Υπεύθυνα παιδιά-Υπερασπιστές των ζώων

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ

ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

Παγκόσμια και Τοπική Πολιτιστική Κληρονομιά : Υπεύθυνα παιδιά-Υπερασπιστές των ζώων

Στόχοι του προγράμματος είναι  να κατανοήσουν οι μαθητές/τριες την σχέση αλληλεξάρτησης ανάμεσα στα ζώα και στον άνθρωπο και  να κατανοήσουν ότι ο άνθρωπος δεν σέβεται τα ζώα για αυτά που μας προσφέρουν αλλά τα υπερεκμεταλλεύεται για να καλύψει τις διατροφικές του ανάγκες σε ζωικά προϊόντα.  Επίσης να αντιληφθούν ότι η στάση σεβασμού απέναντι στα ζώα είναι μια στάση που ενισχύει το αίσθημα ευθύνης.

Άνθρωποι και ζώα-μία σχέση αλληλεξάρτησης

Καλούμε τους μαθητές/τριες να σκεφθούν κάποια ζώα που προσφέρουν τροφή στον άνθρωπο και ποιες είναι αυτές οι τροφές. Δημιουργείται ο αρχικός εννοιολογικός χάρτης με κεντρικό ερώτημα «Ζώα που μας προσφέρουν τροφή»

Αναζητούμε   στο διαδίκτυο εικόνες για τα προϊόντα που προσφέρει το κάθε ζώο και τις εκτυπώνουμε . Διαμοιράζουμε   τις εικόνες με τα προϊόντα των ζώων και καλούμε τα παιδιά να διερευνήσουν  μετά από παρατήρηση με ποια ζώα σχετίζονται οι εικόνες. Κάνουμε την αντιστοίχιση

Ζωγραφίζουμε το αγαπημένο μας ζώο από αυτά που μας προσφέρουν τροφή.

Δημιουργήσαμε κολάζ με  εικόνες .

Κατασκευές με ζωάκια

Αναγνώσεις σχετικών βιβλίων με ζώα τα οποία μας προσφέρουν τροφή.

Στη συνέχεια , θέτουμε  το ερώτημα  «Τι προσφέρει ο άνθρωπος στα ζώα»  Είπαμε ότι προσφέρει στέγη , τροφή , νερό, φροντίδα , αγάπη  καθαριότητα .

Ο ζωγράφος  Σαγκάλ  μας μιλάει για την σχέση αλληλεξάρτησης μεταξύ ανθρώπου και ζώων

Δείχνουμε  τον πίνακα ζωγραφικής του Σαγκάλ «Εγώ και το χωριό».

Παροτρύνουμε   τα παιδιά να παρατηρήσουν, όσο καλύτερα μπορούν, τον πίνακα ζωγραφικής. – Τι βλέπετε; – Περιγράψτε την εικόνα – Έχετε απορίες; Παρατηρήσατε κάτι περίεργο ή ξεχωριστό; Ποιο είναι το μήνυμα που νομίζετε πως θέλει να στείλει ο καλλιτέχνης;

Μέσα από τις πολλές  απαντήσεις των παιδιών  οδηγούμαστε στο συμπέρασμα  ότι υπάρχει μια σχέση αλληλεξάρτησης μεταξύ ανθρώπου και ζώων

Ζωγραφίζουμε και εμείς  όπως μπορούμε τον πίνακα ζωγραφικής του Σαγκάλ.

«Σέβομαι τα ζώα-Δεν τα υπερεκμεταλλεύομαι»

Τοποθετούμε εικόνες ανά ζεύγη. Τα παιδιά  καλούνται να επιλέξουν ένα ζεύγος εικόνων, να τις παρατηρήσουν και να αναγνωρίσουν τις εικόνες που τα ζώα εκτρέφονται στο φυσικό τους περιβάλλον σε αντιδιαστολή με εκείνες που τα ζώα στερούνται την ελευθερία τους. Θέτουμε το ερώτημα :  -Γιατί νομίζετε ότι συμβαίνει αυτό; – Τι επιπτώσεις νομίζετε ότι μπορεί να έχει αυτό για τα ζώα; Που πιστεύετε ότι τα ζώα νιώθουν καλύτερα;

Στη συνέχεια παίζουν ένα παιχνίδι ρόλων με τίτλο «Αν είχαν φωνή τα ζώα, τι θα μας έλεγαν; Κάθε παιδί διαλέγει ένα ζώο και λέει πως αισθάνεται . Στη συνέχεια  κάνουν αντίστοιχο φύλλο εργασίας.

 

Αναφέρουμε στα παιδιά την κακοποίηση που υφίστανται οι πάπιες προκειμένου να παραχθεί το φουά γκρα.

Και τα ζώα έχουν δικαιώματα

Μέσα από διεξοδική συζήτηση εισάγεται μια καινούργια έννοια «υπερκαταναλωτισμός των ζωϊκών προϊόντων από τον άνθρωπο .  Και εδώ θέτουμε το ερώτημα : Έχουν τα ζώα εκτροφής δικαιώματα σε μια καλύτερη ζωή και σε καλύτερες συνθήκες διαβίωσης; Τι νομίζετε;

Τους παρουσιάζουμε οπτικοποιημένο το κείμενο της Οικουμενικής Διακήρυξης των Δικαιωμάτων των Ζώων από τη kinderella, εστιάζοντας στα άρθρα του κειμένου σχετικά με την υπερεκμετάλλευση των ζώων εκτροφής από τον άνθρωπο.

Ζωγραφίζουν κάποια από τα δικαιώματα των ζώων.

Αναλαμβάνουμε δράση

Θέτουμε τον προβληματισμό:  «Τι νομίζετε ότι θα μπορούσαμε να κάνουμε όλοι εμείς, για να υπερασπισθούμε τα δικαιώματα των ζώων εκτροφής;»

Αποφασίσαμε να φτιάξουμε μία αφίσα για την εκμετάλλευση των ζώων εκτροφής από τον άνθρωπο ,  να ευαισθητοποιηθούμε  ώστε να μετριάσουμε  την υπερκατανάλωση των ζωικών προϊόντων και να αλλάξουμε λίγο  τις διατροφικές μας συνήθειες.

31 Οκτωβρίου Παγκόσμια ημέρας αποταμίευσης

ΕΠΕΤΕΙΟΣ 28ης ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 1940

Ασχοληθήκαμε , τιμήσαμε και γιορτάσαμε την εθνική επέτειο  της 28ης Οκτωβρίου 1940 με  δραστηριότητες  που περιλαμβάνουν,  αναγνώριση και κατασκευές με θέμα την ελληνική σημαία , τα όχι και  τα ναι  του πολέμου και της ειρήνης, ομαδικές εργασίες , συνθήματα ,  παραμύθια όπως η Ειρήνη του Αριστοφάνη  και το κανόνι της Ειρήνης, εντοπίσαμε την Ελλάδα μας  στο χάρτη άλλα και τις άλλες εμπλεκόμενες χώρες  (Ιταλία, Γερμανία)  και συζητήσαμε τα γεγονότα  μέσα από εικόνες , εκπαιδευτικά βίντεο και ιστορίες. Φυσικά  μάθαμε  τραγούδια και είπαμε τα  ποιήματά μας στη γιορτή που πραγματοποιήθηκε στην τάξη του νηπιαγωγείου μας.

Οργανώνοντας την τάξη μας….

Πρώτες ημέρες στο νηπιαγωγείο. Οι παλιοί φίλοι  ξανασυναντιούνται και συνάμα  υποδέχονται  τους νέους τους  συμμαθητές .   Περίοδος προσαρμογής   με   δραστηριότητες  οργάνωσης   της τάξης   και της καθημερινότητας μας.

Κάνουμε την πρώτη ζωγραφιά και παίρνουμε το δωράκι καλωσορίσματος για να κυλήσει γλυκά όλη η χρονιά.

Στολίζουμε την πόρτα μας  και δημιουργούμε τα  παρουσιολόγια μας .

Ορίζουμε τους βοηθούς της τάξης μοιράζοντας εργασίες και αρμοδιότητες.

Συζητάμε και αποφασίζουμε τους κανόνες της τάξης  που πρέπει να ακολουθούμε καθ’ όλη  τη διάρκεια  της σχολικής χρονιάς . Φτιάχνουμε το συμβόλαιό μας .

Δημιουργία ατομικού βιβλίου με τους κανόνες της τάξης

 

Τι θα γίνεται όμως αν κάποιος από εμάς κάποια στιγμή ξεχάσει ή δεν θέλει να τηρεί τους κανόνες;

Δημιουργούμε το λουλούδι της φιλίας και της συνεργασίας  το οποίο θα γίνει το σύμβολο της τάξης μας.

Ποια και πόσα παιδιά αποτελούν τη τάξη μας . Ας φτιάξουμε την αφίσα της τάξης μας.

Ας γνωριστούμε καλύτερα και ας μιλήσουμε  για τον εαυτό μας.

Πόσα κορίτσια και πόσα αγόρια είμαστε στην τάξη μας;

Πότε έχουμε τα γενέθλια μας ;

Ποιο  είναι το αγαπημένο μας χρώμα;

Και ποιο το αγαπημένο σου φαγητό;

Διαλέγουμε βιβλία , οργανώνουμε τη βιβλιοθήκη μας και επιλέγουμε από αυτά τo αγαπημένο μας παραμύθι.

Ζωγραφίζουμε την αγαπημένη μας εικόνα  και επιλέγουμε συρτάρι.

Βρίσκουμε , ζωγραφίζουμε και  στολίzουμε την τάξη μας με το αρχικό μας γράμμα.

Βρέχει γράμματα, αναγνωρίζεις το δικό σου ή του φίλου σου;

Ζωγραφίζω την τάξη και τους φίλους μου.

Αναγνωρίζω τους συμμαθητές μου από τα μάτια τους!

Πόσο ψηλός / ψηλή είμαι;

Λόγια που στενοχωρούν  και λόγια που μας κάνουν χαρούμενους.  Υπάρχουν λέξεις γλυκές , γεμάτες αγάπη  και άλλες που προκαλούν πόνο και πληγώνουν τους άλλους Επίσης , με τα χέρια μας μπορούμε να κάνουμε όμορφα και άσχημα πράματα. Μπορείτε να σκεφτείτε κάποια;

 

Καλοκαιρινή γιορτή

 

ΚΑΛΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ!

 

Οι εποχές του έτους και το κλίμα

Εργαστήρια δεξιοτήτων

ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ – ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΣΚΕΨΗ & ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ

Οι μαθητές/τριες γνωρίζουν τις εποχές του έτους, καθώς και τα καιρικά φαινόμενα, εξερευνούν τις εποχές με στόχο να ανακαλύψουν τη σημασία της εναλλαγής των εποχών και τη σύνδεση της κάθε εποχής με τα καιρικά και κλιματικά φαινόμενα. Το έτος χωρίζεται σε τέσσερις εποχές.

Υπάρχει μια κυκλική διαδοχή στις εποχές . Με λίγα λόγια , οι εποχές είναι πάντα ίδιες και διαδέχονται η μία την άλλη με την ίδια πάντα σειρά. Μπορούμε να  αναγνωρίσουμε ποια κάρτα αναφέρεται σε κάθε εποχή και να  βάλουμε σωστά την σειρά των εποχών;

Κατασκευή : ο κύκλος των εποχών

Τι είναι αυτό  όμως που ξεχωρίζει τις εποχές μεταξύ τους ;  Μα φυσικά ο καιρός και το κλίμα .  Τα παιδιά αναφέρουν χαρακτηριστικά της κάθε εποχής  και τα καταγράφουμε. Ψηφίζουμε την αγαπημένη μας εποχή και τη ζωγραφίζουμε.

Σχηματίζουμε  4 ομάδες  όσες και οι εποχές δημιουργώντας μια αισθητική δημιουργία για τις τέσσερις εποχές με βάση τον καιρό και το κλίμα.

Γιατί όμως ο καιρός  αλλάζει  ανά εποχή ; Με όσο πιο απλά λόγια εξηγούμε στα παιδιά  ότι:

Όταν οι ακτίνες του ήλιου πέφτουν κάθετα σε μια περιοχή της γης τη ζεσταίνουν.  Όσο πιο πλάγια πέφτουν οι ακτίνες, τόσο λιγότερο τη ζεσταίνουν. Η κίνηση της γης  γύρω από τον ήλιο, δεν είναι κάθετη έχει μία κλίση . Έτσι, κατά την διάρκεια του χειμώνα  που στο ένα ημισφαίριο του πλανήτη πέφτουν περισσότερο οι ακτίδες του ήλιου  έχει ζέστη και κατά συνέπεια καλοκαίρι   ενώ στο άλλο μισό της , έχει κρύο και χειμώνα.

Παρακολουθήσαμε εκπαιδευτικά video  αναζητήσαμε υλικό με  σχετικές πληροφορίες  στο διαδίκτυο.

 

Προσπαθήσαμε να αναπαραστήσουμε βιωματικά  την κίνηση της γης  γύρω από τον ήλιο  με την υδρόγειο σφαίρα μας  και  στη συνέχεια  ζωγραφίσαμε σχετικό φύλλο εργασίας .

Μάθαμε  για τις 4 εποχές με το ακόλουθο εκπαιδευτικό βίντεο .

 

«Ο μύθος της Περσεφόνης – Οι 4 Εποχές» . Ποια  ερμηνεία έδιναν οι αρχαίοι Έλληνες για τις τέσσερις εποχές και πως  συνδεόταν η κάθε εποχή με τη φύση. Εκπαιδευτικό βίντεο και ζωγραφική.

 

 

Παίξαμε εκπαιδευτικά παιχνίδια  στο wordwall   όπως ταξινόμηση κατά ομάδα,

 

Ρούχα και εποχές

Αναγραμματισμοί

 

Κάρτες  ταξινόμησης  με βάση τις εποχές.

Εκδρομή στα Βαλιμίτικα Αιγίου

Επισκεφθήκαμε  τα Βαλιμίτικα Αιγίου  , περπατήσαμε  και παίξαμε στην παραλία, τρέξαμε και παίξαμε  στο γήπεδο μπάσκετ του Δήμου , ξεκουραστήκαμε και φάγαμε στο τουριστικό περίπτερο  Βαλιμιτίκων.

Η ζωή είναι ωραία ….. με τη μέλισσα παρέα!!

Θέτουμε  τον προβληματισμό στα παιδιά ΄΄Πώς θα ήταν άραγε η ζωή μας χωρίς τις μέλισσες ,;

Η απάντηση  που θα τους δώσουμε δεν είναι καθόλου καλή. Θα εξαφανιζόταν το 80% των τροφίμων, δεν θα υπήρχαν δεκάδες φρούτα και λαχανικά, και το ανθρώπινο είδος θα είχε πρόβλημα επιβίωσης.

Διότι όταν πάψουν οι μέλισσες να μεταφέρουν τη γύρη από λουλούδι σε λουλούδι γονιμοποιώντας τα φυτά, αυτά δεν θα μπορούν να δημιουργήσουν καρπούς (φαγητό), και κατά συνέπεια να διαιωνίσουν το είδος τους (σπόρους). Δηλαδή χωρίς τις μέλισσες δεν θα υπάρχει φαγητό το οποίο είναι απαραίτητο για την επιβίωση όλων μας.

Οι μέλισσες απειλούνται με εξαφάνιση παγκοσμίως κυρίως εξαιτίας της ανθρώπινης παρέμβασης. Ποια είναι όμως τα αίτια μείωσης της πληθυσμού των μελισσών; Κυρίως η χρήση χημικών φυτοφαρμάκων , οι υψηλές περιβαλλοντικές θερμοκρασίες, , οι εκτεταμένες πυρκαγιές  καθώς και η ύπαρξη μικροβίων  και ιών και η  καλλιέργεια μεγάλων εκτάσεων με ένα μόνο είδος .

Συζήτηση,  αναζήτηση  και εκτύπωση  των αιτιών  και εικόνες αυτών  στο διαδίκτυο.

Φτιάξαμε  τη δική μας κυψέλη  με δημιουργίες των παιδιών με συνθήματα για τη διάσωση των μελισσών.

Ας βοηθήσουμε τη μελισσούλα beebot μας,  να κάνει σωστά βήματα ώστε να αποφύγει αυτούς τους εχθρούς.

Τι λέτε παιδιά να φτιάξουμε έναν λουλουδόκοσμο , πολύχρωμο , χαρούμενο και φωτεινό , χωρίς ίχνος φυτοφαρμάκων;

Και πως φαντάζεστε  τον κόσμο μας χωρίς μέλισσες;

Ποιο είναι το σπίτι των μελισσών;  Υπάρχουν οι  φυσικές κυψέλες που τις φτιάχνουν οι μέλισσες και οι τεχνητές που τις φτιάχνουν οι άνθρωποι.

Ας φτιάξουμε και τις  δικές μας   κυψέλες.

Η Ανατομία της μέλισσας : Μάθαμε για τα μέρη του σώματος της μέλισσας , που της χρησιμεύουν , πως τα χρησιμοποιεί . Το σώμα της μέλισσας αποτελείται από 3 μέρη : το κεφάλι, το θώρακα και την κοιλιά.  Στο κεφάλι έχει δύο μεγάλα μάτια με τα οποία  αντιλαμβάνεται ι τη θέση του ήλιου ακόμα και όταν είναι κρυμμένος πίσω από κάποιο βουνό και τρία απλά μάτια στο κέντρο του κεφαλιού, που σχηματίζουν τρίγωνο, για να αντιλαμβάνονται  τις αλλαγές στην ένταση του φωτός.  Δυο κεραίες ανάμεσα στα μάτια που είναι τα όργανα της όσφρησης, της γεύσης και της ακοής.  Το στόμα με 2 σιαγόνες και την προβοσκίδα. Η προβοσκίδα είναι το κύριο όργανο αναρρόφησης νέκταρ. Έχει 3 ζευγάρια πόδια , τα φτερά, το σώμα (κοιλιά) και φυσικά το κεντρί.

Μάθαμε ότι σε κάθε κυψέλη υπάρχουν  3 είδη των μελισσών καθώς και ποια είναι η δουλειά της κάθε μέλισσας. Η  εργάτρια είναι η μικρότερη σε μέγεθος , αυτή συλλέγει το νέκταρ και ασχολείται με όλες τις εργασίες του μελισσιού , η βασίλισσα που είναι η πιο μεγαλόσωμη  , γεννάει τα αυγά και ο  αρσενικός κηφήνας  που γονιμοποιεί τη βασίλισσα. Είδαμε εικόνες , παρακολουθήσαμε εκπαιδευτικά βίντεο  και τις ζωγραφίσαμε .

Παραμύθι:  Μηνάς ο κηφήνας

Μιλήσαμε για τον κύκλο της ζωής των μελισσών και κάναμε σχετικό φύλλο εργασίας και  χειροτεχνία.

Διαβάσαμε την ιστορία   ΄΄ Η μέλισσα Σου Σου εξηγεί ’’ που έχει πολλές χρήσιμές πληροφορίες  για τη ζωή των μελισσών.

Παίξαμε θεατρικό παιχνίδι σχετικό με τη μέλισσα .

Ζωγραφίζω τη μέλισσα.

Μα πώς φτιάχνουν οι μέλισσες  το μέλι; Παρακολουθήσαμε εκπαιδευτικά βίντεο στο διαδίκτυο και βρήκαμε χρήσιμες πληροφορίες   από το παρακάτω βιβλίο που μας έφερε στο σχολείο μαθήτρια μας.

Μαθαίνουμε το σχήμα  εξάγωνο (το σχήμα του κελιού στη κυψέλη), το σχεδιάζουμε και το συνθέτουμε.

Μαθαίνουμε  ποια προϊόντα  μας δίνει η μέλισσα  Ας φάμε ένα νόστιμο πρωινό με ψωμί και μέλι.

Φτιάξαμε μάσκα μέλισσας.

Αινίγματα για τη μέλισσα.

Αναπαράσταση το χορό της μέλισσας. Μουσικοκινητικό παιχνίδι .

Πώς  είναι η στολή του μελισσοκόμου, ποια είναι η δουλεία του και τα σύνεργα του; Εκπαιδευτικά βίντεο από το διαδίκτυο  –  ζωγραφίζουμε τον μελισσοκόμο.

Παραδοσιακό παιχνίδι ‘’Περνά περνά  η μέλισσα’’

Ας φτιάξουμε και εμείς έναν μικρό ανθόκηπο. Δεν έχουμε  κήπο ή χώμα στην αυλή αλλά αυτό δεν θα μας εμποδίσει. Θα φυτέψουμε ευωδιαστά λουλούδια  σε γλάστρες για να προσελκύσουμε μελισσούλες  για νέκταρ και μέλι!!

Τέλος , θέλοντας να  συμβάλλουμε  στην υιοθέτηση  μιας περιβαλλοντικά υπεύθυνης συμπεριφοράς και να ενισχύσουμε την οικολογική συνείδηση των μαθητών  μας , μαζέψαμε τα  σκουπίδια  ενός μικρού πάρκου  και μιας  ακτής σε  παραλία της περιοχής  μας. Μέλισσες, άνθρωποι και όλα τα όντα της γης δικαιούνται να ζουν σε ένα καθαρό περιβάλλον!

Ενδοσχολικές επιμορφώσεις

Το Νηπιαγωγείο μας σε συνεργασία  με το 2ο Νηπιαγωγείο Αιγίου, το Νηπιαγωγείο Καμαρών και το Νηπιαγωγείο Ζήριας πραγματοποίησαν τις παρακάτω ενδοσχολικές επιμορφώσεις.