Οι φίλοι μας τα δέντρα
1.Συγκεντρώσαμε τα σχετικά βιβλία
- Έγινε μια πρώτη προσέγγιση του θέματος με το βιβλίο “το δέντρο που έδινε”. Σημειώσαμε ότι η Μηλιά έδωσε στον άνθρωπο αρχικά τα φύλλα, τα κλαδιά, τον κορμό, τα μήλα, τη σκιά και το παιχνίδι- ψυχαγωγία.
Τα παιδιά προβληματίστηκαν και βρήκαν στην τάξη υλικά και έπιπλα ξύλινα. Ζωγράφισαν.
- Ανάγνωση του βιβλίου “Ποιος άλλος μένει εδώ;“του κέντρου Περιβαλλοντικής εκπ/σης Καστοριάς
https://issuu.com/paidi-goneis.gr/docs/poios-allos-menei-edo-kpe-kastoria/1?ff=true
Συζήτηση για τα ζωάκια του δάσους.
- Ανάγνωση βιβλίου Άουτς”
2. Στις 1-11-2022 επισκεφθήκαμε το πάρκο του χωριού και μαζέψαμε φύλλα, παρατηρήσαμε τα έντομα στα δέντρα με τον μεγεθυντικό φακό, είδαμε αράχνες, σαλιγκάρια, μυρμήγκια, πουλιά κ.ά. Αναγνωρίσαμε μερικά δέντρα κι άλλα μάθαμε, παρατηρήσαμε την πτώση των φύλλων σε μερικά δέντρα και σε άλλα όχι(αειθαλή και φυλλοβόλα), ακούσαμε τους ήχους από τα πουλιά στα κλαδιά.
Παρατηρήσαμε τους κύκλους ενός κορμού και καταλάβαμε την ηλικία του δέντρου
Βρήκαμε κι ένα γυμνοσάλιαγκα σε κουφάλα δέντρου, τον βγάλαμε για να τον παρατηρήσουμε…
…να και μια Ακακία που στον κορμό της έβγαλε κλαδιά και φύλλα από συκιά…όλα γίνονται στη φύση!!!
…κι εκεί που παρατηρούσαμε τα δέντρα έπεσε στην αντίληψή μας κάτι περίεργο και μεγάλο πάνω σε δέντρο, δεν καταλάβαμε ακριβώς τι είναι, το παρατηρήσαμε, το φωτογραφήσαμε και μιλήσαμε για τα μανιτάρια και τους μύκητες…δεν είναι περίεργο;
Από έρευνα που κάναμε ονομάζεται μύκητας Αγκύλης
Μετά την επιστροφή στην τάξη μετρήσαμε τα φύλλα, τα ταξινομήσαμε σε κίτρινα, πράσινα, κόκκινα, καφέ. Επίσης σε μικρά και μεγάλα φύλλα, σε φύλλα και άλλα υλικά που βρήκαμε. Τα μετρήσαμε και γράψαμε τους αριθμούς που προέκυψαν σε πίνακα. Τα υλικά που μαζέψαμε τα χρησιμοποιήσαμε στα εικαστικά και κάναμε τυπώματα με φύλλα.
3.Παρατηρήσαμε ότι στο προαύλιο του σχολείου μας υπάρχουν κομμένοι κορμοί πεύκων που ήταν γέρικοι και ο δήμος Παιονίας αποφάσισε να κόψει για λόγους ασφαλείας. Στο προαύλιο δεν έχουμε καθόλου ίσκιο πια και την άνοιξη και το καλοκαίρι το παιχνίδι στην αυλή είναι βασανιστικό. Έτσι αποφασίσαμε να ζητήσουμε τη συνδρομή του Δήμου μας για δενδροφύτευση που θα έδινε νέα πνοή στο προαύλιο και έτσι στείλαμε ένα γράμμα.
Τα κομμένα δέντρα στο προαύλιο….
4. Παρατηρήσαμε με κιάλια το δασάκι κοντά στον ποταμό Αξιό.
Επιστρέψαμε στην τάξη και κάναμε φύλλα εργασίας σχετικά με το θέμα
διαβάσαμε και άλλα σχετικά βιβλία…
5. Αποφασίσαμε να κάνουμε σχολικό κήπο σε παρτέρι, να βάλουμε χώμα, να φυτέψουμε μαρούλια, σπανάκι και κρεμμύδια, να τα φροντίζουμε, να παρατηρήσουμε τα φυτά και την ανάπτυξή τους. Για την πραγματοποίηση του στόχου μας ζητήσαμε βοήθεια από κάτοικο του χωριού που έχει θερμοκήπιο που μετά χαράς δέχτηκε να μας βοηθήσει. Κάτω τοποθετήθηκαν ξερές ντοματιές και μετά το χώμα
Αργότερα με τη βοήθεια ενός πατέρα παιδιού που είναι γεωργός στρώσαμε το χώμα που μας έφερε από το χωράφι του, ανακατέψαμε φυλλόχωμα και τέλος φυτέψαμε τα μαρούλια και τα κουνουπίδια που αγόρασε μια μαμά
Η παραγωγή μας!! Δοκιμάσαμε τα βιολογικά μαρούλια μας…μμμμ νοστιμιά!!!!
Όλη τη διάρκεια του χειμώνα δοκιμάζουμε τη νόστιμη σαλάτα μας , παίρνουμε και μια σακούλα για το σπίτι!!!
6. Μαθαίνω τα δέντρα με σχετικό video , με σχετικούς πίνακες αναφοράς και μετά στην αυλή ψάχνω μερικά από τα δέντρα που έμαθα
πηγή http://dreamskindergarten.blogspot.com/2012/11/blog-post_11.html
7.Επίσης:
- Διαβάσαμε το εκπαιδευτικό υλικό για τη δράση “Φυτεύω και υιοθετώ ένα δέντρο, δίνω ανάσα στη γη” του κέντρου περιβαλλοντικής εκπ/σης Καστοριάς “Τα μυστικά του δάσους” που αναφέρεται στην προσχολική ηλικία και συγκεκριμένα την ιστορία” Ποιος άλλος μένει εδώ;”
story tree - Παρακολουθήσαμε το video ΤΑ ΖΩΑ ΤΟΥ ΔΑΣΟΥΣ
- video με τους ήχους από τα ζώα του δάσους και μετά παίξαμε το παιχνίδι…αναγνώρισε τον ήχο
πηγή http://dreamskindergarten.blogspot.com/2012/11/blog-post_11.html
Μάθαμε τα ζώα που πέφτουν σε χειμερία νάρκη
8. Συμπληρώσαμε το φυτολόγιό μας
9.Ωφέλειες από τα δέντρα
πηγή http://dreamkindergarten.blogspot.com/2013/02/blog-post_12.html
Συζητήσαμε για τα προϊόντα που παίρνουμε από το δέντρο,για τα δώρα του δέντρου.Μιλήσαμε επίσης για τους κινδύνους που αυτό διατρέχει
Ένα σαλιγκάρι ,
μα ποιο σαλιγκάρι ;
Ένα σαλιγκάρι ,
που ζωγράφισε στο δρόμο
τ’ ασημένιο του το χνάρι
και κοιτούσε το φεγγάρι !
Γλωσσοδέτης για τον αριθμό 2 .
Δύο αλεπούδες ,
μα ποιες αλεπούδες ;
Δυο αλεπούδες που κοιτάζουν
τα σταφύλια , οι λιχούδες !
Τέσσερις λαγοί ,
μα ποιοι λαγοί ;
Τέσσερις λαγοί ,
που έτρεξαν σαν αστραπή
και κρύφτηκαν στο λαγούμι στη στιγμή
Εννιά αρκούδες ,
μα ποιες αρκούδες ;
Εννιά αρκούδες πολύ λιχούδες ,
που φάγανε το μέλι !
Αχ ! Τι λιχούδες !
πηγή http://dreamskindergarten.blogspot.com/2011/08/blog-post_8843.html
Στο δάσος το σπίτι έχω
μα και στις στανες καμιά φορά τρέχω!!
Γκρίζο το χρώμα μου!
Στην αγέλη μου ο φόβος σας είναι!
Ποιο ζώο είμαι;
Πονηρή όλοι με φωνάζουν
κι απ’ τις κότες τους
μακριά,όλοι με φράζουν!
Πορτοκαλί το αρωματάκι μου
και χαριτωμένο το μουτράκι μου!
Ποιο ζώο είμαι;
Μάτια μεγάλα και κέρατα ψηλά
πόδια γοργά μα και λεπτά
Στο δάσος κατοικώ
μέσα σε αυτό ζητώ
καταφύγιο για να βρω!
Ποιο ζώο είμαι;
Έντομο μικρο
μα πολύ εργατικό!
Σπόρους κουβαλώ
ποτέ δεν σταματώ!!
Ποιο έντομο είμαι;
Δυνατά φτερά
και νύχια γαμψά!
Στους ουρανούς πηγαίνω
και από ψηλά
για την τροφή μου βγαίνω!!
Ποιο πουλί είμαι;
πηγή http://5nipkalam.blogspot.com/2015/05/blog-post_10.html?m=1
Αν θέλεις ξύλα το Χειμώνα, πότιζε τα δέντρα σου το Καλοκαίρι.
Ελλάδα
Βλέπει το δέντρο και δε βλέπει το δάσος… (την ουσία)
Ελλάδα
Δε μ’ αφήνουν σε χλωρό κλαρί.
Ελλάδα
Δεν πατάει σε σάπιο ξύλο… (Είναι σίγουρος για τις ενέργειές του)
Ελλάδα





























































