Μια Κοινωνική Ιστορία είναι μια σύντομη ιστορία με συγκεκριμένη μορφή και δομή που περιγράφει με αντικειμενικό και δομημένο τρόπο μια κοινωνική κατάσταση, ένα άτομο, μια ικανότητα, ένα γεγονός ή μια έννοια και συνοδεύονται από εικόνες που αποδίδουν το νόημα του κειμένου.
Μπορούν να θεωρηθούν σύντομες γραπτές περιγραφές κοινωνικών καταστάσεων και λειτουργικών τρόπων αντίδρασης σε αυτές. Οι ΚΙ παρέχουν σαφείς οδηγίες για το πώς εκδηλώνονται οι κατάλληλες κοινωνικές αντιδράσεις. Απεικονίζουν τα συναισθήματα, τις σκέψεις και
τις συμπεριφορές των άλλων ανθρώπων και βοηθούν το μαθητή/ήτρια να υιοθετήσει συμπεριφορές που διευκολύνουν την αλληλεπίδραση με τους/τις άλλους/ες (Gray, 2015, 2010). Οι ΚΙ σε καμία περίπτωση δεν αποτελούν ένα βιβλίο με οδηγίες που θα πρέπει το παιδί να ακολουθήσει, αλλά έχουν στόχο να παρουσιάσουν πληροφορίες που θα βοηθήσουν το παιδί να κατανοήσει μια κοινωνική περίσταση (Smith, 2016). Μια Κοινωνική Ιστορία έχει ως βασικό στόχο να παρέχει πληροφορίες που αφορούν στο χώρο και στον χρόνο μιας κατάστασης καθώς στις συμπεριφορές, όσων εμπλέκονται σ΄ αυτήν, αλλά και στα πιθανά της αίτια προκειμένου να συμβάλλει στην ανάπτυξη λειτουργικών κοινωνικών συμπεριφορών, στάσεων, κοινωνικών δεξιοτήτων. Έτσι, το παιδί μαθαίνει να αλληλοεπιδρά, να δημιουργεί σχέσεις με τους συνομηλίκους τους ή άλλους ανθρώπους και να εκπαιδεύεται στην αυτόνομη διαβίωση. Μια ΚΙ μπορεί να υποστηρίξει, να πληροφορήσει, να
καθησυχάσει, να καθοδηγήσει και να παρηγορήσει ένα παιδί, αλλά και όλους, όσους εργάζονται και συναναστρέφονται με αυτό (Gray, 2002). Οι ΚΙ μπορούν να χρησιμοποιηθούν για α) τη διαχείριση ή την επίτευξη αλλαγών στη ζωή του/της μαθητή/ήτριας, β) τη διδασκαλία
κοινωνικών συμπεριφορών και ρουτινών, γ) την αιτιολόγηση συμπεριφορών των άλλων, δ) την τήρηση κανόνων, ε) τη διαχείριση και επίλυση προβλημάτων, στ) την ανάπτυξη ενσυναίσθησης, ζ) την απόκτηση γνώσεων και η) την εισαγωγή νέων ρουτινών στο σχολείο, στο σπίτι
ή και στην τοπική κοινότητα προκειμένου να ενταχθεί κοινωνικά και να διαχειριστεί ή να μειώσει το άγχος του/της καθώς και ενδεχόμενες δυσλειτουργικές συμπεριφορές. Επιπλέον, προετοιμάζουν το παιδί για νέες εμπειρίες, όπως οικογενειακές διακοπές, επίσκεψη στον γιατρό
κ.ά., διδάσκουν δεξιότητες αυτοεξυπηρέτησης, επικοινωνιακές δεξιότητες, τρόπους διαχείρισης μιας στερεοτυπίας και μείωσης του άγχους και συμβάλλουν στη διαχείριση των σχολικών προγραμμάτων. Βασικός στόχος των ΚΙ δεν είναι η συμμόρφωση σε συγκεκριμένες συμπεριφορές, αλλά η αποσαφήνιση και η βαθύτερη κατανόηση μιας κοινωνικής κατάστασης, καθώς και η απόκτηση εκείνων των δεξιοτήτων που θα οδηγήσουν σε κατάλληλες κοινωνικές συμπεριφορές (Αλευρά, 2007∙ Καλύβα, 2005· Gray, 2002∙ Gray & Garand, 1993).
Στα πλαίσια του φετινού σχεδίου δράσης αποφασίσαμε για τους παραπάνω λόγους να χρησιμοποιήσουμε τις ΚΙ για να πετύχουμε τους στόχους που είχαμε θέσει. Οι ΚΙ που παρουσιάσαμε στους μικρούς μαθητές μας σε διαφορετικές περιπτώσεις και ανάλογα τι θέλαμε να πετύχουμε είναι οι εξής:
Εικόνα του Εαυτού ΕΙΜΑΙ ΙΔΙΑ ΕΙΜΑΙ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΗ
Επικοινωνία ΟΤΑΝ ΚΑΠΟΙΟΣ ΜΟΥ ΜΙΛΑΕΙ
Διαχείριση Συναισθημάτων ΤΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΠΟΥ ΠΡΟΤΕΙΝΩ
Φιλία & Παιχνίδια ΕΠΙΤΡΑΠΕΖΙΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ