Το πρόγραμμα που προτείνει ο Σύλλογος Δίκτυο Τέχνης και Δράσης έχει τίτλο «Ομάδα Δράσης Μαθητών για την Προστασία των Ζώων Συντροφιάς» και σκοπό έχει να ευαισθητοποιηθούν οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές γύρω από το θέμα της κακοποίησης και της εγκατάλειψης ζώων συντροφιάς, ώστε να ενισχυθούν οι μηχανισμοί πρόληψης. Στόχοι του προγράμματος είναι οι μαθητές αρχικά να συνειδητοποιήσουν τις έννοιες του δεσποζόμενου και αδέσποτου ζώου, να αναπτύξουν την ενσυναίσθηση και την αγάπη προς τα ζώα συντροφιάς, κατανοώντας ταυτόχρονα τις υποχρεώσεις των ανθρώπων απέναντί τους. Τέλος, να καλλιεργήσουν δεξιότητες ώστε να αναλάβουν δράσεις και πρωτοβουλίες ενημέρωσης της σχολικής και τοπικής κοινότητας για την πρόληψη της εγκατάλειψης ζώων, για την προστασία των αδέσποτων της περιοχής, καθώς και για την προώθηση στειρώσεων και υιοθεσιών μέσω φιλοζωικών σωματείων.
Το Δίκτυο Τέχνης και Δράσης – Οι άνθρωποι με τα μπαλόνια προτείνει το πρόγραμμα «Ομάδα Δράσης Μαθητών για την προστασία των ζώων», με σκοπό να ενισχυθούν οι μηχανισμοί πρόληψης κακοποίησης και εγκατάλειψης των ζώων συντροφιάς. Βασικοί στόχοι του προγράμματος είναι οι μαθητές/τριες:
Να ευαισθητοποιηθούν και να εκφράσουν συναισθήματα για τα ζώα συντροφιάς αναπτύσσοντας την ενσυναίσθηση.
Να διακρίνουν τα ζώα σε δεσποζόμενα και αδέσποτα και να αναφέρουν τα αίτια της ύπαρξης των αδέσποτων.
Να κατονομάζουν τις συνέπειες της ύπαρξης των αδέσποτων ζώων.
Να συνειδητοποιήσουν τις υποχρεώσεις των ανθρώπων απέναντι στα ζώα συντροφιάς.
Να προτείνουν τρόπους αντιμετώπισης της εγκατάλειψης και κακοποίησης των ζώων συντροφιάς.
Να καλλιεργήσουν δεξιότητες ώστε να αναλάβουν δράσεις ενημέρωσης της σχολικής και τοπικής κοινότητας για την πρόληψη της εγκατάλειψης ζώων, για την προστασία των αδέσποτων της περιοχής, καθώς και για την προώθηση υιοθεσιών μέσω φιλοζωικών σωματείων.
Εκτός από τις δραστηριότητες στην τάξη, προτείνεται οι μαθητές να αναζητήσουν τους φορείς της περιοχής τους που θα τους υποστηρίξουν στην επιτυχία του προγράμματος [5] (φιλοζωικές οργανώσεις, δήμος, ΜΚΟ, επαγγελματίες), να αναπτύξουν συνεργασίες, να οργανώσουν ομιλίες και παρουσιάσεις, να δημιουργήσουν αφίσες ενημέρωσης και να προτείνουν στην κοινότητα και την τοπική αυτοδιοίκηση δράσεις για την προστασία των αδέσποτων.
Σύνδεση με το Π.Σ:
Η καλλιέργεια θετικών στάσεων και ενσυναίσθησης, κατάκτηση της γνώσης με βιωματικό τρόπο και συνεργασία με την οικογένεια και την τοπική κοινότητα. Σύνδεση με γνωστικά αντικείμενα (Μελέτη Περιβάλλοντος, Γλώσσα, Ιστορία, Μαθηματικά, Εικαστικά,)
Στοχευόμενες δεξιότητες
1.Δεξιότητες Μάθησης
– Κριτική σκέψη (Critical thinking)
– Επικοινωνία (Communication)
– Συνεργασία (Collaboration)
– Δημιουργικότητα (Creativity)
2.Δεξιότητες Ζωής
– Πολιτειότητα
– Ενσυναίσθηση και ευαισθησία
– Προσαρμοστικότητα
– Ανθεκτικότητα
– Υπευθυνότητα
– Πρωτοβουλία
– Οργανωτική ικανότητα
3.MIΤ: Δεξιότητες της τεχνολογίας και της επιστήμης
– Τεχνολογίες της Επικοινωνίας
- Δεξιότητες του νου
– Στρατηγική σκέψη
– Επίλυση προβλημάτων
– Μελέτη περιπτώσεων (case studies)
– Κατασκευές
– Πλάγια σκέψη
1ο Εργαστήριο
Καταιγισμός ιδεών-Τα ζώα γύρω μας Ποια ζώα βλέπουμε στη γειτονιά μας. Δημιουργία Εννοιολογικού χάρτη-Ανίχνευση πρότερων γνώσεων.
Στη συνέχεια τα ομαδοποιούν και οι ομάδες που θα σχηματιστούν μπορεί να είναι:
Ζώα οικόσιτα, ζώα συντροφιάς (δεσποζόμενα και αδέσποτα), άλλα ζώα που ζουν στην περιοχή.
Ηλεκτρονικό φύλλο εργασίας με τα ζώα συντροφιάς και τα οικόσιτα.
2ο Εργαστήριο
Οι φίλοι μας τα ζώα. Ευαισθητοποίηση μέσω έργων τέχνης και κειμένων.
Οι μαθητές παρατηρούν έργα τέχνης με θέμα ζώα συντροφιάς. Παρατηρώντας προσεκτικά προσπαθούν να περιγράψουν το περιβάλλον που απεικονίζει ο κάθε πίνακας, τους ήρωες, τα συναισθήματα των ηρώων καθώς και τα συναισθήματα που προκαλούν οι πίνακες στα ίδια τα παιδιά. Το έργο τέχνης μπορεί να συνδεθεί με τις εμπειρίες τους. Βρίσκουμε στον κύβο των συναισθημάτων τα συναισθήματα που έχουν τα ζώα στις εικόνες που βλέπουμε.
Παρατηρούμε από εικόνες πως αισθάνονται τα ζώα, τα συναισθήματά τους. Κάνουμε ομαδοποίηση και φύλλο εργασίας.
Διαβάζουμε το ποίημα του Ιωάννη Πολέμη «Τα ζώα» και ζωγραφίζουμε συνθήματα για τα ζώα.
Τι σκέφτονται τα ζώα στην εικόνα. Ζωγραφίζουμε τη σκέψη τους και τη γράφουμε.
3ο Εργαστήριο
Μαθαίνουμε τις σωστές και λάθος συμπεριφορές στα ζώα.
Φύλλο εργασίας για τη σωστή και λάθος συμπεριφορά στα ζώα.
Με το beebot βοηθάμε το Μικρό Πρίγκιπα να περάσει από τις σωστές συμπεριφορές προς τα ζώα αποφεύγοντας τις άσχημες.
4ο Εργαστήριο
Δεσποζόμενα και αδέσποτα ζώα συντροφιάς
Συζητήσαμε με τα παιδιά για τα δεσποζόμενα και τα αδέσποτα ζώα Είδαμε την παρουσίαση, διαβάσαμε το παραμύθι “Λάκυ το αδεσποτάκι” και ευαισθητοποιηθήκαμε. Πήραμε το δικό μας λούτρινο σκυλάκι και αποφασίσαμε να του φτιάξουμε σπιτάκι, το χαϊδέψαμε, του δώσαμε τροφή.
Παρακολουθήσαμε σε διαδικτυακή συνάντηση το παραμύθι της Γιολάντας Τσορώνη Γεωργιάδη “Τα αδεσποτάκια”
Τα παιδιά μετά από συζήτηση, για το πως πρέπει να γίνουμε υπεύθυνοι κηδεμόνες ενός ζώου που υιοθετούμε, εκπαιδεύονται με το λούτρινο γατάκι. Το καθαρίζουν, το στεγνώνουν, το πηγαίνουν στο γιατρό για την εξέταση και το εμβόλιό του, του προσφέρουν φαγητό.
5ο Εργαστήριο
Τα Δικαιώματα των ζώων
Διαβάζουμε τα δικαιώματα των ζώων μέσα από την Οικουμενική Διακήρυξη των Δικαιωμάτων των Ζώων. Βλέπουμε εικόνες με τα δικαιώματα των ζώων και ζωγραφίζουμε δύο από αυτά σε φύλλο εργασίας.
6ο Εργαστήριο
Συνεργασία με φορείς. Αναλαμβάνοντας δράση.
Προτάσεις των παιδιών για τη δημιουργία φυλλαδίου, για το πως μπορούμε να βοηθήσουμε τα αδέσποτα ζωάκια.
Δημιουργούμε πανό ευαισθητοποίησης της γειτονιάς του σχολείου μας για τα αδέσποτα ζώα.
Διαδικτυακή συνάντηση με εκπρόσωπο της Πανελλήνιας Φιλοζωικής και Περιβαλλοντικής Ομοσπονδίας στην οποία ενημερωθήκαμε και λύσαμε τις απορίες μας για τα αδέσποτα ζώα. Στη συνάντηση παρουσιάσαμε τα πανό μας.
4 Απριλίου “Παγκόσμια Ημέρα Αδέσποτων Ζώων”
Δημιουργούμε πανό και βγαίνουμε έξω από το σχολείο για να ευαισθητοποιήσουμε την γειτονιά για την προστασία Αδέσποτων Ζώων.
Συγκεντρώνουμε τροφές για τα αδέσποτα ζώα με την βοήθεια των γονέων του Νηπιαγωγείου μας.
Προσφέρουμε τις τροφές που συγκεντρώσαμε στην πρόεδρο του φιλοζωικού σωματείου ΚΙ.ΔΙ.ΖΩ Ιωαννίνων η οποία μας ενημέρωσε για τον τρόπο που μπορούμε να υιοθετήσουμε ένα αδέσποτο ζωάκι και πως πρέπει να το φροντίζουμε.
Δράσεις Ανατροφοδότησης και Αξιολόγησης
Δράσεις ανατροφοδότησης: Καταιγισμός λέξεων για τη δημιουργία συννεφόλεξου και κουίζ με ερωτήσεις από το διαδραστικό βίντεο “Τα αδεσποτάκια”.
Δράσεις αξιολόγησης με το Google form.
Συνεργατικό βίντεο με μηνύματα από τα παιδιά για την προστασία των ζώων