Έχουμε ήδη δοκιμάσει τη χρήση των λογισμικών που λειτουργούν ως διαδραστικοί χάρτες (Centennia, Περιπλάνηση στο χώρο και το χρόνο). Το διαδίκτυο όμως μας προσφέρει και μια σειρά ακόμη από εργαλεία που παρόλο που δεν δημιουργήθηκαν για διδακτικούς σκοπούς μπορούν να έχουν ενδιαφέρουσες διδακτικές εφαρμογές. Ας δούμε ένα παράδειγμα.
Θέλετε να διδάξετε τη μεταφορά της πρωτεύουσας από τον Κων/νο και ενδιαφέρεστε να δοκιμάσετε κατά πόσον θα μπορούσαν να ανιχνευτούν επαγωγικά από τους μαθητές σας οι λόγοι που τον οδήγησαν σε μια τέτοια απόφαση. Η θέση της πόλης στο χώρο είναι ένα σημαντικό στοιχείο.

Πώς θα σας φαινόταν αν, αντί για τους απλούς χάρτες, είχαμε στη διάθεσή μας μια πιο “ζωντανή” αναπαράσταση;
Το Google Earth, είναι λογισμικό που διατίθεται ελεύθερα, μπορούμε ανά πάσα στιγμή να το εγκαταστήσουμε στον υπολογιστή μας και μας προσφέρει τη δυνατότητα εποπτείας του χώρου μέσα από ψηφιακές, δορυφορικές φωτογραφίες προσαρμοζόμενης εγγύτητας.
Μια άποψη της Ρώμης από ψηλά και μια της Κων/πολης, καθώς και μια πιο κοντινή όψη όπου διακρίνεται και το παλιό τείχος δεν θα ήταν ένας ωραίος τρόπος να εμπλουτίσουμε το μάθημά μας;



Η σύνδεση επίσης του τότε με το τώρα στο χώρο είναι δυνατή μέσα από τη συνδυασμένη χρήση των χαρτών του Centennia με το Google Earth : η θέαση της Αγίας Σοφίας ή του Βυζαντινού Παλατιού μέσα στη σημερινή Κων/πολη, ο ιππόδρομος ή το Κολοσσαίο στη Ρώμη, αλλά και ό,τι μπορεί να περάσει από το μυαλό μας, ανάλογα με την ενότητα και τη χρονική περίοδο την οποία εξετάζουμε. Και, εκτός από τη χωροθέτηση των σημαντικών ιστορικών μνημείων, έχουμ επιπλέον στη διάθεσή μας πλήθος, καλοτραβηγμένων συχνά, φωτογραφιών που κάνουν την απεικόνιση του σήμερα ακόμη πιο παραστατική καθώς και τρισδιάστατων αναπαραστάσεων που έχουν δημιουργηθεί από χρήστες με το λογισμικό Sketchup. Δείτε ένα παράδειγμα για την Αγία Σοφία.
Για να πάρετε ακόμη περισσότερες ιδέες, για το συγκεκριμένο λογισμικό υπάρχουν εκπαιδευτικές και ευρύτερα παιδευτικές εφαρμογές όπως η απεικόνιση των αρχαιολογικών θέσεων στο δέλτα του Νείλου στην Αίγυπτο, η τρισδιάσταση απεικόνιση του τάφου του Τουταγχαμών, μια περιδιάβαση στο τείχος του Αδριανού, τα ταξίδια των πορτογάλλων εξερευνητών του 16ου και 17ου αι ή πανοραμικές θεάσεις σημαντικών σημείων ανά τον πλανήτη, όπως τις οργάνωσε μέσα από το λογισμικό του Google Earth το πανεπιστήμιο του Berkeley.
Μπορείτε επίσης να εκμεταλλευτείτε παιδαγωγικά εφαρμογές που έχουν δημιουργηθεί για κοινή χρήση από τρίτους, όπως για παράδειγμα την εικόνα που παρουσιάζεται από την αποψίλωση των δασών του πλανήτη (σε τρισδιάστατη απεικόνιση)- για ένα πρόγραμμα περιβαλλοντικής για παράδειγμα ή, γιατί όχι, για ένα γλωσσικό μάθημα- ή τον τρόπο με τον οποίον εξαπλώθηκε η πυρηνική ενέργεια μετά την καταστροφή στο εργοστάσιο του Τσέρνομπιλ καθώς και την απεικόνιση των πληθυσμιακών μεταβολών που συνέβησαν στον πλανήτη από το 1950 και εξής με πρόβλεψη ως το 2010. Για την ενότητα περιβάλλον διατίθενται αρκετές ακόμη εφαρμογές, από τις οποίες μπορείτε να πάρετε ιδέες.
Εκτός από τη χρήση χαρτών, διαδικτυακά μπορούμε να βρούμε σημαντική βοήθεια για τις διδακτικές μας εφαρμογές και από τις σελίδες των διαφόρων μουσείων, ελληνικών και ξένων. Για να αρχίσω από τα δικά μας, το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης έχει δημιουργήσει μια εξαιρετική εφαρμογή για τη ζωφόρο του Παρθενώνα. Για το ίδιο θέμα δεν πρέπει να υποτιμούμε και το ποικίλο υλικό που διατίθεται μέσα από τα βίντεο του YouTube. To Τμήμα Δημιουγικών Εφαρμογών του Πανεπιστημίου της Νότιας Καλιφόρνια αξιοποιώντας την τεχνολογία computer animation έχει ετοιμάσει ένα βίντεο με θέμα τον Παρθενώνα, αλλά και διάφοροι χρήστες έχουν “ανεβάσει” ανάλογο υλικό για την Ακρόπολη, τους Δελφούς, την Ολυμπία, τα αρχαία ελληνικά θέατρα (Επίδαυρος), την Κων/πολη (υπόγεια Κων/πολη με ελληνικούς υπότιτλους). Αρκετά και ενδιαφέροντα βίντεο υπάρχουν επίσης για τις μεγάλες μάχες, Μαραθώνας (με ελληνικούς υπότιτλους και ερωτήσεις ), Σαλαμίνα, την άλωση της Κων/πολης (με ελληνική αφήγηση).