ΨΗΦΙΑΚΟ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑ ΣΤΟΝ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟ ΚΑΙ ΤΙΣ ΠΕΛΑΤΕΙΑΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ

ΨΗΦΙΑΚΟ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑ ΣΤΟΝ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟ ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΠΕΛΑΤΕΙΑΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ Α΄ΜΕΡΟΣ

1.ΑΠΑΝΤΑΜΕ ΜΕ Σ/Λ

 

1.Τα πελατειακά δίκτυα ήταν μία μορφή υποστήριξης συμφερόντων
2.Η οριζόντια σύνδεση οικογενειών αφορούσε πάτρωνες και υποτακτικούς
3.Αιτία ανταγωνισμού των προκριτικών οικογενειών ήταν η κατάληψη δημοσίων αξιωμάτων
4.Το πελατειακό σύστημα είναι προάγγελος των κατοπινών πολιτικών κομμάτων
5.Η νομοθεσία και η εξωτερική πολιτική ήταν μέσα στις υποχρεώσεις των πατρώνων
6.Η διαχείριση της εξουσίας μετά την εκδίωξη των Τούρκων αφορούσε τα πρόσωπα που θα τη διαχειρίζονταν
7.Τα κυβερνητικά όργανα τοπικής εμβέλειας ορίστηκαν από τον Δημήτριο Υψηλάντη
8.Το συγκεντρωτικό σύστημα της εξουσίας ήταν άποψη του Αλέξανδρου Μαυροκορδάτου
9.Το πρώτο σύνταγμα της Επανάστασης υιοθέτησε την αρχή της πολυαρχίας
10.Το πρώτο σύνταγμα της επανάστασης αποκατέστησε τις σχέσεις προκρίτων και στρατιωτικών.
11.Το 1824 συγκροτήθηκαν τα κόμματα προκρίτων και κλεφτοκαπεταναίων.
12.Η αμνηστία επικράτησε το β΄εξάμηνο του 1824.
13.Στην Γ΄Εθνοσυνέλευση είχαν ήδη διαμορφωθεί τα τρία ξενικά κόμματα
14.Τα ονόματα των κομμάτων προέρχονταν από την προσήλωσή τους στις μεγάλες δυνάμεις της εποχής.
15.Το Πανελλήνιον ήταν συμβουλευτικό όργανο,αποτέλεσμα κινήσεων του Καποδίστρια. 
16.Σύμφωνα με μία ιστορική άποψη ο πυρήνας των ξενικών κομμάτων αποτελούνταν από ευνοούμενους των ξένων προξενείων στην οθωμανική αυτοκρατορία.
17.Η σχέση πελατείας έχει εκούσιο χαρακτήρα, αμοιβαία ανάληψη υποχρεώσεων και διαφορετικούς κοινωνικούς φορείς.
18.Οι πολίτες που οργανώνονται σε κόμμα έχουν κοινούς πολιτικούς στόχους και κυρίως την κατάληψη της εξουσίας.Μ.18

2.ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΜΑΥΡΟΚΟΡΔΑΤΟΣ  

ΙΩΑΝΝΗΣ ΚΩΛΕΤΤΗΣ    

ΑΝΔΡΕΑΣ ΜΕΤΑΞΑΣ

1.Τι γνωρίζετε για τις προσωπικότητες που

απεικονίζονται εδώ σε σχέση με τα πρώτα 

ελληνικά κόμματα; Μ.30

3.Ο Ντιντερό υπήρξε εκπρόσωπος του Γαλλικού διαφωτισμού. Γιατί μας ενδιαφέρει εδώ;Μ.12

4.Γ΄ΜΕΡΟΣ

Η (φιλελεύθερη) εφημερίδα Αθηνά (του Εμμ. Αντωνιάδη) … τον Ιούλιο του 1837, προσδιόριζε τα κόμματα ως «… ενώσεις ανθρώπων, οίτινες έχουν ίδια συμφέροντα, ιδίας δοξασίας, τα οποία αντίκεινται εις τα συμφέροντα και εις τας δοξασίας άλλων παρομοίων ενώσεων».

Ο κ. Ζωγράφος (έμπειρος πολιτικός με μακρά και βαθιά γνώση της πολιτικής ζωής του τόπου) υποστήριζε πως ο διαχωρισμός ανάμεσα στα ελληνικά κόμματα βασιζόταν περισσότερο σε διαφορές οφειλόμενες σε συμφέροντα και σε προσωπικές σχέσεις παρά σε φρονήματα και πολιτικές αρχές. Ανάλογη στάθηκε η άποψη του Γάλλου διπλωμάτη Θ. Πισκατόρυ, γνώστη των ελληνικών προβλημάτων, όταν δήλωνε ότι δεν μπορούσε να δεχθεί την ύπαρξη «πραγματικών» κομμάτων, εφόσον δεν έβλεπε να υπάρχουν διαφορές ουσιαστικές σε προβλήματα αποφασιστικής σημασίας για τη χώρα.

Κοινό χαρακτηριστικό των απόψεων αυτών είναι ότι θεωρούν τα αποκαλούμενα κόμματα ως ενώσεις βασιζόμενες από το ένα μέρος στην προσωπικότητα ενός ηγέτη με δύναμη και επιρροή και από το άλλο στις προσωπικές σχέσεις των μελών τους. Θεωρούν επίσης ότι τα «πραγματικά» κόμματα για να υπάρξουν και να λειτουργήσουν αποτελεσματικά πρέπει να διαθέτουν τρία βασικά χαρακτηριστικά: κατά κύριο λόγο να εκπροσωπούν ιδέες, δεύτερον να έχουν δομή και οργάνωση και τρίτο οπαδούς τους οποίους να μπορούν να κατευθύνουν. Ταυτόχρονα επιδιώκουν να δείξουν ότι όλες αυτές οι προϋποθέσεις, οι απαραίτητες για την ύπαρξη και λειτουργία των κομμάτων, ήταν ανύπαρκτες στις ελληνικές πολιτικές ενώσεις, ανεξάρτητα από το γεγονός ότι για τον προσδιορισμό τους χρησιμοποιείται η επωνυμία «κόμματα».

 

                                  Να σχολιάσετε την ιδεολογική κατεύθυνση των ξενικών κομμάτων σύμφωνα με την πηγή,την εικόνα και τις ιστορικές σας γνώσεις. Μ.40