17. Οι γείτονες των Βυζαντινών

Σε αυτό το κεφάλαιο θα πρέπει να γνωρίζω:

  • ποιοι λαοί διεκδικούσαν την κατάκτηση του Βυζαντίου και ποιος ήταν ο πόθος τους
  • ποια προβλήματα δημιουργούσαν στην αυτοκρατορία
  • πώς τους αντιμετώπιζαν οι Βυζαντινοί

Γύρω από τα σύνορα του Βυζαντίου κατοικούν πολλοί λαοί. Οι γειτονικοί αυτοί λαοί γνωρίζουν το Βυζάντιο και προσπαθούν να το κατακτήσουν. Οι Βυζαντινοί οργανώνονται και τους αντιμετωπίζουν.

17 2

53a3e 25cf258325ce25ac25cf258125cf258925cf258325ce25b70004

Λίγα λόγια για τους γείτονες του Βυζαντίου του Ιουστινιανού

α. Οι Σλάβοι

Οι Σλάβοι ήταν γνωστοί στους Βυζαντινούς από τον 4ο αιώνα. Κατοικούσαν πάνω από το Δούναβη , ανάμεσα στους ποταμούς Δνείπερο και Βιστούλα. Ασχολούνταν με τη γεωργία και ήταν ικανοί τεχνίτες ξυλουργοί. Ιδιαίτερη επίδοση είχαν στην κατασκευή μονόξυλων και άλλων πλωτών μέσων.

Η μετακίνηση των Αβάρων στην ίδια περιοχή ανάμειξε τους δύο λαούς και τους έφερε σε κάποιες προστριβές μεταξύ τους. Μετά την οριστική εγκατάσταση των Αβάρων εκεί, πολλοί Σλάβοι, πιεζόμενοι, πέρασαν το Δούναβη και, ως ασύντακτες ομάδες, εγκαταστάθηκαν νοτιότερα στα βυζαντινά εδάφη. Άλλοι από αυτούς όμως, συνεργαζόμενοι με τους Αβάρους, έκαναν επιδρομές στις ίδιες περιοχές φτάνοντας ως τη Θεσσαλονίκη.

β. Οι Άβαροι

Οι Άβαροι ήταν λαός συγγενικός των Ούννων. Ήρθαν από τη μακρινή Μογγολία και αρχικά έμειναν στην περιοχή του Καυκάσου . Αργότερα, χρησιμοποιώντας και πλωτά μέσα, μετακινήθηκαν δυτικότερα και εγκαταστάθηκαν βορείως του Δούναβη, στις περιοχές που κατοικούσαν Σλάβοι. Εκεί δημιούργησαν κράτος μεγάλο και δυνατό και ήταν σε συνεχείς προστριβές με τους γείτονές τους.

Στο τέλος του 6ου αιώνα Άβαροι και Σλάβοι πέρασαν το Δούναβη και κατέκλυσαν τις βόρειες επαρχίες του Βυζαντίου. Κατέβηκαν στη Θράκη και τη Μακεδονία και λεηλάτησαν τη Φιλιππούπολη, την Ανδριανούπολη και τη Θεσσαλονίκη. Οι Βυζαντινοί στο διάστημα αυτό είχαν παρόμοια προβλήματα στα ανατολικά σύνορα με τους Πέρσες. Γι αυτό προσπάθησαν να τους αντιμετωπίσουν με στρατό, με χρήματα και με συνθήκες ειρήνης, τις οποίες όμως συχνά οι επιδρομείς παραβίαζαν.

γ. Οι Βούλγαροι

Οι Βούλγαροι ήταν λαός ασιατικής καταγωγής. Στο χώρο της Ευρώπης εμφανίστηκαν στα τέλη του 5ου αιώνα και αρχικά εγκαταστάθηκαν στη βορειοανατολική περιοχή του Εύξεινου Πόντου. Από εκεί μετακινήθηκαν νοτιότερα και κατέλαβαν την περιοχή πάνω από τις εκβολές του Δούναβη , που ήταν το βόρειο σύνορο της αυτοκρατορίας. Έχοντας το χώρο αυτό ως ορμητήριο, στα μέσα του 7ου αιώνα, πέρασαν τον ποταμό και λεηλατώντας τις βυζαντινές επαρχίες, εγκαταστάθηκαν στην περιοχή που ορίζεται από το Δούναβη, την οροσειρά του Αίμου και τον Εύξεινο Πόντο. Οι Βυζαντινοί δεν κατάφεραν να τους εμποδίσουν. Γι’ αυτό υπέγραψαν συνθήκη ειρήνης μαζί τους, που τους επέτρεπε να μένουν μόνιμα στα εδάφη της αυτοκρατορίας , με την υποχρέωση να εμποδίζουν άλλους λαούς να κάνουν το ίδιο.

δ. Οι Άραβες και ο Μωάμεθ

Οι Άραβες, ως τα μέσα του 7ου μ.Χ., αιώνα, ζούσαν στην άγονη αραβική χερσόνησο, χωρισμένοι σε ομάδες και φυλές. Οι περισσότεροι απ’ αυτούς ήταν νομάδες, που αναζητούσαν καλύτερη ζωή και νερό, μετακινούμενοι από περιοχή σε περιοχή στις παρυφές της ερήμου. Άλλοι ήταν έμποροι και καμηλιέρηδες, που μετέφεραν με καραβάνια ταξιδιώτες και εμπορεύματα στις γειτονικές χώρες.

Οι Άραβες έμποροι γνώρισαν στα ταξίδια τους τις θρησκείες και τους πολιτισμούς των γειτονικών λαών. Ένιωθαν θαυμασμό και γοητεία γι’ αυτούς, αλλά στέκονταν διστακτικοί απέναντί τους. Το μικτό αυτό συναίσθημα των συμπατριωτών του εκμεταλλεύτηκε και αξιοποίησε ο Μωάμεθ , ένας έξυπνος και τολμηρός έμπορος-αρχηγός καραβανιών. Ο Μωάμεθ πήρε στοιχεία πίστης από τις μονοθεϊστικές θρησκείες, το χριστιανισμό και τον ιουδαϊσμό, και λατρείας από την περσική και την αραβική παράδοση κι έφτιαξε μια νέα θρησκεία, τον ισλαμισμό . Οι αρχές και οι ιδέες του Ισλάμ καταγράφηκαν στο ιερό βιβλίο των Μουσουλμάνων, το Κοράνιο.

Η θρησκεία αυτή έγινε δεσμός ενότητας όλων των αραβικών φυλών και τις βοήθησε να οργανωθούν σε ένα έθνος, το αραβικό .

16. Το βυζαντινό κράτος μεγαλώνει και φτάνει στα παλιά σύνορα

https://blogs.sch.gr/aikzygoura/files/2025/01/16.-Το-βυζ-κράτος-μεγαλώνειαυτόμ.pdfΟ Ιουστινιανός κλείνει συνθήκες ειρήνης στην Ανατολή και στρέφεται κατά των κατακτητών της Δύσης. Η αυτοκρατορία φτάνει στα παλιά της σύνορα. Οι μακροχρόνιοι πόλεμοι εξαντλούν το κράτος και το εκθέτουν σε νέους κινδύνους.

Μετά την τακτοποίηση των εσωτερικών προβλημάτων ο Ιουστινιανός στράφηκε στην αντιμετώπιση των εξωτερικών κινδύνων:

  • Yπέγραψε συνθήκες ειρήνης με τους γείτονες λαούς στο Δούναβη και με τους Πέρσες στην Ανατολή, δίνοντάς τους πολλά χρήματα.
  • Έκανε σκληρούς πολέμους με τους Γότθους και τους Βανδάλους, που είχαν κατακτήσει τις δυτικές επαρχίες, διέλυσε τα κράτη τους και ανέκτησε τα χαμένα εδάφη της Δύσης και της Αφρικής.

Στους πολέμους αυτούς, που κράτησαν είκοσι περίπου χρόνια, διακρίθηκαν ιδιαίτερα οι στρατηγοί Βελισάριος και Ναρσής. Οι νίκες και οι κατακτήσεις τους έφεραν τα παρακάτω αποτελέσματα:

  • Έδωσαν δόξα στον αυτοκράτορα και αύξησαν το γόητρο του βυζαντινού κράτους.
  • Έφτασαν την αυτοκρατορία στα παλαιά της σύνορα και έκαναν τη Μεσόγειο «βυζαντινή λίμνη».
  • Άνοιξαν τους δρόμους του εμπορίου και της ναυτικής επικοινωνίας με τη Δύση.
  • Βοήθησαν να γίνουν στις δυτικές επαρχίες έργα ισάξια με εκείνα της Πόλης και της Ανατολής.

Η επέκταση αυτή όμως είχε και τις αρνητικές πλευρές της. Οι πόλεμοι με τους Γότθους και τους Βανδάλους στη Δύση ήταν μακροχρόνιοι (κράτησαν είκοσι περίπου χρόνια) και:

  • Κούρασαν τις στρατιωτικές δυνάμεις και αποδυνάμωσαν τις φρουρές των συνόρων στο Δούναβη και την Ανατολή.
  • Εξάντλησαν οικονομικά την αυτοκρατορία και δυσαρέστησαν τους πολίτες, που πλήρωναν το κόστος τους.
  • Διευκόλυναν τους Πέρσες να παραβαίνουν συχνά τις συνθήκες ειρήνης, ζητώντας κάθε φορά περισσότερα χρήματα, και τους βόρειους γείτονες να παραβιάζουν τα σύνορα και να λεηλατούν τα βυζαντινά εδάφη.

Όλα αυτά ανάγκασαν τον αυτοκράτορα να στραφεί ξανά στην Ανατολή και ν’ αφήσει εκτεθειμένες σε νέους κινδύνους τις δυτικές επαρχίες, που με πολλές θυσίες είχε ανακτήσει.



Λήψη αρχείου

16_T_E



Λήψη αρχείου

15. Η Αγία Σοφία, ένα αριστούργημα της αρχιτεκτονικής

Τι θα μάθουμε:

 – Ποιοι ήταν υπεύθυνοι για το σχεδιασμό της Αγίας Σοφίας.

– Ποιο ήταν το αρχιτεκτονικό της σχέδιο.

– Πώς η Αγία Σοφία έγινε κέντρο της θρησκευτικής και της εθνικής ζωής του Βυζαντίου.

Μετά τη «στάση του νίκα» μεγάλο μέρος της Πόλης ξαναχτίζεται. Ο ναός της Αγίας Σοφίας είναι το πρώτο και το μεγαλύτερο έργο.

Η Μεγάλη Εκκλησία γίνεται κέντρο της θρησκευτικής και της εθνικής ζωής του Βυζαντίου.

Ερωτήσεις Κατανόησης

  1. Ποια ήταν η πρώτη φροντίδα του Ιουστινιανού μετά τη «στάση του νίκα»;
  2. Ποιοι ήταν οι αρχιτέκτονες του ναού της Αγίας Σοφίας;
  3. Ποια ήταν η επιθυμία του Ιουστινιανού για τον ναό;
  4. Ποιο ρυθμό επέλεξαν οι αρχιτέκτονες για τον ναό, πώς προέκυψε και γιατί είναι τόσο σημαντικός;
  5. Τι γνωρίζεις για την κατασκευή της;
  6. Πότε έγιναν τα εγκαίνιά της και τι αναφώνησε ο Ιουστινιανός;
  7. Ποια ήταν η χρήση του ναού;

Η Αγία Σοφία είναι ορθογώνιο οικοδόμημα 78,16 μέτρων μήκους και 71,82 πλάτους. Ο τρούλος, σε ύψος 54 μέτρων, γεννά το αίσθημα ότι αιωρείται. Στηρίζεται πάνω σε τέσσερις πεσσούς που σχηματίζουν τετράγωνο και συνδέονται μεταξύ τους με τόξα. Η διάμετρός του είναι 31 μέτρα και έχει στη βάση του 40 παράθυρα. Οι πεσσοί κρύβονται πίσω από δύο κιονοστοιχίες που χωρίζουν το ναό σε τρία κλίτη, με αποτέλεσμα να φαίνονται μόνο τα γιγάντια τόξα.

    Ο γυναικωνίτης βρίσκεται στον δεύτερο όροφο του ναού. Ο εσωνάρθηκας με το κύριο μέρος του ναού επικοινωνεί με 9 πύλες, απ’ αυτές οι τρεις μεσαίες ονομάζονται βασιλικές, ενώ η μεσαία είναι πιο πλατειά και πιο ψηλή.

    Μπροστά στον εξωνάρθηκα υπήρχε μία μεγάλη αυλή, εκεί βρισκόταν η φιάλη του εξαγνισμού μια καρκινική (= φράση που διαβάζεται και αντίστροφα) επιγραφή που έγραφε:

«ΝΙΨΟΝ ΑΝΟΜΗΜΑΤΑ ΜΗ ΜΟΝΑΝ ΟΨΙΝ».

Δυστυχώς δεν σώζεται σήμερα.

    Ο τρούλος της Αγίας Σοφίας κατέρρευσε το Μάη του 558, και ξανακτίσθηκε από τον Ισίδωρο, συνώνυμο ανιψιό, του αρχιτέκτονα της. Αργότερα πάλι, το 867 συγκεκριμένα, ράγισε ο τρούλος μετά από σεισμούς, και τον επισκεύασε ο αυτοκράτορας Βασίλειος Β’. Όμως την  μεγαλύτεροι συμφορά συνολικά που βρήκε την Αγία Σοφία, ήταν το 1204 όταν οι Φράγκοι κυρίεψαν και λεηλάτησαν την Πόλη.

    Σήμερα η Αγία Σοφία έχει συληθεί και ως ένα βαθμό παραμορφωθεί. Εξωτερικά έχουν προστεθεί τέσσερις μιναρέδες και εσωτερικά έχουν καλυφθεί τα μωσαϊκά με σοβά. Το 1935 μετατράπηκε σε μουσείο. 

ΤΟ ΧΤΙΣΙΜΟ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΣΟΦΙΑΣ(Θρακικός θρύλος)

Ένας νεοελληνικός θρύλος από τη Θράκη μας πληροφορεί για το πως χτίσθηκε η Αγια Σοφιά στην Κωνσταντινούπολη από τον αυτοκράτορα Ιουστινιανό μετά το 530 π.Χ.  Ας δούμε λοιπόν αυτόν τον ίδιο το θρακικό θρύλο.

      «Ήταν ο καιρός που ο βασιλιάς στην Πόλη είχε αποφασίσει να χτίσει την Αγιά Σοφιά. Είχε καλέσει τον πρωτομάστορα, και ο τελευταίος είχε κάμει ένα, και ύστερα άλλο, και ύστερα άλλα σχέδια, πως να χτιστή η μεγάλη εκκλησιά. Κανένα όμως δεν ευχαριστούσε το βασιλιά. Ήθελε κάτι άλλο, πολύ πιο σπουδαίο. Και ο πρωτομάστορας όλο και σκεφτόταν τι νέο σχέδιο να φτιάσει. Μια Κυριακή, την ώρα που τελείωνε η λειτουργία, ζύγωσε πρώτος ο βασιλιάς να πάρει το αντίδωρο, εκείνο όμως του ξεφεύγει από το χέρι και πέφτει χάμω. Μια στιγμή αργότερα παρουσιάζεται μιά μέλισσα που φτεροκοπούσε προς το ανοιχτό παράθυρο, κρατώντας το πεσμένο αντίδωρο του βασιλιά. Βγάνει αμέσως διαταγή  ο βασιλιάς, όσοι έχουνε μελίσσια να τ’ ανοίξουνε και να ψάξουν, για να βρεθεί. Ψάχνει και ο πρωτομάστορας στα δικά του τα μελίσσια και τι βλέπει; Είχανε κάτσει οι μέλισσες μέρες πριν και είχανε φτιάξει με το κερί μέσα στην κυψέλη μιαν εκκλησιά πανέμορφη και σκαλιστή και μεγαλόπρεπη, που δεν είχε την όμοια της σ’ ολόκληρη την Οικουμένη. Όλες οι λεπτομέρειες είχανε γίνει στην εντέλεια, μέσα κι’ έξω στην εκκλησία. Η πόρτα της ανοιχτή, ο τρούλος έτοιμος, οι κολώνες στη θέση τους, ως και η Άγια Τράπεζα τελειωμένη. Την είχαν αποτελειώσει σ’ όλα της την εκκλησιά, και απάνω στην Άγια Τράπεζα της είχε φέρει εκείνη η μέλισσα και είχε αποθέσει το αντίδωρο του βασιλιά .Είδε την εκκλησιά ο πρωτομάστορας και θαύμασε με το τέλειο σχέδιό της. Την είδε κατόπι και ο βασιλιάς και έγινε όλος χαρά. Το σχέδιο, που είχανε φτιάξει οι μέλισσες, έγινε το σχέδιο που χτίστηκε η Αγιά Σοφιά!!!». (βλ. Κ. Ρωμαίος, ΕΛΛΑΣ, λαογραφία-γεωγραφία-ιστορία, τομ. 2ος, σελ. 653).

  ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΙ ΘΡΥΛΟΙ ΤΗΣ ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑΣ

  1. Ο ΜΑΡΜΑΡΩΜΕΝΟΣ ΒΑΣΙΛΙΑΣ

Όταν μπήκαν οι Τούρκοι στην Πόλη, άγγελος Κυρίου άρπαξε το βασιλιά και τον πήγε σε μια σπηλιά βαθιά στη γη κάτω, κοντά στη Χρυσόπορτα. Εκεί μένει μαρμαρωμένος ο βασιλιάς και καρτερεί να κατεβεί ο άγγελος στη σπηλιά, να τον ξεμαρμαρώσει. Και θα σηκωθεί πάλι ο βασιλιάς και θα μπει στην Πόλη και θα διώξει τους Τούρκους ως την Κόκκινη Μηλιά.

  1. Ο ΠΑΠΑΣ ΤΗΣ ΑΓΙΑ-ΣΟΦΙΑΣ

Την ώρα που μπήκαν οι Τούρκοι στην Αγια-Σοφιά δεν είχε τελειώσει ακόμα η λειτουργία. Ο παπάς που έκανε τη λειτουργία πήρε αμέσως το Άγιο Δισκοπότηρο, ανέβηκε στα κατηχούμενα, εμπήκε σε μια θύρα και η θύρα έκλεισε αμέσως. Είναι θέλημα Θεού ν’ ανοίξει μόνη της η θύρα, όταν έλθει η ώρα, και θα βγει από κει ο παπάς, να τελειώσει τη λειτουργία στην Αγια-Σοφιά, όταν θα πάρουμε πίσω την Πόλη.

  1. Η ΑΓΙΑ ΤΡΑΠΕΖΑ ΤΗΣ ΑΓΙΑ-ΣΟΦΙΑΣ

Την μέρα που πάρθηκε η Πόλη, έβαλαν σ’ ένα καράβι την Άγια Τράπεζα της Αγια-Σοφιάς, να την πάει στην Φραγκιά, για να μην πέσει στα χέρια των Τούρκων.

Εκεί όμως στη θάλασσα του Μαρμαρά άνοιξε το καράβι και η Άγια Τράπεζα εβούλιαξε στον πάτο. Στο μέρος εκείνο η θάλασσα είναι λάδι, όση θαλασσοταραχή και κύματα κι αν είναι γύρω. Και το γνωρίζουν το μέρος αυτό από τη γαλήνη, που είναι πάντα εκεί, και από την ευωδία που βγαίνει. Πολλοί μάλιστα αξιώθηκαν να την ιδούν στα βάθη της θάλασσας. (βλ. ΓΙΟΒΑΝΗ, Μεγάλη εγκυκλοπαίδεια, εκδ. 1982, τομ. 1ος, σελ. 97).

  1. ΤΑ ΨΑΡΙΑ ΤΟΥ ΜΠΑΛΟΥΚΛΗ

Την ημέρα που έπεσε η Πόλη ένας γέροντας τηγάνιζε ψάρια, και όταν του είπαν «Εάλω η Πόλις», είπε πως για να πιστέψει πως έπεσε η Πόλη, έπρεπε να βγουν τα ψάρια από το τηγάνι. Και Ω! του θαύματος, έτσι έγινε. Πότε άραγε θα ολοκληρωθεί το τηγάνισμα των ψαριών που είναι τηγανισμένα μόνο από την μία τους πλευρά;

ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ  ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΑΓΙΑ-ΣΟΦΙΑ

  1. ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΣΟΦΙΑΣ

Στην Αγια-Σοφιά αγνάντια

βλέπω τα ευζωνάκια.

Τα ευζωνάκια τα καημένα

μες στους ήλιους μαυρισμένα,

κλέφτικο χορό χορεύουν

και τ’ αντίπερα αγναντεύουν.

Κι αγναντεύοντας την Πόλη

τραγουδούν και λένε:

«Πάλι θα γένει δικιά μας

να η μεγάλη εκκλησιά μας.

Τούτα είν’ οι χρυσοί της θόλοι

αχ κατακαημένη Πόλη.

Στην κυρά την δέσποινά μας

πες να μην λυπάται,

στις εικόνες να μην κλαίνε

τα ευζωνάκια μας το λένε».

Κι ο παπάς που είναι κρυμμένος

μέσα στ’ άγιο βήμα,

τα ευζωνάκια δεν θ’ αργήσει

να βγει να τα κοινωνήσει,

και σε λίγο βγαίνουν τ’ Άγια

μέσα σε μυρτιές και βάγια

14. Οι Δήμοι αναστατώνουν την πρωτεύουσα με τη «στάση του νίκα»

Οι μεταρρυθμίσεις του Ιουστινιανού ενόχλησαν τους προνομιούχους και τους Δήμους, που αντέδρασαν και προκάλεσαν ταραχές στην Πόλη. Η αυτοκράτειρα Θεοδώρα στήριξε τον Ιουστινιανό και τον έπεισε να μην παραιτηθεί. Η αυτοκρατορική φρουρά έπνιξε στο αίμα τη “στάση του νίκα”.

Ερωτήσεις Κατανόησης

  1. Ποια ήταν τα αίτια της «στάσης του νίκα»;
  2. Τι συνέβη τον Γενάρη του 532 μ.Χ. στον ιππόδρομο της Πόλης;
  3. Τι συνέβη κατά τη διάρκεια της «στάσης του νίκα» και ποια τα αιτήματα των στασιαστών;
  4. Πώς αντέδρασε στην αρχή ο Ιουστινιανός;
  5. Ποιος του άλλαξε γνώμη και πώς αντέδρασε τελικά;
  6. Ποια ήταν τα αποτελέσματα της εξέγερσης;
  7. Ποιος νίκησε τελικά σε αυτή την εξέγερση;

Σπίτι:

  • Μελετώ το μάθημα 14 (Βιβλίο σελ. 45-46)
  • Τ.Ε. σελ. 17 ασκ.2

13. Ο Ιουστινιανός μεταρρυθμίζει τη διοίκηση και τη νομοθεσία

Στις αρχές του 6ου αιώνα, η αυτοκρατορία αντιμετωπίζει προβλήματα. Γότθοι και Βάνδαλοι απειλούν τα δυτικά σύνορά της. Ο Ιουστινιανός κάνει μεταρρυθμίσεις στη διοίκηση και τη νομοθεσία για να αντιμετωπίσει τα εσωτερικά προβλήματα.

 

Στις αρχές του 6ου αιώνα, η Βυζαντινή Αυτοκρατορία αντιμετώπιζε μεγάλα προβλήματα, όπως εξωτερικές απειλές, θρησκευτικές διαμάχες, διαφθορά και οικονομικές δυσκολίες. Ο Ιουστινιανός, με τη βοήθεια της γυναίκας του, Θεοδώρας, και ικανών συνεργατών, προχώρησε σε σημαντικές αλλαγές.

Στη Διοίκηση:
– Όρισε υπεύθυνους (Λογοθέτες) για κάθε τομέα.
– Προστάτευσε τους φτωχούς από χρέη.
– Πολέμησε την ειδωλολατρία.
Στη Νομοθεσία:
– Ένωσε τους παλιούς νόμους σε έναν Κώδικα (Ιουστινιάνειος Κώδικας).
– Δημιούργησε νέους νόμους (Νεαρές), γραμμένους στα ελληνικά, ώστε να είναι κατανοητοί από όλους.

Οι φτωχοί ευχαριστήθηκαν από τις αλλαγές, ενώ οι πλούσιοι δυσαρεστήθηκαν. Οι μεταρρυθμίσεις βοήθησαν την αυτοκρατορία να φτιάξει δρόμους, φρούρια και έναν ισχυρό στρατό από Βυζαντινούς. Επιπλέον, το νόμισμα της αυτοκρατορίας έγινε παγκόσμια γνωστό.

Ερωτήσεις:

1. Ποια κατάσταση βρήκε ο Ιουστινιανός στην αυτοκρατορία;

2. Ποιες πρωτοβουλίες πήρε ο Ιουστινιανός για να λύσει τα προβλήματα της αυτοκρατορίας;

3. Ποιες ήταν οι αλλαγές στη διοίκηση;

4. Ποιες ήταν οι αλλαγές στη Νομοθεσία;

5. Πώς αντιμετωπίστηκαν οι μεταρρυθμίσεις από τον λαό;

6. Πώς αξιοποιήθηκαν οι μεταρρυθμίσεις του Ιουστινιανού;

Γ. ΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΝΟ ΚΡΑΤΟΣ ΜΙΑ ΔΥΝΑΜΗ ΠΟΥ ΜΕΓΑΛΩΝΕΙ

13. Ο Ιουστινιανός μεταρρυθμίζει τη διοίκηση και τη νομοθεσία

14. Οι Δήμοι αναστατώνουν την πρωτεύουσα με τη “στάση του νίκα”

15. Η Αγία Σοφία, ένα αριστούργημα της αρχιτεκτονικής

16. Το βυζαντινό κράτος φτάνει στα παλιά σύνορα της αυτοκρατορίας

 

Β’. Η ΡΩΜΑΪΚΗ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑ ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΝΕΤΑΙ – ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ

Β. Ανακεφαλαίωση (5-12)

Ο Κωνσταντίνος:
  • Yπέγραψε με το Λικίνιο το Διάταγμα της ανεξιθρησκίας στα Μεδιόλανα.
  • Νίκησε το συνάρχοντά του Μαξέντιο κι έγινε μονοκράτορας.
  • Μετέφερε την πρωτεύουσα του κράτους από τη Ρώμη στο Βυζάντιο.
  • Έχτισε τη Νέα Ρώμη και τη στόλισε με θαυμαστά κτίρια και έργα τέχνης.
  • Βοήθησε σημαντικά την επικράτηση και τη διάδοση του χριστιανισμού.
Ο Θεοδόσιος:
  • Επέβαλε το χριστιανισμό ως επίσημη θρησκεία του κράτους
  • Χώρισε την αυτοκρατορία σε ανατολική και δυτική.
  • Όρισε τους δύο γιους του, Αρκάδιο και Ονώριο, κυβερνήτες των δύο κρατών.

Να θυμάμαι:

  • Προόδευσαν η γεωργία, η βιοτεχνία, η ναυτιλία και το εμπόριο.
  • Περιορίστηκαν οι μεγάλες κοινωνικές διαφορές.
  • Πλούσιοι και φτωχοί μετείχαν στις γιορτές.



Λήψη αρχείου

11. Η καθημερινή ζωή στο Βυζάντιο

• Η Κωνσταντινούπολη, γνωστή και ως «Επτάλοφη» λόγω των επτά λόφων της, ήταν μια πόλη γεμάτη ζωή και χτισμένη κοντά στη θάλασσα.
• Οι Βυζαντινοί συναντιούνταν στις πλατείες και τις αγορές, όπως η Αγορά του Κωνσταντίνου. Γύρω από αυτές τις αγορές υπήρχαν καταστήματα, ενώ σε υπαίθριες αγορές στις γειτονιές, παραγωγοί πουλούσαν φθηνότερα προϊόντα.
• Η επίβλεψη των αγορών ήταν ευθύνη του Έπαρχου, που φρόντιζε για την ποιότητα και την τιμή των προϊόντων, ιδιαίτερα για τα βασικά αγαθά.

Ερωτήσεις Κατανόησης

  1. Πού ήταν χτισμένη η Κωνσταντινούπολη και ποια ονομασία της δόθηκε λόγω της θέσης αυτής;
  2. Ποιος ήταν ο χώρος συνάντησης και επικοινωνίας των Βυζαντινών;
  3. Ποιος ήταν ο μεγαλύτερος δρόμος που διέσχιζε την Πόλη και πώς ήταν αυτός;
  4. Πώς λειτουργούσαν οι υπαίθριες αγορές;
  5. Τι ήταν ο Έπαρχος και ποιες ήταν οι αρμοδιότητες του;
  6. Τι γνωρίζεις για τις γιορτές των Βυζαντινών; Γιατί είναι απαραίτητες οι γιορτές στη ζωή των ανθρώπων;

Οι «Δήμοι» στο Βυζάντιο αποτελούν κατάλοιπο των δημοκρατικών θεσμών. Αρχικά λειτουργούσαν ως λαϊκές ομάδες οι οποίες, στη συνέχεια, μετεξελίχθηκαν σε αθλητικά σωματεία τα οποία είχαν επιφορτιστεί με την οργάνωση των ιππικών αγώνων.

Με την πάροδο του χρόνου, αυτά τα σωματεία απέκτησαν υπολογίσιμη πολιτική ισχύ. Από μαρτυρίες τις οποίες έχουμε η δραστηριότητά τους λάμβανε χώρα σε όλες τις μεγάλες πόλεις της Βυζαντινής αυτοκρατορίας, τόσο στον ελλαδικό χώρο (Ρόδος, Γόρτυνα, Νέα Αγχίαλος κ.ά)  όσο και στη Μικρά Ασία (Μίλητος, Έφεσος Κύζικος, Πριήνη, Στρατονίκεια κ.ά), την Ανατολή (Αντιόχεια, Ιερουσαλήμ, Καισάρεια Παλαιστίνης, Έμεσα κ.ά) και την Αίγυπτο (Αλεξάνδρεια, Οξύρυγχος, Αντινόη κ.ά).

Οι Δήμοι διακρίνονταν από τον χρωματισμό που είχαν τα εμβλήματά τους. Έτσι είχαμε τους Πράσινους, τους Λευκούς, τους Βένετους και τους Ρούσιους. Δηλαδή τέσσερις ξεχωριστούς Δήμους.  Επισήμως δεν είχαν κάποια πολιτική εξουσία. Από τον 5ο αιώνα οι αρχηγοί τους διορίζονταν από τον αυτοκράτορα.

Από αυτούς τους τέσσερις Δήμους οι Βένετοι και οι Πράσινοι ήταν οι πιο ισχυρές ομάδες στις πόλεις της Ανατολής και διαδραμάτισαν ισχυρό πολιτικό ρόλο από τότε που ανέβηκε στο θρόνο ο Θεοδόσιος ο Β’ το 408 μ.Χ. έως την άνοδο στο θρόνο του Ηρακλείου το 610 μ.Χ.

Οι Βένετοι εκπροσωπούσαν την παλαιά αριστοκρατία των γαιοκτημόνων και εκείνοι που τους ακολουθούσαν ήταν δημόσιοι υπάλληλοι, ανακτορικοί υπάλληλοι, εκκλησιαστικοί υπάλληλοι και μέλη αρχοντικών οικογενειών. Το κύριο ενοποιητικό στοιχείο τους ήταν η προσκόλλησή τους στην Ορθοδοξία και η πιστή τήρηση των αποφάσεων των οικουμενικών συνόδων.

Οι Πράσινοι, από την άλλη, εξέφραζαν τα ανώτερα αστικά στρώματα, όπως των μεγαλεμπόρων, των βιοτεχνών, επίσης τους αυλικούς και όσους προσέφεραν οικονομικές υπηρεσίες. Απολάμβαναν της υποστηρίξεως των εργατών, των τεχνιτών και των μικροπραματευτάδων. Βασικό χαρακτηριστικό τους ήταν οι δεσμοί με την Ανατολή.

Σπίτι: 

  • Μελετώ το μάθημα 11 σελ. 36-37 και το παράθεμα 3 (Οι γιορτές)
  • Τ.Ε. σελ. 14 απαντώ στην ασκ.4

10. Το Παλάτι, ο Ιππόδρομος και οι Δήμοι

Πώς ήταν το παλάτι στην Κωνσταντινούπολη;

Πώς διασκέδαζαν οι κάτοικοι της Πόλης;

Το παλάτι είναι ο τόπος διαμονής του αυτοκράτορα, αλλά και το κέντρο διοίκησης της αυτοκρατορίας. Ο ιππόδρομος είναι ο χώρος έκφρασης και ψυχαγωγίας του λαού. Τα σωματεία των Δήμων οργανώνουν τους αγώνες που γίνονται εκεί.

Β10. Ερωτήσεις Κατανόησης

  1. Πώς ήταν το ιερό παλάτι της Κωνσταντινούπολης και ποιοι κατοικούσαν σε αυτό;
  2. Πώς συνδέονταν μεταξύ τους όλα αυτά τα κτίσματα;
  3. Ποια ήταν η φυσική συνέχεια του παλατιού και πώς λειτουργούσε;
  4. Τι ήταν ο Ιππόδρομος και πώς ήταν κατασκευασμένος;
  5. Πότε γίνονταν οι ιπποδρομίες και για ποιο λόγο;
  6. Τι γινόταν κατά τη διάρκεια των ιπποδρομιών;
  7. Τι ήταν οι Δήμοι και τι γνωρίζεις για αυτούς;
  8. Ποιοι ήταν οι γνωστότεροι Δήμοι και ποια προβλήματα δημιουργούνταν από τη λειτουργία τους;

Κωνσταντινούπολη – Το Μεγάλο Παλάτι και η Αγία Σοφία

Διαδραστικός χάρτης της περιοχής του Μεγάλου Παλατιού και της Αγίας Σοφίας της Κωνσταντινούπολης. Στόχοι του μαθησιακού αντικειμένου είναι η εξερεύνηση του τοπογραφικού σχεδίου της πόλης, η μελέτη του σχετικού ιστορικού υλικού και ο εμπλουτισμός των γνώσεων των μαθητών για τα σημαντικότερα μνημεία της πόλης κατά τη βυζαντινή περίοδο. Το μαθησιακό αντικείμενο δίνει τη δυνατότητα στους μαθητές προβάλουν και να μελετήσουν στοιχεία για την οχύρωση, τις πύλες, τις συνοικίες, τα παλάτια, τα κτίσματα, τα θρησκευτικά ιδρύματα, τα διδασκαλεία και τους χώρους ψυχαγωγίας της Βασιλεύουσας από τον 4ο έως και τον 15ο αιώνα.

Ο Ιππόδρομος της Κωνσταντινούπολης

Διαδραστική παρουσίαση ιστορικού υλικού, συλλογή εικόνων και δραστηριότητα εξερεύνησης κάτοψης, με θέμα τον Ιππόδρομο της Κωνσταντινούπολης κατά τη βυζαντινή περίοδο. Στόχος του μαθησιακού αντικειμένου είναι ο εμπλουτισμός των γνώσεων των μαθητών. Το μαθησιακό αντικείμενο περιλαμβάνει κειμενικές πληροφορίες, αποσπάσματα πρωτογενών ιστοριογραφικών πηγών και πλούσιο εποπτικό υλικό, με θέμα την ιστορία του Ιπποδρόμου, την αρχιτεκτονική του μορφή, τη διακόσμησή του, τη χρήση του, τη σημασία του και τις επιμέρους λειτουργίες του.

 



Λήψη αρχείου



Λήψη αρχείου

9. Η Αυτοκρατορία χωρίζεται σε Ανατολική και Δυτική

Ο Θεοδόσιος χωρίζει ξανά την αυτοκρατορία σε Ανατολική και Δυτική. Η Ανατολική (Βυζαντινή) οργανώνεται και προοδεύει. Οι Γότθοι κατακτούν τη Δυτική. Οι Βάνδαλοι περνούν στην Αφρική και κυριεύουν την Καρχηδόνα.      

7736304 orig

ceb1cebdceb1cf84cebfcebbceb9cebaceae cebaceb1ceb9 ceb4cf85cf84ceb9cebaceae

Η αυτοκρατορία χωρίζεται:

Η βυζαντινή αυτοκρατορία παρέμεινε ενωμένη ως τον 4ο αιώνα μ.Χ.

Οι μετακινούμενοι λαοί όμως, οι Ούννοι, οι Γότθοι και οι Βάνδαλοι παραβιάζουν τα βόρεια σύνορα και απειλούν την αυτοκρατορία.

Ο Θεοδόσιος μοιράζει την αυτοκρατορία στους δύο γιους του για να διοικείται καλύτερα. Ο Αρκάδιος πήρε το Ανατολικό τμήμα και ο Ονώριος το Δυτικό.

Το Ανατολικό τμήμα:

Ο Αρκάδιος και ο γιος του Θεοδόσιος Β’ αντιμετώπισαν τον κίνδυνο

α) πολεμικά:

οχύρωσαν με διπλό τείχος την Πόλη.

έβαλαν πλωτές φρουρές στο Δούναβη.

β) διπλωματικά:

έκλεισαν πολυδάπανες συνθήκες ειρήνης με τους γείτονες που τους απειλούσαν.

Οι κάτοικοι στο Ανατολικό τμήμα ένιωθαν ασφαλείς γιατί παρόλο που ανήκαν σε διαφορετικά έθνη αποδέχονταν το ρωμαϊκό νόμο, τη χριστιανική θρησκεία και την ελληνική γλώσσα.

Το Δυτικό τμήμα:

Οι Γότθοι κατάφεραν να κυριεύσουν τη Ρώμη και να τη λεηλατήσουν παίρνοντας μεγάλο μέρος των θησαυρών της.

Οι Ούννοι απειλούσαν τα σύνορα του Δυτικού ρωμαϊκού κράτους.

Ο Ρωμαίος στρατηγός Αέτιος όμως αφού συμμάχησε με τους Γότθους, νίκησε τους Ούννους στα Καταλαυνικά Πεδία.

Τα επόμενα χρόνια:

το Δυτικό ρωμαϊκό κράτος ήταν αδύναμο οικονομικά και στρατιωτικά για να αντιμετωπίσει τους εχθρούς του.

Οι Βάνδαλοι πέρασαν το Ρήνο και μέσα από τη Γαλλία και την Ισπανία έφτασαν στο Γιβραλτάρ. Από κει πέρασαν στην Καρχηδόνα που την έκανα πρωτεύουσά τους.

Οι Γότθοι κατέκτησαν τις δυτικές επαρχίες της Γαλλίας, της Ισπανίας και της Ιταλίας και δημιούργησαν το «γοτθικό βασίλειο της Ιταλίας» με πρωτεύουσα τη Ραβέννα.

Β9. Ερωτήσεις Κατανόησης

  1. Για ποιο λόγο και πώς χώρισε την αυτοκρατορία ο Θεοδόσιος λίγο πριν πεθάνει;
  2. Πώς οργάνωσαν το ανατολικό κράτος ο Αρκάδιος και ο γιος του Θεοδόσιος Β’;
  3. Ποια ήταν τα κοινά στοιχεία που ένωναν τους κάτοικους του ανατολικού κράτους;
  4. Πώς εξελίχθηκε η απειλή των Γότθων για το δυτικό κράτος;
  5. Πώς αντιμετωπίστηκε η απειλή των Ούνων για το δυτικό κράτος;
  6. 6.Γιατί το δυτικό κράτος δεν μπόρεσε να αντιμετωπίσει τις γοτθικές φυλές;
  1. Τι έκαναν οι Βάνδαλοι;
  2. Τι συνέβη στο υπόλοιπο δυτικό κράτος;



Λήψη αρχείου



Λήψη αρχείου