Η αποστήθιση βασιλεύει και στα ΑΕΙ
Πολλοί φοιτητές δεν ξέρουν πώς να διαβάζουν, πώς να χρησιμοποιούν πολλαπλές πηγές γνώσης, δεν αποκτούν κριτική σκέψη Του Απόστολου Λακασα
Μόνο το 5% των Eλλήνων φοιτητών μπορεί να διαβάζει πανεπιστημιακά βιβλία και άρθρα με γόνιμο τρόπο, έτσι ώστε τη γνώση που παίρνει να την κατανοεί και να μπορεί να την εφαρμόσει στην πράξη. Ερευνα σε δευτεροετείς φοιτητές του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών και του Πανεπιστημίου Μακεδονίας καταδεικνύει τη μεγάλη παθογένεια της ελληνικής εκπαίδευσης.
Οι μαθητές στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση το μόνο που μαθαίνουν είναι να αποστηθίζουν γνώσεις. Δεν έχουν σύστημα στο διάβασμα, δεν αποκτούν κριτική σκέψη, δεν γνωρίζουν πώς να ξεφύγουν από τα στενά πλαίσια του σχολικού βιβλίου, αξιοποιώντας και άλλες πηγές γνώσης. Μόνο στόχο έχουν την καλή επίδοση, που ουσιαστικά καλύπτει το πρόβλημα. Είναι ενδεικτικό ότι στο πλαίσιο της έρευνας, που παρουσιάζει σήμερα η «Κ», έγινε ένα τεστ αγγλικών στους δευτεροετείς φοιτητές. Οι οκτώ στους δέκα κατέχουν πτυχίο Proficiency, η απόκτηση του οποίου υποδηλώνει πολύ καλή γνώση της γλώσσας. Ομως, το 93% πήρε 4 με άριστα το 10!
«Οι νέοι έρχονται στο πανεπιστήμιο «κουβαλώντας» αφενός την κούραση από τις εξαντλητικές εισαγωγικές εξετάσεις, και αφετέρου την κουλτούρα της παθητικής μάθησης, που απέκτησαν κατά τα προηγούμενα 12 χρόνια εκπαίδευσης. Το πανεπιστήμιο θα τους φορτώσει με πρωτόγνωρες απαιτήσεις, όπως είναι το διάβασμα σε σύντομο χρονικό διάστημα επιστημονικών βιβλίων και η εκπόνηση εργασιών επιστημονικά διαρθρωμένων και με κριτικό πνεύμα. Αυτά απαιτούν την οργάνωση του χρόνου τους και την ύπαρξη δεξιοτήτων μάθησης, τις οποίες ποτέ δεν διδάχτηκαν, όπως οι συνομήλικοί τους στις περισσότερες ανεπτυγμένες χώρες», αναφέρει στην «Κ» η καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Μακεδονίας κ. Ζωή Γεωργαντά.
περισσότερα στο άρθρο που δημοσιεύτηκε στην “Καθημερινή” στις 20/7/2008
Αφήστε μια απάντηση