Στις 6 Νοεμβρίου, η Α΄ και η Β΄ τάξη επισκέφτηκαν την Εθνική Γλυπτοθήκη. Η επίσκεψη ξεκίνησε με τη ξεναγό να μιλάει στα παιδιά για τα γλυπτά και να τους εξηγεί τα διαφορετικά είδη και υλικά: γλυπτά από ξύλο, μέταλλο και πέτρα. Τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να αγγίξουν, να δουν και να νιώσουν τα υλικά, αποκτώντας μια αισθητηριακή εμπειρία.
Είδαν επίσης τη σμίλη και το σφυρί (ματράκα) και η ξεναγός έκανε μια ζωντανή αναπαράσταση του τρόπου κατασκευής των γλυπτών. Τους εξήγησε τη διαδικασία δημιουργίας μεταλλικών γλυπτών, τα καλούπια που απαιτούνται, καθώς και τον τρόπο κατασκευής των ξύλινων γλυπτών, αναδεικνύοντας την αξία και την τέχνη που κρύβεται πίσω από κάθε έργο.
Στον προαύλιο χώρο του μουσείου, τα παιδιά θαύμασαν μεταλλικά γλυπτά που απεικόνιζαν ζώα. Σε μια πραγματική «φάρμα» με γλυπτά ζώα, παίξανε το «κρυφτό των γλυπτών»: η ξεναγός έδινε περιγραφές και τα παιδιά έπρεπε να μαντέψουν και να τρέξουν προς το σωστό γλυπτό. Παρατήρησαν κάθε ζώο ξεχωριστά, ανακαλύπτοντας ομοιότητες και διαφορές.
Πριν εισέλθουν στο εσωτερικό του μουσείου, έμαθαν τους βασικούς κανόνες: «Δεν αγγίζουμε τα εκθέματα, τα σεβόμαστε γιατί είναι έργα τέχνης που πρέπει να τα προστατεύουμε».
Έτσι, μπήκαν με σεβασμό στο μουσείο, όπου είδαν σημαντικά έργα μεγάλων καλλιτεχνών.
Ανάμεσα στα έργα που θαύμασαν ήταν:
· Ο «Έρωτας» και η «Κοιμωμένη» του σημαντικού Έλληνα γλύπτη Γιαννούλη Χαλεπά.
· Διάφορα προπλάσματα (μακέτες) που είχε φτιάξει ο Χαλεπάς πριν φτάσει στο τελικό στάδιο του έργου του.
· Ο «Ξύλινος Οπλίτης» του Χρήστου Καπράλου, φτιαγμένος από ξύλα που βρίσκονται τυχαία στη φύση και ενώσεις από σίδερο.
· Έργα του Δημητριάδη, όπου διακρίνανε τις λεπτές γλυφίδες πάνω στο μάρμαρο και τη χρήση που κάνει το σβουράκι.
· Το «Γυμνό Παιδί με τον κάβουρα» του σπουδαίου γλύπτη Μιχάλη Βρούτου, ένα εκπληκτικό έργο τέχνης. Μπροστά του, η ξεναγός τόνισε πόσο σημαντικό είναι να προστατεύουμε την τέχνη και τους μίλησε για το φαινόμενο του βανδαλισμού – την κατάχρηση και την καταστροφή των γλυπτών από ανθρώπους που δεν τα σέβονται, κάτι που όλα τα παιδιά συμφώνησαν ότι είναι μια λυπηρή και απαράδεκτη πράξη.
Στο γλυπτό που απεικόνιζε τον «Χορό της Άνοιξης», τα παιδιά ενσαρκώθηκαν το θέμα και χόρεψαν τον δικό τους χορό, μιμούμενα τα κορίτσια του έργου. Ακόμη, άκουσαν την ιστορία του Λωτ και των Σοδόμων και, ακολουθώντας το μύθο, μετά την παρακοή των εντολών, μεταμορφώθηκαν για λίγο σε «στήλες αλατιού»!
Αποτέλεσμα έκπληξης ήταν και τα γλυπτά φτιαγμένα από εφημερίδα, που έδειξαν στους μαθητές πώς η τέχνη μπορεί να χρησιμοποιεί ασυνήθιστα υλικά.
Σε κάθε στάση, η συμμετοχή των παιδιών με αναπαραστάσεις τους επέτρεψε να βιώσουν την τέχνη, προκαλώντας τους ενθουσιασμό, ξεπερνώντας τον ρόλο του απλού θεατή.
Η επίσκεψη υπήρξε μια πλούσια και δημιουργική εμπειρία που τους έδωσε μια ολοκληρωμένη προσέγγιση της γλυπτικής, διδάσκοντας τους όχι μόνο για την αισθητική, αλλά και για την κοινωνική ευθύνη που έχουμε απέναντι στην πολιτιστική μας κληρονομιά.
