3ο Εργαστήριο
“Πες μας, Λύκε!”
Συζητάμε για την εκτεταμένη οικογένεια (1+1=11)
Στο τρίτο εργαστήριο του εκπαιδευτικού προγράμματος στόχος είναι:
- Να γνωρίσουν τον τύπο της εκτεταμένης οικογένειας και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά
της. - Να δώσουν λύσεις σε προβληματική κατάσταση μιας εκτεταμένης οικογένειας με
δημοκρατικό τρόπο (οικογενειακό συμβούλιο). - Να κατανοήσουν ότι τα μέλη μιας εκτεταμένης οικογένειας αντιμετωπίζουν δυσκολίες,
αλλά βιώνουν και όμορφες στιγμές.
Στην έναρξη του 3ου Εργαστηρίου, ο εκπαιδευτικός παρουσίασε, όπως και στο προηγούμενο εργαστήριο, την κάρτα που έστειλε ο Λύκος στα παιδιά. Η κάρτα ήταν αφιερωμένη στην Παγκόσμια Ημέρα Ηλικιωμένων, όπου «τιμώμενα πρόσωπα» είναι οι γιαγιάδες του και οι παππούδες του.
Προκειμένου να κατανοήσουν οι μαθητές γιατί η οικογένεια του λύκου είναι οι πρωταγωνιστές αυτής της Ημέρας, ακολούθησε η προβολή αποσπασμάτων από το βίντεο με τίτλο «Λύκοι» από τη συλλογή εκπαιδευτικών ντοκιμαντέρ της Disney «Ο μαγικός κόσμος των ζώων», 2009.
Ακολούθησε συζήτηση στην ολομέλεια για τη δομή της οικογένειας του λύκου και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της, που οδήγησε στον ορισμό της εκτεταμένης οικογένειας.
Εκτεταμένη οικογένεια: αποτελείται από τρεις ή περισσότερες γενιές που ζουν στο ίδιο σπίτι (π.χ. παππούς-γιαγιά, γονείς, παιδιά).
Οι εκπαιδευτικοί συζήτησαν με τα νήπια τη σημασία της ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΣ σε μία εκτεταμένη οικογένεια και παρότρυναν τα παιδιά να δημιουργήσουν εκτεταμένες οικογένειες με τουβλάκια αλλά και με τους συμμαθητές τους.
Στην επόμενη δραστηριότητα οι μαθητές χωρίστηκαν σε εξαμελείς ομάδες προσομοιώνοντας σε κάθε ομάδα μία
εκτεταμένη οικογένεια με γονείς, παιδιά και παππούδες σε όποια αναλογία επιθυμούν. Ο εκπαιδευτικός μοίρασε σε κάθε «εξαμελή οικογένεια» μια κάρτα με μία προβληματική κατάσταση που απαιτεί λύση. Τα μέλη της «οικογένειας» έκαναν «οικογενειακό συμβούλιο» για να βρουν εναλλακτικές λύσεις στο πρόβλημά τους. Στο τέλος, κάθε ομάδα παρουσίασε τις προτεινόμενες λύσεις στην ολομέλεια της τάξης.
Η δραστηριότητα ολοκληρώθηκε με την καταγραφή των θετικών και αρνητικών χαρακτηριστικών της εκτεταμένης οικογένειας σε έναν λευκοπίνακα Google Jamboard με χαρτάκια.
Στο τέλος του εργαστηρίου τέθηκε ο προβληματισμός: “Πώς νιώθει ο Λύκος για την οικογένειά του;”.
Τα νήπια έδωσαν διάφορες απαντήσεις οι οποίες καταγράφηκαν στο Wordart και η μορφή του συννεφόλεξο που επιλέχθηκε ήταν ένας Λύκος.
Η νηπιαγωγός δημιούργησε ένα φύλλο εργασίας όπου τα παιδιά σχεδίασαν ελεύθερα τα συναισθήματα του Λύκου.