Στα πλαίσια του εργαστηρίου δεξιοτήτων 1ος θεματικός κύκλος: Ενδιαφέρομαι και ενεργώ – Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη «Συνεργάζομαι- σέβομαι-επικοινωνώ» επεξεργαστήκαμε τα παρακάτω παραμύθια:
“Ο Μεγάλος Κροκόδειλος στη λίμνη”
Μια φορά κι έναν καιρό ήταν μια μεγάαααλη λίμνη. Μέσα σ’ αυτή τη μεγάαααλη λίμνη ζούσε ένας μεγάαααλος κροκόδειλος που είχε ένα μεγάαααλο στόμα κι όταν το έκλεινε έκανε κλακ. Γύρω γύρω από τη μεγάαααλη λίμνη ζούσε η κυρία πάπια πα πα πα πα με τα μικρά της τα παπάκια πι πι πι πι. Κάθε μέρα η κυρία πάπια έλεγε στα μικρά της τα παπάκια: «Α πα πα πα παπάκια μου να μην πάτε ποτέ κοντά στη μεγάαααλη λίμνη γιατί εκεί ζει ένας μεγάαααλος κροκόδειλος που έχει ένα μεγάαααλο στόμα κι όταν το κλείνει κάνει κλακ. Μια μέρα όμως τα μικρά παπάκια εκεί που έκαναν βόλτα έφτασαν κοντά στη μεγάαααλη λίμνη κι έτσι όπως έκαναν γύρω από τη μεγάλη λίμνη βόλτα πι πι πι πι το μικρό παπάκι ξαφνικά έχασε την ισορροπία του και πλατς έπεσε μέσα. Ο κροκόδειλος τότε άνοιξε το μεγάαααλο του στόμα και κλακ το κατάπιε ολόκληρο και του στάθηκε στο λαιμό. Τα παπάκια γύρισαν στενοχωρημένα στη μαμά τους τρομαγμένη ι πι πι πι. Η κυρία πάπια άρχισε να φωνάζει τ. «Α πα πα πα συμφορά μου πάει το παιδάκι μου» Αμέσως έτρεξε στα άλλα ζωάκια να τους πει τι της συμβαίνει. Τότε τα ζωάκια όλα μαζί έκαναν συμβούλιο για να αποφασίσουν τι θα κάνουν με τον κροκόδειλο. Η αλεπού είπε, ο ελέφαντας, το ελάφι, … – τα παιδιά προτείνουν – Ώσπου το σοφότερο ζώο η κουκουβάγια τους είπε: «Θα πάμε στη λίμνη και θα γαργαλίσουμε τον κροκόδειλο» Έτσι κι έγινε. Έφτασαν τα ζωάκια στη λίμνη. Ο μεγάλος κροκόδειλος εκείνη την ώρα κοιμόταν του καλού καιρού και ροχάλιζε. Που και που όμως άνοιγε μια το ένα μάτι μια το άλλο. Τα ζωάκια άρχισαν να γαργαλάνε τον κροκόδειλο. Ο κροκόδειλος έβαλε τα γέλια χα χα χα χα κι εκεί που γελούσε τον έπιασε λόξιγκας γκουκ γκουκ γκουκ ώσπου κάνει γκλουκ και έβγαλε το μικρό παπάκι από το λαιμό ολόκληρο. Το μικρό παπάκι πι πι πι έτρεξε αμέσως στην αγκαλιά της μανούλας του. Η κυρία πάπια το αγκάλιασε τρυφερά και του είπε: « Α πα πα πα παπάκι μου μην το ξανά κάνεις αυτό ποτέ ποτέ ποτέ. Όσο για τον κροκόδειλο τα ζωάκια του είπαν: «Αν το ξανά κάνεις αυτό θα σου βγάλουμε τα δόντια και θα μείνεις φαφούτης Φα φα φα φα». Έτσι από εκείνη την ημέρα όλα τα ζωάκια ζούσαν αγαπημένα κι ευτυχισμένα.
Μια ιστοριούλα με κινήσεις ,κάναμε μαθηματικά (Χωροχρονικές έννοιες ,Μεγάλο-Μικρό , Μέσα -έξω) την δραματοποιήσαμε και ψαρέψαμε.
Παιχνίδι
το “ψάρεμα¨ ένα ξυλάκι για καλάμι, μπισκοτάκια για ψαράκια.
Η σκάλα της αγάπης της Γιολάντας Τσορώνη- Γεωργιάδη
Αν το αστέρι, που έχασε την ισορροπία του και έπεσε μέσα στη ζούγκλα, δεν επέστρεφε γρήγορα στον ουρανό, θα έχανε τη λάμψη του μια για πάντα. Έτσι, τα ζώα προσπάθησαν με χίλιους τρόπους να το γυρίσουν πίσω! Άδικος κόπος! Ό,τι όμως δεν κατάφερε η δύναμη του λιονταριού, το ύψος της καμηλοπάρδαλης και η ευκινησία τ ης μαϊμούς, το κατόρθωσε ένα τοσοδούλικο μυρμηγκάκι, αποδεικνύοντας στους -από τη φύση τους- ικανούς και δυνατούς πως η συνεργασία κάνει τα αδύνατα δυνατά και τα ταπεινά μυρμηγκάκια… σούπερ ήρωες! Υπάρχουν πράγματα και καταστάσεις λοιπόν που εύκολα αντιμετωπίζουμε μόνοι, τα “θαύματα” όμως γίνονται από ομάδες, από παρέες, από συνεργασίες.
Παρατήρησαν προσεκτικά το εξώφυλλο του παραμυθιού. Τι μπορεί να έγινε στο παραμύθι, κάναμε υποθέσεις .
Μετά την ανάγνωση έγιναν ερωτήσεις :
.Πώς φαντάζεσαι ότι μπορεί να είναι η σκάλα της αγάπης;
.Τι έπαθε το αστεράκι και γιατί κινδύνευε;
. Ποια από τα παρακάτω ζώα έτρεξαν να το βοηθήσουν;
.Ονόμασε τα ζώα, με τη σειρά που προσπάθησαν να βάλουν το αστεράκι στον ουρανό.
.Ποιο ήταν το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό του κάθε ζώου το οποίο το κάνει σημαντικό και με αυτό προσπάθησε να βάλει το αστέρακι στον ουρανό
.Ποιος ήθελε πολύ να βοηθήσει, αλλά στην αρχή δεν τον άφηναν;
.Γιατί δεν το άφηναν να τους πει τη γνώμη του;
.Πώς πιστεύεις ότι ένιωθε το μυρμήγκι που δεν το άφηναν να πει τη γνώμη του;
.Εσύ αν ήσουν στη θέση των ζώων θα άφηνες το μυρμήγκι να πει τη γνώμη του;
. Πώς κατάφερε το μυρμήγκι, εκείνο που τα πιο μεγάλα και τα πιο δυνατά ζώα δεν μπόρεσαν.
. Όταν τα μυρμηγκάκια κατάφεραν να βάλουν το αστεράκι στον ουρανό πώς νομίζεις ότι ένιωσαν τα άλλα ζώα;
Ομαδική “Η σκάλα της αγάπης”
Ζωγράφισαν τα ζωάκια και τα σειροθέτησαν ,κάναμε αριθμητικά (1ο,2ο,3ο,…)
Ζωγραφίσαμε τη δική μας σκάλα της αγάπης με τα πρόσωπα που θέλουμε να μας βοηθήσουν στις δυσκολίες.
Ακούσαμε ένα τραγούδι. Συνόδευαν το ρυθμό κτυπώντας τα μουσικά όργανα.
“Το Σαφάρι” , ζώα της ζούγκλας
Γνωρίσαμε τα ζώα του παραμυθιού που ζουν .Πάμε σαφάρι!
Μάθαμε το τραγούδι συνεργασία
Ο Μένιος και ο Μέντιος, τα γαϊδουράκια, μάλωσαν και χώρισαν. Πολύ στενοχωρήθηκε ο Μένιος με τον τσακωμό. Πονούσε η καρδιά του. Δεν έκανε πια ΤΙΚ ΤΑΚ, μόνο ΤΙΚ χτυπούσε. Ώσπου συνάντησε τη γιαγιά του. Μα τι τον συμβούλεψε να κάνει κι άρχισε δειλά το ΤΑΚ και πάλι να χτυπά;
Ιδέες/Αξίες/Συναισθήματα του βιβλίου: Αγάπη | Φιλία-Συμφιλίωση
Διαβάσαμε την ιστορία, συζητήσαμε για τους λόγους που μπορεί να μάλωσαν τα δύο γαϊδουράκια και ποιες λέξεις και πράξεις πλήγωσαν την καρδιά του.
Παιχνίδια ρόλων
Φορέσαμε τις μάσκες και γίναμε Μένιος και Μέντιος!
Μαλώματα και τσακωμοί κάνουν καρδιές να χωριστούν, υπάρχει όμως τρόπος ξανά να ενωθούν!
Σε φύλλο εργασίας που βρήκα από την Καλλιόπη Παπουτσάκη, ζωγραφίσαμε τι κάνει τη δική μας καρδιά να πονάει…
Σε συνδυασμό με το «τικ-τακ» της καρδιάς, βρήκαμε και άλλους ήχους τους οποίους τους αντιστοιχήσαμε με εικόνες !
τραγουδήσαμε ” Ήταν ένας γάιδαρος”
ΑΣΗΜΑΚΗΣ
το πολύχρωμο ψαράκι
Ο Ασημάκης είναι το πιο λαμπερό ψαράκι στον ωκεανό. Όμως είναι τόσο περήφανος και ακατάδεκτος που κανένα από τα υπόλοιπα ψάρια δεν τον θέλει για φίλο. Ώσπου ο Ασημάκης μαθαίνει να μοιράζεται ό,τι πολύτιμο έχει, ανακαλύπτοντας το μυστικό της ευτυχίας.
Αφού είδαμε το παραμύθι επεξεργαστήκαμε τις ερωτήσεις που βρήκα στο Πυθαγόρειο Νηπιαγωγείο:
Μια Ομαδική τα λέπια της φιλίας: “Ο Ασημάκης το ψαράκι της φιλίας”
Κάθε μαθητής/τρια, ζωγράφισε τον αγαπημένο φίλο/λη σε λέπι.
Τραγουδήσαμε και χορέψαμε Τριγωνοψαρούλης “Εγώ είμαι εγώ”
“Ας πούμε αυτή τη λέξη”
Το παραμύθι “Ας πούμε αυτή τη λέξη” της Μαρίας Κουτσανοπούλου,
“Υπάρχουν κάποιες λέξεις που δίνουν χρώμα στη ζωή μας. Είναι μικρές αλλά έχουν μεγάλη δύναμη. Άνοιξε τα φτερά σου και ψάξε να τις βρείς.”
Είπε η Μάινα στον γκρί παπαγάλο.
Μια πολύχρωμη ιστορία, που μας λέει ν’ ανοίξουμε την καρδιά μας και να γεμίσουμε την κάθε μέρα μας με λέξεις θετικές.
Γιατί οι λέξεις έχουν τη δύναμη να αλλάζουν πρώτα τη διάθεσή μας και μετά την πραγματικότητα που ζούμε!
Έγραψα σε χαρτιά την κάθε λέξη που έμαθε και έλεγε ο παπαγάλος στο παραμύθι( Καλημέρα, συγνώμη , μπορώ ,ευχαριστώ , παρακαλώ, σ’ αγαπώ, χαμογέλα) τις σειροθετήσαμε τις διαβάσαμε και τις γράψαμε στην αφίσα που κατασκευάσαμε.
Φύλλο εργασίας
Οι λέξεις έδωσαν χρώμα στον παπαγάλο . Ας δώσουμε κι εμείς σε κάθε λέξη με το αντίστοιχο χρώμα.
Παιχνίδια ρόλων
Χορέψαμε το τραγούδι Ο Πετρής ο παπαγάλος






























