Το αποκριάτικο έθιμο της “Τζαμάλας”από τα Ιωάννινα

Κατά την διάρκεια των εξ αποστάσεως μαθημάτων μας, καθ όλην την διάρκεια της Αποκριάς, οι μάθητες γνώρισαν διάφορα αποκριάτικα έθιμα του τόπου μας. Ένα από αυτά ήταν και η “Τζαμάλα” από την Ηπειρο. Σύμφωνα με την παράδοση την τυρινή εβδομάδα αρχίζουν να στήνονται στις  κεντρικές πλατείες παρα πολλών δήμων του νομού Ιωαννίνων, τα ξύλα, που θα ανάψουν την μεγαλύτερη “Τζαμάλα”. Οι φωτιές ανάβουν την Κυριακή το βράδυ και οι ντόπιοι αλλά και οι επισκέπτες, μασκαρεμένοι και μη, γλεντούν μέχρι τα ξημερώματα χορεύοντας  γύρω από την φωτιά, τραγουδώντας, πινοντας και τρώγωντας  φασολάδα και άλλα παραδοσιακά εδέσματα.

Οι μαθητές παρατήρησαν το κολλάζ που δημιούργησαν συνεργατικά και “αναβίωσαν εξ αποστάσεως” το έθιμο χορεύοντας ο καθένας γύρω από την καρέκλα του γραφείου του. 

 

Νέο επιτραπέζιο αποκριάτικο παιχνίδι για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση!

Τις Απόκριες πάντα διαβάζουμε την ιστορία του Αρλεκίνου και προετοιμάζουμε διάφορες δραστηριότητες σχετικές με το θέμα. Μία από τις φετινές είναι και η συνδημιουργία με τους μαθητές του επιτραπέζιου του Αρλεκίνου.

Οι μαθητές όρισαν ποια θα είναι η αφετηρία και ποιο το τέρμα και πρότειναν τις βοήθειες και τις παγίδες. Τώρα μένει να το παίξουμε!!!

 

 

“Η αγάπη είναι παντού”

Με αφορμή τον εορτασμό του Αγίου Βαλεντίνου, που πλησιάζει και τις κατακόκκινες καρδιές, που βλέπουμε όπου κι αν κοιτάξουμε αυτές τις ημέρες, συζητήσαμε με τα παιδιά για την αγάπη. Ακούστηκαν πολύ όμορφες απόψεις για το τι σημαίνει αγάπη. Αναρωτηθήκαμε ποιοι είναι και κατονομάσαμε  όλοι μας τα αγαπημένα μας πρόσωπα. Αναζητήσαμε τους τρόπους με τους οποίους δείχνουμε την αγάπη μας σε κάποιον. Δεν είναι απαραίτητο να είναι υλικά αγαθά. Καταλήξαμε  λοιπόν  στο συμπέρασμα ότι εμείς αγαπάμε κάθε μέρα, όλες τις ημέρες του χρόνου. Άλλωστε η αγάπη είναι παντού!!!

Μιας που υπήρχε και τραγούδι που το ρεφρέν του υποστήριζε ότι κι εμείς, ετοιμάσαμε τα γυαλιά της αγάπης, τα φορέσαμε και χορέψαμε με μεγάλο ενθουσιασμό. Αξίζει να αναφερθεί ότι η χορογραφία που θα δείτε είναι αποτέλεσμα μόνο τριών ημερών.

 

“Ρεβεγιόν 2021”

Σε ιδιαίτερα εορταστικό και ευχάριστο κλίμα κύλισε η σημερινή ημέρα αφού ήταν γεμάτη από παιχνίδια, κατασκευές και happenings που οργανώσαμε με την κα Μαρία, προκειμένου να γιορτάσουμε, όπως κάνουμε κάθε χρόνο, τον ερχομό του νέου χρόνου.

Τα μέτρα πρόληψης κατά της πανδημίας, δεν επέτρεψαν την παρουσία των γονέων στην αίθουσα και την συμμετοχή τους στα παιχνίδια και τους χορούς μας. Όπως επίσης, λόγω των μέτρων, αποφύγαμε να φτιάξουμε την βασιλόπιτα με τους μαθητές μας. Την παραγγείλαμε και την απολαύσαμε σε ήδη έτοιμα συσκευασμένα κομμάτια.

Για την στιγμή αυτή, την κοπή της πίτας και το πολυπόθητο φλουρί, ξεκίνησε η προετοιμασία πολλές ημέρες πριν.

Οι μαθητές ετοίμασαν σε ατομική κατασκευή, την βαλίτσα των αναμνήσεων τους. Μέσα στην βαλίτσα τους μπήκαν μια σειρά από φύλλα εργασίας , τα οποία σχετίζονται με την χρονιά που έφυγε και τη νέα που μόλις ξεκίνησε.

Στο ΤΙ ΝΕΑ, την παιδαγωγική τεχνική του Freinet, η οποία λαμβάνει χώρα κάθε Δευτέρα, οι μαθητές είχαν προτείνει για την ημέρα του ρεβεγιόν μας, να υπάρχουν μπαλόνια και κορδέλες στολισμένα στην αίθουσα, όπως κι έγινε.

Ο τυχερός που κέρδισε το φλουρί, έφυγε φορώντας το βραχιόλι της Φιλίας.  Ένα βραχιόλι, που δημιουργήθηκε με αγάπη από όλο το τμήμα. Κάθε μαθητής διάλεγε μια χάντρα και την περνούσε στο λαστιχάκι. Κάθε χάντρα είναι ένας φίλος. Οι συμμαθητές-χάντρες  είναι όλοι μαζί συγκεντρωμένοι, με όλη τους την αγάπη, σε αυτό το βραχιολάκι.

Επίσης φωτογραφήθηκαν, έκοψαν τις φωτογραφίες τους και ετοίμασαν ομαδικό κολάζ, την στιγμή της αλλαγής του χρόνου, ζωγραφίζοντας τα πυροτεχνήματα που έσκαγαν ψηλά στον ουρανό.

Επιπλέον οι μαθητές ετοίμασαν τα ημερολόγια του νέου έτους!

Πρόταση ενός νηπίου, της Δανάης μας, ήταν να σχηματίσουν τα παιδιά με το σώμα τους, το 2021. Εννοείται πως έγινε και το διασκέδασαμε πάρα πολύ.

Χορός, τραγούδι, παιχνίδια, γέλια!!!!!!

Και του χρόνου να είμαστε όλοι καλά!!!

 

 

 

 

 

 

 

Νέα δραστηριότητα για την εθελοντική αιμοδοσία!!!

H κα Μαρία, υπεύθυνη του προαιρετικού απογευματινού προγράμματος, εμπλούτισε τις γνώσεις των παιδιών με περισσότερες λεπτομέρειες, κρατώντας το ενδιαφέρον τους ζωντανό.



Λήψη αρχείου

 

Οι Τρεις Ιεράρχες

Κάθε χρόνο στις 30 ιανουαρίου γιορτάζουμε τους Τρεις Ιεράρχες. Φέτος οι μαθητές τίμησαν λίγο παραπάνω τον Μέγα Βασίλειο ετοιμάζοντας συνεργατικά την πόλη που ίδρυσε, την Βασιλειάδα.

Εκτός της ομαδικής κατασκευής και της συζήτησης γενικότερα για τους Πατέρες της Εκκλησίας μας, συμμετείχαν με χαρά σε ψυχοκινητικό παιχνίδι, μαθαίνοντας να γράφουν τα ονόματα των Ιεραρχών.

Παίξαμε με το ζάρι των αριθμών. Είχαμε ορίσει από πριν τους κανόνες του παιχνιδιού και οι κώδικες γράφτηκαν και αναρτήθηκαν στον πίνακα για να είναι ορατοί σε όλους.

Όταν το ζάρι έφερνε τον αριθμό:

1 – Έτρεχαν στο τραπέζι κι έγραφαν σε χαρτί τη λέξη ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ

2 – Έτρεχαν στο τραπέζι κι έγραφαν τη λέξη ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ

3 – Έτρεχαν στο τραπέζι κι έγραφαν τη λέξη ΙΩΑΝΝΗΣ

4 – Έδειχναν με το χέρι τους έναν φίλο τους, γιατι οι Τρεις Ιεράρχες μίλησαν για την σημαντικότητα της φιλίας.

5 – Σχημάτιζαν μια καρδιά με τα χέρια τους, γιατί οι Τρεις Ιεράρχες δίδαξαν την αγάπη ανάμεσα στους ανθρώπους.

6 – Σχημάτιζαν όλοι μαζί έναν κύκλο, γιατί όλοι είμαστε φίλοι και αγαπημένοι.

 

 

To Δέντρο του Γενάρη!!!

Το τραγούδι του Παντελή Θαλασσινού, «Ο χρόνος του Γενάρη» ακούσαμε στην ολομέλεια και στην συνέχεια βάλαμε τα φύλλα της καρδιάς μας στο δικό μας δέντρο.

Το ρεφρέν του τραγουδιού αναφέρει:

«Οι μέρες και οι νύχτες του Γενάρη,

σαν δέντρα κρεμασμένα στη βροχή,

στιχάκια γράφουν σε ένα καλαντάρι και

στης καρδιάς τα φύλλα μιαν ευχή»

Το δικό μας δέντρο, το οποίο ήταν ήδη  στολισμένο στην αίθουσα, ήταν κρεμασμένο από τα χιόνια.  Αυτό όμως δεν μας ενόχλησε να σκεφτούμε ευχές, που θα μπορούσαν να γράφουν τα φύλλα του.

Οι μαθητές ανέφεραν : «να είμαστε όλοι καλά, να έχουν όλα τα παιδιά να φάνε, να έχουν μαμά και μπαμπά, να έχουν όλοι οι άνθρωποι σπίτι να ζήσουν, να αγαπάμε ο ένας τον άλλο». Προσπαθήσαμε όλοι μαζί να πούμε την κάθε ευχή με μία λέξη.

ΥΓΕΙΑ, ΑΓΑΠΗ, ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ, ΣΠΙΤΙ, ΦΑΓΗΤΟ ήταν οι λέξεις που καταγράφηκαν και τις οποίες κλήθηκαν οι μαθητές να αντιγράψουν πάνω στο φύλλο τους, αφού το κόψουν. Έπρεπε να διαλέξουν μια ευχή από όλες για να γράψουν. Στην συνέχεια στόλισαν το φυλλαράκι τους με πούλιες, που κόλλησαν στο περίγραμμα των φύλλων.

 

Η αλεπού σε νέες περιπέτειες!!!

Μια παραλλαγή της ιστορίας που είχαν εμπνευστεί οι μαθητές μας, λίγο πριν γίνει η αναστολή λειτουργίας των σχολείων το Φθινόπωρο . Μια ιστορία που συνδυάζει τον εθελοντισμό, το βιβλίο με την αλεπού  και  τα μέσα μαζικής μεταφοράς, που δουλεύαμε εκείνο το διάστημα.

“Mία φορά κι έναν καιρό ήταν μια οικογένεια που ήθελε να πάει εκδρομή. Αποφάσισε να πάρει το τελεφερίκ.

Πήγαν και πήραν εισιτήρια στον σταθμό, μπήκαν μέσα και το τελεφερίκ ξεκίνησε να κινείται. Περνούσε πάνω από τα δέντρα, πήγαινε στην κορυφή του βουνού. Την ώρα που περνούσε πάνω από το δάσος, είδαν μια αλεπού. Η αλεπού έψαχνε να βρει φαγητό για την οικογένεια της, όμως είχε κοπεί η ουρά της, γιατί είχε πέσει πάνω σε μια παγίδα.

Η μαμά, ο μπαμπάς, η γιαγιά και τα δύο παιδιά, μόλις είδαν την αλεπού από ψηλά να πονάει, αποφάσισαν να την βοηθήσουν. Μόλις έφτασαν στο βουνό, κατέβηκαν από το τελεφερίκ και άρχισαν να ψάχνουν για κάτι πορτοκαλί μέσα στο δάσος.

Μετά από ώρα την βρήκαν. Η αλεπού ένιωθε χάλια, ήταν λυπημένη κι έκλαιγε. Φώναζε πολύ. «Βοήθειααα, πονάει η ουρά μου».

Η οικογένεια πήρε την αλεπού και την πήγε στο νοσοκομείο των ζώων. Εκεί ο κτηνίατρος την βοήθησε να γίνει καλά.

Όταν ο κτηνίατρος είδε ότι η αλεπού ήταν εντελώς καλά την πήγε πάλι πίσω στο δάσος κι έφυγε γρήγορα για να πάει να βοηθήσει κι άλλα ζώα.

Η αλεπού ήταν πολύ ευτυχισμένη που ήταν πάλι μαζί με τα αλεπουδάκια της. Από τότε, όποτε έβλεπε τελεφερίκ να περνάει χαμογελούσε, χαιρετούσε με τα αυτιά της και κουνούσε την ουρά της.”

Εξωγήινοι…μάλλον μπήκαν στην τάξη μας, γιατί είχαν ένα μήνυμα για εμάς!

Το μήνυμα για την εθελοντική αιμοδοσία τελικά, μάλλον το έφεραν εξωγήινοι, οι οποίοι προφανώς ξαναγύρισαν να πάρουν και τα κωδικοποιημένα μηνύματα που άφησαν οι μαθητές στην αίθουσα, μιας που δεν τα βρήκαμε την επόμενη ημέρα 😉 .

Οι εξωγήινοι δεν έχουν αίμα, όπως οι άνθρωποι. Το γνωρίζατε αυτό;  😆


Οι δράσεις για την εθελοντική αιμοδοσία συνεχίζονται με ένα περίεργο μήνυμα που λάβαμε!!!

Το περιέργο μήνυμα.

Ανεξήγητο πως, αυτό το μήνυμα βρέθηκε μέσα στην τάξη 😉 . Οι μαθητές προσπαθώντας να ερμηνεύσουν το συμβάν, ανέφεραν ότι ίσως το έφεραν εξωγήινοι, μιας που μιλάμε για το διάστημα αυτές τις ημέρες, ίσως ο Άγιος Βασίλης, ίσως μπήκε κάποιος κλέφτης….

Θορυβηθήκαμε όλοι. Τι να σήμαιναν άραγε αυτά τα σύμβολα;

Η νηπιαγωγός ανέλαβε να εξιχνιάσει τον γρίφο και την επόμενη ημέρα ενημέρωσε τους μαθητές ότι  επρόκειτο για έναν κώδικα τον οποίο και μπόρεσε, μετά από πολύ διάβασμα και αναζήτηση στο διαδίκτυο  😯 🙂 να αποκωδικοποιήσει. Τους εξήγησε ότι αυτά τα σχέδια είναι κώδικες, σύμβολα που το καθένα αντιστοιχεί σε ένα γράμμα. Ο πίνακας με τους κώδικες και το ελληνικό αλφάβητο αναρτήθηκε στο τοίχο για να μπορούν όλοι να τον βλέπουν. Το μόνο που έμενε ήταν να βρουν οι μαθητές τι έγραφε το μήνυμα και γιατί μας το έστειλαν.

Ανέλαβαν τα νήπια να γράφουν αυτό που τους υποδείκνυε η υπόλοιπη ομάδα. Κάθε νήπιο έπαιρνε ένα χαρτί και ξεκινούσε να περιγράφει πως είναι το πρώτο σύμβολο που βλέπει και μετά συνέχιζε με το επόμενο. Η υπόλοιπη ομάδα εντόπιζε στον πίνακα το σύμβολο, φώναζε το γράμμα και το νήπιο έγραφε κάτω από το σύμβολο το γράμμα που αντιστοιχούσε, πετυχαίνοντας έτσι την σταδιακή αποκωδικοποίηση του μηνύματος.

Η πρώτη λέξη έγραφε ΔΩΣΕ. Αναρωτηθήκαμε τι να δώσουμε; Οι απαντήσεις πολλές, διαφορετικές και αρκετά χιουμοριστικές. Αυτό συνέβαινε κάθε φορά που ανακαλύπταμε τι έγραφε η επόμενη λέξη.

“Μάλλον γιατρός θα άφησε το μήνυμα κυρία”, “Μήπως κάποιο ζώο κινδυνεύει;”, “Μήπως κάποιος άνθρωπος χτύπησε;”, “Mήπως θέλουν αίμα για την αλεπού;”

 

“Ποιον να σώσουμε;” “Kάποιος χρειάζεται αίμα, κυρία”

 

 

“Γιατι λέει και;”, “Tι άλλο θέλει να κάνουμε;”, Εμείς είμαστε παιδιά, δεν μπορούμε να δώσουμε αίμα.”

“Τι να γίνουμε;” , “Γιατροί;””Λέτε να είναι η αλεπού που έστειλε το μήνυμα;”

Είχαν μείνει δύο χαρτιά, η αγωνία ήταν μεγάλη. Κάθε σχήμα που αποκωδικοποιούσαν ενίσχυε όλο και περισσότερο τον ενθουσιασμό αλλά και την περιέργεια τους.

 

Ο γρίφος λύθηκε. Τελικά, οι μαθητές συμπέραναν ότι κάποιος καλός πρέπει να έστειλε το μήνυμα γιατί είναι καλό αυτό που ζητάει. Γιατί όμως το έστειλαν σε εμάς το μήνυμα αυτό; Η απάντηση ήρθε αμέσως από ένα νήπιο, “γιατί βοηθήσαμε την αλεπού που χτύπησε στα κλαδιά, της δώσαμε αίμα και σώθηκε”. (Σε προηγούμενη ανάρτηση μας είχαμε παρουσιάσει τις κατασκευές των μαθητών, οι οποίες είχαν βασιστεί πάνω στο βιβλίο του Κώστα  Μάγου “Τι ζητούσε μια φορά, η αλεπού στη ρεματιά? – https://blogs.sch.gr/9nippera/2021/01/17/oi-mathites-toy-9oy-n-g-peramatos-gnorizoyn-tin-ethelontiki-aimodosia/)

Οι μαθητές ρωτήθηκαν ξανά, γιατι έστειλαν σε εμάς το μήνυμα, αφού τα παιδιά, δεν επιτρέπεται να δώσουν αίμα. Οι απαντήσεις ήταν οι ακόλουθες:

  • “Για εσάς κυρία και την κυρία Μαρία”
  • “Για να το πούμε στους γονείς μας. Αυτοί μπορούν να δώσουν αίμα”.

 

Πρόταση για χριστουγεννιάτικο επιτραπέζιο παιχνίδι για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση!!!

 



Λήψη αρχείου

 

Το παραμύθι του Μπισκοτούλη, ως άσκηση ενεργητικής ακρόασης και θέασης

Έγινε επεξεργασία του παραμυθιού “Ο Μπισκοτούλης”, με το web 2 εργαλείο, Edpuzzle. Προτείνεται να παρακολουθήσουν πρώτα οι μαθητές το βίντεο με το παραμύθι  από του Youtube και μετά να πατήσετε το παρακάτω λινκ για να διαπιστωθεί, μέσω των ερωτήσεων, πόσο προσεχτικά παρακολούθησαν οι μαθητές σας τους στίχους και τις εικόνες του παραμυθιού.

Τις ερωτήσεις θα τις διαβάζει η νηπιαγωγός για τις απαντήσεις δε, μπορούν να δραστηριοποιηθούν τα ίδια παιδιά κυκλώνοντας τον σωστό αριθμό, που αντιστοιχεί σε κάθε απάντηση.

Λινκ με το βίντεο από το Youtube https://www.youtube.com/watch?v=N0g15XSnUO8&t=54s

Λινκ με το παραμύθι  ως άσκηση για το εξ απαοστάσεως μάθημα https://edpuzzle.com/media/5fd9b37df66e5640f40c072b

Ένα χριστουγεννιάτικο τραγούδι, ως άσκηση ενεργητικής ακρόασης και θέασης.

Έγινε επεξεργασία του τραγουδιού “Το δέντρο των Χριστουγέννων”, της Ελευθερίας Αρβανιτάκη, με το web 2 εργαλείο, Edpuzzle.  Προτείνεται να παρακολουθήσουν πρώτα το βίντεο με το τραγούδι από του Youtube οι μαθητές και μετά να πατήσετε το παρακάτω λινκ για να διαπιστωθεί, μέσω των ερωτήσεων,  πόσο προσεχτικά παρακολούθησαν οι μαθητές σας τους στίχους και τις εικόνες της ιστορίας του τραγουδιού.

Τις ερωτήσεις θα τις διαβάζει η νηπιαγωγός για τις απαντήσεις δε, μπορούν να  δραστηριοποιηθούν τα ίδια παιδιά κυκλώνοντας τον σωστό αριθμό, που αντιστοιχεί σε κάθε απάντηση.

Λινκ με το βίντεο από το Youtube  https://video.link/w/mYK9b

Λινκ με το τραγούδι ως άσκηση για μάθημα https://edpuzzle.com/media/5fd9cebb9be8fe410f1518b1

 

Διαδραστικός χάρτης με παραδοσιακά χριστουγεννιάτικα έθιμα του τόπου μας!!!

Πατήστε στο παρακάτω λινκ για να ανακαλύψετε συγκεντρωμένα, μερικά από τα πιο γνωστά ελληνικά έθιμα που αναβιώνουν από πολύ παλιά τις ημέρες των εορτών.

https://www.thinglink.com/scene/1391868391240761347

3 Δεκεμβρίου 2020-Παγκόσμια Ημέρα ΑΜΕΑ

Οι μαθητές και οι μαθήτριες του 9ου Νηπιαγωγείου Περάματος μέσω των σύγχρονων εξ αποστάσεως μαθημάτων ευαισθητοποιούνται λόγω της ημέρας και στέλνουν τις ζωγραφιές τους στους φίλους τους στο Ειδικό Δημοτικό Περάματος.

Κάθε χρόνο διοργανώνονται διάφορες δράσεις ανάμεσα στα δύο σχολεία με απώτερο σκοπό την συνεργασία, την εξοικείωση με την εικόνα της αναπηρίας , την ανάπτυξη δεσμών φιλίας, την καλλιέργεια της ανθρωπιάς.  Ο Covid-19 από τον Μάρτιο μας έχει απομακρύνει, το διαδίκτυο είναι αυτό που θα μας φέρει φέτος κοντά στους φίλους μας για να τους ευχηθούμε!!!

 

28η Οκτωβρίου – Η γιορτή της σημαίας

Η επέτειος της 28ης Οκτωβρίου πλησιάζει και έγινε αφορμή για να παίξουμε όλοι μαζί και να ενώσουμε τα κομμάτια του παζλ.

Ενα χαρτόνι 50×70 έχει χωριστεί σε 20 τετράγωνα και σε καθένα από αυτά αναγράφεται ένας αριθμός. Έχω σχεδιάσει αντίστοιχα την ελληνική σημαία και την έχω χωρίσει σε 20 κομμάτια παζλ. Πίσω από κάθε κομμάτι παζλ αναγράφεται και ο αντίστοιχος αριθμός. Οι μαθητές κλήθηκαν να επιλέγουν έναν αριθμό από το χαρτόνι, το οποίο βρισκόταν σε κοινή θέα στην παρεούλα, και εν συνεχεία να πηγαίνουν να αναζητούν το κομματι του παζλ με τον συγκεκριμένο αριθμό, που βρισκόταν σε ένα από τα  τραπέζια.

Έφερναν το κομμάτι, γινόταν ο έλεγχος αν ταιριάζει ο αριθμός που είχαν διαλέξει με τον αριθμό του κομματιού και μετά ένωναν το κομματι του παζλ.

 

 

Αφού ενώθηκε το παζλ, παρατηρήσαμε καλύτερα την σημαία σας, μετρήσαμε τις γραμμές της και μάθαμε ότι οι οριζόντιες γραμμές της είναι ίσες με τα γράμματα της λέξης ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ.
 Εννοείται πως έχουν ζωγραφίσει όλοι οι μαθητές σημαιάκια για να στολιστεί η αίθουσα και επίσης έχουν ξεκινήσει να ετοιμάζουν  τις σημαιούλες τους, που θα πάρουν μαζί τους.

“Ενα παράξενο κρυφτό”, η ιστορία του κορωνοιού με απλό και κατανοητό τρόπο!!!

 Μια ιστορία ψυχοκοινωνικής υποστήριξης για τα παιδιά μας, δημιουργημένη από το 2ο Κέντρο Εκπαιδευτικής και Συμβουλευτικής Υποστήριξης Πειραιά (ΚΕΣΥ)



Λήψη αρχείου