Η ζωή και το έργο του Ουίλλιαμ Σαίξπηρ
Αφού παρακολουθήσετε προσεκτικά το παρακάτω βίντεο
να συμπληρώσετε το παρακάτω ηλεκτρονικό ερωτηματολόγιο για να διαπιστώσετε το βαθμό γνώσεων που κατακτήσατε.
Ερωτηματολόγιο για τη ζωή και το έργο του Σαίξπηρ
Βασικές αρχές αφηγηματολογίας
Έχω φτιάξει μια παρουσίαση σχετικά με τις βασικές αρχές αφηγηματολογίας για να σας βοηθήσω να οργανώσετε και να συστηματοποιήσετε κάποιες θεωρητικές γνώσεις που σας είναι απαραίτητες για τις ασκήσεις που θα ακολουθήσουν τόσο στο μάθημα της λογοτεχνίας όσο και στο μάθημα της νεοελληνικής γλώσσας.
Gracias Grecia!
Το ευχαριστώ τους προς την Ελλάδα για την κληρονομιά που τους πρόσφερε και συγχρόνως ένα έμμεσο μήνυμα στήριξης διατύπωσαν δεκάδες μαθητές και καθηγητές από τη Μούρθια της Ισπανίας. Πρόκειται για πρωτοβουλία του Ινστιτούτου Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και της Ένωσης Καθηγητών Λατινικών και Ελληνικών της περιοχής.
Στο διάρκειας 7 λεπτών βίντεο, παιδιά και καθηγητές κάνουν αναφορά μόνο σε ελληνικές λέξεις οι οποίες απαντώνται στην ισπανική γλώσσα και την καθημερινότητά τους. Ξεκινά λέγοντας “εγώ γνωρίζω την κληρονομιά μου” και είναι γεμάτο ευχαριστώ ” για τη μουσική, την ιστορία, τα μαθηματικά, τους φιλοσόφους, την αρμονία, την πολιτική, την ιατρική, την ανατομία, την αστρονομία, την τεχνολογία, την ποίηση, το θέατρο, το κρασί, τους μύθους” λένε οι πρωταγωνιστές του βίντεο, οι οποίοι αναπαριστούν θεατρικά δρώμενα, αθλήματα των ολυμπιακών αγώνων, σκηνές από τη ζωή τους στο σχολείο ή τον τομέα που τους ενδιαφέρει και όλοι μαζί στο τέλος φωνάζουν πάλι “ευχαριστούμε πολύ Ελλάδα”.[πηγή:Ελευθεροτυπία]
Ο αρχοντοχωριάτης του Μολιέρου
Όπως διαβάζουμε στη Βικιπαίδεια ο Μολιέρος (γαλλικά: Molière – Μολιέρ, κανονικό όνομα Jean-Baptiste Poquelin – Ζαν-Μπατίστ Ποκλέν, Παρίσι 15 Ιανουαρίου 1622 – Παρίσι 17 Φεβρουαρίου 1673) ήταν Γάλλος θεατρικός συγγραφέας, διευθυντής θεάτρου και ηθοποιός. Οι Γάλλοι τον θεωρούν ως τον καλύτερο κλασσικό ποιητή τους, ενώ για πολλούς είναι και ο καλύτερος Γάλλος λογοτέχνης. Μπόρεσε και έφερε την κωμωδία σε ίση θέση με την τραγωδία, και αυτό είναι το μεγαλύτερο κατόρθωμά του. Ανήκε στο καλλιτεχνικό κίνημα του κλασσικισμού.
Ο Μολιέρος ήταν ο μεγαλύτερος γιος ενός έμπορου υφασμάτων στο Παρίσι, ο οποίος έγινε το 1631 βασιλικός διακοσμητής. Έτσι, ο πατέρας του Μολιέρου τον προόριζε να γίνει θαλαμηπόλος του βασιλιά. Φοίτησε σε ένα Ιησουητικό κολέγιο στο Παρίσι. Την πρώτη του επαφή με το θέατρο την έκανε μαζί με τον παππού του, ο οποίος αγαπούσε το θέατρο.
Στα 16 του χρόνια έφυγε να σπουδάσει νομική στην Ορλεάνη. Όταν επέστρεψε στο Παρίσι έγινε δικηγόρος. Το 1642 γνώρισε μία ηθοποιό, την Μαντλέν Μπεζάρ (Madeleine Bejart), η οποία ενίσχυσε την αγάπη του για το θέατρο. Ο πατέρας του όμως ήταν αντίθετος προς το θέατρο. Έτσι, το 1643 ο Μολιέρος αναγκάστηκε να παρατήσει το επάγγελμα του δικηγόρου και ίδρυσε μαζί με τους αδερφούς της ερωμένης του και μαζί με μερικούς άλλους κωμικούς έναν θεατρικό θίασο. Αυτός ο θίασος μετά από τις πρώτες αποτυχίες (είχε καταλήξει και σε χρεοκοπία για μια στιγμή) άρχισε να παρουσιάζει επιτυχίες στην Δυτική και στην Νότια Γαλλία. Ο Μολιέρος όμως άρχισε μόλις το 1665 να γράφει δικά του θεατρικά έργα.
….συνέχεια εδώ
Το έργο με το οποίο θα ασχοληθούμε στο μάθημα της λογοτεχνίας είναι μια από τις ωραιότερες κωμωδίες του Μολιέρου “Ο αρχοντοχωριάτης”. Ολόκληρο το έργο μπορείτε να το διαβάσετε στη Βικιθήκη εδώ
Διαβάζουμε για το συγκεκριμένο έργο στο RADIO THEATRE Το έργο περιγράφει την διαδικασία μιας ένταξης, μιας μυητικής τελετουργίας.Ένας πλούσιος αστός επιζητεί να ενταχθεί σε μια άλλη τάξη. Αυτό σημαίνει πως πρέπει να απαρνηθεί τους κοινωνικούς του κώδικες και να μυηθεί στα μυστικά και τους κώδικες μιας άλλης τάξης.Πρέπει για να εισχωρήσει να περάσει από μια σειρά διαδικασιών, να υποστεί μια ταπείνωση. Σύμφωνα με την θεατρική κριτική «στονΑρχοντοχωριάτη ο Μολιέρος περιγράφει την επιθυμία για αλλοτρίωση και ταυτόχρονα ερμηνεύει το αλλοτριωτικό σύστημα ως άλλοθι μιας τάξης που βρίσκεται σε αδιέξοδο,αφού κανένας από τους φορείς της δεν πιστεύει σ’αυτό. Ωστόσο όλοι το χρησιμοποιούν.Ο Μολιέρος στηλιτεύει εύστοχα την κοινωνία της εποχής του καθώς αποδεικνύει ότι γελοίος δεν είναι μόνο ο κ.Ζουρνταίν που θέλει να εισχωρήσει σε μια τάξη στην οποία δεν ανήκει.Γελοίο είναι και το ίδιο το σύστημα στο οποίο θέλει να ενταχθεί. Ο συγγραφέας δε μελετά απλώς ένα χαρακτήρα, αλλά κοινωνιολογεί πάνω σε μια πάγια ανθρώπινη κατάσταση.
Δραστηριότητες
1.Οι λάτρεις του ραδιοφωνικού θεάτρου οι οποίοι με χαρά διαπιστώνω ότι συνεχώς και αυξάνονται στο σχολείο μας μπορούν να ακούσουν το έργο εδώ με τον Ανδρέα Φιλιππίδη στον πρωταγωνιστικό ρόλο.
2.Είναι εξαιρετικά ενδιαφέρον όσοι ακούσετε την παράσταση με τον Ανδρέα Φιλιππίδη να τη δείτε στη συνέχεια στο διαδίκτυο στα αρχεία της ΕΡΤ και πιο συγκεκριμένα στο ΘΕΑΤΡΟ ΤΗΣ ΔΕΥΤΕΡΑΣ εδώ
Αλήθεια φανταστήκατε με παρόμοιο τρόπο τους χαρακτήρες του έργου;
3.Όσο για σας που προτιμάτε μια πιο σύγχρονη εκδοχή μπορείτε να απολαύσετε τον Κώστα Βουτσά στον ρόλο του αρχοντοχωριάτη στην παράσταση που ανέβηκε το 1993 στο θέατρο Περοκέ σε σκηνοθεσία Κώστα Μπάκα και τηλεσκηνοθεσία Γιώργου Φίλη εδώ
Τι παρατηρήσεις έχετε να κάνετε σχετικά με τα σκηνικά και τα κοστούμια του έργου, αλλά και τις ερμηνείες των ηθοποιών;
4.Είναι ενδιαφέρον να εξετάσετε-χρησιμοποιώντας την επιλογή της αναζήτησης- στο αρχείο του Εθνικού θεάτρου το υλικό σχετικά με τις παραστάσεις που δόθηκαν με το συγκεκριμένο έργο εδώ. Τι διαπιστώνετε; Μπορείτε να καταλήξετε σε κάποια συμπεράσματα μελετώντας συγκριτικά τις φωτογραφίες, αλλά και το υπόλοιπο υλικό που παρέχεται από το Εθνικό Θέατρο σχετικά με τις παραστάσεις και τη σκηνοθετική γραμμή που ακολουθήθηκε;
5.Παρόμοια έρευνα μπορείτε να κάνετε στο αρχείο του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος εδώ Τι παρατηρείτε;
Πόσες φορές ανέβηκε το έργο αυτό από τις δύο μεγάλες κρατικές θεατρικές σκηνές της χώρας μας; Υπάρχουν ομοιότητες ή διαφορές που έχετε εντοπίσει μελετώντας το οπτικοακουστικό και φωτογραφικό υλικό των παραστάσεων;
Καλή δουλειά!
Βραβεία ποίησης της Δημοτικής Βιβλιοθήκης Θεσσαλονίκης
Την Τρίτη 18-12-2012 οι μαθητές του σχολείου μας Χριστίνα Θεοδωρίδου της Β΄ τάξης
και Ζήσης Γκαργκάλας της Γ΄ τάξης
πήραν μέρος στην τελετή βράβευσης του ποιητικού διαγωνισμού ο οποίος προκηρύχθηκε από τη Δημοτική Βιβλιοθήκη Θεσσαλονίκης κατά το σχολικό έτος 2011-12. Στην εκδήλωση παρευρέθησαν και απένειμαν τα βραβεία τα μέλη της κριτικής επιτροπής.
Αξίζουν πολλά συγχαρητήρια στους δύο μαθητές του σχολείου μας! Ελπίζουμε ότι το παράδειγμά τους θα το ακολουθήσουν περισσότεροι φέτος στο νέο διαγωνισμό που αναμένεται να προκηρυχθεί τον επόμενο μήνα.
Άντον Τσέχωφ, μονόπρακτα
Τα θεατρικά κείμενα που θα εξετάσουμε το επόμενο χρονικό διάστημα στο μάθημα της λογοτεχνίας είναι δύο μονόπρακτα του θεατρικού συγγραφέα Άντον Τσέχωφ με στόχο την παρακολούθηση της πρόβας ανεβάσματός τους από τη θεατρική ομάδα Θέσπις του δήμου Νεάπολης με σκηνοθέτιδα την Ρούλα Αγγελίδου.
Στόχος μας είναι αφού μελετήσουμε το θεατρικό κείμενο και παρακολουθήσουμε στο διαδίκτυο παραστάσεις από διάφορους θιάσους να είμαστε σε θέση να κατανοήσουμε τον τρόπο που μεταβαίνουμε από το γραπτό κείμενο στον ζωντανό θεατρικό λόγο που συγκεράζει πολλές τέχνες πέρα από τη λογοτεχνία.
Για το σκοπό αυτό θα χωριστείτε σε ομάδες. Η κάθε μια θα πρέπει να παρουσιάσει στις υπόλοιπες το μονόπρακτο του Τσέχωφ που έχει αναλάβει για μελέτη.
Τι σημαίνει αυτό;
Θα δημιουργήσετε μια παρουσίαση η οποία θα περιλαμβάνει:
- περίληψη του έργου
- πρόσωπα του έργου- χαρακτηριστικά τους
- αποσπάσματα από παραστάσεις του μονόπρακτου και παρατηρήσεις από τη συγκριτική μελέτη τους.
Βοηθητικό υλικό
Το κείμενο του έργου του Τσέχωφ Η αρκούδα μπορείτε να το διαβάσετε παρακάτω
Η αρκούδα
Από τη θεατρική ομάδα ενηλίκων του Π.Κ Ζεφυρίου παρακολουθήστε την παράσταση
Από την ερασιτεχνική ομάδα του πολιτιστικού συλλόγου Μιλάτου παρακολουθήστε την παράσταση
Το κείμενο του έργου του Τσέχωφ Πρόταση γάμου μπορείτε να το διαβάσετε παρακάτω
Πρόταση γάμου
Από τη θεατρική ομάδα ενηλίκων του Π.Κ Ζεφυρίου παρακολουθήστε την παράσταση
Από την ερασιτεχνική ομάδα του πολιτιστικού συλλόγου Μιλάτου παρακολουθήστε την παράσταση
Από τη θεατρική ομάδα Υποκριτές του πανεπιστημίου της Σύρου τα μονόπρακτα Η αρκούδα και Πρόταση γάμου
Το ΚΘΒΕ ανέβασε πέρυσι τα μονόπρακτα του Τσέχωφ Η αρκούδα και Πρόταση γάμου. Μπορείτε να παρακολουθήσετε αποσπάσματα παρακάτω. Να λάβετε υπόψη σας ότι πρόκειται για ένα επαγγελματικό ανέβασμα των μονόπρακτων του Τσέχωφ. Τι διαφορές παρατηρείτε;
Στοιχεία για τον Άντον Τσέχωφ,τη ζωή και το έργο του μπορείτε να βρείτε στη Βικιπαίδεια
και ένα πολύ ενδιαφέρον ντοκυμαντέρ για τον ρώσο θεατρικό συγγραφέα μπορείτε να δείτε στην εκπαιδευτική τηλεόραση.
Καλή διασκέδαση! Και… καλή μελέτη!
Η γιορτή του Πολυτεχνείου
Την Πέμπτη 15-11-2012 στην αίθουσα εκδηλώσεων του δήμου Ευόσμου είχαμε όλοι την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε τη γιορτή για την επέτειο του Πολυτεχνείου από τους μαθητές και τις μαθήτριες του σχολείου μας.
Σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα και με πολλές προσωπικές θυσίες οι συντελεστές της γιορτής δούλεψαν με μεράκι και φαντασία για να παρουσιάσουν ένα θεατρικό δρώμενο με ζωντανή μουσική και τραγούδια. Κατάφεραν να προσελκύσουν την προσοχή, να συγκινήσουν, να προβληματίσουν…
Πολλά συγχαρητήρια στους: Ευαγγελία Γιαννακοπούλου, Ζήση Γκαργκάλα, Νίκο Γρηγοριάδη, Νίκο Ηλιάδη, Σωκράτη Ιωαννίδη, Σάκη Κυρκιώτη, Εύα Μεταξά, Γιώργο Μέτο, Λεωνίδα Μουρχουτά, Κώστα Παπανίκο, Παναγιώτη Κουδέρη-Τσιμπερά και Γιάννη Χαραλαμπίδη.
Παρακάτω μπορείτε να παρακολουθήσετε το βίντεο της γιορτής.
α΄ μέρος
β΄μέρος
mi ultimo tango en Atenas
Δραστηριότητες
Οι στίχοι του παραπάνω τραγουδιού είναι στα ισπανικά. Ακούστε το προσεκτικά και καταγράψτε όσες περισσότερες λέξεις ελληνικής προέλευσης μπορείτε.
1. Τι παρατηρείτε;
2. Ψάξτε κάποιες από τις λέξεις ελληνικής προέλευσης που καταγράψατε σε ένα ηλεκτρονικό ισπανοελληνικό λεξικό .
3. Τι είδους λέξεις είναι οι λέξεις ελληνικής προέλευσης που εντοπίσατε ότι υπάρχουν στην ισπανική γλώσσα; Μπορείτε να τις κατατάξετε σε κάποιες κατηγορίες;
4. Μπορείτε να εξηγήσετε την παρουσία τους στην ισπανική γλώσσα; Μας αποκαλύπτει κάτι αυτό για τα ταξίδια που κάνουν οι λέξεις στον χώρο και τον χρόνο;
θα σας βοηθήσει να απαντήσετε στα ερωτήματα, αν διαβάσετε το άρθρο Οι ελληνικές λέξεις στην ισπανική γλώσσα. Μια μακρά ιστορία. της Alicia Morales Ortiz.
5. Άραγε έχει γίνει η αντίστροφη διαδικασία; Θέλετε να ανακαλύψετε πόσες λέξεις της ισπανικής γλώσσας υπάρχουν στην ελληνική; Πηγαίνετε στο ηλεκτρονικό λεξικό του Τριανταφυλλίδη και χρησιμοποιήστε τη σύνθετη αναζήτηση. Στο πεδίο ετυμολογία να γράψετε ισπαν. Τι αποτελέσματα έχετε;
6. Με τις ισπανικές λέξεις που υπάρχουν στην ελληνική θα θέλατε να γράψετε ένα κείμενο; ή αν έχετε κέφι ένα τραγούδι;
Περιμένω τις δημιουργίες σας!
Το μυστικό της κοντέσσας Βαλέραινας
Το πρώτο κείμενο με το οποίο θα ασχοληθούμε στην ενότητα Θέατρο είναι το έργο του Γρηγόρη
Ξενόπουλου Το μυστικό της κοντέσσας Βαλέραινας.
Στην ιστοσελίδα IliaPress διαβάζουμε:
«Το Μυστικό της Κοντέσσας Βαλέραινας» του Ξενόπουλου, ανέβηκε το 1904 από τη Νέα Σκηνή του Κ. Χρηστομάνου, και βασίζεται στο ομώνυμο διήγημα(1897). Το έργο αυτό με τη θεματική του απεικονίζει μια οικογενειακή και κοινωνική πραγματικότητα, προβάλλει αξίες ιδεολογικές και ταξικές ταυτόχρονα όμως, τονίζει και την αξία της γυναικείας παρουσίας αλλά και την αποδοχή της γυναικείας ισότητας. Eίναι ολιγοπρόσωπο και συμπεριλαμβάνει μια οικογένεια. Αποτελείται από τρεις πράξεις :στην 1η πράξη γίνεται η εισαγωγή και η πληροφόρηση, στη 2η σημειώνεται η κλιμάκωση της δράσης και στην 3η έρχεται η λύση του δράματος. Η πληροφόρηση του θεατή είναι σταδιακή, χωρίς να ξεχωρίζει κάποια «έκθεση».
Η υπόθεση του έργου περιληπτικά έχει ως εξής:
Πρόκειται για μια οικογένεια ξεπεσμένων αριστοκρατών. Η ηλικιωμένη πια κοντέσα Βαλέραινα κατέχει μια συνταγή που πηγαίνει από θηλυκό σε θηλυκό μέλος της οικογένειας και θεραπεύει τη «θέλλα» των ματιών. Έχει περιπέσει σε τέτοια κατάντια που τα νεότερα μέλη, την πιέζουν να ομολογήσει το μυστικό της σκόνης, να πουλήσει την συνταγή, σε κάποιον τυχοδιώκτη και να μην ξεπέσουν. Αποκαλύπτει το μυστικό η κοντέσα στη νύφη της αφού πρώτα παίρνει το φαρμάκι για να ξεπλύνει την «ατιμία». Τη στιγμή που ψυχομαχά, η οικογένεια μαθαίνει ότι ο Πάπιζας που ενδιαφερόταν να αγοράσει τη συνταγή, έχει μόλις συλληφθεί για σειρά από απάτες. Το μυστικό σώζεται με τη θυσία της κοντέσας, πρότυπο ευγένειας και αρχοντιάς σε έναν αιώνα που χαρακτηρίζεται από την ευτελή κερδοσκοπία και τις σχέσεις συναλλαγής.
Ο Ξενόπουλος είναι ο σημαντικότερος εισηγητής του αστικού δράματος στην Ελλάδακαι ένας από τους σημαντικότερους εκφραστές του θεάτρου ιδεών. Επηρεάστηκε από το ιψενικό θέατρο. Στοιχεία που αποδεικνύουν αυτήν την επιρροή είναι: η πλοκή, η ψυχογραφία των προσώπων, η ποιότητα του διαλόγου, η συνοχή, η αυστηρή ενότητα χώρου, χρόνου και υπόθεσης (το έργο αρχίζει το πρωί και τελειώνει το βράδυ στον ίδιο χώρο),η σκηνική οικονομία, η ποιότητα του διαλόγου (δεν υπάρχει λέξη παραπάνω η οποία δεν χρειάζεται). Η ιψενική επίδραση φαίνεται και από την αλλαγή του τέλους, ο ιψενικός ήρωας είναι προσηλωμένος σε ένα ιδανικό, πιέζεται αλλά δεν συμβιβάζεται.
Περισσότερες πληροφορίες για τον Γρηγόρη Ξενόπουλο και το έργο του μπορείτε να δείτε εδώ
Το έργο μεταφέρθηκε τηλεοπτικά στη σειρά Το θέατρο της Δευτέρας με την Άννα Συνοδινού στον πρωταγωνιστικό ρόλο.
Πληροφορίες για το ανέβασμα του έργου στο ΕΘΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ μπορείτε να δείτε εδώ ενώ αντίστοιχα για το ανέβασμά του στο ΚΒΘΕ εδώ
Οι λάτρεις του ραδιοφωνικού θεάτρου μπορείτε να ακούσετε κάποια άλλα έργα του Γρηγόρη Ξενόπουλου στο ιστολόγιο του ραδιοφωνικού θεάτρου Radio theatre εδώ
Πρωτοσέλιδα εφημερίδων-Τα “αστέρια” της είδησης
Χθες 14-10-2012 ο Αυστριακός αλεξιπτωτιστής Φέλιξ Μπάουμγκαρτνερ κατέρριψε το ρεκόρ για ελεύθερη πτώση από το μεγαλύτερο ύψος: μετά από 2,5 ώρες ανόδου που τον έφεραν στα 39 χιλιόμετρα – και όχι στα 37 όπως είχε αρχικά σχεδιαστεί – η κάψουλα άνοιξε και ο αλεξιπτωτιστής πήδηξε στο κενό και έφτασε με ασφάλεια στο έδαφος μερικά λεπτά αργότερα.
Μπορείτε να παρακολουθήσετε το εγχείρημα στο παρακάτω βίντεο
Φύλλο εργασίας
Αποστολή σας είναι:
1) να διαπιστώσετε πόσα από τα οχτώ “αστέρια” της είδησης (επικαιρότητα, εκκρεμότητα, εγγύτητα, εκρηκτικότητα, συγκίνηση, σπουδαιότητα, συνέπειες, σπανιότητα) πληροί η συγκεκριμένη είδηση.
2) Ως αρχισυντάκτης μιας εφημερίδας εσείς πώς θα παρουσιάζατε αυτή την είδηση;
3) να ερευνήσετε στην παρακάτω ιστοσελίδα με πρωτοσέλιδα από τον ελληνικό τύπο πώς παρουσιάστηκε η είδηση
Πρωτοσέλιδα ελληνικών εφημερίδων
4)Θέλετε να πραγματοποιήσετε μια παρόμοια έρευνα στον ξένο τύπο;
Σε ποια συμπεράσματα καταλήξατε;









