ΜΙΛΩΝΤΑΣ ΣΤΗΝ ΑΝΝΑ ΓΙΑ ΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ (ΕΠΙΣΤΗΜΗ)

ΜΙΛΩΝΤΑΣ ΣΤΗΝ ΑΝΝΑ ΓΙΑ ΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ

 

(Όλα ξεκίνησαν όταν η οικογένεια της Άννας εγκαταστάθηκε για το καλοκαίρι δίπλα στο σπίτι ενός παλαίμαχου μαθηματικού.Η Άννα ήταν από εκείνα τα παιδιά που η αγαπημένη τους λέξη είναι το “γιατί;” και ο νέος της γείτονας αρεσκόταν όχι μόνο να απαντά στις ερωτήσεις αλλά και να γεννά με κάθε του απάντηση μια νέα ερώτηση.Ο γείτονας της οικογένειας θα αποτελέσει τον μέντορα που θα επηρεάσει τις μελλοντικές επιλογές της Άννας,οδηγώντας την στον γοητευτικό κόσμο της επιστήμης των Μαθηματικών).

 

Πέρασαν δύο ακόμη καλοκαίρια.Κι ύστερα,μια μέρα,πάλι τέλη Ιουνίου ήταν,έκανε ξανά την εμφάνισή της στην πόρτα του κήπου μου.Φορούσε ένα κουρελιασμένο παντελόνι από ξεθωριασμένο τζιν-αργότερα έμαθα ότι κάθε του σκίσιμο διπλασίαζε την τιμή του.Τα μαλλιά της ήταν κοντοκουρεμένα από τη μια μεριά και βαμμένα σε χρώμα παπαγαλί,ενώ από την άλλη ήταν πλεγμένα σε μικρά κοτσιδάκια με πολύχρωμα εξτένσιον ανάμεσα στις τούφες.Στο πάνω μέρος της μύτης της γυαλοκοπούσε ένα μικρό καρφί -νομίζω ότι τα λένε πίρσινγκ αυτά τα πράγματα.Ήταν όμως η ίδια αυθάδικη μύτη που είχε ξεπροβάλει πριν από μερικά χρόνια μέσα από τα λιοτρόπια μου,όπως ίδια ήταν και τα μεγάλα περίεργα μάτια της,που με κοίταζαν με μια δόση ενοχής.

“Καλώς την Αννούλα” είπα.

Με κοίταξε διστακτικά. “Να’ρθω;”ρώτησε.

“Και βέβαια.Έλα στη βεράντα.Νομίζω έχουμε σπιτική πορτοκαλάδα”.

“Σόρι που χάθηκα”,είπε μόλις βολεύτηκε στην πολυθρόνα της, “αλλά…να…”.Θεώρησα την εξήγηση επαρκή και την ενθάρρυνα με το βλέμμα να συνεχίσει.

“Η αλήθεια είναι ότι μου λείψανε οι κουβέντες μας”

“Εγώ πάντως εδώ είμαι”

“Είναι κι αυτό το παιδί στο σχολείο…”

“Ναι;”

“Με τσαντίζει.Τα κορίτσια,λέει,δεν μπορούν να καταλάβουν τα μαθηματικά.Ακόμα κι αν τα καταφέρνουν στο σχολείο,είναι από το πολύ φυτούλιασμα,όχι γιατί καταλαβαίνουν την ουσία”.

“Εσύ θα ήθελες να καταλάβεις την ουσία;”

“Εεεε,ναι…”

“Γιατί;”

“Στο σχολείο τα καταφέρνω,λύνω όλες τις δύσκολες ασκήσεις,έχω μάθει όλα τα κόλπα,αλλά…”

“Αλλά;”

“Δεν πολυπιάνω τι νόημα έχουν όλα αυτά.Γιατί τα κάνουμε,πώς συνδέονται,πού εφαρμόζονται…Ο Δημήτρης λέει ότι τα καταλαβαίνει,εγώ όμως…”

“Ο Δημήτρης;”

Προσπάθησε να πάρει αδιάφορο ύφος.

“Αυτό το παιδί στο σχολείο”

Δίστασε,κοκκίνισε και τέλος το πήρε απόφαση.

“Εντάξει.Είναι ο φίλος μου και μου την ἐχει κατασπάσει με το ύφος του και τις παινεσιές του”.

“Ωραία λοιπόν.Για πες μου,εσύ τι νομίζεις πως είναι τα μαθηματικά;”

“Ξέρω κι εγώ;Αριθμοί,πράξεις,εξισώσεις,σχήματα…”

“Ας αρχίσουμε λοιπόν από τους αριθμούς”

Έψαξα λίγο στο ipad μου ώσπου βρήκα την εικόνα που ήθελα.

“Τι είναι αυτό;”

“Ειναι ένα κόκκαλο λύκου.Βρέθηκε σε έναν παλαιολιθικό οικισμό στο Βεστόνιτσε της Τσεχίας”.

“Και τι είναι αυτές οι χαρακιές που έχει;”

“Τούτες οι χαρακιές Αννούλα,είναι μια πρώτη απόπειρα αρίθμησης.Αυτός ο πρόγονός μας κάτι προσπαθούσε να μετρήσει.Πόσα ζώα είχε σκοτώσει στο κυνήγι;Πόσες μέρες είχαν περάσει από την τελευταία βροχή;Πόσα βήματα ήταν το πλάτος της σπηλιάς του;Δεν ξέρω τι μετρούσε.Για κάθε μία μονάδα έκανε σε τούτο το κόκκαλο κι από μία χαρακιά.Αυτή είναι η βάση της αρίθμησης.Η ένα προς ένα αντιστοιχία.Για κάθε μέρα που περνάει,μια χαρακιά στον τοίχο.Για κάθε αρνί μες στο μαντρί,ένα βότσαλο μέσα στο σακούλι.”

Γέλασε. “Οι πολλοί πλούσιοι βοσκοί θα πρέπει να ήταν μονίμως πιασμένοι,με όλες αυτές τις πέτρες που θα ἐπρεπε να κουβαλάνε”.

 

Τεύκρος Μιχαηλίδης, “Μιλώντας στην Άννα για τα μαθηματικά”,Εκδόσεις Πατάκη,2014.

 

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

 

1.α.Να παρουσιάσετε τα στοιχεία της προσωπικότητας του αφηγητή έτσι όπως αυτά προκύπτουν από τη συναναστροφή του με την Άννα.Μ.4

ή β.Ο αφηγητής υιοθετεί μια θετική στάση απέναντι στην εκκεντρική εμφάνιση της Άννας.Πόσο σημαντική θεωρείτε την αίσθηση αποδοχής για τους νέους ανθρώπους;Καταγράψτε τις σκέψεις σας σε 100 λέξεις.Μ.4

ή γ.Σε τι πιστεύετε ότι αποσκοπεί η αναλυτική αναφορά στο κόκκαλο του λύκου και στις χαρακιές που αυτό είχε επάνω του;Μ.4

 

2.α.Ποιος αφηγηματικός τρόπος επικρατεί στο κείμενο και σε τι αποσκοπεί η χρήση του;Μ.4

ή β.Να εντοπίσετε λέξεις που αποδίδουν τον νεανικό τρόπο ομιλίας.Γιατί τις χρησιμοποιεί ο συγγραφέας;Μ.4

ή γ.Ποια λειτουργία επιτελεί η ένταξη ενός νέου προσώπου,του Δημήτρη,στην εξέλιξη της ιστορίας;Μ.4

ή δ.Θεωρείτε δικαιολογημένη τη συναισθηματική κατάσταση της Άννας όταν αναφέρεται στον τρόπο που μιλάει ο Δημήτρης για τα κορίτσια και τα μαθηματικά;Αναπτύξτε τις σκέψεις σας σε 100 λέξεις.Μ.4

 

3.Η Άννα μεγαλώνοντας θα ακολουθήσει σπουδές στα μαθηματικά επηρεασμένη από τον γείτονα και φίλο της στα εφηβικά της χρόνια.Πόσο σημαντική θεωρείτε την ύπαρξη θετικών προτύπων στη ζωή των νέων;Αναζητήσατε ή είχατε εσείς ποτέ ένα πρότυπο στη ζωή σας;Λέξεις 150.Μ.7