Μαρία η Πενταγιώτισσα

IMG_7837
Ελένη Αδάμογλου

Τέλη Αυγούστου 2019 στο θέατρο Λόφου του Κιλκίς και δε λησμονώ να παρακολουθήσω τη θεατρική
παράσταση με το έργο του Μποστ «Μαρία η Πενταγιώτισα»
Το καστ των ηθοποιών ιδιαίτερα θελκτικό για κωμωδία: Χρήστος Χατζηπαναγιώτης, Βίκυ
Σταυροπούλου, Δημήτρης Μαυρόπουλος, Μελέτης Ηλίας, Αργύρης Αγγέλου κα.
Δεύτερη σκέψη δεν χρειάζεται για να αποφασίσει κανείς να παρακολουθήσει μια θεατρική παράσταση
λίγο πριν το τέλος του καλοκαιριού και ιδιαίτερα σε μια επαρχιακή πόλη, όπως το Κιλκίς όπου το εισιτήριο (δεν
ξέρω για ποιο λόγο)είναι πάντα φθηνότερο από ό,τι στη Θεσσαλονίκη και η πρόσβαση στο θέατρο πολύ εύκολη.
Κρύο τσάι, ποπ κορν και στις 9 ακριβώς κτυπάει το πρώτο κουδούνι. Στο δεύτερο χτύπημα έχουμε διαλέξει τη
θέση μας στο τσιμεντένιο διάζωμα καθώς κοιτάμε ποια θέση θα μας εξασφαλίσει την καλύτερη οπτική επαφή με
τη σκηνή με τα λιγοστά σκηνικά. … Το τρίτο κουδούνι κτυπάει και αρχίζει να ακούγεται παραδοσιακή μουσική
και το έργο …ξεκινάει.
To έργο μας μεταφέρει στην ορεινή Φωκίδα και μας παρουσιάζει τη Μαρία Δασκαλοπούλου, γνωστότερη
ως Μαρία η Πενταγιώτισσα ή Μαρίτσα Πενταγιώτισσα (1821-1885). Η Μαρία η Πενταγιώτισα ήταν Ελληνίδα

καλλονή, θρυλική για την ομορφιά της και τον δυναμικό της χαρακτήρα αφενός και για τα ερωτικά της σκάνδαλα
αφετέρου που έδρασε την εποχή της βασιλείας του Όθωνα.
Η ιστορία της έγινε ζωντανός θρύλος και έφτασε μέχρι τα πέρατα του κόσμου. Με όχημα λοιπόν την
ιστορία της θρυλικής Μαρίας του τόπου μας ο Μποστ σαρκάζει τους θεσμούς και αμφιβάλλει για τη νέα
κοινωνική πραγματικότητα.
Το έργο βέβαια ήταν γραμμένο σε 15συλλαβο, όχι συνηθισμένος τρόπος έκφρασης σε εμάς είναι η
αλήθεια.
Η Σταυροπούλου, της οποίας το αδιαμφισβήτητο ταλέντο φαίνεται μόλις πατήσει στη σκηνή, διηγείται
τη ζωή της Πενταγιώτισας από το προξενιό που της έκαναν, τον γάμο της καθώς και τις κοινωνικές της επαφές
χωρίς να σταματά να σατιρίζει τους θεσμούς της ελληνικής κοινωνίας.
Η αλήθεια, βέβαια, είναι πως την παράσταση έκλεψε ο Χρήστος Χατζηπαναγιώτης που υποδύεται τη
Μαρία την Πενταγιώτισα. Η υποκριτική βρίσκει τη θέση που της αξίζει σε αυτόν τον ηθοποιό. Το βλέμμα του, η
ατάκα του ακόμη και μια μόνο του έκφραση αρκούσε για να τρανταχτεί το θέατρο από το γέλιο του κοινού.
Εκείνο το βράδυ γελάσαμε τόσο πολύ! Και από το καστ των ηθοποιών δεν μπορώ να λησμονήσω
κανέναν και τώρα τους χαίρομαι από την τηλεόραση. Έτσι, κάθε φορά σκάει ένα χαμογελάκι που απέμεινε από τη
βραδιά στη Μαρία την Πενταγιώτισα.