Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ-Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη

 

c58bfce62 opt 1

Πρόγραμμα ανάπτυξης του αλληλοσεβασμού και της διαφορετικότητας σε παιδιά προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας / Δρ. Σοφίας Νικολιδάκη ΕΔΙΠ
Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης Πανεπιστήμιο Κρήτης

 

Σκοπός του προγράμματος είναι η κατανόηση από τα παιδιά των εννοιών του σεβασμού, της διαφορετικότητας και η έμπρακτη υιοθέτηση στάσεων που αναπτύσσουν και εξελίσσουν τις έννοιες αυτές ως τρόπο ζωής και καθημερινής συμπεριφοράς. Το περιεχόμενο του προγράμματος στηρίζεται σε τρείς κυρίως άξονες :

  • Αυτοσεβασμός: Τα παιδιά μαθαίνουν να εκτιμούν την αξία τους ως άτομα μοναδικά, πολύτιμα, ικανά που αξίζουν και είναι σημαντικά στη ζωή.
  • Σεβασμός προς τους άλλους: Τα παιδιά μαθαίνουν να αντιλαμβάνονται την ύπαρξη του άλλου ως άτομο εξίσου πολύτιμο και ότι οι άνθρωποι είναι μεταξύ τους ίδιοι και διαφορετικοί
  • Σεβασμός προς το περιβάλλον: Τα παιδιά μαθαίνουν ότι ο πλανήτης γη με όλα τα έμβια και άβια όντα του αξίζει σεβασμό.

Στοχευόμενες δεξιότητες

  • Δημιουργικότητα (Creativity), Επικοινωνία (Communication), Κριτική σκέψη (Criticalthinking), Συνεργασία (Collaboration)
  • Aυτομέριμνα, Ανθεκτικότητα, Ενσυναίσθηση και ευαισθησία, Κοινωνικές Δεξιότητες
  • Δεξιότητες διεπιστημονικής και διαθεματικής χρήσης των νέων τεχνολογιών, Συνδυαστικές δεξιότητες ψηφιακής τεχνολογίας –  επικοινωνίας και συνεργασίας  Προσαρμοστικότητα, Πρωτοβουλία, Υπευθυνότητα
  • Επίλυση προβλημάτων, Κατασκευές, Μελέτη περιπτώσεων (case studies)

1ο Εργαστήριο

Τα παιδιά μαθαίνουν να εκτιμούν την αξία τους ως άτομα μοναδικά, πολύτιμα, ικανά που αξίζουν και είναι σημαντικά

Ποιον βλέπεις μέσα στον καθρέφτη; Τα παιδιά βλέπουν τον εαυτό τους στον καθρέφτη και τον παρουσιάζουν στους συμμαθητές τους

βλέπω μέσα από τον καθρέφτη 1

Σας παρουσιάζουμε τον εαυτό μας σε πορτραίτο

εαυτός μου 1 1 b886f30aa 1

c6ab8505a opt 1

Τα χέρια μου και τι μπορούν να κάνουν: Καταγράφουμε σε ένα χαρτί τι μπορούμε να κάνουμε με τα χέρια μας. Στη συνέχεια φτιάχνουμε μια ομαδική κορνίζα με τα αποτυπώματα από τις παλάμες των παιδιών και μέσα προσθέτουμε  όσα είπαν τα παιδιά.

μπορώ να κάνω με τα χέρια μου 1 1    χέρια αγαπάνε 1

 

με συγγραφέα 1IMG 2542 1

 

Γνωριμία με τα συναισθήματα .

Ζωγραφίζουμε πράγματα που μας κάνουν χαρούμενους, λυπημένους και πράγματα που μας θυμώνουν ή μας φοβίζουν.

12 1

 

 

Δράσεις STEM              

Παιχνίδι ρομποτικής με το bee bot. Τεχνολογία STEM

Ζωγραφίζουμε εικόνες  με συναισθήματα ή αξιοποιούμε τις εικόνες που μας κάνουν χαρούμενους λυπημένους, φοβισμένους,θυμωμένους και παίζουμε με το μελισσάκι. Τα παιδιά προγραμματίζουν τις  διαδρομές για να φτάσει ο μικρός πρίγκιπας- ρομποτάκι, στο συναίσθημα που κάθε φορά μας δείχνει το ζάρι και αναπαριστούν τη διαδρομή με βελάκια.

συναισθημάτων 1 1    συναισθημάτων 2

2ο Εργαστήριο

Μαζί με το μικρό Πρίγκηπα ανακαλύπτουμαι ποιες είναι οι σωστές συμπεριφορές για να δείξουμε το σεβασμό μας στους άλλους.

Μαθαίνουμε για τον σεβασμό μέσα από το παραμύθι

για τον σεβασμό 2 1

 

Οι κανόνες της τάξης μας. Κάνουμε συζήτηση με τα παιδιά για το πόσο χρήσιμοι είναι οι κανόνες στην τάξη μας και κάθε παιδί προτείνει και ζωγραφίζει τον δικό του κανόνα.

1

Συνεργατική αφίσα του Τμήματος 7 με το 7ο Νηπιαγωγείο Αρτέμιδας για τον κώδικα σωστής συμπεριφοράς στο σχολείο.

caa2096ce 1

3ο Εργαστήριο

Ίδιοι και διαφορετικοί. Διαβάζουμε την Ιστορία του Έλμερ του παρδαλού ελέφαντα για να προσεγγίσουμε με τα παιδιά τη διαφορετικότητα και τη μοναδικότητα του καθενός.

Ο Έλμερ μας μαθαίνει τη σημασία της διαφορετικότητας.
Οι μοναδικοί κουμπαράδες μας για την ημέρα της Αποταμίευσης

1

 

 

Είμαστε μοναδικοί!!! Η αφίσα μας για τη μοναδικότητα και τη διαφορετικότητα.

μοναδικοί 1IMG 2688 1

Το συννεφάκι του μοναδικού εαυτού μας. Κόψαμε τα συννεφάκια και κάθε παιδί μας ανέφερε μερικά από τα δικά του χαρακτηριστικά, όνειρα , τις προτιμήσεις τους

μοναδικός εαυτός μου 1

4ο Εργαστήριο

Συνεργασία -Αλληλοβοήθεια: Διαβάζουμε το παραμύθι του Όσκαρ Ουάιλντ και συζητάμε με τα παιδιά για τον εγωισμό για τη συμπεριφορά των εγωιστών, τις επιπτώσεις αυτής της συμπεριφοράς και δημιουργήσαμε έναν εννοιολογικό χάρτη με τις απόψεις μας.

b87e0c516 1b6738edd6 1

 

Ασκήσεις εμπιστοσύνης: Οδηγούμε έναν τυφλό. Με αφορμή το σεβασμό σε άτομα με ειδικές ανάγκες βάζουμε τα παιδιά να προσπαθήσουν να προχωρήσουν έχοντας τελείως κλειστά τα μάτια τους.

εμπιστοσύνης 1

 

Συνεργασία 6ου και 7ου τμήματος
Το καλάθι της Αγάπης. Συγκέντρωση τροφίμων ή αντικειμένων πρώτης ανάγκης σε περιπτώσεις που χρειάζεται να βοηθήσουμε κάποιες συγκεκριμένες ομάδες στην περιοχή μας που μπορεί να πλήττονται (π.χ. άστεγοι, σεισμοπαθείς κ.λπ.)

1

 

STEM Ο Εγωιστής Γίγαντας. Οδηγούμε το Bee bot στις εικόνες του παραμυθιού και αφηγούμαστε κάθε φορά την σκηνή που απεικονίζεται εκεί.

5ο Εργαστήριο

Σεβασμός προς τους άλλους και διάλογος. Συζητάμε για τη σημασία της λέξης ΔΙΑΛΟΓΟΣ .

Βλέπουμε ταινίες χωρίς λόγια και σκεφτόμαστε λόγια που θα μπορούσαμε να τους βάλουμε. Ζωγραφίζουμε τις εικόνες και γράφουμε τον πιθανό διάλογο που γίνεται στην ταινία.

δέντρο των παιδιών 1

 

Κανόνες διαλόγου:  αποφασίζουμε τους κανόνες διαλόγου όταν είμαστε στην παρεούλα και συζητάμε για διάφορα θέματα. Τα παιδιά μετά από τη συζήτηση εικονογραφούν τους κανόνες της παρεούλας.

baa6b4920 11

 

 

Δραστηριότητα STEM Τεχνολογία. Δημιουργία φύλλου εργασίας με τη λέξη ΔΙΑΛΟΓΟΣ. Οδηγούμε τον Μικρό Πρίγκιπα με το beebot να ανακαλύψει τα γράμματα της λέξης ΔΙΑΛΟΓΟΣ.

baa324ad8 1

 

6ο Εργαστήριο

Σεβασμός προς το φυσικό περιβάλλον, τα άβια και τα έμβια όντα

Τα παιδιά μαθαίνουν ότι ο πλανήτης γη με όλα τα έμβια και άβια όντα αξίζει τον σεβασμό μας, φροντίδα και μείωση εγωιστικών συμπεριφορών ώστε να εξακολουθήσει να είναι βιώσιμος.

Βάζουμε τις εικόνες στη σωστή στήλη για να δείξουμε ποιες πράξεις είναι σωστές για το περιβάλλον και ποιες όχι-Φύλλα εργασίας

στο περιβάλλον 1

 

Σεβασμός στο περιβάλλον, σωστή και λάθος συμπεριφορά προς αυτό. Φύλλο εργασίας

1

 

Σεβασμός στο Περιβάλλον- Ανακύκλωση χαρτιού.Το σχολείο μας συμμετέχει στο Σχολικό Πρωτάθλημα “Πάμε Ανακύκλωση” του Δήμου Ιωαννιτών.

1 1

 

Σέβομαι το περιβάλλον και μαθαίνω να το διατηρώ καθαρό αρχίζοντας από το πιο άμεσο ,την τάξη μου. Φροντίζω την τάξη μου να είναι καθαρή.

της τάξης 1

 

Δράσεις ανατροφοδότησης και αξιολόγησης

Δημιουργία συννεφόλεξου με τις νέες λέξεις που μάθαμε στο πρόγραμμα.

ανατροφοδότησης 1

 

Δραστηριότητες αξιολόγησης της 1ης θεματικής ενότητας

1