Αξιοποίηση των σωμάτων κειμένων στα αρχαία ελληνικά-φύλλα εργασίας

Για την πρακτική σας εξάσκηση στον τρόπο που χρησιμοποιούμε το ανοιχτό περιβάλλον της Πύλης της Ελληνικής γλώσσας για τα αρχαία ελληνικά προσπαθήστε να συμπληρώσετε όσα περισσότερα από τα ήδη  έτοιμα φύλλα εργασίας που θα βρείτε στις ηλεκτρονικές ασκήσεις. Επειδή όμως σύντομα θα κληθείτε να συντάξετε και  οι ίδιοι φύλλα εργασίας για τους μαθητές σας, υλοποιήστε και τη σύντομη πρακτική άσκηση που ακολουθεί.
Συμπληρώστε τις οδηγίες που λείπουν και δημιουργήστε σε επεξεργαστή κειμένου φύλλα εργασίας τα οποία θα απευθύνονται στους μαθητές σας και θα στοχεύουν στην αξιοποίηση ανοιχτών διερευνητικών περιβαλλόντων για τη διδασκαλία της σύνταξης της αρχαίας ελληνικής γλώσσας. Για να γνωρίζετε με ακρίβεια τι θα υποδείξετε στους μαθητές σας επισκεφτείτε πριν τους αντίστοιχους διαδικτυακούς τόπους και υλοποιήστε οι ίδιοι την εργασία που τους αναθέτετε. Καταγράψτε λεπτομερώς:
  • ποιες ήταν οι δυσκολίες που συναντήσατε;
  • πού νομίζετε ότι θα δυσκολευτούν οι μαθητές σας;
  • σε ποιο σημείο η χρήση των ηλεκτρονικών λεξικών και σωμάτων κειμένων θεωρείτε ότι προσθέτει στη διδασκαλία της αρχαίας ελληνικής σε σχέση με την πρακτική που ως τώρα εφαρμόζετε;

Φύλλο Εργασίας 1

Δώστε στους μαθητές σας τον παρακάτω κατάλογο ρημάτων της αρχαίας ελληνικής:
μέμνημαι, ἐπιλανθάνομαι, ἀμελῶ, ἐπιμέλομαι, κήδομαι, βοηθῶ, εὐνοῶ, πείθομαι, ἕπομαι

Ζητήστε τους στη συνέχεια

  • να βρουν και να τεκμηριώσουν με παραδείγματα την πτώση με την οποία συντάσσονται τα ρήματα
  • να προσπαθήσουν να τα κατατάξουν σε κατηγορίες σημασίας και να παρατηρήσουν πώς αυτό συνδέεται με τη σημασία του ρήματος
  • να σημειώσουν με ποιον τρόπο συντάσσονται στη νέα ελληνική γλώσσα τα ρήματα με την αντίστοιχη σημασία
Φύλλο εργασίας 2

Παραπέμψτε τους μαθητές σας να διερευνήσουν τις ποικίλες λειτουργίες που έχουν οι σύνδεσμοι και τα μόρια της αρχαίας ελληνικής.

  • αναθέστε τους να ψάξουν με βάση το λήμμα “όπως”
    • παραδείγματα χρήσης με διαφορετικές λειτουργίες (τελικός σύνδεσμος, αναφορικό επίρρημα)
    • να διακρίνουν τον είδος των προτάσεων που μπορούν να εισάγονται με αυτό (τελικές, αναφορικές παραβολικές, πλάγιες ερωτηματικές)
Φυλλο εργασίας 3

  • Να αναζητηθούν οι σημασίες και παραδείγματα χρήσης με κάποιες από τις σημασίες των ρημάτων ( σε ενεργητική και μέση φωνή, εάν υπάρχουν και οι δύο)
    • ἡγοῦμαι, ἄγω, φαίνομαι, φεύγω, διαφέρω
  • Να διαπιστωθεί πώς αλλάζει η σύνταξη των ρημάτων ανάλογα με τη σημασία τους και να δοθούν ανάλογα παραδείγματα

Σχετικά με ΑΝΝΑ ΜΠΟΥΚΟΥΒΑΛΑ

Δρ. Φιλοσοφίας, Επιμορφώτρια Β΄ Επιπέδου, Yπεύθυνη του Ομίλου Δημιουργικής Γραφής και Θεάτρου και της εκπομπής Z-on air στο Εuropean School Radio.


Περισσότερες πληροφορίες
Κατηγορίες: αρχαία ελληνικά, φύλλα εργασίας. Προσθήκη στους σελιδοδείκτες.

Αφήστε μια απάντηση