Σχέδιο Δράσης

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ

ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ 21+:  

http://iep.edu.gr/el/psifiako-apothetirio/skill-labs

…………………………………………………………..…………………

 ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2021 – 2022

Σχολική μονάδα  

4ο Νηπιαγωγείο Βέροιας

Αριθμός τμημάτων  

3

Αριθμός μαθητών/μαθητριών σχολικής μονάδας  

48

Αριθμός εκπαιδευτικών σχολικής μονάδας 6
Αριθμός εκπαιδευτικών που συμμετέχουν στα Εργαστήρια δεξιοτήτων  

3

Αριθμός τμημάτων –

Αριθμός Σχεδίων Δράσης Τμημάτων

3 τμήματα πρωινού υποχρεωτικού προγράμματος   και 1 τμήμα ολοήμερου προαιρετικού προγράμματος – 1 Σχέδιο Δράσης Τμημάτων

 

Ζω καλύτερα – Ευ Ζην Φροντίζω το Περιβάλλον Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ  –  Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη Δημιουργώ και Καινοτομώ  –  Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία
Αυτομέριμνα, ασφάλεια και πρόληψη, οδική ασφάλεια

Τίτλος: «Οδική ασφάλεια»

 

 

 Οικολογία/Οικολογική Συνείδηση

 

Τίτλος: «Ομάδα δράσης μαθητών για την προστασία των ζώων συντροφιάς»

 

 Αλληλοσεβασμός και διαφορετικότητα

Τίτλος: «Πρόγραμμα ανάπτυξης αλληλοσεβασμού και διαφορετικότητας σε παιδιά προσχολικής και  σχολικής ηλικίας»

 

 

STEM/ Εκπαιδευτική Ρομποτική

 

Τίτλος: «Μικροί μετεωρολόγοι»

 

 

 

Βασικός προσανατολισμός του ετήσιου Σχεδίου Δράσης (Πλεονεκτήματα-μειονεκτήματα)

 

Το όραμά μας Με τη φετινή εφαρμογή των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων, το βασικό όραμα της Σχολικής μας Μονάδας διαμορφώνεται σύμφωνα με το θεωρητικό πλαίσιο που διατρέχει το σύνολο του συγκεκριμένου αυτού προγράμματος. Στο επίκεντρο του οράματός μας βρίσκεται η επιδίωξη επιτυχούς καλλιέργειας των Δεξιοτήτων του 21ου αιώνα στις 3 βασικές κατηγορίες, στις οποίες αυτές διακρίνονται: α. δεξιότητες μάθησης (κριτική σκέψη, δημιουργικότητα, συνεργασία και επικοινωνία) , β. δεξιότητες αλφαβητισμού (ιδιαιτέρως ψηφιακού εγγραμματισμού) και γ. δεξιότητες ζωής (ευελιξία, ηγεσία, ανάληψη πρωτοβουλίας και παραγωγικότητα). Παράλληλα, στο επίκεντρο του οράματός μας βρίσκεται η ανάπτυξη κοινωνικών και συναισθηματικών δεξιοτήτων. Θεωρούμε ότι ο δυναμικός συνδυασμός όλων των προαναφερθέντων στοιχείων αποτελεί για τους μαθητές και τις μαθήτριες του Νηπιαγωγείου το κατάλληλο υποστηρικτικό πλαίσιο για την προσωπική τους ευημερία και ευεξία αλλά και για τη μελλοντική εξέλιξή τους σε αυτόνομα, ενεργά και παραγωγικά μέλη της κοινωνίας.

Στα σημαντικά πλεονεκτήματα, που πιστεύουμε ότι θα συνδράμουν ουσιαστικά στην επιτυχία του προγράμματος, συγκαταλέγονται μεταξύ άλλων α. η πρότερη εμπειρία των εκπαιδευτικών σε καινοτόμα προγράμματα στο πλαίσιο των σχολικών δραστηριοτήτων, β. η συνολική ακαδημαϊκή και επιστημονική κατάρτιση των συμμετεχόντων εκπαιδευτικών, γ. η διάθεση γόνιμης και ουσιαστικής συνεργασίας των εκπαιδευτικών για την επίτευξη ενός κοινού οράματος, δ. η επαρκής υλικοτεχνική υποδομή της Σχολικής Μονάδας σε συνδυασμό με τις ψηφιακές δεξιότητες των εκπαιδευτικών και σε. η ύπαρξη ενεργούς ιστοσελίδας του σχολείου για την ευκολότερη και άμεση διάχυση των αποτελεσμάτων των δράσεων.

Αναφορικά με τα μειονεκτήματα, η ιδιαίτερη συνθήκη της πανδημίας που τα τελευταία χρόνια διερχόμαστε, πιστεύουμε ότι ενδέχεται να δημιουργήσει εμπόδια τόσο στην εφαρμογή συγκεκριμένων διδακτικών τεχνικών και στην υλοποίηση δράσεων που είναι συνυφασμένες με τη δια ζώσης διδασκαλία, όσο και στη συνεργασία με φορείς για τον εμπλουτισμό του εκπαιδευτικού προγράμματος. Επίσης η έλλειψη του απαραίτητου εξοπλισμού για τη θεματική του STEM/ εκπαιδευτικής ρομποτικής

Στόχοι της σχολικής μονάδας σε σχέση με τις τοπικές και ενδοσχολικές ανάγκες Σε άμεση συνάρτηση με το όραμα της Σχολικής μας Μονάδας, όπως αυτό περιγράφηκε στην προηγούμενη ενότητα του παρόντος Σχεδίου Δράσης, οι στόχοι του σχολείου σε σχέση με τις τοπικές και ενδοσχολικές ανάγκες θα εστιάσουν στα εξής:

  • στη δημιουργία κλίματος εμπιστοσύνης και γόνιμης συνεργασίας τόσο μεταξύ των νηπίων όσο και μεταξύ των εκπαιδευτικών
  • στην καλλιέργεια των βασικών δεξιοτήτων του προγράμματος «Εργαστήρια Δεξιοτήτων», όπως αυτές περιγράφηκαν στην προηγούμενη ενότητα, με απώτερο στόχο την ολιστική ανάπτυξη της προσωπικότητας των νηπίων
  • στην ευαισθητοποίηση των νηπίων για θέματα ζωτικής σημασίας, που αφορούν τόσο το ανθρωπογενές και το φυσικό μας περιβάλλον όσο και την προστασία του πλανήτη μας
  • στη συνειδητοποίηση της ανάγκης μετάβασης από το «εγώ» στο «εμείς» καθώς και στη συνακόλουθη κινητοποίηση των μαθητών και μαθητριών και την ανάληψη δράσης για το κοινό καλό
  • στην ανάπτυξη και εδραίωση αξιών όπως η συνεργασία, ο σεβασμός στη γνώμη του άλλου, η αγάπη για τον πλησίον, η αλληλεγγύη και η αποδοχή της διαφορετικότητας.
  • στην εξοικείωση των νηπίων με τις Νέες Τεχνολογίες και τα ψηφιακά εκπαιδευτικά περιβάλλοντα
Ο ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ ΤΩΝ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΩΝ ΑΝΑ ΘΕΜΑΤΙΚΟ ΚΥΚΛΟ
Ως προς τον 1ο

Θεματικό Κύκλο

Ζω καλύτερα- Ευ ζην

Θέμα: Αυτομέριμνα, ασφάλεια και πρόληψη, οδική ασφάλεια

Τίτλος: «Οδική ασφάλεια»

Στον κύκλο των συνολικά 7 εργαστηρίων θα δοθεί έμφαση στην καλλιέργεια των δεξιοτήτων που αναφέρθηκαν διεξοδικά στην πρώτη ενότητα του παρόντος Σχεδίου Δράσης. Βασικός σκοπός του θεματικού κύκλου θα είναι να ενημερωθούν τα παιδιά σε θέματα οδικής ασφάλειας και να γίνουν υπεύθυνοι πολίτες. Επιπλέον, μέσα από στοχευμένες δράσεις και υιοθετώντας σύγχρονες διδακτικές πρακτικές για την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης, θα επιδιωχθεί η εκμάθηση κανόνων κυκλοφοριακής αγωγής, ασφαλούς διέλευσης των δρόμων και κανόνων προστασίας.

Διάρκεια: 7 εβδομάδες. Περίοδος υλοποίησης: Οκτώβριος – Νοέμβριος

Ως προς τον 2ο

Θεματικό Κύκλο

Φροντίζω το Περιβάλλον

Θέμα: Οικολογική Συνείδηση

Τίτλος: «Ομάδα δράσης μαθητών για την προστασία των ζώων συντροφιάς»

Στον κύκλο των 7 εργαστηρίων θα δοθεί έμφαση στην καλλιέργεια των δεξιοτήτων που αναφέρθηκαν διεξοδικά στην πρώτη ενότητα του παρόντος Σχεδίου Δράσης. Βασικός σκοπός του θεματικού κύκλου θα είναι να ευαισθητοποιηθούν οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές γύρω από το θέμα κακοποίησης και εγκατάλειψης ζώων συντροφιάς, ώστε  να ενισχυθούν οι μηχανισμοί πρόληψης. Στόχοι του προγράμματος είναι οι μαθητές αρχικά να συνειδητοποιήσουν τις έννοιες του δεσποζόμενου και αδέσποτου ζώου, να αναπτύξουν την ενσυναίσθηση και την αγάπη για τα ζώα συντροφιάς, κατανοώντας ταυτόχρονα τις υποχρεώσεις των ανθρώπων απέναντί τους. Τέλος, να καλλιεργήσουν δεξιότητες ώστε να αναλάβουν δράσεις και πρωτοβουλίες ενημέρωσης της σχολικής και τοπικής κοινότητας  για την πρόληψη της εγκατάλειψης ζώων, για την προστασία των αδέσποτων της περιοχής, καθώς και για την προώθηση στειρώσεων και υιοθεσιών μέσω φιλοζωικών σωματείων.

Απαραίτητοι Σύνδεσμοι

https://drasimathitwn.blogspot.com/2020/01/to.html

(ιστολόγιο της Ομάδας Δράσης Μαθητών για την προστασία των ζώων).

Διάρκεια: 7 εβδομάδες. Περίοδος υλοποίησης: Δεκέμβριος – Ιανουάριος

Ως προς τον 3ο

Θεματικό Κύκλο

Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ- Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη

Θέμα: Αλληλοσεβασμός και διαφορετικότητα

Τίτλος: «Πρόγραμμα ανάπτυξης αλληλοσεβασμού και διαφορετικότητας σε παιδιά προσχολικής και  σχολικής ηλικίας»

Στον κύκλο των συνολικά 6 εργαστηρίων θα δοθεί έμφαση στην καλλιέργεια των δεξιοτήτων που αναφέρθηκαν διεξοδικά στην πρώτη ενότητα του παρόντος Σχεδίου Δράσης. Βασικοί στόχοι είναι η κατανόηση από τα παιδιά των εννοιών του σεβασμού, της διαφορετικότητας και η έμπρακτη υιοθέτηση στάσεων που αναπτύσσουν και εξελίσσουν τις έννοιες αυτές ως τρόπο ζωής και καθημερινής συμπεριφοράς. Το περιεχόμενο του προγράμματος στηρίζεται σε τρείς κυρίως άξονες :

  • Αυτοσεβασμός: Τα παιδιά μαθαίνουν να εκτιμούν την αξία τους ως άτομα μοναδικά, πολύτιμα, ικανά που αξίζουν και είναι σημαντικά στη ζωή.
  • Σεβασμός προς τους άλλους: Τα παιδιά μαθαίνουν να αντιλαμβάνονται την ύπαρξη του άλλου ως άτομο εξίσου πολύτιμο και ότι οι άνθρωποι είναι μεταξύ τους ίδιοι και διαφορετικοί
  • Σεβασμός προς το περιβάλλον: Τα παιδιά μαθαίνουν ότι ο πλανήτης γη με όλα τα έμβια και άβια όντα του αξίζει σεβασμό.

Διάρκεια: 7 εβδομάδες. Περίοδος υλοποίησης: Φεβρουάριος – Μάρτιος

Ως προς τον 4ο

Θεματικό Κύκλο

Δημιουργώ και Καινοτομώ- Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία

Θέμα: STE(A)M

Τίτλος: «Μικροί μετεωρολόγοι»

Στον κύκλο των συνολικά 3 εργαστηρίων (7-14 ώρες) θα δοθεί έμφαση στην καλλιέργεια των δεξιοτήτων που αναφέρθηκαν διεξοδικά στην πρώτη ενότητα του παρόντος Σχεδίου Δράσης και ιδιαίτερα εκείνων που σχετίζονται με τον ψηφιακό εγγραμματισμό. Οι μαθητές, εργαζόμενοι σε ομάδες, με έναυσμα τις καιρικές συνθήκες,θα προβληματιστούν για τις μεταβολές και θα τις καταγράφουν καθημερινά χρησιμοποιώντας πολυτροπικά μέσα, ενώ θα τις συσχετίζουν με τις επιδράσεις  που έχουν στην καθημερινότητά  τους.

Με τις προτεινόμενες διαδικασίες γίνεται η σύνδεση των καιρικών φαινόμενων με τις επιδράσεις στις κοινωνίες και το περιβάλλον, μέσα από παιγνιώδεις διαδικασίες, ενώ η χρήση των ψηφιακών μέσων είναι στοχευμένη και συνδυαστική.

Απαραίτητοι Σύνδεσμοι

http://lab21plus.weebly.com/

Παρέχεται υλικό εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, που υποστηρίζεται από την ερευνητική ομάδα SeRi του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, και που θα διατεθεί μέσα από το δικτυακό τόπο http://lab21plus.weebly.com/

Διάρκεια: 7 εβδομάδες. Περίοδος υλοποίησης: Απρίλιος – Μάιος

Ειδικότερα οφέλη Στα ειδικότερα οφέλη της εφαρμογής και υλοποίησης των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων συγκαταλέγεται το μεγάλο εύρος δεξιοτήτων (νου, μάθησης, ζωής, κοινωνικών, συναισθηματικών, τεχνολογίας) που καλλιεργούνται και διατρέχουν όλους τους θεματικούς κύκλους, με αποτέλεσμα σταδιακά η μάθηση να εκπορεύεται, αλλά και να βασίζεται αποκλειστικά στα ενδιαφέροντα και τις ανάγκες των ίδιων των μαθητών.
Αναμενόμενο αντίκτυπο για την ανάπτυξη της σχολικής κοινότητας Για τη σχολική κοινότητα το όφελος θα είναι πολλαπλάσιο, καθώς θα εμπλουτιστεί το ψηφιακό αποθετήριο από τις δράσεις που θα κοινοποιηθούν στην εκπαιδευτική κοινότητα. Η συνεργασία, η δημιουργικότητα, η κριτική σκέψη και η επικοινωνία, που αποτελούν βασικούς πυλώνες του προγράμματος, θα αποτελέσουν σημαντικούς άξονες αναφοράς μεταξύ των μελών της σχολικής κοινότητας οδηγώντας σε ενδιαφέροντα εκπαιδευτικά αποτελέσματα-προϊόντα συλλογικής προσπάθειας.
Αντίκτυπο στην τοπική κοινότητα Από τη διάχυση των αποτελεσμάτων των επιμέρους δράσεων ανά θεματικό κύκλο, θα υπάρξει συνολική ευαισθητοποίηση της τοπικής κοινότητας για ζητήματα που αφορούν το σύνολο της κοινωνίας, ελπίζοντας ότι η ενημέρωση θα λειτουργήσει ενισχυτικά στην ανάληψη ατομικής ευθύνης αλλά και πρωτοβουλιών για τη βελτίωση των θεμάτων, που η Σχολική Μονάδα θα επεξεργαστεί στη διάρκεια της σχολικής χρονιάς.
Προσαρμογές για τη συμμετοχή και την ένταξη όλων των μαθητών Οι προσαρμογές που θα βοηθήσουν στη συμμετοχή και ένταξη όλων των μαθητών στη μαθησιακή διαδικασία κατά τη διάρκεια της υλοποίησης των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων, αφορούν κυρίως τη διδακτική προσέγγιση. Θα αξιοποιηθεί ένα πλήθος στρατηγικών διδασκαλίας, που αξιοποιώντας εποπτικό και ψηφιακό υλικό, βιωματικές δράσεις, τέχνες και θεατρικό παιχνίδι, θα επιδιώξει να συμπεριλάβει όλους τους μαθητές, συνεκτιμώντας τον ρυθμό και το προφίλ μάθησης του καθενός.
Φορείς και άλλες συνεργασίες που θα εμπλουτίσουν το σχέδιο δράσης

 

·         Τμήμα Τροχαίας Βέροιας

·         Πυροσβεστική Υπηρεσία Βέροιας

·         4ο Δημοτικό σχολείο Βέροιας

·         Δημοτική αρχή Βέροιας

·         Φιλοζωικές Οργανώσεις

·         Ερευνητική ομάδα SeRi του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας,