Δημιουργώ και καινοτομώ –Δημιουργική σκέψη και πρωτοβουλία
Τίτλος : Σκάκι και φαντασία.
Σκοπός του συγκεκριμένου εργαστηρίου δεξιοτήτων είναι οι μαθητές να έρθουν σε επαφή με τους βασικούς κανόνες του πνευματικού αθλήματος του σκακιού, μέσα από παιγνιώδεις και εικαστικές δράσεις και γιατί όχι να αγαπήσουν το παιχνίδι (όχι απαραίτητα να μάθουν να παίζουν). Πλήθος ερευνών σε όλο τον κόσμο έχουν καταδείξει τα οφέλη που μπορούν να προκύψουν από την εισαγωγή του σκακιού σε μαθηματικές, κοινωνικές και γνωστικές δεξιότητες αλλά και στη συμπεριφορά, στη μνήμη, στην αυτοσυγκέντρωση και στην κοινωνικοποίηση των παιδιών.
Εισαγωγή στο θέμα μέσα από το πολύ ωραίο βιβλίο που μας παρουσιάζει με παραμυθένιο τρόπο πως σε δύο πόλεις, που ήταν σε πόλεμο , τα παιδιά κατάφεραν να σταματήσουν τη μάχη και στη θέση της να δημιουργήσουν ένα παιχνίδι . Ο τίτλος του παραμυθιού: “Μια φορά κι έναν καιρό ήταν το σκάκι” (Γιουβαντσιούδη Κώστα & Μουσιάδου Ειρήνης)
Παρουσιάσαμε πως είναι το σκάκι και παρατηρήσαμε τη σκακιέρα. Είδαμε τα σχήματα της (τετράγωνα) , μετρήσαμε πόσα είναι σε κάθε γραμμή (8), σε κάθε στήλη(8) και πόσα είναι συνολικά (64).Για να δούμε τι θυμόμαστε…
Τα χρώματα των τετραγώνων είναι πάντα δύο , συνήθως μαύρο και άσπρο που δημιουργούν ένα συγκεκριμένο μοτίβο ( στο δικό μας ξύλινο σκάκι ήταν σκούρο και ανοιχτό καφέ). Ας ζωγραφίσουμε και εμείς μία σκακιέρα. Μπορούμε να ακολουθήσουμε το ίδιο μοτίβο;
Μπορούμε να φτιάξουμε μόνοι μας μία σκακιέρα με μαύρο και άσπρο χρώμα.Ας γράψουμε και τα γράμματα των γραμμών και τους αριθμούς των στηλών. Γράφουμε από το 1-8 και τα πρώτα 8 γράμματα της αλφαβήτα. Ποια είναι;
Έτοιμη η σκακιέρα μας.
Τώρα που φτιάξαμε τη σκακιέρα μας ας μάθουμε ότι τα τετράγωνα έχουν ονόματα (εκμάθηση αριθμών –γραμμάτων).Η σκακιέρα μας είναι ένας πίνακας διπλής εισόδου. Ποιο τετράγωνο είναι το Β2; Ποιο το Α3; Ας βάλουμε τη καρδούλα.
Ας γνωρίσουμε και τα πιόνια και ας μάθουμε τα ονόματα τους .Ο πύργος , τα άλογα (ίπποι), ο αξιωματικός , η βασίλισσα , ο βασιλιάς και οι στρατιώτες.
Ας ξαναστήσουμε τα πιόνια στην αυτοσχέδια σκακιέρα μας μαθαίνοντας την αρχική τους θέση και έπειτα στο κανονικό μας σκάκι.
Παίξαμε διάφορα παιχνίδι: Όλα τα κομμάτια είναι έξω από την σκακιέρα. Φτιάχνουμε δύο ομάδες παιδιών. Κερδίζει όποιος τα στήσει πρώτα και σωστά. Έπειτα αλλάζουν χρώμα και ξαναπαίζουν.
Ποιο παιδί θα βρει γρήγορα τη βασίλισσα , ποιο παιδί τον πύργο;
Μαθαίνουμε χωρικές έννοιες ( μπροστά από , πίσω από, ανάμεσα σε , διαγώνια ). Δίνουμε εντολές στην ομάδα, π.χ. στήστε μόνο τους Ίππους, ο/η γρηγορότερος/η κερδίζει, μετακινήστε δύο τετράγωνα το Στρατιώτη μπροστά από το Βασιλιά κλπ.
Πόσα πιόνια χρησιμοποιεί ο κάθε παίχτης; Ας γράψουμε τους αριθμούς.
Από ποιο γράμμα ξεκινάει το κάθε πιόνι;
Μάθαμε τις κινήσεις των πιονιών.Τις γράψαμε στο πίνακα , τις κάναμε με το σώμα μας και φυσικά κινήσαμε τα πιόνια στη σκακιέρα μας.
Φορέσαμε τα καπέλα μας με τις φιγούρες των πιονιών και παίξαμε παιχνίδια.
Βρες και κύκλωσε μόνο το πιόνι που έχει το καπέλο σου.