Στην Τάξη Υποδοχής ΖΕΠ στα πλαίσια μιας διαφοροποιημένης, κειμενοκεντρικής προσέγγισης επιχειρήθηκε γλωσσικός εγγραμματισμός βασισμένος στα ενδιαφέροντα των παιδιών.
Το θέμα της διδακτικής εισήγησης ήταν “Το ουράνιο τόξο”. Η εκπαιδευτικός ρώτησε τα παιδιά αν θέλουν να μάθουν πώς δημιουργείται, αφού τα παιδιά παρατήρησαν το ίδιο πρωινό τον σχηματισμό του ουράνιου τόξου στον ουρανό, μετά από ισχυρή νεροποντή. Η εκπαιδευτικός εξήγησε τη δημιουργία του φαινομένου με εισήγηση του κατάλληλου λεξιλογίου και αποτύπωσε στον πίνακα τον μηχανισμό του σχηματισμού του. Στη συνέχεια, προβλήθηκε σχετικό βίντεο το οποίο παρακολούθησαν όλα τα παιδιά. Η πολυτροπικότητα των μέσων διδασκαλίας έδωσε την ευκαιρία να γίνει κατανοητό το περιεχόμενο της διδασκαλίας. Συγκεκριμένα, έγινε εισήγηση κειμένου που περιείχε λέξεις, όπως βροχή, ήλιος, σύννεφο, σταγόνα, φως, τα 7 χρώματα με τη σειρά που είναι ορατά (κόκκινο, κίτρινο, πορτοκαλί, κόκκινο, μοβ, μπλε-μοβ, μπλε), η ορθή γραφή μιας πρότασης (κεφαλαίο στην αρχή, τελεία στο τέλος), ο τίτλος του κειμένου και η θέση του, καθώς και η ορθογραφημένη γραφή τους. Μετά το τέλος της διδασκαλίας, τα παιδιά δραστηριοποιήθηκαν, αφού τους ζητήθηκε να αποτυπώσουν γραπτά σε φύλλο εργασίας, ζωγραφίζοντας και γράφοντας δίπλα τις νέες λέξεις. Η εκπαιδευτικός φωτογράφισε τις παραγωγές των παιδιών, οι οποίες αναρτούνται στο τέλος του κειμένου. Κατά τη διάρκεια της διδακτικής πράξης, ζητήθηκε παρατήρηση και ετεροαξιολόγηση από άλλον εκπαιδευτικό του σχολείου για να δοθεί η κατάλληλη ανατροφοδότηση. Από τη δραστηριότητα αξιολογήθηκε ο σχολικός εγγραμματισμός των παιδιών με την εισαγωγή του νέου λεξιλογίου, με την ενίσχυση του νοητικού λεξικού τους, με την ανάγνωση τόσο την ατομική όσο και την ομαδική.
Τέλος, αποτυπώθηκε το μεγάλο ενδιαφέρον των παιδιών, καθώς κινητοποιήθηκαν για να πραγματοποιήσουν πείραμα με απλά υλικά. Τους ζητήθηκε να εξηγήσουν το φαινόμενο στους γονείς ή στα μικρότερα αδέρφια τους, έτσι ώστε να δοθεί το ανάλογο παιδαγωγικό κίνητρο και να ενισχυθεί η μνημονική τους ικανότητα.
Έλενα Μάργιου ΠΕ70 M.Sc. M.Ed.