1ο Εργαστήριο
“Η Μονα-δική μου Οικογένεια”
Στο πρώτο εργαστήριο του εκπαιδευτικού προγράμματος στόχος είναι:
- Να «ξανασυστηθούν» οι μαθητές με κριτήριο το οικογενειακό τους πλαίσιο.
- Να προκληθεί το ενδιαφέρον των μαθητών σχετικά με τη διαφορετική δομή άλλων
οικογενειών εκτός από τη δική τους. - Να εντοπίσουν ομοιότητες και διαφορές μεταξύ των οικογενειών των συμμαθητών τους.
- Να εκφράσουν αντιλήψεις, συναισθήματα, ιδέες για την έννοια της «οικογένειας».
- Να έρθουν σε επαφή με όψεις της οικογενειακής πολυμορφίας μέσω παραμυθιού.
Το εργαστήριο ξεκινά με μία εργασία για το σπίτι. Σε κάθε νήπιο δόθηκε ένα ενημερωτικό φυλλάδιο για το πρόγραμμα για τους γονείς και ένα χάρτινο σπιτάκι σε Α4, που συμβολίζει το σπίτι της οικογένειάς του. Τα παιδιά σε συνεργασία με τους γονείς θα πρέπει να σχεδιάσουν στο εσωτερικό του σπιτιού, τα μέλη της οικογένειάς τους, να τα ονομάσουν, να τα καταγράψουν και να συζητήσουν μεταξύ τους.
Όλα τα παιδιά συμμετείχαν με ενθουσιασμό και μας “ξανά” σύστησαν την οικογένειά τους και έπειτα δημιούργησαν ομάδες με βάση τα μέλη της οικογένειάς τους.
Ο πίνακας αναφοράς των μοναδικών οικογενειών μας!!!
Σε επόμενη δραστηριότητα, η εκπαιδευτικός καλεί τους μαθητές σε μια δραστηριότητα καταιγισμού ιδεών (brainstorming) με θέμα «Τι είναι Οικογένεια;» με στόχο την ανίχνευση των πρότερων ιδεών και αντιλήψεων των μαθητών. Η δραστηριότητα υλοποιήθηκε σε υπολογιστή με τη βοήθεια του διαδικτυακού εργαλείου εννοιολογικής χαρτογράφησης Bubbl.us.
Έπειτα, η νηπιαγωγός πρόβαλλε στην τάξη το διαδραστικό ψηφιακό παραμύθι «Η μονα-δική μου οικογένεια» της Ι. Μανάφη (άδεια Creative Commons).
Ψηφιακό Παραμύθι: “Η μονα-δική μου οικογένεια”
Σε κάθε σκηνή του παραμυθιού τα νήπια εντόπιζαν το ζώο που εμφανιζόταν σε εικόνες-καρτέλες και αντιστοίχιζαν το δώρο που προσέφερε το καθένα στον πρωταγωνιστή του παραμυθιού. Το δώρο κάθε ζώο ήταν σχετικό με την οικογένεια που εκπροσωπούσε. Ο λύκος έδωσε την ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ (εκτεταμένη οικογένεια), το καγκουρό την ΣΤΟΡΓΗ (μονογονεϊκή οικογένεια), η χελώνα την ΔΥΝΑΜΗ (ορφανά παιδιά), ο πιγκουίνος την ΑΓΑΠΗ (πυρηνική οικογένεια), η κότα την ΖΕΣΤΑΣΙΑ, ο κούκος την ΑΠΟΔΟΧΗ (θετή οικογένεια). Σε κάθε σκηνή προβληματίζονταν για την οικογένεια του ζώου και έκαναν τις παρατηρήσεις τους, που είναι σημαντικές για την συνέχεια του προγράμματος. Η δύναμη της αφόρμησης του παραμυθιού είναι τόσο δυνατή που θα μας ακολουθήσει σε κάθε στάδιο αυτού του εργαστηρίου.
Ακολούθησε επεξεργασία του παραμυθιού και συζήτηση σχετικά με το ποιο δώρο θα επέλεγαν για να χτίσουν το δικό τους σπίτι και γιατί; Στο τέλος, δόθηκε ένα φύλλο εργασίας όπου τα νήπια σχεδίασαν ελεύθερα το σπίτι τους με το υλικό-δώρο που επέλεξαν.