ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ:
ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ –ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ & ΕΥΘΥΝΗ
- Συμπερίληψη: Αλληλοσεβασμός, Διαφορετικότητα
Τίτλος: “Νηπίων Παιδεία: το πρώτο βήμα στη δημοκρατία”
Εργαστήριο 1ο : Ας γνωριστούμε παίζοντας
Παιχνίδια ενεργοποίησης – δέσιμο ομάδας
Με τη συνοδεία κατάλληλης μουσικής τα παιδιά περπατούν στο χώρο ελεύθερα με διάφορους τρόπους με τις οδηγίες της νηπιαγωγού, ενδεικτικά: σφίγγουν το δεξί χέρι κάποιου άλλου παιδιού που συναντούν λέγοντας το όνομά τους, σαν να φοράνε τακούνια, σαν να είναι γέροι, σιγοτραγουδώντας, σαν να κουβαλάνε βαριές τσάντες…
Ένα μπουκέτο με λουλούδια
Το κάθε παιδί φτιάχνει το λουλούδι του με τη φωτογραφία και το όνομά του στο κέντρο ενώ στα πέταλα ζωγραφίζει το αγαπημένο του παιχνίδι.
Εργαστήριο 2ο : Όλοι έχουμε θέση σε αυτήν την τάξη του Νηπιαγωγείου
«Ο επισκέπτης»
Μία νέα φίλη μας, η Δώρα, έρχεται στο νηπιαγωγείο μας και μας αφηγείται την ιστορία της. Συζητάμε για τα συναισθήματά της και τις προτείνουμε λύσεις για να νιώσει όμορφα.
Ζωγραφίζουμε κάτι που μας θυμώνει και κάτι που μας ηρεμεί..
Εργαστήριο 3ο : Εγώ κι εσύ μαζί
Ακούμε το παραμύθι: “Σοφία, η αγελαδίτσα τραγουδίστρια” – Pennart 2000
Συζητάμε για τα συναισθήματα της Σοφίας, αναπαριστούμε με παγωμένη εικόνα αυτά που νιώθει και στη συνέχεια παίζουμε παιχνίδι ενεργοποίησης, δημιουργίας καταστάσεων με επιχειρήματα, σχετικό με το παραμύθι: ” Συμφωνώ – Διαφωνώ”.
Εργαστήριο 4ο : Α) Ο εαυτός μου…
Παρατηρούμε το διπλανό μας και εντοπίζουμε ομοιότητες ως προς τα εξωτερικά μας χαρακτηριστικά. Συζητάμε με βάση τις παρατηρήσεις και με εφημερίδες φτιάχνουμε φιγούρες – τον εαυτό μας. Τις τοποθετούμε σε κύκλο «χέρι- χέρι»
Κατασκευή: «Ο εαυτός μου»
Β) … και οι άλλοι
Παρακολουθούμε το video: “Η εχθρόπιτα”, συζητάμε και το επεξεργαζόμαστε προφορικά. Σε ζευγάρια καταγράφουμε εικονικά τις προτάσεις μας για την επίλυση των όποιων διαφορών με άλλα παιδιά.
Δημιουργούμε εννοιολογικό χάρτη με τους τρόπους επίλυσης των διαφορών/συγκρούσεων με βάση τις προτάσεις των παιδιών.
Θεατρικό παιχνίδι: Σε τυχαία ζευγάρια επιλέγουν μια κάρτα με μία κατάσταση διένεξης. Συμβουλεύονται τον εννοιολογικό χάρτη με τις προτάσεις επίλυσης και συναποφασίζουν την πρόταση και συναποφασίζουν.
Αφίσα: «Οι άλλοι είναι φίλοι μου»
«Η πίτα της φιλίας»
Αποφασίζουμε τα συστατικά που θα περιέχει η συνταγή της πίτας της φιλίας. Γράφουμε τα υλικά και την φτιάχνουμε ζωγραφίζοντας ο καθένας ένα κομμάτι της.
Εργαστήριο 6ο : «Η ταυτότητά μου»
Διαβάζουμε το παραμύθι «Ο Έλμερ, ο παρδαλός ελέφαντας» και το επεξεργαζόμαστε. Συζητάμε για τις ομοιότητες και τις διαφορές μας. Παρατηρούμε φωτογραφίες ανθρώπων από: διαφορετικές ηλικιακές ομάδες, διαφορετική ενδυμασία, διαφορετική εξωτερική εμφάνιση.
«Ταυτότητες»
Αναζητούμε πληροφορίες στο διαδίκτυο για τα στοιχεία που αναγράφονται στις ταυτότητες και έπειτα φτιάχνουμε τις δικές μας.
Εργαστήριο 7ο : Όλοι διαφορετικοί – όλοι ίσοι
Οι κανόνες συμπεριφοράς της τάξης μας…
«Η οικογένειά μου»
Παρακολουθούμε το παραμύθι «Η μονα – δική μου οικογένεια» της Ιωάννας Μανάφη http://play.byethost8.com/elfi/?i=1 και συζητάμε για τα διαφορετικά είδη οικογένειας. Το κάθε παιδί παρουσιάζει τη δική του οικογένεια και την αποτυπώνει εικαστικά.
Παρατηρούμε πίνακες ζωγραφικής με θέμα την οικογένεια και συζητάμε για τις ομοιότητες και τις διαφορές με τη δική μας…