>WebQuest, homepage

>

Επειδή, όπως ήδη γνωρίζετε, ο εισηγητής του όρου είναι ο Bernie Dodge, ξεπερνώντας το φραγμό της γλώσσας, περιηγηθείτε τον ιστότοπό του WebQuest. org και, εκτός των άλλων, δείτε τις αρχές δημιουργίας ενός WebQuest για τα WebQuests.
Κατηγορίες: webquest | Γράψτε σχόλιο

>WebQuest , συνέχεια, για πρακτική εξάσκηση

>

Σας έχω μιλήσει επανειλημμένα για το πόσο λειτουργικά μπορούν να συνδυαστούν οι τεχνολογίες, με τις οποίες τώρα συμφιλιώνεστε, σε ένα οργανικό σύνολο, όταν κριτήριο είναι η παιδαγωγική αποτελεσματικότητα. Τα εργαλεία γίνονται περιβάλλον και η τεχνολογία υπηρετεί το στόχο μας ενταγμένη οργανικά σ’ αυτόν. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι, τόσο για μας όσο και για τους μαθητές μας, ένας σημαντικός στόχος είναι η απόκτηση πληροφορικής ευχέρειας. Αυτός όμως είναι μόνο ενδιάμεσος στόχος. Η απόκτησή της θα είναι προϋπόθεση για να προχωρήσουμε σε κριτική αποτίμησή της, με βάση το συνολικό έργο μας ως εκπαιδευτικών και των πρωταρχικών στόχων που αυτό θέτει.

Με μια γνωστικής απόχρωσης ορολογία, οφείλουμε, στη φάση αυτή, να δημουργήσουμε νέα νοητικά σχήματα, τα οποία θα περιλαμβάνουν τα εργαλεία του διαδικτύου, του web 2 για παράδειγμα, στον εκπαιδευτικό μας σχεδιασμό.

Επειδή πρόσφατα έχουμε αρχίσει να δουλεύουμε με webquests, χρήσιμο θα ήταν να συλλέξουμε ιδέες άλλων συναδέλφων, οι οποίοι έχουν προχωρήσει σε εφαρμογές με ποικίλες θεματικές, ώστε να αρχίσουμε να διαμορφώνουμε κριτήριο αξιολόγησής τους.

Με την ευκαιρία αυτή, δείτε ένα παράδειγμα που δημιουργήθηκε από τη φιλόλογο Κ. Ασκιανάκη και αφορά σε μια περιήγηση στην Ολυμπία του τότε και του σήμερα. Είναι ένα webquest που φιλοξενείται σε blog. Περιηγηθείτε, σαν να ήσασταν οι μαθητές που υλοποιούν αυτή την ιστοεξερεύνηση και δημοσιεύστε, ως άσκηση 1 , τις παρατηρήσεις σας. Ως άσκηση 2, ανακοινώστε στο blog μας κάποιο άλλο webquest, στα ελληνικά που οι ίδιοι βρήκατε, μέσα από την αναζήτησή σας στο διαδίκτυο.

Πρέπει επίσης, σιγά σιγά, να αρχίσουμε να δημοσιεύουμε τακτικότερα τις σκέψεις που μας δημιουργούνται καθόλη αυτή τη διαδικασία επιμόρφωσης. Είναι ουσιαστικό, για μας τους ίδιους, οι ιδέες μας να αντικειμενοποιούνται και να εκτίθενται. Εξάλλου, τώρα, αυτό γίνεται κυρίως μεταξύ μας.

Περιμένω τα σχόλιά σας.

Κατηγορίες: webquest, εργασία | Γράψτε σχόλιο

>WebQuest: Αναπτύσσοντας δεξιότητες αναζήτησης στο Διαδίκτυο

>

Κατηγορίες: webquest | Γράψτε σχόλιο

>

Κατηγορίες: Γλώσσα, ΤΠΕ | Γράψτε σχόλιο

>Η εισαγωγή των Τ

>

Κατηγορίες: ΤΠΕ, φιλολογικά μαθήματα | Γράψτε σχόλιο

>Για να μη νιώθουμε "ξυπόλυτοι στ’ αγκάθια" του διαδικτύου

>

Επειδή, εκτός από τον ενθουσιασμό και την όρεξη για ψάξιμο, επιθυμούμε να αποκτήσουμε και μια κριτική ματιά πάνω στο υλικό και τη δομή του διαδικτύου, ένα χρήσιμο βήμα είναι να γνωρίζουμε τους κινδύνους που συνδέονται με τη χρήση του. Βρείτε χρήσιμες πληροφορίες δημοσιευμένες στον ελληνικό κόμβο ασφαλούς διαδικτύου
Κατηγορίες: saferinternet, ασφάλεια | Γράψτε σχόλιο

>"Είναι ανοιχτός ο κόσμος;" και σκέψεις σχετικά με το Web 2

>

Με την ανάρτηση αυτή βρίσκω την ευκαιρία να σας ενημερώσω για έναν ακόμη διαδικτυακό τόπο, ευρωπαϊκής στήριξης στην ηλεκτρονική μάθηση και να σας προτρέψω να διαβάσετε τα ενδιαφέροντα άρθρα του Richard Straub (2008), “Είναι ανοιχτός ο κόσμος;” και Antonio Bartolomé (2008), “Web 2.0 και Νέα Μαθησιακά Υποδείγματα“.
Κατηγορίες: e-learning, web 2 | Γράψτε σχόλιο

>Ασκήσεις drill and practice

>

Για να πάρετε μια ιδέα για το πώς μπορείτε να δημιουργήσετε μόνοι σας ασκήσεις εξάσκησης και πρακτικής μπορείτε να επισκεφτείτε την Ελληνική Πύλη Παιδείας > ασκήσεις on-line για τη Δ/θμια εκπ/ση. Υπάρχουν διαθέσιμες ασκήσεις για την αρχαία και νέα ελληνική γλώσσα καθώς και για την ιστορία. Είναι δημιουργημένες με το λογισμικό Hot potatos, το οποίο είναι ελεύθερο για χρήση σε εκπαιδευτικούς σκοπούς και μπορείτε να το κατεβάσετε διαδικτυακά: http://hotpot.uvic.ca/index.htm#downloads. Αν σας ενδιαφέρει να το χρησιμοποιήσετε έχετε στη διάθεσή σας και οδηγίες χρήσης στα ελληνικά.

Αναμένω τις εντυπώσεις και την κριτική σας, αφού δείτε τις ασκήσεις, δοκιμάσετε να τις συμπληρώσετε και ελέγξετε τη χρησιμότητά τους, ως προς το περιεχόμενο και το είδος εξάσκησης που προσφέρουν. Δημοσιεύστε τις ως σχόλια στην ανάρτηση αυτή.

Κατηγορίες: drill and practice, hot potatos | Γράψτε σχόλιο

>Εκπαιδευτικές μέθοδοι

>

Ακολουθεί μια σύντομη επισκόπηση των συχνότερων εκπαιδευτικών μεθόδων οι οποίες χρησιμοποιούνται στα πλαίσια της τυπικής εκπαίδευσης με στόχο τη μετάδοση γνώσεων και την ανάπτυξη δεξιοτήτων και, όπως θα διαπιστώσετε, η μέθοδος project είναι μια από αυτές.

Η Μέθοδος ‘Project’)

Η μέθοδος ‘Project‘ είναι μια μορφή συλλογικής εργασίας κατά την οποία, μεταξύ των άλλων, οι εκπαιδευόμενοι:

· συναποφασίζουν το θέμα με το οποίο θα ασχοληθούν και το οποίο πρέπει να σχετίζεται με τα ενδιαφέροντά τους

· οργανώνονται σε ομάδες, θέτουν στόχους, επιλέγουν επιμέρους μεθοδολογίες και σχεδιάζουν το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης του προγράμματος

· υλοποιούν τις δράσεις που έχουν προδιαγράψει (π.χ. συλλογή πληροφοριών, παρατήρηση και καταγραφή στοιχείων, κλπ.)

· ανταλλάσσουν πληροφορίες σε τακτά διαστήματα με σκοπό να αλληλοβοηθηθούν

· συζητούν τα προβλήματα που προκύπτουν (οργανωτικά, ερευνητικά, διαπροσωπικά), ώστε να υπάρξει λειτουργική αναπροσαρμογή του προγράμματος

· αυτο-αξιολογούνται σύμφωνα με κριτήρια που οι ίδιοι θέτουν

· Ο ρόλος του εκπαιδευτή/ων είναι συμβουλευτικός και ισότιμος με το ρόλο των εκπαιδευόμενων

· Σημασία σε αυτή τη μέθοδο έχει η διαδικασία διεξαγωγής της, και όχι τόσο το τελικό αποτέλεσμα, καθώς και η ελευθερία έκφρασης που πρέπει να νοιώθουν οι συμμετέχοντες και ο σεβασμός που πρέπει να μάθει να δείχνει ο ένας για τον άλλον.

Επίλυση προβλήματος (Problem solving)

Οι εκπαιδευόμενοι εμπλέκονται στην επίλυση ενός προβλήματος που συχνά απαιτεί και ερευνητική εργασία. Συνήθως το πρόβλημα έχει σχέση με το άμεσο περιβάλλον τους και επιζητείται η καταγραφή των εναλλακτικών λύσεων. Σύμφωνα με τους Καλαϊτζίδη και Ουζούνη (1999), τα στάδια επίλυσης ενός προβλήματος είναι: 1. Προσδιορισμός και τοποθέτηση του προβλήματος, 2. Ανάλυση του προβλήματος, 3. Αναζήτηση λύσεων, 4. Αξιολόγηση των προτεινόμενων λύσεων, 5. Σχεδιασμός της δράσης και 6. Πραγματοποίηση των δραστηριοτήτων.

Πειραματιμός (Experimentation)

Η μέθοδος αυτή επίσης ασχολείται με την επίλυση ενός προβλήματος που ερευνάται κάτω από συνθήκες που επιτρέπουν την διατύπωση και τον έλεγχο υποθέσεων, την εφαρμογή κάποιας λύσης που έχει επιλεγεί υπό τη μορφή πειράματος και καταγραφής των αποτελεσμάτων του για να ακολουθήσει η εξαγωγή συμπερασμάτων.

Μελέτη περίπτωσης (Case study)

Εξετάζεται μια χαρακτηριστική περίπτωση όπως παρουσιάζεται από την επικαιρότητα και τα μέσα ενημέρωσης και βοηθά στην έκφραση συναισθημάτων, πεποιθήσεων, θέσεων από την πλευρά των εκπαιδευόμενων. Αναλυτικότερα τα στάδια μιας μελέτης περίπτωσης περιλαμβάνουν: την καταγραφή των στόχων, τη συλλογή πληροφοριών, τη μελέτη τους, την ανάλυση και επεξεργασία μέσω συζήτησης μεταξύ διαφορετικών ομάδων και την επίτευξη μιας συμφωνίας για δράση.

Προσομοίωση (Simulation)

Αναπαράσταση μιας κατάστασης (που μπορεί να είναι και πραγματική) και κατασκευή μοντέλου (model building) το οποίο αναπαριστά την πραγματική κατάσταση με όλες τις διαστάσεις της. Κατά την κατασκευή του μοντέλου, αναδεικνύονται όλες οι συνιστώσες και οι συγκρουσιακές καταστάσεις που συνθέτουν και συνοδεύουν το ζήτημα. Αυτή είναι η αφορμή που πρέπει να αξιοποιήσει ο εκπαιδευτής και να αναλύσει στους εκπαιδευόμενους τις συνιστώσες του ζητήματος. Στόχος συνήθως είναι η επίτευξη μιας ισορροπίας του συστήματος που προσομοιώνεται ή η εξεύρεση λύσης (ή λύσεων) στο πρόβλημα. Οι προσομοιώσεις σε Η/Υ, αποτελούν μια νέα διάσταση στην κατασκευή μοντέλων, που παρέχει εξαιρετικές δυνατότητες στους εκπαιδευόμενους για την ανάπτυξη, την επεξεργασία και τη δοκιμασία πολύπλοκων μοντέλων.

Καταιγισμός ιδεών (Brainstorming)

Ο καταιγισμός ιδεών είναι μια μέθοδος χρήσιμη για την ανάδειξη των απόψεων και των στάσεων των εκπαιδευόμενων πάνω σε ένα συγκεκριμένο ζήτημα. Ο εκπαιδευτής παρουσιάζει στους εκπαιδευόμενους το ζήτημα και τους παρέχει μερικά λεπτά προκειμένου να το συζητήσουν και να καταθέσουν τις απόψεις τους. Οι απόψεις αυτές καταγράφονται σε έναν πίνακα και ακολουθεί συζήτηση μέχρι να ιεραρχηθούν (ανάλογα με την αξία τους) οι απόψεις που υποστηρίχθηκαν. Η μέθοδος αυτή, αποτελεί μια καλή τεχνική στην εξάσκηση των εκπαιδευόμενων στην σύντομη επεξεργασία, παρουσίαση και υποστήριξη μιας άποψης, ακόμα και στις περιπτώσεις όπου δεν έχουν ολοκληρωμένη άποψη για το θέμα. Παράλληλα, τους μαθαίνει να αποφεύγουν τις πρόωρες και απρόσεχτες αξιολογήσεις, όπως και να νοιώθουν αυτοπεποίθηση συμμετέχοντας σε κοινές δραστηριότητες.

Διάλεξη (Lecture)


Η διάλεξη αποτελεί μέθοδο που χαρακτηρίζει το δασκαλοκεντρικό πρότυπο, δηλαδή τη μετωπική διδασκαλία με τους εκπαιδευόμενους σε έναν παθητικό ρόλο. Υπό ορισμένες προϋποθέσεις, μπορεί να αποτελέσει χρήσιμο εργαλείο για την υλοποίηση ενός προγράμματος, ιδιαίτερα στο πλαίσιο της εκπαίδευσης ενηλίκων. Τέτοιες προϋποθέσεις είναι: η αξιοποίηση εκπαιδευτικών μέσων και η παράλληλη χρήση μιας άλλης μεθόδου (π.χ. της συζήτησης). Ιδιαίτερα σε περιπτώσεις που το θέμα του προγράμματος είναι δύσκολο και απαιτείται η κατανόηση ορισμένων επιστημονικών εννοιών, η χρήση της διάλεξης μπορεί να εξυπηρετήσει στην αρχική αποσαφήνιση των εννοιών. Όταν οι εκπαιδευόμενοι είναι προετοιμασμένοι για την παρακολούθηση μιας διάλεξης που εξυπηρετεί στην καλύτερη κατανόηση θεμάτων, τότε μπορεί να αποδειχτεί πολύ γόνιμη μέθοδος.

(Για αναλυτικότερη παρουσίαση των μεθόδων αυτών και άλλων και μάλιστα σε συνδυασμό με την περιβαλλοντική εκπαίδευση,

βλ. http://alkaios.aegean.gr/sppe/plan/planning/step1/gr-unit6.htm)

Βασική βιβλιογραφία για τη μέθοδο Project

Frey K., Η μέθοδος Project. Μια μορφή συλλογικής εργασίας στο σχολείο, ως θεωρία και πράξη, εκδ. Αφοι Κυριακίδη, Θεσσαλονίκη 1986


Χρυσαφίδης Κ., Βιωματική -επικοινωνιακή διδασκαλία. Η εισαγωγή της μεθόδου project στο σχολείο, εκδ. Gutenberg, Αθήνα 1994

Katz L. & Chard S., Η Μέθοδος Project: Η ανάπτυξη της κριτικής σκέψης και της δημιουργικότητας των παιδιών προσχολικής ηλικίας, εκδ. Ατραπός, Αθήνα 2004

Επίσης στις παρακάτω σελίδες μπορείτε να βρείτε επιπλέον χρήσιμο υλικό σχετικά με τη μέθοδο project:


Γενική θεώρηση και διάκριση των τεσσάρων βασικών σταδίων της διαδικασίας
Θεωρητικό πλαίσιο, δομή της μεθόδου και κριτική αποτίμηση
Συνοπτική παρουσίαση του θεωρητικού πλαισίου και παραδείγματα

Κατηγορίες: project, εκπαιδευτικές μέθοδοι | Γράψτε σχόλιο

>Μπαίνουμε στο ειδικό μέρος

>

Επειδή από αυτή την εβδομάδα μπαίνουμε στο ειδικό μέρος, φροντίστε όλοι να διαθέτετε στο stick σας το αρχείο με την ύλη και να αρχίσετε, έστω και “διακριτικά”, να του ρίχνετε μια ματιά.
Το πρώτο μέρος θα το αφιερώσουμε στη ν.ε. γλώσσα, γι’ αυτό αρχίστε να σκέφτεστε, με βάση τα διδακτικά εγχειρίδια που γνωρίζετε καλά γιατί τα διδάξατε πρόσφατα, σημεία για τη διδασκαλία των οποίων θα θέλατε να διαθέτετε μια εναλλακτική λύση.
Κατηγορίες: Γενικά | Γράψτε σχόλιο