3ος Θεματικός κύκλος: Φροντίζω το περιβάλλον
ΥΠΟΘΕΜΑΤΙΚΗ: Οικολογική συνείδηση-Κλιματική αλλαγή
ΤΙΤΛΟΣ: «Το παράπονο των ζώων»
Η Ούρσουλα ,η αρκούδα ,μαζί με τον Λυκούργο, το λύκο, τη Λέτα ,τη χελώνα καρέτα καρέτα και τη Μόνα ,τη φώκια Μonachus Μonachus ,μας επισκέφτηκαν στο σχολείο και μας μίλησαν για τη ζωή τους και τα παράπονα που έχουν από τους ανθρώπους.Μας γνώρισαν όμως και τις ομάδες που τους προστατεύουν.(ΑΡΚΤΟΥΡΟΣ ,ΑΡΧΕΛΩΝ,ΜΟΜΑ,κ.α.)
Μας ανέφεραν αρχικά τον ΑΡΚΤΟΥΡΟ την ομάδα που προστατεύει κυρίως τις αρκούδες και τους λύκους.
Μας έφεραν το βαλιτσάκι της καφέ αρκούδας από τον Αρκτούρο και μέσα σ’ αυτό ανακαλύψαμε το παζλ της καφέ αρκούδας , ορίστε το αποτέλεσμα:
Η αρκούδα στο φυσικό της μέγεθος
Χρησιμοποιήθηκαν νέες διδακτικές προσεγγίσεις όπως : δραστηριότητες προσομοίωσης και παιχνίδια ρόλων και μέσα από στρατηγικές επίλυσης προβλημάτων και κατασκευές καλλιεργήθηκε η οικολογική συνείδηση των νηπίων.
Το δίχτυ της ζωής
Κάθε παιδί επιλέγει να είναι ένα ζώο υπό εξαφάνιση. Έχουμε μια κορδέλα η οποία δίνεται στο πρώτο παιδί. Το παιδί λέει ποιο ζώο είναι, πού ζει και δίνει την κλωστή σε ένα άλλο παιδί-ζώο. Στο τέλος έχει σχηματιστεί ένα δίχτυ. Σε αυτό το σημείο, μιλάμε λίγο για την ισορροπία της ζωής στον πλανήτη μας και πόσο σημαντική είναι η συνύπαρξη των διαφορετικών ζώων και γενικότερα οργανισμών. Όλα είναι αλληλένδετα σχηματίζοντας ένα δίχτυ. Έχουμε μια κούκλα ανθρώπου, την οποία βάζουμε πάνω στο δίχτυ. Έπειτα λέμε στα παιδιά τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ένα ζώο από τον κύκλο και αυτό το ζώο πρέπει να φύγει από τον κύκλο. Τεντώνουν ώστε να μη χαλάσει το δίχτυ. Μετά αναφέρονται τα προβλήματα ενός άλλου ζώου, το οποίο επίσης πρέπει να αποχωρήσει. Το παιχνίδι συνεχίζεται και κατά τη διάρκεια παρατηρούμε ότι δεν είναι τόσο εύκολο να μείνει ο άνθρωπος πάνω στο δίχτυ. Στο τέλος ο άνθρωπος πέφτει κάτω, που σημαίνει ότι για τη διατήρηση της ζωής όλοι είμαστε απαραίτητοι.
1 .Τα ζώα έχουν μια ασφαλή και ισορροπημένη διαβίωση στα φυσικά τους περιβάλλοντα.
2. Οι αλόγιστες ανθρώπινες δραστηριότητες διαταράσσουν σοβαρά την εξισορροπημένη διαβίωση των ζώων στα φυσικά τους περιβάλλοντα.
3. Δυστυχώς οι ανθρώπινες δραστηριότητες θέτουν κάποια είδη ζώων σε καθεστώς εξαφάνισης.
Τα παιδιά φτιάχνουν τις δικές τους αφίσες και στέλνουν τα δικά τους μηνύματα για την προστασία των ζώων.
Το πρόγραμμα ολοκληρώθηκε με την αναφορά στην κοινωνία των μελισσών που κινδυνεύει να εξαφανιστεί,
τονίζοντας τη σημασία της για τη διατήρηση της ζωής στον πλανήτη.
Πηγή: Βιβλιοθήκη Προγραμμάτων Καλλιέργειας Δεξιοτήτων Νηπιαγωγείο – ΙΕΠ
Το πρόγραμμα σχεδιάστηκε από την εκπαιδευτική και επιστημονική ομάδα του Βιωματικού Σχολείου, του εκπαιδευτικού τμήματος του QualityNet Foundation , εξειδικευμένου Οργανισμού στα θέματα της Βιώσιμης Ανάπτυξης.