Με αφορμή την επίσκεψη συναδέλφων από τη Γαλλία- στα πλαίσια του προγράμματος Erasmus-διενεργήθηκε στο νηπιαγωγείο μια εκπαιδευτική παρέμβαση. Στόχος ήταν η προώθηση καλών παιδαγωγικών πρακτικών καθώς και ο διαπολιτισμικός διάλογος. Η παρέμβαση σκόπευε στην ακρόαση των φωνών των παιδιών σχετικά με το βίωμα τους στο κήπο του νηπιαγωγείου καθώς και η συμμετοχή τους στο διάλογο και την δράση για την αναμόρφωση του. Έτσι τα παιδιά καθίστανται συν-ερευνητές της ζωής τους, διατυπώνουν ιδέες και επιχειρήματα, συνομιλούν, επιλύουν προβλήματα και μετέχουν σε δημιουργική δράση. Αρχικά χρησιμοποιήθηκαν τεχνικές της μεθόδου Μωσαϊκού (Clark& Moss, 2001) μια ερευνητική πρόταση διαφόρων μεθόδων για την ακρόαση των παιδιών. Τα παιδιά έβγαλαν φωτογραφίες στο κήπο (τι τους αρέσει και τι όχι), ζωγράφισαν και ξενάγησαν τις παιδαγωγούς με στόχο να εκφράσουν τις οπτικές τους γι’ αυτόν. Νωρίτερα είχαν ήδη φτιάξει τη μακέτα του κήπου των ονείρων τους. Έπειτα τα παιδιά συμμετείχαν σε διάλογο όπου εξέφρασαν τις ιδέες τους για την αναδιαμόρφωση του κήπου με τρόπο που θα εξυπηρετεί τις ανάγκες και επιθυμίες τους. Η παρέμβαση ανέδειξε εκτός των άλλων την ανάγκη συμπερίληψης δηλαδή την ακρόαση και συμμετοχή όλων των παιδιών με ποικίλους τρόπους.
A l’occasion de la visite de collègues français – dans le cadre du programme Erasmus – une intervention éducative a été menée dans notre école. L’objectif était de promouvoir les bonnes pratiques pédagogiques et le dialogue interculturel. L’intervention visait à écouter les enfants parler de leur expérience et à les impliquer dans le dialogue et l’action pour transformation les nouvelles acquisitions. De cette manière, les enfants deviennent des co-chercheurs de leur vie, formulent des idées et des arguments, engagent des conversations, résolvent des problèmes et participent à des actions créatives. Dans un premier temps, les techniques de la méthode Mosaic ont été utilisées (Clark& Moss, 2001), une proposition de recherche portant sur diverses méthodes d’écoute des enfants. Les enfants ont pris des photos du jardin (ce qu’ils aimaient et ce qu’ils n’aimaient pas), ont dessiné et ont fait un tour guidé aux ensiegnants pour qu’ils expriment leur point de vue sur le jardin. Auparavant, ils avaient déjà réalisé une maquette du jardin de leurs rêves. Ensuite, les enfants ont participé à un dialogue au cours duquel ils ont exprimé leurs idées pour réaménager le jardin de manière à ce qu’il réponde à leurs besoins et à leurs désirs. L’intervention a mis en évidence, entre autres, le besoin d’inclusion, c’est-à-dire d’écouter et d’impliquer tous les enfants de diverses manières.