Εργαστήρια δεξιοτήτων : Σκάκι και φαντασία

Δημιουργώ και καινοτομώ –Δημιουργική σκέψη και πρωτοβουλία

Τίτλος : Σκάκι και φαντασία.

Σκοπός του συγκεκριμένου εργαστηρίου δεξιοτήτων είναι  οι μαθητές  να έρθουν σε επαφή  με    τους βασικούς κανόνες  του πνευματικού αθλήματος του σκακιού, μέσα από παιγνιώδεις και εικαστικές δράσεις και γιατί όχι να αγαπήσουν το παιχνίδι (όχι απαραίτητα να μάθουν να παίζουν). Πλήθος ερευνών σε όλο τον κόσμο έχουν καταδείξει  τα οφέλη που μπορούν να προκύψουν από την εισαγωγή του σκακιού σε μαθηματικές, κοινωνικές και γνωστικές  δεξιότητες αλλά και στη συμπεριφορά, στη μνήμη, στην αυτοσυγκέντρωση και στην κοινωνικοποίηση των παιδιών.

 

Εισαγωγή στο θέμα μέσα από  το  πολύ ωραίο  βιβλίο που μας παρουσιάζει με παραμυθένιο τρόπο πως σε δύο πόλεις, που ήταν σε πόλεμο , τα παιδιά κατάφεραν να σταματήσουν τη μάχη και  στη θέση της να δημιουργήσουν ένα παιχνίδι  . Ο τίτλος του παραμυθιού: “Μια φορά κι έναν καιρό ήταν το σκάκι” (Γιουβαντσιούδη Κώστα & Μουσιάδου Ειρήνης)

20240223 114640

Ζωγραφίσαμε το παραμύθι.20240409 120714

Παρουσιάσαμε πως είναι το σκάκι και παρατηρήσαμε τη σκακιέρα. Είδαμε τα σχήματα της (τετράγωνα) , μετρήσαμε πόσα είναι  σε κάθε γραμμή (8), σε κάθε στήλη(8) και πόσα είναι συνολικά (64).Για να δούμε τι θυμόμαστε…

20240226 103749

Τα χρώματα των τετραγώνων είναι πάντα  δύο , συνήθως μαύρο και άσπρο που  δημιουργούν  ένα συγκεκριμένο μοτίβο ( στο δικό μας ξύλινο σκάκι ήταν σκούρο και ανοιχτό καφέ). Ας ζωγραφίσουμε και εμείς μία  σκακιέρα. Μπορούμε να ακολουθήσουμε το ίδιο  μοτίβο;

20240223 112816

20240223 114954

Μπορούμε να φτιάξουμε μόνοι μας μία σκακιέρα με μαύρο και άσπρο χρώμα.Ας γράψουμε και τα γράμματα των γραμμών και τους  αριθμούς των στηλών. Γράφουμε από το 1-8 και τα πρώτα 8 γράμματα της αλφαβήτα. Ποια είναι;

Έτοιμη η σκακιέρα μας.

20240226 102328

Τώρα που φτιάξαμε τη σκακιέρα μας ας μάθουμε ότι τα τετράγωνα  έχουν ονόματα (εκμάθηση αριθμών –γραμμάτων).Η σκακιέρα μας είναι ένας πίνακας διπλής εισόδου. Ποιο τετράγωνο είναι το Β2; Ποιο το Α3; Ας βάλουμε τη καρδούλα.

20240403 090411Ας γνωρίσουμε και τα πιόνια και ας μάθουμε τα ονόματα τους .Ο πύργος , τα άλογα (ίπποι), ο αξιωματικός , η βασίλισσα , ο βασιλιάς και οι στρατιώτες.

20240403 094848Τα ζωγραφίζουμε.

20240313 113517Ας  ξαναστήσουμε τα πιόνια   στην αυτοσχέδια  σκακιέρα μας  μαθαίνοντας την αρχική τους θέση  και έπειτα στο κανονικό μας σκάκι.

20240314 074958   20240403 120100

Παίξαμε  διάφορα παιχνίδι: Όλα τα κομμάτια είναι έξω από την σκακιέρα. Φτιάχνουμε δύο ομάδες παιδιών. Κερδίζει όποιος τα στήσει πρώτα και σωστά. Έπειτα αλλάζουν χρώμα και ξαναπαίζουν.

Ποιο παιδί θα βρει γρήγορα τη βασίλισσα , ποιο  παιδί τον πύργο;

Μαθαίνουμε  χωρικές  έννοιες ( μπροστά  από , πίσω από,  ανάμεσα σε , διαγώνια ). Δίνουμε  εντολές στην ομάδα, π.χ. στήστε μόνο τους Ίππους, ο/η γρηγορότερος/η κερδίζει, μετακινήστε δύο τετράγωνα το Στρατιώτη μπροστά από το Βασιλιά κλπ.

Πόσα πιόνια χρησιμοποιεί ο κάθε παίχτης; Ας γράψουμε τους αριθμούς.

20240408 1148371

Από ποιο γράμμα ξεκινάει το κάθε πιόνι;

20240403 123624

Μάθαμε τις κινήσεις των πιονιών.Τις γράψαμε στο πίνακα , τις κάναμε με το σώμα μας και φυσικά κινήσαμε τα πιόνια στη σκακιέρα μας.

20240411 113424 Φορέσαμε τα καπέλα μας με τις φιγούρες των πιονιών και παίξαμε παιχνίδια.

20240412 121616Βρες και κύκλωσε μόνο το πιόνι που έχει το καπέλο σου.

20240412 113521Ας ζωγραφίσουμε και ας παίξουμε.

20240412 114755                 20240412 115138