ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
Παγκόσμια και Τοπική Πολιτιστική Κληρονομιά : Υπεύθυνα παιδιά-Υπερασπιστές των ζώων
Στόχοι του προγράμματος είναι να κατανοήσουν οι μαθητές/τριες την σχέση αλληλεξάρτησης ανάμεσα στα ζώα και στον άνθρωπο και να κατανοήσουν ότι ο άνθρωπος δεν σέβεται τα ζώα για αυτά που μας προσφέρουν αλλά τα υπερεκμεταλλεύεται για να καλύψει τις διατροφικές του ανάγκες σε ζωικά προϊόντα. Επίσης να αντιληφθούν ότι η στάση σεβασμού απέναντι στα ζώα είναι μια στάση που ενισχύει το αίσθημα ευθύνης.
Άνθρωποι και ζώα-μία σχέση αλληλεξάρτησης
Καλούμε τους μαθητές/τριες να σκεφθούν κάποια ζώα που προσφέρουν τροφή στον άνθρωπο και ποιες είναι αυτές οι τροφές. Δημιουργείται ο αρχικός εννοιολογικός χάρτης με κεντρικό ερώτημα «Ζώα που μας προσφέρουν τροφή»
Αναζητούμε στο διαδίκτυο εικόνες για τα προϊόντα που προσφέρει το κάθε ζώο και τις εκτυπώνουμε . Διαμοιράζουμε τις εικόνες με τα προϊόντα των ζώων και καλούμε τα παιδιά να διερευνήσουν μετά από παρατήρηση με ποια ζώα σχετίζονται οι εικόνες. Κάνουμε την αντιστοίχιση
Ζωγραφίζουμε το αγαπημένο μας ζώο από αυτά που μας προσφέρουν τροφή.
Δημιουργήσαμε κολάζ με εικόνες .
Κατασκευές με ζωάκια
Αναγνώσεις σχετικών βιβλίων με ζώα τα οποία μας προσφέρουν τροφή.
Στη συνέχεια , θέτουμε το ερώτημα «Τι προσφέρει ο άνθρωπος στα ζώα» Είπαμε ότι προσφέρει στέγη , τροφή , νερό, φροντίδα , αγάπη καθαριότητα .
Ο ζωγράφος Σαγκάλ μας μιλάει για την σχέση αλληλεξάρτησης μεταξύ ανθρώπου και ζώων
Δείχνουμε τον πίνακα ζωγραφικής του Σαγκάλ «Εγώ και το χωριό».
Παροτρύνουμε τα παιδιά να παρατηρήσουν, όσο καλύτερα μπορούν, τον πίνακα ζωγραφικής. – Τι βλέπετε; – Περιγράψτε την εικόνα – Έχετε απορίες; Παρατηρήσατε κάτι περίεργο ή ξεχωριστό; Ποιο είναι το μήνυμα που νομίζετε πως θέλει να στείλει ο καλλιτέχνης;
Μέσα από τις πολλές απαντήσεις των παιδιών οδηγούμαστε στο συμπέρασμα ότι υπάρχει μια σχέση αλληλεξάρτησης μεταξύ ανθρώπου και ζώων
Ζωγραφίζουμε και εμείς όπως μπορούμε τον πίνακα ζωγραφικής του Σαγκάλ.
«Σέβομαι τα ζώα-Δεν τα υπερεκμεταλλεύομαι»
Τοποθετούμε εικόνες ανά ζεύγη. Τα παιδιά καλούνται να επιλέξουν ένα ζεύγος εικόνων, να τις παρατηρήσουν και να αναγνωρίσουν τις εικόνες που τα ζώα εκτρέφονται στο φυσικό τους περιβάλλον σε αντιδιαστολή με εκείνες που τα ζώα στερούνται την ελευθερία τους. Θέτουμε το ερώτημα : -Γιατί νομίζετε ότι συμβαίνει αυτό; – Τι επιπτώσεις νομίζετε ότι μπορεί να έχει αυτό για τα ζώα; Που πιστεύετε ότι τα ζώα νιώθουν καλύτερα;
Στη συνέχεια παίζουν ένα παιχνίδι ρόλων με τίτλο «Αν είχαν φωνή τα ζώα, τι θα μας έλεγαν; Κάθε παιδί διαλέγει ένα ζώο και λέει πως αισθάνεται . Στη συνέχεια κάνουν αντίστοιχο φύλλο εργασίας.
Αναφέρουμε στα παιδιά την κακοποίηση που υφίστανται οι πάπιες προκειμένου να παραχθεί το φουά γκρα.
Και τα ζώα έχουν δικαιώματα
Μέσα από διεξοδική συζήτηση εισάγεται μια καινούργια έννοια «υπερκαταναλωτισμός των ζωϊκών προϊόντων από τον άνθρωπο . Και εδώ θέτουμε το ερώτημα : Έχουν τα ζώα εκτροφής δικαιώματα σε μια καλύτερη ζωή και σε καλύτερες συνθήκες διαβίωσης; Τι νομίζετε;
Τους παρουσιάζουμε οπτικοποιημένο το κείμενο της Οικουμενικής Διακήρυξης των Δικαιωμάτων των Ζώων από τη kinderella, εστιάζοντας στα άρθρα του κειμένου σχετικά με την υπερεκμετάλλευση των ζώων εκτροφής από τον άνθρωπο.
Ζωγραφίζουν κάποια από τα δικαιώματα των ζώων.
Αναλαμβάνουμε δράση
Θέτουμε τον προβληματισμό: «Τι νομίζετε ότι θα μπορούσαμε να κάνουμε όλοι εμείς, για να υπερασπισθούμε τα δικαιώματα των ζώων εκτροφής;»
Αποφασίσαμε να φτιάξουμε μία αφίσα για την εκμετάλλευση των ζώων εκτροφής από τον άνθρωπο , να ευαισθητοποιηθούμε ώστε να μετριάσουμε την υπερκατανάλωση των ζωικών προϊόντων και να αλλάξουμε λίγο τις διατροφικές μας συνήθειες.


















































































































































































