτου
Δημιουργήσαμε επιδαπέδια μακέτα της πόλης μας ζωγραφίζοντας σπίτια, σχολείο, παιδική χαρά, πλατεία με συντριβάνι και οδηγούμε το Beebot στη ζωγραφιά μας.
5ο Εργαστήριο
Το 5ο Εργαστήριο Δραστηριοτήτων Εκπαίδευσης Οδικής Ασφάλειας για το Νηπιαγωγείο έχει τίτλο «Ο ΡΟΛΟΣ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ» Στόχος του Εργαστηρίου αυτού είναι να ευαισθητοποιήσει τους γονείς στην εκπαίδευση οδικής ασφάλειας, στην ορθή χρήση του δρόμου και στην υιοθέτηση σωστών οδικών συμπεριφορών.
“Γονείς,παιδιά και κανόνες” Αφού γίνει συζήτηση με τα παιδιά στην τάξη, δίνουμε φύλλο εργασίας που συμπληρώνουν οι γονείς με τα παιδιά τους στο σπίτι.
Ενημέρωση από εκπρόσωπο της Τροχαίας Ιωαννίνων στα νήπιά μας για τον ΚΟΚ και την οδική μας ασφάλεια
Δράσεις ανατροφοδότησης και αξιολόγησης της 4ης ενότητας
Δημιουργία συννεφόλεξου με την εφαρμογή AnswerGarden
Γράψαμε τις λέξεις που μάθαμε στην τέταρτη ενότητα και φτιάξαμε το δικό μας συννεφόλεξο
Διαδραστικό βίντεο “Καλώς τον Κύριο ΚΟΚ” με την εφαρμογή Edpuzzle. Απαντούμε στα κουίζ
Κουίζ με τους κανόνες οδικής κυκλοφορίας Επιλέγουμε τις σωστές απαντήσεις και παίρνουμε το βραβείο μας
Οι μαθητές αξιολογούν την 4ης ενότητα με Google form
Φύλλο αξιολόγησης. Ζωγραφίζω τον εαυτό μου ως πεζό, ως ποδηλάτη και ως επιβάτη αυτοκινήτου σύμφωνα με τους κανόνες οδικής ασφάλειας
Συνεργατικό φυλλάδιο Οδικής Κυκλοφορίας με τα συνεργαζόμενα σχολεία. Η συνεργασία ανάμεσα στα σχολεία πραγματοποιήθηκε μετά από κλήρωση. Το σχολείο μας συνεργάστηκε με το 3ο Νηπιαγωγείο Αρτέμιδος
Αποχαιρετιστήριο πάρτυ για τον Μικρό Πρίγκιπα
Ετοιμάζουμε την ευχετήρια κάρτα για τον Μικρό Πρίγκιπα!! Γράψαμε τις ευχές μας και τα ονόματά μας,ζωγραφίσαμε ,κόψαμε και κολλήσαμε λουλούδια και καρδούλες για να τον ευχαριστήσουμε.
Συμμετέχουμε στο διαδικτυακό αποχαιρετιστήριο πάρτυ για το Μικρό Πρίγκιπα και παρουσιάζουμε τα δώρα μας και την τριανταφυλλιά που μας χάρισε ο Μικρός Πρίγκιπας. Ακούσαμε το μήνυμά του και το τραγούδι που έγραψαν και ερμήνευσαν όλα τα παιδιά από τα συνεργαζόμενα σχολεία.
Το video από το διαδικτυακό πάρτυ μας