ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ – ΑΥΤΟΕΚΤΙΜΗΣΗ -ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΤΗΤΑ

Ένα σημαντικό εκπαιδευτικό εργαλείο που συμβάλλει στην κατανόηση και στην κοινωνική αποδοχή των ατόμων με αναπηρία και της διαφορετικότητας αποτελεί η παιδική λογοτεχνία. Τα παιδιά και οι έφηβοι μέσα από την ανάγνωση λογοτεχνικών κειμένων έρχονται σε επαφή με ήρωες και χαρακτήρες με αναπηρία και διαφορετικότητα, μαθαίνουν για τις ομοιότητες μεταξύ των δικών τους συναισθημάτων και των συναισθημάτων των ηρώων, μπαίνουν στη θέση των «Άλλων» και σταδιακά τους αποδέχονται. Επίσης, έρχονται σε επαφή και αναγνωρίζουν τις δυσκολίες που μπορεί να αντιμετωπίζουν τα άτομα με αναπηρία στην καθημερινή τους ζωή.  Αλλά και το ίδιο το παιδί με αναπηρία μέσα από την ανάγνωση των εν λόγω βιβλίων αναγνωρίζει τις ομοιότητες μεταξύ του εαυτού του και των χαρακτήρων με αναπηρία, αισθάνεται λιγότερο μόνο του, καλλιεργείται η προσωπική του ανάπτυξη και βελτιώνεται η αυτοεκτίμηση και η αυτοπεποίθησή του. Είναι σημαντικό τα παιδιά να έρχονται σε επαφή με τα αντίστοιχα αναγνώσματα καθόλη τη διάρκεια της χρονιάς, έτσι ώστε, όταν έχουν την ευκαιρία να αλληλοεπιδράσουν ή να υποδεχθούν κάποιο συμμαθητή/τριά τους με αναπηρία, να έχουν την απαραίτητη σχετική γνώση και ευαισθητοποίηση (Kurtts & Gavigan, 2017· Wopperer, 2011· Dyches, Prater, & Jenson, 2006· Blaska, 2004· Rohner & Rosberg, 2003· Favazza & Odom, 1997· Bauer, Campbell, & Troxel, 1985). Έτσι και εμείς θα μελετήσουμε μια σειρά από ανάλογα παραμύθια.

Πριν από κάθε παραμύθι ακούμε ένα τραγούδι Συναισθηματικής Ενδυνάμωσης και Θετικής Διαπαιδαγώγησης

https://youtu.be/fhdUkvpTiMc?si=eadOO2Wh3tzunVFo

Διαβάζουμε το  πρώτο παραμύθι ‘Αχ, γιατί να είμαι γάτα’ Η ιστορία της γάτας της Μαγδάλως, που ανικανοποίητη καθώς είναι παραπονιέται, γκρινιάζει κι αναζητά μια καλύτερη ταυτότητα είναι μια διαδρομή μέσα από στιχάκια που συντροφεύει τα παιδιά στη διαδικασία αποδοχής του εαυτού τους με πολύ διασκεδαστικό τρόπο. Τέλος, τα παιδιά σε ζευγάρια παίζουν τους δυο ρόλους του παραμυθιού. Καταλήξαμε στο συμπέρασμα ότι καλύτερα είναι να είμαστε ο εαυτός μας.

IMG 20250217 121638IMG 20250217 123702IMG 20250217 123607IMG 20250217 123753IMG 20250217 123635

Συνεχίζουμε με το δεύτερο βιβλίο “Τρίχες”.  Μιλάει για ένα αυτοάνοσο νόσημα, την αλωπεκίαση με σεβασμό και ευαισθησία. Για πέντε ολόκληρα χρόνια όλα ήταν φυσιολογικά. Ξαφνικά, σε μία μόνο μέρα, αλλάζουν τα πάντα. Ο Δημήτρης χάνει τα μαλλιά του εξαιτίας μιας αρρώστιας. Και, μαζί μ’ αυτά, χάνει και την παιδικότητά του. Ένα δύσκολο θέμα, ακόμα και για τους μεγάλους, αντιμετωπίζεται με θάρρος και χιούμορ από ένα μικρό παιδί, που με τη στάση του μας υπενθυμίζει ότι, τελικά, στη ζωή δεν αξίζει να στενοχωριόμαστε για… τρίχες! Μια τρυφερή ιστορία που άγγιξε τα παιδιά και μέσα από τις υποθέσεις και τη συζήτηση συμφωνήσαμε όλοι ότι οι “τρίχες” δεν αλλάζουν τον χαρακτήρα μας , ούτε επηρεάζουν τις φιλίες μας.

IMG 20250428 133952IMG 20250428 134000IMG 20250428 133837IMG 20250428 133728IMG 20250428 133653 IMG 20250428 133809 IMG 20250428 143755 IMG 20250428 144525

Το επόμενο βιβλίο που διαβάσαμε “Η καμηλοπάρδαλη που δεν έβλεπε καλά”. Η καμηλοπάρδαλη δε βλέπει καθαρά, αφού πέρα από τη μύτη της όλα της φαίνονται θολά. Όταν τα ζώα όμως της φτιάχνουν γυαλιά, εκείνη δε θέλει να τα φορέσει. Θα μπορέσουν οι φίλοι της να την πείσουν να αλλάξει γνώμη ή μήπως το καταλάβει η ίδια μετά από όσα πάθει. Στο βιβλίο αυτό  της Γιολάντας Τσορώνη – Γεωργιάδη, η ιστορία αναδεικνύει την αξία της αυτογνωσίας και της αποδοχής, τοποθετώντας τον αναγνώστη σε ένα μαγικό ζωικό βασίλειο. Η καμηλοπάρδαλη, με την αδυναμία της να βλέπει καθαρά, μεταφέρει με μοναδικό τρόπο τις προκλήσεις που βιώνει όποιος αρνείται να δει την αλήθεια γύρω του.

Αφού διαβάσαμε το παραμύθι τα παιδιά μπήκαν στη θέση της καμηλοπάρδαλης, έγιναν ζευγάρια και ο ένας  βοηθούσε τον άλλο που δεν έβλεπε και τέλος συμπληρώσαμε ένα φύλλο εργασίας με τα συναισθήματα της ηρωίδας.

IMG 20250506 131836IMG 20250506 132045IMG 20250506 131940IMG 20250506 132021IMG 20250506 132218IMG 20250506 132444IMG 20250506 132712IMG 20250506 132928IMG 20250506 133253IMG 20250506 134438IMG 20250506 134645IMG 20250506 133932IMG 20250506 134254IMG 20250506 134042IMG 20250506 134156IMG 20250506 134950IMG 20250506 134042 1IMG 20250506 134749IMG 20250506 143836IMG 20250506 143841IMG 20250506 144844

Τέλος παίζουμε ένα παιχνίδι, προσπαθούμε  με κλειστά μάτια να τοποθετήσουμε  στη σωστή θέση την ουρά του ζώου.

IMG 20250515 155951 1 IMG 20250515 160719 IMG 20250515 155918

Επόμενο βιβλίο ” Ο μαύρος Κότσυφας κι ο άσπρος Γλάρος”. Στο χωριό των άσπρων γλάρων ο μαύρος κότσυφας είναι ένας ξένος. Όλοι τον κοιτάζουν με δυσπιστία, κανείς δεν τον θέλει. Ώσπου με τον καιρό διαπιστώνουν πόσο σπουδαίος είναι αυτός ο παράξενος ξένος. Μια γοητευτική ιστορία που αναφέρεται στην πραγματική φιλία, την ξενοφοβία, τον ρατσισμό, αλλά και στην αγάπη για το βιβλίο και τη γνώση.

Μετά την ανάγνωση έγινε συζήτηση γύρω από το βιβλίο για την κατανόησή του και συζήτηση γύρω από το θέμα της διαφορετικότητας. Τα παιδιά είπαν τις σκέψεις τους για τους ήρωες και διατύπωσαν τα συναισθήματά τους. Στο τέλος μαζί με τα παιδιά αποφασίσαμε να ζωγραφίσουμε σκηνές από το παραμύθι . Διάλεξε ο καθένας την αγαπημένη του σκηνή και την ζωγράφισε πάνω σε ένα μεγάλο χαρτόνι ώστε να δημιουργήσουμε το δικό μας βιβλίο σαν κόμικς για να το διαβάζουμε οπότε θέλουμε.

IMG 20250513 133639 IMG 20250513 133650 IMG 20250514 141501IMG 20250514 141537 IMG 20250514 143218IMG 20250514 144902IMG 20250520 131835 1

Το επόμενο βιβλίο μας. Η μικρή καμηλοπάρδαλη Βούλα γεννήθηκε χωρίς βούλες, τα καφέ στίγματα που έχουν όλες οι καμηλοπαρδάλεις. Δυστυχώς δεν είχε αδερφάκια ούτε και φίλους γιατί ήταν διαφορετική απ’ τα άλλα καμηλοπαρδαλάκια και δεν την έκαναν παρέα. Η γνωριμία και η φιλία της όμως με τη Ρούλα, τη μικρή ζέβρα, που ήταν κι αυτή διαφορετική γιατί είχε ροζ ρίγες αντί για μαύρες και η επίσκεψη τους στο σοφό μπούφο θα αλλάξουν τα πράγματα και θα τη γεμίσουν αυτοπεποίθηση. Φιλία, διαφορετικότητα και αυτοπεποίθηση είναι μερικά μόνο από τα μηνύματα αυτού του παραμυθιού. 

IMG 20250520 135209 1IMG 20250520 135216 1

Τα παιδιά μπαίνουν στη θέση της Βούλας και την πρώτη φορά ανέχονται τα πειράγματα από τα υπόλοιπα ζώα  για την διαφορετικότητα της αλλά ύστερα αντιδρούν με αυτοπεποίθηση  και αντιμετωπίζουν όσους την πειράζουν.

 

IMG 20250520 145040IMG 20250520 144824IMG 20250520 144905IMG 20250520 144643 1IMG 20250520 144615 1

Στον καθρέφτη βλέπουν τον εαυτό τους και αντιλαμβάνονται ότι αυτό που αξίζει είναι να μας αγαπάνε γι’ αυτό που είμαστε, για τη διαφορετικότητά μας. Αρκεί να το πιστέψουμε κι εμείς. Αρκεί να πιστέψουμε στον εαυτό μας…

IMG 20250520 152251IMG 20250520 152237 1IMG 20250520 152320

Μια αγκαλιά όλοι σε όλους!!!

IMG 20250520 152531IMG 20250520 152539

“Ελίτσα ή Παπαρούνα;” Δίπλα στις ρίζες μιας ελιάς και ανάμεσα σε κατακόκκινες παπαρούνες, ένα αγόρι βρίσκει ένα κουτάβι. Και θα το πάρει σπίτι του. Κάπως έτσι ξεκινά μια αληθινή φιλία ανάμεσα σε ένα παιδί και ένα σκύλο. Αλλά πού καταλήγει;
Μια ιστορία τρυφερή που φανερώνει ένα μεγάλο και καλά κρυμμένο μυστικό… Τόσο μεγάλο και τόσο καλά κρυμμένο  που κάποια στιγμή μπορεί να αλλάξει τη ζωή εκείνου που μπόρεσε να το φυλάξει βαθιά μέσα στη καρδιά του.

IMG 20250526 141357 IMG 20250526 141411

Ζωγραφίζουμε το αγαπημένο μας πρόσωπο , αυτό που μας κάνει να χαιρόμαστε όταν το βλέπουμε , που κοντά του νοιώθουμε ασφάλεια και είναι βαθιά μέσα στην καρδιά μας. Κι αν δεν είναι πρόσωπο;

IMG 20250526 142313 IMG 20250526 150020 IMG 20250526 152040

Αγαπημένο βιβλίο “Ο Πρασινοπασχαλιάς”. Σ’ ένα μικρό πασχαλοχωριό ζει μια πράσινη πασχαλίτσα, ο Πρασινοπασχαλιάς, που κανείς δεν τον κάνει παρέα γιατί είναι διαφορετικός. Όταν όμως εμφανίζεται το μαύρο κοράκι που θέλει να φάει τις πασχαλίτσες, ο Πρασινοπασχαλιάς με το φίλο του το σαλιγκάρι, τον Σάλη, θα συνεργαστούν και θα διώξουν τον εχθρό. Ένα διδακτικό παραμύθι που μιλάει για τη διαφορετικότητα και την αξία της συνεργασίας και της φιλίας.  Αποφασίσαμε με τα παιδιά να δημιουργήσουμε δαχτυλόκουκλες με τους ήρωες του παραμυθιού και στο τέλος να παίξουμε στο κουκλοθέατρο.

IMG 20250529 152101 IMG 20250530 130142 IMG 20250530 130101 IMG 20250530 131751 IMG 20250530 131814 IMG 20250530 131806 IMG 20250530 132416 IMG 20250530 141832IMG 20250530 132914 IMG 20250530 140052IMG 20250530 140758IMG 20250530 140612

-Αυτό το καπέλο δεν είναι δικό μου. -Μόλις το ‘κλεψα. -Το ΄κλεψα από ένα μεγάλο ψάρι. -Κοιμόταν όταν του το πήρα. -Και μάλλον θα κοιμάται για πολύ ακόμα.  -Αλλά, ακόμα κι αν ξυπνήσει, μάλλον δεν θα το πάρει είδηση. -Και να, όμως, που κάτι πήγε στραβά!

Ένα βιβλίο που μας προβλημάτισε πολύ για τη διαχείριση συγκρούσεων και την επίλυση των προβλημάτων. Συζητήσαμε τα εξής γεγονότα: 1.Είναι σωστό να αρπάζουμε τα πράγματα των άλλων; 2.Έκανε καλά ο κάβουρας που μαρτύρησε το ψαράκι;  3.Τι συνέβη  πίσω από τα χόρτα; Τα παιδιά είπαν τη γνώμη τους  και  φυσικά υπήρξαν πολλές αντίθετες γνώμες και πολλές φορές άλλαζαν γνώμη , ανάλογα τον τρόπο που νηπιαγωγός έθετε τον προβληματισμό.

 

IMG 20250602 134941IMG 20250602 134953IMG 20250603 140156IMG 20250602 154000