Εργαστήριο δεξιοτήτων: “Πρόγραμμα Ανάπτυξης του Αλληλοσεβασμού και της Διαφορετικότητας σε παιδιά Προσχολικής και πρώτης Σχολικής Ηλικίας”

Εργαστήριο δεξιοτήτων: Δημιουργώ και Καινοτομώ  –  Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία

Θεματικός κύκλος: Αλληλοσεβασμός και διαφορετικότητα

Τίτλος: “Πρόγραμμα Ανάπτυξης του Αλληλοσεβασμού και της Διαφορετικότητας σε παιδιά Προσχολικής και πρώτης Σχολικής Ηλικίας”

Τίτλος 1ου εργαστηρίου: Αυτοσεβασμός

Δραστηριότητες:

  • Εγώ και οι άλλοι
  • Ποιον βλέπεις μέσα στον καθρέφτη; Τα παιδιά παρουσίασαν τον εαυτό τους κοιτώντας μέσα στον καθρέφτη και ανέφεραν σε τι νομίζουν ότι είναι καλοί και σε τι όχι. Μας ενδιαφέρει η γνώμη των άλλων; Πως μπορούμε να αντιμετωπίσουμε μια κακή κριτική;

4 5

  • Ψυχοκινητικό παιχνίδι σε κυκλική διάταξη: Όποιου ακουμπούσαμε το κεφάλι έλεγε κάτι ωραίο για τον εαυτό του.
  • Τα χέρια μου και τί μπορούν να κάνουν: Καταγράψαμε σε ένα χαρτί τι μπορούμε να κάνουμε με τα χέρια μας. Είδαμε το παραμύθι «Τα χέρια δεν είναι για να δέρνουνε». https://www.youtube.com/watch?v=UeKrAf9HXTo  .Ομαδική εργασία: “Τα χεράκια δε χτυπάνε τα χεράκια αγαπάνε”

20220308 120947

  • Συμμετοχή του νηπιαγωγείου μας στην εκστρατεία «Του Χαμόγελου του Παιδιού» εν όψει της 6ης Μαρτίου Σχολικής Ημέρας Ενάντια στην Ενδοσχολική Βία και Εκφοβισμό. Με βασικό μήνυμα το «ΜΙΛΑ ΤΩΡΑ» τα παιδιά του Νηπιαγωγείου μας δημιούργησαν με τις παλάμες τους τη δική τους αφίσα και έστειλαν το δικό τους μήνυμα ενάντια στο σχολικό εκφοβισμό!

IMG cd6e9065adc0f23a55484741ed60265b V

  • Το πορτραίτο του εαυτού μου: Τα παιδιά ζωγράφισαν το πορτρέτο του εαυτού τους, καθώς και του καλύτερού τους φίλου και αιτιολόγησαν γιατί τον επέλεξαν

20220316 100411 20220316 100337   IMG 1ddb3d8ab268eea3d467e1e8fa80f473 VIMG 5c81e405ec98842a317a7e073b8fc678 V

  • Το βιβλίο του εαυτού μου: Τα παιδιά έφτιαξαν το σημαιάκι του εαυτού τους , καθώς και το δικό τους λεύκωμα με πληροφορίες σχετικά με τον εαυτό τους

IMG 2c947a7904963949f90348c4d24a385f V IMG 2802a4cc1e53bd1d49cff5f437ac2896 V IMG c96a475eda49fd82dbf24ec24bb225ef V

IMG 17daaf1116f57d397d83d5470cea2b51 V IMG afd3ec55799560bec73a4e93f921c0f3 V IMG e79529052620c87a8fefc6a84a44f052 V

  • Και αν δεν τα καταφέρνω καλά;: Συζήτηση για το αν πρέπει να είμαστε πάντα καλοί σε ότι κάνουμε και πως μπορούμε να διαχειριστούμε μία αποτυχία μας
  • Ασπίδα εαυτού: Τα παιδιά κατασκεύασαν μια ασπίδα, την διακόσμησαν όπως ήθελαν και πάνω έγραψαν ότι δεν τους αρέσει να τους κάνουν, έτσι ώστε να μάθουν να αμύνονται.

IMG 319d4973097bf6cd2e2e37ec0cbcf186 V τίτλο1

  • Μαθαίνουμε λέξεις άμυνας όταν μας κάνουν κάτι που δεν μας αρέσει: Αντί να θυμώσουμε, να τσακωθούμε ή να μαλώσουμε με τους άλλους μάθαμε να χρησιμοποιούμε λέξεις και εκφράσεις που δείχνουν ότι κάποιος δε σέβεται τον εαυτό μας. Για παράδειγμα «Στοπ», «Σταμάτα να…», «Δεν μου αρέσει να…», «Θυμώνω όταν…».
  • Πετάω τον κακό μου εαυτό στο καλάθι των αχρήστων: Τα παιδιά έγραψαν σε ένα χαρτί ό,τι δεν τους αρέσει να κάνουν αλλά κάποιες φορές το κάνουν π.χ. κοροϊδεύουν, κάνουν φασαρία, χτυπάνε άλλους κ.λπ. Τσαλάκωσαν το χαρτί και το πέταξαν σε ένα καλάθι. Πετάμε τον εαυτό που δε μας αρέσει και γινόμαστε καλύτεροι!

20220316 122632

  • Το βάζο με τις ευγενικές λέξεις: Ζητήσαμε από τα παιδιά να σκεφτούν λέξεις ή φράσεις σεβασμού και ευγένειας που τους αρέσει να ακούν και να λένε στους άλλους. Τις γράψαμε σε χαρτονάκια σε σχήμα καραμέλας και δημιουργήσαμε το βάζο με τις ευγενικές λέξεις!

IMG 37f5105b1344128b2050d3a7933129db V IMG 975e21568c41e2514bc10670ca9f37ef V

20220316 102847 20220316 083904

  • Τι είναι αυτό που με κάνει να είμαι εγώ;
    Ερωτήσεις που μας προβλημάτισαν:
    • Τι με κάνει διαφορετικό: Είναι το όνομά μου; Το πρόσωπό μου; Τα ρούχα μου;
    Οι σκέψεις μου;
    • Όταν μεγαλώσoυμε θα συνεχίσουμε να είμαστε οι ίδιοι;
    • Είμαστε ίδιοι με όταν ήμασταν μωρά;
    • Τι μένει ίδιο και τι αλλάζει καθώς μεγαλώνουμε;

 

  • Μαθαίνω να αναγνωρίζω τα συναισθήματά μου και να τα μοιράζομαι με τους άλλους.
  • Μαθαίνω τα συναισθήματά μου: Τι νιώθω τώρα; Πώς το ξέρω; Πώς το
    καταλαβαίνουν οι άλλοι;

IMG 1065231203ec5f4ef62254245669a355 V

  • Ζωγραφίσαμε καταστάσεις που μας κάνουν χαρούμενους, που μας στενοχωρούν και που μας φοβίζουν

IMG 9078bb8cea27fbf7ca5458d19a3c46af V IMG d2c32ef3d8a3ceb3c79bb851378947d0 V IMG b85a14863b7486f281d9ee2dce31fc1b V

  • Δείξαμε διαφορετικά συναισθήματα με το πρόσωπό μας και με τη στάση του σώματός μας

2 3

  • Είπαμε “καλημέρα” με διάφορους τρόπους (χαρούμενα, θυμωμένα, λυπημένα κ.τ.λ)
  • Μάθαμε το “τραγούδι των συναισθημάτων” του Χάρη Λουφόπουλου https://www.youtube.com/watch?v=fob20nSX7Mk
  • Διαβάσαμε το παραμύθι “Η παλέτα των συναισθημάτων”
  • Χορέψαμε τα τραγούδια “Χαρούμενος αν είσαι” https://www.youtube.com/watch?v=jU-a79E8_cg&t=43s   και “Γίνε μαζί μου παιδί” https://www.youtube.com/watch?v=swtEbcb65K8
  • Πως μπορούμε να διαχειριστούμε τα αρνητικά μας συναισθήματα; Αποφασίσαμε να χρησιμοποιούμε το “μαξιλάρι της εκτόνωσης”, διότι α) το μαξιλάρι δεν πονάει, β) το μαξιλάρι δεν μπορεί να μας θυμώσει και να μας χτυπήσει

Τίτλος 2ου εργαστηρίου:  Σεβασμός προς τους άλλους_ Γενικές δραστηριότητες – Δραστηριότητες συνεργασίας και αλληλεγγύης.

Δραστηριότητες:

  • Συζητήσαμε για το τι σημαίνει σεβασμός και πως τον δείχνουμε στους άλλους. Αναφέραμε τρόπους επιθυμητής συμπεριφοράς που δείχνουν σεβασμό στο σπίτι, στο σχολείο, στο τηλέφωνο, στα Μ.Μ.Μ, κάναμε υποθετικά σενάρια και τα δραματοποιήσαμε

IMG e92bbf6683c4f991c0ccc3522d47309b VIMG c9e2e1b3bee0a325f08fa1b443d35812 VIMG 85dc2dac2759308db6715812867aa006 V

  • Είδαμε εικόνες στο διαδίκτυο με συμπεριφορές που δείχνουν ή όχι σεβασμό
  • Σεβασμός και ψέματα: Τι θα συνέβαινε αν λέγαμε όλοι ψέματα;
    α) θα μπορούσαμε να παίξουμε ένα παιχνίδι με κανόνες; β) θα
    μπορούσαμε να έχουμε φίλους, γ) θα πιστεύαμε τους γονείς μας και αυτά που
    μας λένε; δ)θα ήμασταν χαρούμενοι; ε) θα μπορούσαμε να ξεχωρίσουμε αν κάτι
    είναι αλήθεια ή ψέματα; Πότε είναι αποδεκτό ένα ψέμα; Ανάγνωση του παραμυθιού “Ο ψεύτης βοσκός” και συζήτηση https://www.youtube.com/watch?v=prJFhM95i6k. 
  • Ανάγνωση του παραμυθιού “Οι λέξεις δεν είναι για να πληγώνουμε” https://www.youtube.com/watch?v=gEc268H3lI0
  • Συζητήσαμε για τη σημασία των κανόνων και αποφασίσαμε και καταγράψαμε με τα παιδιά τους κανόνες της τάξης, καθώς και τις συνέπειες που θα έχει κάποιος που δε θα τους σέβεται. Τους φωτογραφίσαμε και τους τοποθετήσαμε σε εμφανή σημείο σε τοίχο της τάξης

IMG d483662d62346d1a76ce9b6c43e48159 V τίτλο

  • Ποιος θα βοηθήσει την κυρία; Η νηπιαγωγός ζητούσε τη βοήθεια των παιδιών σε διάφορες εργασίες με αποτέλεσμα να τονώνεται η αυτενέργεια, το αυτοσυναίσθημα των παιδιών και η ανάληψη πρωτοβουλιών
  • Σεβασμός στην ιδιοκτησία του άλλου: Τα παιδιά μάθανε μέσα από την καθημερινή αλληλεπίδραση συμπεριφορές σεβασμού προς την ιδιοκτησία του άλλου όπως: α) δεν τρώμε το φαγητό του άλλου, β) δεν παίρνουμε τα πράγματα των κυριών από τα γραφεία τους ή τις τσάντες τους, γ) δεν παίρνουμε τα
    προσωπικά αντικείμενα που βρίσκονται στις τσάντες των συμμαθητών μας.
  • Συζήτηση ως προς το πως δείχνουμε το σεβασμό μας την ώρα του φαγητού, την ώρα που καθόμαστε στην παρεούλα, την ώρα της χαλάρωσης. Χρήση της τουαλέτας ως προσωπικού χώρου

Τίτλος 3ου εργαστηρίου: Σεβασμός προς τους άλλους και αναγνώριση της διαφορετικότητας μας – Ίδιοι και διαφορετικοί.

Δραστηριότητες:

  • Συζήτηση με τα παιδιά για διαφορές μεταξύ των ανθρώπων. Είναι ίδια τα αγόρια με τα κορίτσια; Τι ίδιο έχουν και τι διαφορετικό; Είναι οι άνθρωποι ίδιοι μεταξύ τους ή διαφορετικοί; Ανάγνωση του παραμυθιού “Οι άνθρωποι του κόσμου”. Τι διαφορές έχουν οι μεγάλοι από τους μικρούς; Τι ομοιότητες;
  • Διαφορές στο σώμα μου:
    Ποιες είναι οι διαφορές μεταξύ…
    • …των δυο παπουτσιών σου;
    • …των δυο ματιών σου;
    • …των ματιών των δικών σου και ενός φίλους σου
    • …των αυτιών και των ματιών σου;
    • …εσένα και ενός φίλου σου
  • Μάθαμε να λέμε γεια σε διαφορετικές γλώσσες
  • Διαβάσαμε το παραμύθι “Η μαύρη και η λευκή σοκολάτα” της Λένας Χρηστίδη και μάθαμε ότι δε ντρεπόμαστε για αυτό που είμαστε, αλλά για αυτό που κάνουμε https://www.youtube.com/watch?v=P4b_kf4q8Yo

IMG 7a5d9d1d040706c9177a04888c088e7e V IMG 25a5c5f50b1c7d47b1568c8068465d82 V IMG d20b300e9b411c78dae74917e4350189 V

  • Παίξαμε το παιχνίδι μάντεψε τι λένε τα χείλη μου (χειλανάγνωση). Πρόκειται για άσκηση που απαιτεί προσοχή και συγκέντρωση από τα παιδιά να μαντέψουν ποιες λέξεις σχηματίζουμε με τα χείλη μας και να τις πουν δυνατά.
  • Προσπαθήσαμε να ζωγραφίσουμε με τα πόδια και σχολιάσαμε τις δυσκολίες που αντιμετωπίσαμε

20220318 093644 20220318 101644

 

Τίτλος 4ου εργαστηρίου: Σεβασμός προς τους άλλους: Συνεργασία – Αλληλοβοήθεια.

  • Διαβάσαμε το παραμύθι “Ο εγωιστής γίγαντας” και αναφέραμε ποιες είναι οι εγωιστικές συμπεριφορές  https://www.youtube.com/watch?v=sUyhcu4ZTnI
  • Μαθαίνω να μοιράζομαι με τους άλλους. Μπορούμε να μοιραστούμε τα πάντα με τους άλλους; Υπάρχουν πράγματα που δεν μπορούμε να μοιραστούμε μεταξύ μας; Ποια είναι αυτά; Γιατί δε μπορούμε να τα μοιραστούμε; Είναι καλό να μοιραζόμαστε πράγματα με τους άλλους; Τι μοιράζεσαι στο σπίτι και με ποιους;
    Είναι κακό αν δε θέλουμε να μοιραστούμε κάτι με κάποιον άλλο;
  • Μαθαίνω να συνεργάζομαι με τους άλλους. Είναι σημαντικό να συνεργαζόμαστε με τους άλλους; Τι θα συνέβαινε αν δε συνεργάζονταν τα διάφορα μέλη του σώματός μας μεταξύ τους; (π.χ. πόδια, χέρια κ.λπ.)
    Υπάρχει κάποιο μέλος του σώματός σου που είναι πιο σημαντικό από τα άλλα; Ποιο; Γιατί; Είναι σημαντικό σε μια τάξη να δουλεύουν μαζί όλα τα παιδιά; Είναι σημαντικό σε μια οικογένεια να συνεργαζόμαστε με τους γονείς μας; Τι σημαίνει ομάδα; Τι κάνει μια ομάδα να λειτουργεί καλά; Τι χαλάει μια
    ομάδα;
  • Οργάνωση από κοινού με τα παιδιά της γιορτής της 25ης Μαρτίου και στολισμός της τάξης
  • Ομάδες υπηρεσίας: Τα παιδιά χωρίστηκαν σε ομάδες και κάθε μέρα μια συγκεκριμένη ομάδα παιδιών είχε αυξημένα δικαιώματα αλλά και υποχρεώσεις
  • Παίξαμε με μπαλόνια ψυχοκινητικά ομαδικά παιχνίδια συνεργασίας
  • Παίξαμε το παιχνίδι του τυφλού και του οδηγού. Ένα παιδί είναι ο τυφλός και φοράει ένα μαντήλι που του
    καλύπτει τα μάτια ενώ ο άλλος είναι ο οδηγός. Ο οδηγός θα πρέπει με τις σωστές οδηγίες να κατευθύνει τον τυφλό μέσα στο χώρο ώστε να αποφύγει πιθανά εμπόδια και να μην χτυπήσει. Ο δε «τυφλός» πρέπει να εμπιστευτεί τον εαυτό του στις οδηγίες κάποιου άλλου.

20220317 123654 20220317 123706 20220317 124254 IMG b23b95c7f4768c2117f71f3343d7624c V

 

Τίτλος 5ου εργαστηρίου: Σεβασμός προς τους άλλους και διάλογος.

Δραστηριότητες:

  • Τι είναι ένας κανόνας; Γιατί υπάρχει; Σε τι χρησιμεύει; Μπορεί να αλλάξει; Υπάρχουν κανόνες: α) στο σχολείο; β) στο σπίτι, γ) όταν πας επίσκεψη σε κάποιο φίλο; Οι μεγάλοι έχουν κανόνες; Σε ποιους κανόνες
    υπακούν ο μπαμπάς και η μαμά σου; Ένα παιχνίδι έχει κανόνες; Γιατί;
    Τι θα συνέβαινε αν…: α)δε φορούσαμε ζώνη μέσα στο αμάξι, β) δεν υπακούμε στον κ.ο.κ. π.χ. παραβίαση φωτεινών σηματοδοτών, γ) αν κλέψουμε χρήματα από κάποιον, δ) αν μιλάμε χωρίς να ακούμε κανένα
    και χωρίς να μας ακούει κανείς
  • Κανόνες διαλόγου: Στην παρεούλα και στην ολομέλεια αποφασίσαμε τους κανόνες διαλόγου, π.χ. «σηκώνουμε χέρι για να μιλήσουμε», «ακούμε προσεκτικά ο ένας τον άλλο», «δεν διακόπτουμε τον άλλο όταν μιλάει», «περιμένουμε τη σειρά μας», «μιλάμε όμορφα χωρίς να λέμε άσχημες κουβέντες» κ.λπ.
  • Τι είναι ο διάλογος; Σε τι μας βοηθάει; Είναι πάντα καλός; Υπάρχουν περιπτώσεις που δεν πρέπει να κάνουμε διάλογο; (π.χ. όταν κινδυνεύει η σωματική μας ακεραιότητα και πρέπει να το βάλουμε στα πόδια).
  •  Οι σκέψεις μας τι είναι; Με τι μοιάζουν; Μοιραζόμαστε όλες τις σκέψεις μας με τους άλλους;

 

Τίτλος 6ου εργαστηρίου: Σεβασμός προς το φυσικό περιβάλλον, τα άβια και τα έμβια όντα.

  • Χρειάζεται σεβασμό το περιβάλλον; Πώς δείχνουμε το σεβασμό μας στις θάλασσες, στις πόλεις, στα βουνά; Υπάρχουν πράξεις που είναι κακές για το περιβάλλον; Ποιες είναι; Πώς τις αποφεύγουμε; Τι κάνουμε σε περίπτωση κινδύνου;
  • Χειροποίητο επιτραπέζιο παιχνίδι. Κατασκευάσαμε με τα παιδιά από κουτί δημητριακών επιτραπέζιο παιχνίδι, έτσι ώστε να κατανοήσουν την αξία της ανακύκλωσης
  • Είναι όλα στην θέση τους; Τα παιδιά μάθανε να παίζουν ένα παιχνίδι και να το τακτοποιούν πριν ασχοληθούν με άλλο
  • Η γωνιά των σκισμένων βιβλίων και των χαλασμένων παιχνιδιών: Συχνά η χρήση των πραγμάτων από τα παιδιά μπορεί να τα φθείρει. Με τα παιδιά ορίσαμε ένα χώρο στον οποίο θα τοποθετούμε αντικείμενα που
    χρειάζονται επιδιόρθωση π.χ. βιβλία που τους έχουν φύγει ή σκιστεί κάποιες σελίδες, κουτιά με πάζλ που τα κουτιά τους έχουν σκιστεί ή ταλαιπωρηθεί
  • Ταΐστρες για τα πουλιά και σπιτάκια με φαγητό και νερό για τα αδέσποτα
    ζώα: Φτιάξαμε με τα παιδιά ταΐστρες για τα πουλιά που τις κρύες μέρες του χειμώνα δυσκολεύονται να βρουν τροφή. Επίσης για τα αδέσποτα ζώα (σκύλοι και γάτες) σπιτάκια από χαρτόκουτες με πιατάκια ώστε να υπάρχει πάντα τροφή και νερό.

20220127 120124 IMG da1b8347ea946ef00a4f0d8445192d07 V  20220127 120646 20220127 130945 8