Τίτλος προγράμματος: «STE(Α)M και Εκπαιδευτική Ρομποτική μέσα από τον κύκλο του Νερού και την Υδροδυναμική»
Φορέας / εκπονητής: 3ο ΠΕΚΕΣ ΑΤΤΙΚΗΣ, ΣΕΕ ΠΕ 6ο Παρασκευή Φώτη
Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα με τίτλο «STEM και Εκπαιδευτική Ρομποτική μέσα από τον κύκλο του Νερού και την Υδροδυναμική», έχει σκοπό να έρθουν σε επαφή οι μαθητές/-ήτριες του Νηπιαγωγείου και της πρώτης τάξης του Δημοτικού Σχολείου με θέματα που αφορούν την επιστήμη, τα μαθηματικά, τη μηχανική και την τεχνολογία. Στόχοι του εν λόγω προγράμματος είναι τα παιδιά, να κατανοήσουν τα χαρακτηριστικά της μάθησης μέσα από τον προβληματισμό, να σχεδιάσουν και να αναπτύξουν ένα πρόγραμμα, να εξασκηθούν στον αλγοριθμικό τρόπο σκέψης, να αναπτύξουν δεξιότητες προσανατολισμού και μέτρησης αποστάσεων και να αναζητήσουν λύσεις σε καθημερινά προβλήματα, όπως ο κύκλος του νερού και η υδροδυναμική.
Στοχευόμενες δεξιότητες
Kύκλος 1ος – Δεξιότητες Μάθησης
Δημιουργικότητα, Επικοινωνία, Κριτική σκέψη, Συνεργασία
Κύκλος 2ος – Δεξιότητες Ζωής
Υπευθυνότητα, Πρωτοβουλία, Οργανωτική ικανότητα, Προγραμματισμός –Παραγωγικότητα
Κύκλος 3ος – Δεξιότητες της τεχνολογίας και της επιστήμης
Δεξιότητες Μοντελισμού και Προσομοίωσης, Πληροφορικός γραμματισμός, Τεχνολογικός γραμματισμός, Δεξιότητες διεπιστημονικής και διαθεματικής χρήσης των νέων τεχνολογιών
Κύκλος 4ος – Δεξιότητες του νου
Επίλυση προβλημάτων, Κατασκευές, Πλάγια σκέψη, Στρατηγική σκέψη
Ο Μικρός Πρίγκιπας ταξιδεύει στο 2ο Πλανήτη. Εκεί οι κάτοικοι δεν γνωρίζουν για το Κύκλο του Νερού και το πόσο σημαντικό είναι για την ισορροπία στη φύση. Σπαταλάνε το νερό και ο Μικρός Πρίγκιπας δεν έχει νερό για να ποτίσει το αγαπημένο του τριαντάφυλλο.
Τα παιδιά υλοποιούν δραστηριότητες παρέα με τον Μικρό Πρίγκιπα και μαθαίνουν για το Κύκλο του νερού στη φύση, πόσο σημαντικό είναι για τη ζωή των ανθρώπων των ζώων και των φυτών και τι μπορούμε να κάνουμε για να μη το σπαταλάμε. Τέλος συγκεντρώνουν όλες τις πληροφορίες και βοηθάνε τους κατοίκους του πλανήτη να μάθουν να σέβονται το νερό
1ο Εργαστήριο
Διαβάζουμε το βιβλίο της Σοφίας Μαντούβαλου “Το σύννεφο που έβαλε τα κλάματα” και ζωγραφίζουμε ότι μας εντυπωσίασε.
Διαδικτυακή συνάντηση στην τάξη μας με τη συγγραφέα Σοφία Μαντούβαλου η οποία μας διάβασε το παραμύθι ” Το σύννεφο που έβαλε τα κλάματα”
Είδαμε σε video τον κύκλο του νερού και προσπαθούμε να τον κατανοήσουμε δημιουργώντας τον δικό μας. Ζωγραφίζουμε τον δικό μας κύκλο του νερού.
Επεξεργαζόμαστε το ποίημα του Ζαχαρία Παπαντωνίου “Το ποταμάκι” που είναι σχετικό με τον κύκλο του νερού και συμπληρώνουμε με εικόνες το εικονόλεξο
Ζωγραφίζουμε μία εικόνα από το ποίημα του Ζαχαρία Παπαντωνίου “Το ποταμάκι” που είναι σχετικό με τον κύκλο του νερού.
2ο Εργαστήριο
Δημιουργία μακέτας με τον κύκλο του νερού.
Κατασκευή “Ο κύκλος του νερού” και φύλλο εργασίας.
Τα παιδιά δημιουργούν παζλ, στο οποίο περιγράφεται κατά χρονική ακολουθία, ο κύκλος του νερού. Το ζωγραφίζουν, το κόβουν και στη συνέχεια το συναρμολογούν.
3ο Εργαστήριο
Δημιουργία εννοιολογικού χάρτη για το νερό. Ανίχνευση πρότερων γνώσεων των παιδιών
Με το λογισμικό kidspiration τα παιδιά θα πρέπει να βάλουν σε σειρά εικόνες της υπό μελέτης έννοιας που υπάρχουν ανακατεμένες στην οθόνη.
Συμπληρώνουμε το σταυρόλεξο που είναι σχετικό με τον Κύκλο του Νερού.
4ο Εργαστήριο
Σχηματίζουμε με εικόνες τα στάδια του κύκλου του νερού και κάνουμε αντιστοίχιση λέξεων και εικόνων για τον κύκλο του νερού.
Ηλεκτρονικό φύλλο, αντιστοίχιση εικόνων του κύκλου του νερού με λέξεις, και μορφές του νερού.
5ο Εργαστήριο
Συζητάμε με τα παιδιά για τη δύναμη του νερού και κατασκευάζουν ένα φράγμα με το οικοδομικό υλικό της τάξης και νερόμυλο με ανακυκλώσιμα υλικά. STEM μηχανική.
Με την βοήθεια του/της εκπαιδευτικού οι μαθητές/τριες κάνουν υποθέσεις και πειράματα για διάφορα υλικά και την διαλυτότητα τους στο νερό. STEM φυσικές επιστήμες. Μετά την παρατήρηση συμπληρώνουν φύλλο εργασίας.
STEM φυσικές επιστήμες οι μορφές του νερού. Εξάτμιση – Υγροποίηση – Τήξη – Πήξη
Φύλλο εργασίας
STEAM τέχνες ζωγραφική με έγχρωμο πάγο.
STEM Μαθηματικά
6ο Εργαστήριο
STEM Ρομποτική. Προγραμματίζουμε το beebot έτσι ώστε να περάσει από όλες τις φάσεις του κύκλου του νερού και συμπηρώνουμε το φύλλο εργασίας.
Δράσεις ανατροφοδότησης και αξιολόγησης
Ψηφιακό συννεφόλεξο για την ενότητα “ο κύκλος του νερου”
Συμπληρώνουμε το ερωτηματολόγιο και το κουίζ αξιολόγησης