Ο αρχοντοχωριάτης του Μολιέρου

Όπως διαβάζουμε στη Βικιπαίδεια ο Μολιέρος (γαλλικά: Molière – Μολιέρ, κανονικό όνομα Jean-Baptiste Poquelin – Ζαν-Μπατίστ ΠοκλένΠαρίσι 15 Ιανουαρίου 1622 – Παρίσι 17 Φεβρουαρίου 1673) ήταν Γάλλος θεατρικός συγγραφέας, διευθυντής θεάτρου και ηθοποιός. Οι Γάλλοι τον θεωρούν ως τον καλύτερο κλασσικό ποιητή τους, ενώ για πολλούς είναι και ο καλύτερος Γάλλος λογοτέχνης. Μπόρεσε και έφερε την κωμωδία σε ίση θέση με την τραγωδία, και αυτό είναι το μεγαλύτερο κατόρθωμά του. Ανήκε στο καλλιτεχνικό κίνημα του κλασσικισμού.

Ο Μολιέρος ήταν ο μεγαλύτερος γιος ενός έμπορου υφασμάτων στο Παρίσι, ο οποίος έγινε το 1631 βασιλικός διακοσμητής. Έτσι, ο πατέρας του Μολιέρου τον προόριζε να γίνει θαλαμηπόλος του βασιλιά. Φοίτησε σε ένα Ιησουητικό κολέγιο στο Παρίσι. Την πρώτη του επαφή με το θέατρο την έκανε μαζί με τον παππού του, ο οποίος αγαπούσε το θέατρο.

Στα 16 του χρόνια έφυγε να σπουδάσει νομική στην Ορλεάνη. Όταν επέστρεψε στο Παρίσι έγινε δικηγόρος. Το 1642 γνώρισε μία ηθοποιό, την Μαντλέν Μπεζάρ (Madeleine Bejart), η οποία ενίσχυσε την αγάπη του για το θέατρο. Ο πατέρας του όμως ήταν αντίθετος προς το θέατρο. Έτσι, το 1643 ο Μολιέρος αναγκάστηκε να παρατήσει το επάγγελμα του δικηγόρου και ίδρυσε μαζί με τους αδερφούς της ερωμένης του και μαζί με μερικούς άλλους κωμικούς έναν θεατρικό θίασο. Αυτός ο θίασος μετά από τις πρώτες αποτυχίες (είχε καταλήξει και σε χρεοκοπία για μια στιγμή) άρχισε να παρουσιάζει επιτυχίες στην Δυτική και στην Νότια Γαλλία. Ο Μολιέρος όμως άρχισε μόλις το 1665 να γράφει δικά του θεατρικά έργα.

….συνέχεια εδώ

Το έργο με το οποίο θα ασχοληθούμε στο μάθημα της  λογοτεχνίας είναι μια από τις ωραιότερες κωμωδίες του Μολιέρου «Ο αρχοντοχωριάτης». Ολόκληρο το έργο μπορείτε να το διαβάσετε  στη Βικιθήκη εδώ

Διαβάζουμε για το  συγκεκριμένο έργο στο RADIO THEATRE Το έργο  περιγράφει την διαδικασία μιας ένταξης, μιας μυητικής τελετουργίας.Ένας πλούσιος αστός επιζητεί να ενταχθεί σε μια άλλη τάξη. Αυτό σημαίνει πως πρέπει να απαρνηθεί  τους  κοινωνικούς του κώδικες και να μυηθεί στα μυστικά και τους κώδικες μιας άλλης τάξης.Πρέπει για να εισχωρήσει να περάσει από μια σειρά διαδικασιών, να υποστεί μια ταπείνωση. Σύμφωνα με την θεατρική κριτική «στονΑρχοντοχωριάτη ο Μολιέρος  περιγράφει την επιθυμία για αλλοτρίωση και ταυτόχρονα ερμηνεύει το αλλοτριωτικό σύστημα ως  άλλοθι μιας τάξης που βρίσκεται  σε αδιέξοδο,αφού κανένας από τους φορείς της δεν πιστεύει σ’αυτό. Ωστόσο  όλοι το χρησιμοποιούν.Ο Μολιέρος στηλιτεύει εύστοχα την κοινωνία της εποχής του καθώς  αποδεικνύει ότι γελοίος δεν είναι μόνο ο κ.Ζουρνταίν που θέλει να εισχωρήσει σε μια τάξη στην οποία δεν ανήκει.Γελοίο είναι και το ίδιο το σύστημα στο οποίο θέλει να ενταχθεί. Ο συγγραφέας δε μελετά απλώς ένα χαρακτήρα, αλλά κοινωνιολογεί πάνω σε μια πάγια ανθρώπινη κατάσταση.

Δραστηριότητες

1.Οι λάτρεις του ραδιοφωνικού θεάτρου οι οποίοι με χαρά διαπιστώνω ότι συνεχώς και αυξάνονται στο σχολείο μας μπορούν να ακούσουν το έργο  εδώ με τον Ανδρέα Φιλιππίδη στον πρωταγωνιστικό ρόλο.

2.Είναι εξαιρετικά ενδιαφέρον όσοι ακούσετε την παράσταση με τον Ανδρέα Φιλιππίδη να τη δείτε στη συνέχεια στο διαδίκτυο στα αρχεία της ΕΡΤ και πιο συγκεκριμένα στο ΘΕΑΤΡΟ ΤΗΣ ΔΕΥΤΕΡΑΣ  εδώ

Αλήθεια φανταστήκατε με παρόμοιο τρόπο τους χαρακτήρες του έργου;

3.Όσο για σας που προτιμάτε μια πιο σύγχρονη εκδοχή μπορείτε να απολαύσετε τον Κώστα Βουτσά στον ρόλο του αρχοντοχωριάτη στην παράσταση που ανέβηκε το 1993 στο θέατρο Περοκέ σε σκηνοθεσία Κώστα Μπάκα και τηλεσκηνοθεσία Γιώργου Φίλη εδώ

Τι παρατηρήσεις έχετε να κάνετε σχετικά με τα σκηνικά και τα κοστούμια του έργου, αλλά και τις ερμηνείες των ηθοποιών;

4.Είναι ενδιαφέρον να εξετάσετε-χρησιμοποιώντας την επιλογή της αναζήτησης- στο αρχείο του Εθνικού θεάτρου το υλικό σχετικά με τις παραστάσεις που δόθηκαν με το  συγκεκριμένο έργο εδώ. Τι διαπιστώνετε; Μπορείτε να καταλήξετε σε κάποια συμπεράσματα μελετώντας συγκριτικά τις φωτογραφίες, αλλά και το υπόλοιπο υλικό που παρέχεται από το Εθνικό Θέατρο σχετικά με τις παραστάσεις και τη σκηνοθετική γραμμή που ακολουθήθηκε;

5.Παρόμοια έρευνα μπορείτε να κάνετε στο αρχείο του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος εδώ Τι παρατηρείτε;

Πόσες φορές ανέβηκε το έργο αυτό από τις δύο μεγάλες κρατικές θεατρικές σκηνές της χώρας μας; Υπάρχουν ομοιότητες ή διαφορές που έχετε εντοπίσει μελετώντας το οπτικοακουστικό και φωτογραφικό υλικό των παραστάσεων;

Καλή δουλειά!



Αφήστε μια απάντηση