

Χριστουγεννιάτικες αποστολές
Η εβδομάδα κύλησε τόσο γρήγορα που δεν καταλάβαμε πότε έφτασε η Παρασκευή. Με τις αποστολές των επίδοξων ξωτικών κάθε μέρα, το εργαστήρι κατασκευών, τα τραγούδια, τους χορούς και την πρόβα για το θεατρικό της γιορτούλας μας τα παιδιά με ενθουσιασμό και κέφι έδιναν κάθε μέρα τον καλύτερο εαυτό τους!;Στις καθημερινές μας ρουτίνες προστέθηκε η λύση του γρίφου των Χριστουγέννων και η ολοκλήρωση της κάθε αποστολής.
Τα παιδιά του 1ου τμήματος δημιούργησαν και παρουσίασαν το ημερήσιο μενού για τον Αη Βασίλη που σφήνωσε στην καμινάδα γιατί έφαγε όλα τα γλυκά από τα σπίτια που επισκέφθηκε. Έπειτα έκαναν μία σχετικά κατασκευή.

Τα παιδιά του 2ου τμήματος με πολύ μεράκι ετοίμασαν το γράμμα του Αη Βασίλη με τις επιθυμίες τους!
Μα σα να μην έφτανε η 1η περιπέτεια του Αη Βασίλη, που σφήνωσε στην καμινάδα, είχε και δεύτερη. Βαρέθηκε τη στολή του και τα παιδιά κλήθηκαν να σχεδιάσουν μία καινούρια για να του την προτείνουν και να του φτιάξουν το κέφι!
Οι προτάσεις των παιδιών με μεράκι και φαντασία … πριν ολοκληρωθεί το παραμύθι και καταλάβουμε πως όταν είμαστε πάντα ο εαυτός μας οι άλλοι μας αγαπούν για αυτό που είμαστε αληθινά, γι αυτό και η κόκκινη είναι η στολή που ταιριάζει στον Αη Βασίλη.
Η επόμενη αποστολή μας ήταν να φτιάξουμε μία κάρτα για τους αγαπημένους μας με ευχές για τις γιορτές. Τι ευχές όμως λέμε αυτές τις μέρες; Γιατί τα πιο παλιά χρόνια ‘εστελναν όλοι κάρτες; Σήμερα πώς μπορούμε να στείλουμε πιο γρήγορα ευχές;
Η επόμενη αποστολή ήταν για τα παιδιά του 1ου τμήματος να χρησιμοποιήσουν τις αισθήσεις τις όρασης και της ακοής για να μαντέψουν χριστουγεννιάτικα “θέματα” μέσα από 2 βίντεο και να βρούν και να πουν μέσα σε καθορισμένο χρόνο τι μυρίζουμε τα Χριστούγεννα, τι αγγίζουμε τα Χριστούγεννα, τι γευόμαστε τα Χριστούγεννα. Τα παιδιά εκφράστηκαν και διασκέδασαν πολύ.
Η αποστολή για τα παιδιά του 2ου τμήματος ήταν να κάνουν στολίδια χριστουγεννιάτικα με αλατοζύμη και ήταν πολύ δημιουργικά και περήφανα για όσα δημιούργησαν.
Κοινή η επόμενη αποστολή για τα μαθητευόμενα ξωτικά του Άη Βασίλη “Ας κατασκευάσουμε ένα ημερολόγιο για το 2026”
Μετά από την αφήγηση του λαϊκού παραμυθιού “Η κυρά Καλή και οι 12 μήνες” συζητήσαμε για τον χρόνο, τα παιδιά του και τον ερχομό του νέου χρόνου την Πρωτοχρονιά. Γιατί χρειάζεται ένα ημερολόγιο; Πώς μετράμε το χρόνο; Τα παιδιά σε ομάδες με παντομίμα δραματοποίησαν τους μήνες κάθε εποχής και οι υπόλοιποι έπρεπε να μαντέψουν για ποιους μιλούσαν. Μετά ακολούθησε η κατασκευή του ημερολογίου για το δωμάτιό τους, αφού εξηγήσαμε τη χρήση του.
Τελευταία αποστολή της εβδομάδας για το 1ο τμήμα “Γνώρισε τους καλικάντζαρους” και για το 2ο τμήμα “Παίξε με τα αρχικά του ταρανδου και του Άη Βασίλη” !

Καλικαντζαράκια εν δράσει
Αποστολή : Παίζουμε με το Α και το Τ, του Αη Βασίλη και του ταρανδούλη του. Με τα κουδουνάκια δινόταν το σύνθημα και τα παιδιά ταξίδευαν στη χώρα του Α και του Τ, επιλέγοντάς τες κάθε φορά ανάμεσα σε άλλες.
Στο εργαστήρι τα παιδιά δουλεύουν με όρεξη και φαντασία….


Ο Στ. μας έφερε και την αγαπημένη Φριγκαντέλα, την μάγισσα που μισούσε τα κάλαντα και τα παιδιά απόλαυσαν την ιστορία και έτσι όλα τα κακά έγιναν καλά και έζησαν αυτοί καλά και εμείς καλύτερα!
Καλό Σαββατοκύριακο!
Προσφορά Αγάπης και αλληλεγγύης στο Παιδικό χωριό του Φιλύρου!
Αγαπητοί γονείς,
Θα θέλαμε να σας εκφράσουμε ένα μεγάλο ευχαριστώ μέσα από την καρδιά μας και μέσα από την ιστοσελίδα μας για την μεγάλη ανταπόκριση και προσφορά σας στη συγκέντρωση ειδών πρώτης ανάγκης για τα παιδιά του Ελληνικού Παιδικού Χωριού στο Φίλυρο. Οι πράξεις προσφοράς στις δύσκολες μέρες που ζούμε είναι ένα δυνατό μήνυμα αγάπης, αλληλεγγύης και ανθρωπιάς σε όσους δίπλα μας έχουν ανάγκη. Με τη βοήθειά σας καταφέραμε να συγκεντρώσουμε είδη πρώτης ανάγκης που θα ανακουφίσουν και θα προσφέρουν χαρά σε αυτά τα παιδιά. Με αυτόν τον τρόπο δίνουμε και ένα μάθημα ανθρωπιάς και αλληλεγγύης στα παιδιά μας, χωρίς πολλά λόγια αλλά έμπρακτα και ουσιαστικά.
Ευχαριστούμε θερμά και το Σύλλογο Γονέων των Νηπιαγωγείων Πεύκων που πήρε την πρωτοβουλία και συντόνισε τη δράση αυτή. Είναι σημαντικό θεωρούμε πράξεις ανθρωπιάς και αλληλεγγύης να γίνονται τρόπος ζωής και όχι “Χριστουγεννιάτικες δράσεις φιλανθρωπίας”. Γιαυτό και ήταν σημαντικό που η δράση αυτή ολοκληρώθηκε 21 Νοέμβρη και όχι τον “Χριστουγεννιάτικο Δεκέμβρη”. Η ανάγκη για στήριξη για τα παιδιά στο Παιδικό Χωριό του Φιλύρου υπάρχει όλο το χρόνο και όχι μόνο τις γιορτινές μέρες.
Σας ευχαριστούμε για τη συνεργασία σας κάθε φορά που τη χρειαζόμαστε, την εμπιστοσύνη και τον ενθουσιασμό που δείχνετε σε κάθε μας δράση.
Με εκτίμηση,
Ο σύλλογος εκπαιδευτικών του 4ου Νηπιαγωγείου Πεύκων

Χριστιούγεννα μυρίζει…..!
Η δεύτερη εβδομάδα του Δεκέμβρη κύλησε γεμάτη χρώματα, τραγούδια και μυρωδιές Χριστουγέννων. Τα μικρά ξωτικά των δύο τμημάτων συνέχισαν τις αποστολές του με επιτυχία.

Με τη “Μπουγάδα του Αη Βασίλη” η 1η αποστολή της εβδομάδας ήταν για το ένα τμήμα “Παίξε το επιτραπέζιο Ντύσε τον Αη Βασίλη” και για το άλλο “Γίνε Αη Βασίλης για τους αγαπημένους σου”
Πώς ένιωσε ο Αη Βασίλης; Τι νιώθω όταν παίρνω ένα δώρο; Τι νιώθω όταν προσφέρω ένα δώρο; Γιατί; Τι είναι σημαντικό; Μεγαλή συζήτηση έγινε με αφορμή το όμορφο παραμύθι και τα συναισθήματα του Άη Βασίλη.


Δημιουργούμε ένα επιτραπέζιο και διασκεδάζοντας προσπαθούμε να ντύσουμε τον Άη Βασίλη για να προλάβει να μοιράσει τα δώρα.
Ετοιμάσαμε και την πρόσκληση για τη γιορτούλα μας που θα γίνει στις 23 Δεκεμβρίου!
Η επόμενη αποστολή ήταν “Γινόμαστε σκανδαλιάρικα καλικαντζαράκια” για το ένα τμήμα, “Φτιάξτε στολίδια για την τάξη μας χορεύοντας και τραγουδώντας” για το άλλο.
- Τα καλικαντζαράκια
- κανουν ζαβολιές…
Η επόμενη αποστολή ήταν να μάθουμε για τα Χριστουγεννιάτικα έθιμα και να τραγουδήσουμε τα κάλαντα. Εκτός από αυτά που λένε τα παιδιά σήμερα για τα Χριστούγεννα, μάθαμε και τα κάλαντα της Πελοπονήσου που μας άρεσαν πολύ. Τι είναι τα κάλαντα; Πόσες φορές λέμε αυτές τις γιορτινές μέρες γιατί;Είναι ίδια ή διαφορετικά;
Εδώ μπορείτε παιδιά να βρείτε πολλές πληροφορίες https://www.kalanta.gr/
Έπειτα η άλλη αποστολή για το ένα τμήμα ήταν “Φτιάχνω μία ιστορία με τον ταρανδούλη” και για το άλλο “Γνωρίζω χριστουγεννιάτικα έθιμα από άλλες χώρες”!
Παρακολουθήσαμε το βίντεο, συζητήσαμε τι μας έκανε εντύπωση και μάθαμε να ευχόμαστε Καλά Χριστούγεννα και σε άλλες γλώσσες.
Φυσικά στείλαμε και το γράμμα στον Αη Βασίλη για να φύγει εξπρές αφού ακούσαμε τις οδηγίες από τα ΕΛΤΑ εδώ https://hohoho.elta.gr/
Αποστολή της Παρασκευής, γλυκιά και μοσχοβολιστή για να μυρίσουν Χριστούγεννα στο σχολείο μας “Φτιάχνουμε χριστουγεννιάτικα μπισκότα”
- Μετρήσαμε
- ζυγίσαμε
- παρατηρήσαμε
- μυρίσαμε
- ζυμώσαμε
- πασπαλίσαμε
- με διάφορα…
- και φάγαμε με όρεξη
- στην τάξη και στην αυλή!
Ευχαριστούμε πολύ τη μαμά της Β. και τη μαμά του Α. που βοήθησαν τα παιδιά να γίνουν μικροί ζαχαροπλάστες και να διασκεδάσουν. Η προσφορά τους ήταν καθοριστική για την όμορφη αυτή δράση που έκανε το σχολείο μας να μαχοβολίσει Χριστούγεννα με όμορφα αρώματα αι γλυκιές, αγαπημένες γεύσεις. Και του χρόνου!!!!
Στο ολοήμερο πρόγραμμα οι χριστουγεννιάτικες κατασκευές συνεχίζονται με αμείωτους ρυθμούς και πάθος από τα μικρά μας ξωτικά.
- Δημιουργία
- χειμωνιάτικου
- κατάλευκου
- χειμωνιάτικου
- τοπίου!
- Ομαδική εργασία
Διαβάσαμε την όμορφη ιστορία …..
Και χορέψαμε πολύ!
Καλό Σαββατοκύριακο!

Δεκέμβρης…Χειμώνας και Χριστούγεννα!
Μπήκε ο Χειμώνας και όλοι ανυπομονούμε για τα Χριστούγεννα! Έτσι άρχισαν τα παιδιά ξεκίνησαν να δημιουργούν για να στολίσουμε τις τάξεις με πολύ χρώμα και χρυσόσκονη και φυσικά στολίσαμε το δέντρο μας με τραγούδια και χαμόγελα καθώς και πολλές ευχές.
Ξεκινησε φυσικά και το ημερολόγιο αντίστροφης μέτρησης για κάθε μία τάξη με αποστολές για τα παιδιά και γρίφους, ώστε να καταφέρουν να πάρουν το πτυχίο του βοηθού του Αη Βασίλη.

Τι είναι όμως τα Χριστούγεννα; Ποιες είναι οι γνώσεις των παιδιών;

Διαβάσαμε το παραμύθι “Το αστέρι των Χριστουγέννων” της Ευγενίας Φακίνου που μιλά για τη Γέννηση μέσα από τα μάτια και τις περιπέτειες ενός “άτακτου” αστεριού που έγινε το φωτεινό αστέρι των Χριστουγέννων.
Έτσι εκτός από την ιστορία των Χριστουγέννων που συζητήθηκε στην ομάδα, άναψε και η συζήτηση για τα αστέρια. Τι είναι τα αστέρια; Πώς δημιουργήθηκαν; Τα παιδιά συζήτησαν , έκαναν ερωτήσεις και έδωσαν απαντήσεις πριν αλλά και μετά τη μικρή μας έρευνα, καθώς κάποια γνώριζαν πολλά για τη δημιουργία του σύμπαντος! Είναι ο ήλιος αστέρι ή πλανήτης; Τι σχήμα έχουν αλήθεια τα αστέρια;Πόσο μακριά είναι από εμάς; Γιατί δεν τα βλέπουμε κάθε βράδυ; Γιατί δεν τα βλέπουμε τη μέρα;Από τι είναι φτιαγμένα;
Είδαμε πώς γεννιούνται τα αστέρια και μάθαμε για τον ήλιο, το μεγαλύτερο αστέρι του ηλιακού μας συστήματος!
Τα πρώτα στολιδάκια έτοιμα, με πηλό και χαρτόνι και πολλή πολλή χρυσόσκονη!
Το Δ του Δεκέμβρη, των δώρων και του δέντρου μεταμορφώνεται και γίνεται χριστουγεννιάτικη ζωγραφιά
Στις 3 Δεκέμβρη, Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με αναπηρία, με αφόρμηση από το παρακάτω βίντεο τα παιδιά συζήτησαν για τα άτομα με ειδικές ανάγκες/ικανότητες. Πώς είναι η ζωή τους άραγε; Μπορούν να κάνουν τα ίδια πράγαματα με εμάς; Μήπως υπάρχουν και διαφορετικοί τρόποι ώστε να συμμετέχουν και αυτά τα παιδιά στο παιχνίδι και τις άλλες δραστηριότητες; Τι θα κάναμε μαζί με ένα φίλο που είναι ΑΜΕΑ;
Διαβάσαμε και το βιβλίο “Φίλοι, φως φανάρι” και με την συμβολή της ψυχολόγου και της κοινωνικής λειτουργού τα παιδιά παρακολούθησαν δράσεις ατόμων ΑΜΕΑ, πρωταθλητισμός, ενασχόληση με τέχνες κλπ. και προσπάθησαν να μπουν στη θέση τους βιωματικά.
Οι μέρες των Χριστουγέννων με τη χρυσόσκονη και τα λαμπερά αστέρια έχουν και μια μαγεία παραμυθιών. Έτσι αφού η γιορτούλα μας θα έχει σχέση με τα παραμύθια διαβάσαμε και παρακολουθήσαμε αρκετά από αυτά όπως : “Ο παπουτσής και τα ξωτικά”, “Το ποντικάκι που ήθελε να αγγίξει ένα αστεράκι”, “Ο μολυβένιος στρατιώτης” , “Το κοριτσάκι με τα σπίρτα”.
Τα παιδιά παρατήρησαν πως τα περισσότερα παραμύθια έχουν ευχάριστο τέλος” …και ζήσαν αυτοί καλά και εμείς καλύτερα!”. Επειδή το τέλος στα δύο τελευταία παραμύθια προκάλεσε στα παιδιά λύπη αποφασίσαμε να δώσουν ένα δικό τους ευχάριστο τέλος στην ιστορία του κοριτσιού με τα σπίρτα. Οι ιδέες πολλές και σε όλες νικούσε η αγάπη, η αλληλεγγύη και η ανθρωπιά.
Κάναμε και αρκετή χριστουγεννιάτικη διασκεδαστική γυμναστική καθώς ο βροχερός καιρός δε μας επέτρεψε να κάνουμε διαλείμματα στην αυλή.
Και οι πρόβες για τη γιορτούλα μας ξεκίνησαν με πολύ χορό, μουσική και …μαγεία παραμυθένια και χριστουγεννιάτικη. Στο ολοήμερο στήθηκε εργαστήρι χριστουγεννιάτικων κατασκευών!
Καλό Σαββατοκύριακο!

Εμείς και ο σεισμός, μα με τα ηφαίστεια έγινε … χαμός!
Το β΄μέρος του εκπαιδευτικού μας σεναρίου για το σεισμό είχε να κάνει με το τι κάνουμε πριν, κατά τη διάρκεια του σεισμού αλλά και μετά που ακολουθούν και οι μετασεισμοί. Ακούσαμε ξανά το τραγούδι “Σεισμός, σεισμός μη σε πιάνει πανικός” και τα παιδιά προσπάθησαν να εντοπίσουν οδηγίες για το τι πρέπει και τι δεν πρέπει να κάνουμε και να τις καταγράψουν όπως μπορούν.
Παρατηρήσαμε την αφίσα του ΟΑΣΠ

Ακούσαμε και τραγουδήσαμε
Παίξαμε το παιχνίδι “Μην ξυπνήσεις τον Εγκέλαδο”. Όταν ξυπνά όποιος δεν προστατεύεται σωστά ( στάση χελώνας,καλύπτουμε κεφάλι/σβέρκο) τρώει μια ροπαλιά στο κεφάλι και βγαίνει από το παιχνίδι.
Ακολούθησε άσκηση σεισμού σε ανύποπτο χρόνο για τα παιδιά (ώρα απασχόλησης στα κέντρα ενδιαφέροντος) όπου εφάρμοσαν στην πράξη όσα μάθαμε.
Όμως σεισμικές δονήσεις προκαλούν και τα ηφαίστεια που ξυπνούν. Κάποια παιδιά το ανέφεραν και έτσι πεδίον δόξης λαμπρό να μελετήσουμε τα ηφαίστεια!!!!

Αφού ακούστηκαν όλα όσα τα παιδιά θέλησαν να πουν για τα ηφαίστεια ξεκίνησε η έρευνά μας για να μάθουμε τι είναι, αν είναι όλα ίδια, πώς δημιουργούνται, αν υπάρχουν στην Ελλάδα, αν είναι καταστροφικά και πώς προστατευόμαστε κλπ. Αντλήσαμε πληροφορίες από εκπαιδευτικά βίντεο, βιβλία και παρουσιάσεις και τ α παιδιά ενθουσιάστηκαν με το θέμα.
Μέσα από τη συζήτηση και τις διάφορες δραστηριότητες πολλές ερωτήσεις των παιδιών απαντήθηκαν.
- Τα μέρη του ηφαιστείου
- 3 είδη με βάση το σχήμα και τη μορφολογία
Τα παιδιά κατασκεύασαν ένα μοντέλο ηφαιστείου ώστε να βλέπουμε και το εσωτερικό του.

Εκφράστηκαν εικαστικά με διάφορους τρόπους ώστε να αποδώσουν τη στιγμή της έκρηξης.
- Με κηρομπογιά
- και χρυσόσκονη
- Έκρηξη με τέμπερα και καλαμάκι
- Ενεργά ηφαίστεια
Είδαμε την εξέλιξη της έκρηξης – Λογικομαθηματική σκέψη.
- Το ηφαίστειο ξυπνά
- βάλε τις εικόνες στη σειρά
- Χρονική εξέλιξη -διαδοχή
Οι δικές μας εκρήξεις! Ώρα για πειράματα.
- Τα υλικά του πειράματος
Ψυχοκινητικό παιχνίδι
- Θα ξυπνήσω (δις)
- και τη λάβα μου θα ρίξω
- Δεν ξυπνάς, δεν ξυπνάς
- Έκρηξη!
- Ποιον θα φτάσει η λάβα;
Ηφαίστεια και μυθολογία
Τι πίστευαν όμως οι αρχαίοι Έλληνες για τα ηφαίστεια; Ο Ήφαιστος ο κύριος των ηφαιστείων. Ο «Ήφαιστος», ο θεός της φωτιάς και της μεταλλουργίας, έδωσε το όνομά του στα ηφαίστεια, τις ηφαιστειογενείς ορεινές περιοχές που, σύμφωνα με τους αρχαίους Έλληνες, ήταν τα εργαστήριά του. Η μεταλλουργεία, η δουλειά του, περιλάμβανε φωτιά, καπνό και βροντώδεις ήχους και έτσι θεωρούσαν ότι ο Ήφαιστος είχε τα εργαστήριά του μέσα σε βουνά που παρουσίαζαν τέτοια χαρακτηριστικά. Οι μύθοι συνδέουν τον Ήφαιστο με τη Λήμνο, την Αίτνα και τον Βεζούβιο, όπου πίστευαν ότι έφτιαχνε τα αριστουργήματά του και με τους Κύκλωπες που ήταν οι βοηθοί του. Σύμφωνα με τη μυθολογία, μετά την πτώση του από τον Όλυμπο, ο Ήφαιστος βρήκε καταφύγιο στη Λήμνο, όπου δημιούργησε το εργαστήριό του, το οποίο βρίσκεται στον ορεινό όγκο Μόσυχλον, ο οποίος σήμερα αναφέρεται ως ηφαίστειο. Άλλες εκδοχές τοποθετούν το εργαστήριό του στην Αίτνα ή τον Βεζούβιο. Ο κλάδος της γεωλογίας που μελετά τα ηφαίστεια ονομάζεται «ηφαιστειολογία». Στο λινκ μπορείτε να βρείτε πολλούς μύθους για διάφορα ηφαίστεια https://oasp.gr/mythoi-gia-ifaisteia-kai-seismoys
- Μέσα στο ηφαίστειο της Λήμνου
- ο Ήφαιστος με τους
- βοηθούς του, τους Κύκλωπες
- δουλευει στο εργαστήριό του!
Είδαμε στο χάρτη τα μεγαλύτερα ενεργά ηφαίστειατης Ελλάδας – Τα παιδιά παρακολούθησαν σε βίντεο την έκρηξη του υποθαλάσσιου ηφαιστείου της Σαντορίνης και του ηφαιστείου της Ισλανδίας και συζητήσαμε τις διαφορές…. Τι γίνεται η λάβα όταν κρυώσει; Πού κρυώνει γρήγορα; Το δοκιμάσαμε με λυωμένο βούτυρο και λίγη κόκκινη μπογιά. Όταν ήταν ζεστό ήταν ρευστό και κυλούσε αλλά όσο πάγωνε γινόταν στερεό. Τα ηφαιστειογενή πετρώματα, η δημιουργία νησιών αλλά και τα εύφορα ηφαιστειογενή εδάφη μπήκαν στη συζήτηση!

Τι κάνουν τα ζώα που αντιλαμβάνονται πριn από εμάς τους σεισμούς;
“Τα μεγαλόσωμα θηλαστικά πανικοβάλλονται πριν και κατά την διάρκεια του σεισμικού φαινομένου. Τα άλογα, για παράδειγμα χλιμιντρίζουν χωρίς λόγο, καλπάζουν μακριά από
τα ενδιαιτήματά τους σε τυχαίες κατευθύνσεις και αναζητούν ασφαλέστερα σημεία που βρίσκονται σε μεγάλο υψόμετρο. Όσον αφορά τις γάτες, τινάζονται χωρίς προφανή αιτία
και αναζητούν μέρος για να κρυφτούν. Από την άλλη, οι σκύλοι σκάβουν προσπαθώντας να βάλουν το πρόσωπο τους μέσα στη γη, ενώ τα γουρούνια προξενούν ήχους ασυνήθιστους
και δαγκώνουν το ένα το άλλο. Σχεδόν το σύνολο το θηλαστικών εγκαταλείπουν τις φωλιέςτους ομαδικά μαζί με τους απογόνους τους.
Τα πουλιά επίσης τινάζονται ξαφνικά όλα μαζί και πετούν ψηλά, αφήνοντας τις φωλιές τους χωρίς όμως θόρυβο. Οι χήνες ανεβαίνουν στα δένδρα.( Ανδριόπουλος 2004 )Έχει παρατηρηθεί ότι τα ψάρια κολυμπούν χωρίς προφανή λόγο επιφανειακά και μερικά πηδούν έξω από την επιφάνεια του νερού.Πολλά τρωκτικά και ερπετά όπως ποντίκια, σαύρες και τα φίδια, φανερώνονται ξαφνικά
στην γήινη επιφάνεια, εκκενώνοντας τις υπόγειες φωλιές τους.Τα αρθρόποδα που ζουν κάτω από τη γη ανέρχονται στην επιφάνεια. Οι μέλισσες και οι σφήκες εξέρχονται μαζικά από τη φωλιά τους και σε πολλές περιπτώσεις συγκεντρώνονται σε τεράστια σμήνη κοντά στις ακτές. Τα τζιτζίκια το καλοκαίρι, πριν το σεισμό, σταματούν να παράγουν τον χαρακτηριστικό τους ήχο, τα κουνούπια δεν τσιμπούν.Τέτοιου είδους αντιδράσεις παρατηρούνται 2 έως και 5 λεπτά νωρίτερα από τον σεισμό, με εξαίρεση τα κουνούπια και τα υπόλοιπα έντομα όπου η αλλαγή στη συμπεριφορά τους
μπορεί να συμβεί πολλές ώρες νωρίτερα. Όταν ακολουθεί μετασεισμός, όλα τα ζώα παραμένουν έξω από τις φωλιές τους και αναζητούν νέο ασφαλέστερο καταφύγιο. Οι σκύλοι και οι γάτες περπατούν αργά, προσεχτικά και σχεδόν έρπουν. (πηγή: Μεταπτυχιακή Διατριβή Ειδίκευσης: Περίεργη συμπεριφορά των ζώων πριν την εκδήλωση σεισμού /Τμήμα Γεωλογίας Ε.Κ.Π.Α
Π.Μ.Σ Στρατηγικές Διαχείρισης Περιβάλλοντος, Καταστροφών και Κρίσεων)
- Τι κάνουν τα ζώα που καταλαβαίνουν νωρίτερα το σεισμό;
- Τα πουλιά είναι ήρεμα στα δέντρα όταν
- πετάνε μακριά χωρίς να κάνουν ήχο!
- Ψηφιακά παζλ ηφαιστείων
- Λύνουμε όλες τις απορίες του Ρεξ
- σχετικά με τα ηφαίστεια!
Παράλληλα στο Ολοήμερο πρόγραμμα τα ζωάκια ετοιμάζονται για το Χειμώνα που έφτασε….
Καλό Σαββατοκύριακο!

Σεισμός, σεισμός μη σε πιάνει πανικός!
Η εβδομάδα μας κύλησε με πολλές ενδιαφέρουσες δράσεις σχετικές με το σεισμό στα πλαίσια και του αντισεισμικού σχεδίου της σχολικής μας μονάδας. Αφού είδαμε τι γνωρίζουν τα παιδιά δημιουργήσαμε έναν εννοιολογικό χάρτη και τα παιδιά ζωγράφισαν τις αρχικές τους ιδέες. Το πρώτο ερώτημα που κλήθηκαν να ερευνήσουν και να απαντήσουν ήταν τι είναι ο σεισμός.

Γνωρίσαμε την απάντηση που έδιναν οι άνθρωποι τα παλιά χρόνια (μύθοι) αλλά και την επιστημονική άποψη. Τα παιδιά είδαν πόσο κοντά στην επιστημονική ήταν η δική τους.
Είδαμε βίντεο και διαβάσαμε βιβλία σχετικά ώστε να δωθούν απαντήσεις στα ερωτήματά μας.
Τα παιδιά είδαν πώς είναι το εσωτερικό της γης μετά τον εξωτερικό φλοιό που μοπιάζει με φλούδα και πάνω βρίσκονται όλα όσα βλέπουμε εμείς. Ο εξωτερικός μανδύας που ένα μέρος του είναι ημίρευστο, το μάγμα και κινείται συνεχώς.Ο εσωτερικός μανδύας είναι στερεός και έχει ορυκτά.Ακολουθεί ο πυρήνας, εξωτερικός και εσωτερικός.Αποτελείται από μέταλλα. Ο εξωτερικός βρίσκεται σε ρευστή κατάσταση και ο εσωτερικός στερεός. Ο πυρήνας έχει πολύ υψηλή θερμοκρασία!!!!
- Η γη μας
- Αν την κόβαμε στη μέση
- θα βλέπαμε….
- Το εσωτερικό της
- Η κατασκευή μας
- Οι λιθοσφαιρικές πλάκες
- που κουνιούνται συνεχώς με διαφορετικούς τρόπους
- αλλά δεν το καταλαβαίνουμε παρα μόνο όταν…
- 1. Τρίβονται μεταξύ τους τρίβονται γίνεται σεισμός
- 2. Απομακρύνονται η μία από την άλλη
- 3. Πλησιάζουν η μία την άλλη
Τα παιδιά προσπάθησαν να χτίσουν με οικοδομικό υλικό κτίρια που να αντέχουν στις δονήσεις και πειραματίστηκαν προκαλώντας σεισμική δόνηση.Ποια ομάδα έκανε τα πιο γερά κτίρια;
Είναι όλοι οι σεισμοί ίδιοι; Πώς μετράμε τους σεισμούς; Μεγάλοι και μικροί, το επίκεντρο, επιφανειακοί ή όχι; Οι σεισμολόγοι και οι σεισμογράφοι μας κέντρισαν το ενδιαφέρον. Είδαμε τα βίντεο και αποφασίσαμε να κάνουμε και εμείς απλούς σεισμογράφους για να καταγράψουμε σεισμούς.
Οι δικές μας κατασκευές και πειραματισμοί
- Γίνεται σεισμική
- δόνηση
- οι επιστήμονες
- καταγράφουν το σεισμό
- με τους σεισμογράφους
- Παρατηρούμε τις καταγραφές
- Κλίμακα Ρίχτερ
- Μαθηματικά παιχνίδια
- με την κλίμακα του σεισμού
- μεγέθη, συγκρίσεις, αριθμοί.
Πώς εξηγούσαν όμως τα παλιά χρόνια οι άνθρωποι το φυσικό φαινόμενο του σεισμού; Μα φυσικά με μύθους όπως και κάθετί γύρω τους. Διαβάσαμε κάποιους από το βιβλίο “Η γη χορεύει” με πρώτο των αρχαίων Ελλήνων για τον γίγαντα Εγκέλαδο. Διαβάσαμε και το μύθο της Ιαπωνίας για το Γατόψαρο και τον πολεμιστή, των Ινδιάνων της Β.Αμερικής με τις χελώνες που κουβαλούν τη γη, και της Αφρικής με τοψάρι και την αγελάδα που κρατούν πάνω τους τη γη. Μπορείτε να δείτε κάποιους στο λινκ https://oasp.gr/mythoi-gia-toys-seismoys.
Τα παιδιά ζωγράφισαν τους μύθους που τους άρεσαν



Τραγουδήσαμε και χορέψαμε το αγαπημένο τραγούδι του σεισμού και συζητήσαμε για τον πανικό και τι μπορεί να προκαλέσει.
Τι κάνουμε για να προστατευτούμε, πριν κατά τη διάρκεια και μετά το σεισμό;
Η συζήτησή μας δεν ολοκληρώθηκε θα συνεχιστεί την επόμενη εβδομάδα και θα ακολουθήσει και άσκηση σεισμού.
Εστιάσαμε στην προετοιμασία που πρέπει να κάνουμε για να είμαστε έτοιμοι αν χρειαστεί.
- Το βαλιτσάκι του σεισμού
- Τα τηλέφωνα έκτακτης ανάγκης
- και το 112
Παιδιά να γιατί χρειάζεται σχέδιο για το σεισμό προληπτικά!
Συνεχίζεται……
Καλό Σαββατοκύριακο.
Το Πολυτεχνείο ζει μέσα από τα μάτια των παιδιών.
Η εβδομάδα μας ήταν γεμάτη εικόνες, ήχους, τραγούδια, συναισθήματα και ιστορίες που μας ταξίδεψαν σε μια άλλη εποχή, σημαντική για την ιστορία της χώρας μας. Η Δικτατορία του 1967 και η εξέγερση των φοιτητών το Νοέμβρη του 1973 ήταν η αφορμή για να γνωρίσουν τα παιδιά έννοιες όπως η ελευθερία, η δημοκρατία, η δικαιοσύνη, η τυρρανία, η δικτατορία κλπ. Προσεγγίσαμε τα γεγονότα και νιώσαμε το κλίμα της εποχής μέσα από πλούσιο εποπτικό υλικό, βίντεο, φωτογραφίες, βιβλία. Κυρίως όμως μέσα από τα τραγούδια του Μίκη Θεοδωράκη καθώς η γιορτούλα μας είναι αφιερωμένη στο μεγάλο μουσικοσυνθέτη μας. Έτσι τα παιδιά γνώρισαν τον ποιητικό λόγο μεγάλων ποιητών όπως ο Σεφέρης και ο Ελύτης αλλά και την επική μουσική του Μίκη Θεοδωράκη.
- Ένα το χελιδόνι
- Λίγο ακόμα
- Της δικαιοσύνης ήλιε

Είδαμε βίντεο
Μετά το βίντεο τα παιδιά ζωγράφισαν τι είδαν τα μάτια εκείνες τις μέρες που ο λαός μας έσπασε τη σιωπή και το φόβο και άρχισε να χαμογελά ξανά, να ελπίζει!
Το Δ της Δημοκρατίας και το Δ της δικτατορίας.
- Ψωμί παιδεία ελευθερία
Ακούσαμε ήχους των 3 ημερών της εξέγερσης κατά της Δικτατορίας και τα παιδιά έπειτα τους αποτύπωσαν εικαστικά “Τι άκουσαν τα αυτιά;”
“Τι έκαναν τα χέρια;”
- Οι φοιτητές αποφασίζουν να μείνουν μέσα στο Πολυτεχνείο
- Γράφουν συνθήματα
- Φωνάζουν συνθήματα
- Φτιάχνουν ραδιοφωνικό σταθμό
- Βγαίνουν και καλούν το λαό να βγεί στο δρόμο
- Να μη φοβάται
- Έχουν ιατρείο για τους
- τραυματίες
- Μα έρχεται το τανκ με διαταγή
- να αδειάσει το Πολυτεχνείο από τους ταραξίες!
Διαβάσαμε την αγαπημένη Ντενεκεδούπολη της Ευγενίας Φακίνου
https://www.youtube.com/watch?v=stkwJn-v88o
Εκλογές στην Ντενεκεδούπολη. Αφού ο Λαδένιος έγινε “πίτα”, οι κάτοικοι κάνουν εκλογές. Πρώτα η προεκλογική εκστρατεία των υποψηφίων.
Έπειτα η εκλογική διαδικασία
- Στο παραβάν
- ψηφίζουμε με
- προσοχή και σκέψη
- Στην εφορευτική
- Καταμέτρηση
- με αγωνία ως το τέλος
- Ισοψήφισαν Σοφός και Οκέυ Μπαμ Μπαμ
- Συνεργάζονται οι δυο τους.
Οι κατασκευές μας
- στο πρωινό πρόγραμμα
- και στο ολοήμερο
- πρόγραμμα
Εκλογές και στο Δάσος! Ποιο ζωάκι θα νικήσει;

Καλό Σαββατοκύριακο με ένα τραγούδι

1ο Εργαστήριο Δεξιοτήτων : Νηπίων παιδεία, τοπρώτο βήμα στη δημοκρατία



2η δράση :”Ένα μπουκέτο με λουλούδια”
Το κάθε παιδί φτιάχνει το λουλούδι και στο κέντρο επιλέγει το αγαπημένο του σχήμα/χρώμα σύμβολο με τα δικά του ξεχωριστά πέταλα.
- Εργαστήριο 2ο: Όλοι έχουμε θέση σε αυτήν την τάξη του Νηπιαγωγείου
1η δράση- “Η επισκέπτρια” Έρχεται η Δώρα, μά κούκλα, στην τάξη μας αναστατωμένη και μας εξιστορεί πως μετακόμισε πρόσφατα στην πόλη μας αλλά τα παιδιά στο σχολείο δεν θέλουν να παίξουν μαζί της. Πολλές φορές την κοροϊδεύουν γιατί μιλά λίγο παραξενα και έχει ένα αδερφό που κυκλοφορεί με το αναπηρικό του καροτσάκι στο σχολείο. Εμείς μαντεύουμε πώς μπορεί να νιώθει… χαρά, λύπη, φόβο, άγχος, αμηχανία, ντροπή, θυμό; Η Δώρα ζητάει από τα παιδιά να της προτείνουν λύσεις. Συζητάμε για τα συναισθήματα γενικά και για τα συναισθήματα που βιώνει η νέα μας φίλη, τι θα κάναμε εμείς αν είμαστε στη θέση της κλπ. Δραματοποιούμε τα συναισθήματα και της προτείνουμε λύσεις για να μην είναι αναστατωμένη , να ηρεμήσει και να νιώσει όμορφα…
- Πώς νιώθει η Δώρα
- όταν ακούει τις κουβέντες
- των άλλων παιδιών
- Τι θα κάναμε για να
- νιώσει όμαρφα; Τι προτείνω;
- Τι συναίσθημα νιώθω αυτη τη στιγμή και γιατί;
- Η ψυχολόγος μας, η κα Δέσποινα
- διαβάζει το “Ξενοδοχείο των συναισθημάτων” και παίζουμε ένα παιχνίδι
Αναγνωρίσαμε συναισθήματα και τα εκφράσαμε με ποικίλους τρόπους.
2η δράση -Κοινωνική ιστορία “Τι κάνω για να νιώσω καλά” και τα παιδιά πρότειναν και άλλες λύσεις στο ερώτημα “Πώς ηρεμώ όταν νιώθω αναστατωμένος;
Διαχείριση Συναισθημάτων ΤΙ ΚΑΝΩ ΓΙΑ ΝΑ ΝΙΩΣΩ ΚΑΛΑ

- Εργαστήριο 3ο: Εγώ κι εσύ μαζί
1η δράση- διαβάζουμε το παραμύθι:“Σοφία, η αγελαδίτσα τραγουδίστρια” μέχρι ενός σημείου και τα παιδιά σε ομάδες δίνουν το δικό τους τέλος στην ιστορία. Ζωγραφίζουμε τι θα κάναμε εμείς αν ήμασταν στη θέση της, αναπαριστούμε με παγωμένη εικόνα αυτά που νιώθει και στη συνέχεια δραματοποιούμε την ιστορία. Πατήστε στο σύνδεσμο για να διαβάσετε την υπέροχη ιστορία.
- Η αγελαδίτσα χαιρετά τους γονείς της για να κυνηγήσει το όνειρό της
- Ξεκινά με χαρά να πηγαλινει στις διάφορες ορχήστρες
- Μα σε καμία δε χωρά.
- Εκεί που τη δέχονται δεν μπορεί εκείνη να παίξει…
- Ετοιμάζεται να γυρίσει πίσω…
- Μα ο μουσικός σερβιτόρος της δίνει μία ιδέα
- τη δική τους ορχήστρα και τελικά να κερδίσουν στο διαγωνισμό.
- Τι θα έκανα εγώ;
- Οι αποφάσεις των παιδιών
- αν βρισκόταν στη θέση
- της Σοφίας
- της αγελαδίτσας
2η δράση -Εσύ και εγώ μαζί. Δημιουργούμε ένα πύργο με τουβλάκια όσα είναι και τα παιδιά της τάξης. Σε κάθε τουβλάκι κολλάμε χαρτάκι με το αρχικό γράμμα κάθε παιδιού. Τα παιδιά καλούνται να αφαιρέσουν ένα τουβλάκι από τον πύργο χωρίς να πέσει ο πύργος.


- Εργαστήριο 4ο: Α) Ο εαυτός μου…
Δράση 1 -Ομαδικό παιχνίδι: “Ο κατάσκοπος”
Περπατάμε σαν κατάσκοποι με την εφημερίδα και παρατηρούμε “κατασκοπικά” τον/την διπλανό/ή μας και εντοπίζουμε ομοιότητες και διαφορές ως προς τα εξωτερικά μας χαρακτηριστικά. Τα παιδιά προσπαθούν να βρουν όσο το δυνατόν περισσότερες ομοιότητες με τους συμμαθητές τους. Καταλάβαμε τελικά ότι καθένας είναι ξεχωριστός και μοναδικός και πως όλοι μαζί αποτελούμε μια ομάδα σαν τα κομμάτια ενός παζλ και θυμηθήκαμε το σύνθημα της ομάδας μας ” Όλοι για έναν και ένας για όλους!”

Δράση 2η Εγώ και οι άλλοι…«Η εχθρόπιτα»
Συζήτηση, προφορική επεξεργασία Τα παιδιά καταγράφουν τις προτάσεις τους για να επιλύσουν τις όποιες διαφορές τους με άλλα παιδιά. Φτιάξαμε φιλόπιτες σε ομάδες βάζοντας τα μοναδικά συστατικά, όπως αγάπη, συνεργασία, χάδια, φιλιά, αγκαλιές, γλυκά λόγια, παρηγοριά,κλπ. Το κάθε παιδί έφτιαξε και τη δική του μυστική συνταγή. Τι χρειάζεται περισσοτερο μία φιλόπιτα, μια πίτα της Φιλίας;
- Η ομαδικές μας φιλόπιτες
- Η συνταγή για τη φιλόπιτά μου.
Σε τι λέω ΣΤΟΠ σε ένα φίλω και σε τι λέω ΚΟΛΛΑ ΤΟ. Οριοθετώ τη σχέση μου με έναν φίλο
Έτσι δημιουργήσαμε 2 ψηφιακές αφίσσες


- Εργαστήριο 6ο: “Η ταυτότητά μου”
1η δράση – Έλμερ ο παραλός ελέφαντας. Διαβάσαμε το παραμύθι
“Όλοι είμαστε διαφορετικοί”
Παρατηρήσαμε φωτογραφίες ανθρώπων διαφορετικής ηλικίας, φύλου, ενδυμασίας, εθνικότητας, εξωτερικής εμφάνισης και τις ομαδοποιούμε αναλόγως. Σε τι μοιάζουν, σε τι διαφέρουν;
Κατασκευάσαμε τη χώρα των μοναδικών ελεφάντων

3η δράση -“Ταυτότητες”
Πώς είναι οι ταυτότητες των ανθρώπων; Αναζητούμε πληροφορίες για τα στοιχεία που αναγράφονται στις ταυτότητες και έπειτα φτιάχνουμε τις δικές μας…

Για να συμπληρώσουμε τα απαραίτητα στοιχεία ασχοληθήκαμε λίγο με τις έννοιες βάρος και ύψος και τη μέτρησή τους.


- Εργαστήριο 7ο: Όλοι διαφορετικοί – όλοι ίσοι
Κουκλοθέατρο: “Το Ζαμπντερφίλιο”
Ένα διαφορετικό ζώο που ψάχνει για φίλους,αλλά κανένα άλλο ζώο δεν το κάνει παρέα γιατί είναι απλά παράξενο.Συζητάμε για την ιστορία του Ζαμπντερφίλιο, την επεξεργαζόμαστε
και την παίζουμε κι εμείς… Τι θα συνέβαινε αν ένα… Ζαμπντερφίλιο ζητούσε να γίνει φίλος μας;

Ακολούθησε μεγάλη συζήτηση με αφορμή το κουκλοθέατρο που εμπλουτίστηκε με το αγαπημένο τραγούδι “μήλα γύρω-γύρω στη μέση πορτοκάλι”.
Τα παιδιά σε ζευγάρια ζωγράφισαν το ένα το άλλο και είπαν τι θαυμάζουν σε αυτό το φίλο τους.

Το μέρος του εργαστηρίου που αφορούσε την οικογένεια αλλά και την παρουσίαση του εαυτού παραλείφθηκε καθώς τα παιδιά ασχολήθηκαν με ανάλογες δραστηριότητες σε προηγούμενο χρόνο, κατά τη διάρκεια της γνωριμίας μας.
Στα αγγλικά, τα παιδιά αυτή την εβδομάδα δημιουργησαν φθινοπωρινά έργα τέχνης καθώς μάθαιναν τα χρ’ωματα του φθινοπώρου.
Στο ολοήμερο δημιουργούν ασταμάτητα….

Μπορείτε να αναγνωρίσετε τα συναισθήματα παιδια;
Και μια ακόμη ασκησούλα Ποια συναισθήματα εκφραζονται απο το κάθε μουσικό κομμάτι;
Καλό Σαββατοκύριακο!

Γιορτή 28ης Οκτωβρίου- Η γιορτή του ΟΧΙ στο σχολείο μας!
Με περηφάνια για τους γενναίους προγόνους μας που αγαπούσαν την Ελευθερία και την Ελλάδα και αγωνίστηκαν, θυσιάστηκαν για αυτές κατά τη διάρκεια του Β΄Παγκοσμίου πολέμου τα παιδιά συμμετείχαν στη μικρή γιορτούλα του νηπιαγωγείου μας. Με ποιήματα και τραγούδια είπαμε “Χρόνια πολλά Ελλάδα”



Η Ελλάδα γιορτάζει! 28η Οκτωβρίου 1940.
Με πλούσιο εποπτικό υλικό, βιβλία, εικόνες και βίντεο τα παιδιά γνώρισαν την ηρωική στάση των γενναίων προγόνων μας απέναντι στην εισβολή των Ιταλών του Μουσολίνι.Το ΟΧΙ που ήχησε από άκρη σε άκρη της χώρας όταν ακούστηκαν οι σειρήνες του πολέμου. Τις ιαχές και τις ηρωικές μάχες στα βουνά της Πίνδου. Τον αγώνα όσων έμειναν πίσω. Έμαθαν πως ακόμη και όταν οι Γερμανοί του Χίτλερ κατέλαβαν την Ελλάδα οι περισσότεροι Έλληνες δε σταμάτησαν να αγωνίζονται για να σταματήσει η γερμανική κατοχή και αντιστάθηκαν με όλους τους τρόπους που μπορούσαν. Μεταφερθήκαμε λίγο στο κλίμα της εποχής, τραγουδήσαμε με τη Σοφία Βέμπο, δραματοποιήσαμε διάφορα στιγμιότυπα. Τα παιδιά εμπνεύστηκαν και εκφράστηκαν μέσα από εικαστικές δημιουργίες, έμαθαν ποιηματάκια και τραγούδια.
1.Ελληνοϊταλικός πόλεμος -ΟΧΙ

Τα παιδιά ενθουσιάστηκαν με την πρώτη ελληνική ταινία κινουμένων σχεδίων “Ο Ντούτσε αφηγείται”
- Σοφία Βέμπο
- Βάζει ο Ντούτσε τη στολή του
- Γράμματα
- στο μέτωπο.
- Τι θα έγραφα στο μπαμπά μου
- αν ζούσα τότε;
- Πώς θα ένιωθα;
- Γράφουμε ΟΧΙ
- Γυναίκες Ηπειρώτισσες
- Στις Πίνδου τις κορφές
Κατοχή – Αντίσταση
- Η ζωή στην Κατοχή
- ήταν για τους Έλληνες
- ….με αφορμή το “Ακορντεόν “
- Δραματοποίηση του
- τραγουδιού…
- Οι τσιλιαδόροι και οι αβανταδόροι
- της Κατοχής.
Διαβάσαμε το όμορφο παραμύθι….. Ας το θυμηθούμε.
https://youtu.be/7xyNlGzcy8g
Επίσης διαβάσαμε τα βιβλία :


- Με αφορμή τον Πικάσο
- Ζωγραφίζουμε και φανταζόμαστε πώς θα κάναμε εμείς
- να μιλούν
- για την ΕΙΡΗΝΗ
- σε όλη τη γη!
Και για να δούμε τι μάθαμε φτιάχνουμε τον τροχό της ιστορίας.
- Βάζω τα γεγονότα
- στη σειρά.
- Πόλεμος- Κατοχή-Αντισταση
- Απελευθέρωση
- και φτιάχνω τον τροχό
Την Πέμπτη παρακολουθήσαμε στο σχολείο μας την πολύ όμορφη παράσταση ‘Η Έρη, η μαγική κατσαρόλα και ο πόλεμος” από τη θεατρική ομάδα La Strada. Τα παιδιά συμμετείχαν με ενθουσιασμό στη διαδραστική παράσταση με μουσική, χορό, και παρακολούθησαν με μεγάλο ενδιαφέρον την παράσταση. Στο τέλος αποτύπωσαν τα συναισθήματά τους, αλλά και πώς φαντάζονται την ειρήνη, τον πόλεμο, την ελευθερία, την αγάπη.
- Κατασκευές στο
- Ολοήμερο τμήμα
Καλό Σαββατοκύριακο!

2η εβδομάδα του Οκτώβρη!
Η εβδομάδα κύλησε σα νεράκι με πολλές εκπαιδευτικές, παιχνιδιώδεις, διερευνητικές αλλά και δημιουργικές δράσεις. Με μουσική,κίνηση, τραγούδι, εικαστική έκφραση αλλά και μαθηματικά, γλώσσα, φυσικές επιστήμες και όλα αυτά τα μαγικά που συμβαίνουν στο νηπιαγωγείο κάθε μέρα! Η ενασχόλησή μας με τη θεματική “σχήματα/χρώματα” έδωσε τη δυνατότητα για πολλές οργανωμένες αλλά και αυθόρμητες δραστηριότητες στα παιδιά. Συνεχίστηκε λοιπόν και αυτή την εβδομάδα σε συνδυασμό με εποχικά θέματα, όπως η παρατήρηση και η συζήτηση για τα φύλλα του φθινοπώρου καθώς και η υγιεινή διατροφή καθώς στις 16 Οκτώβρη ήταν η Παγκόσμια Ημέρα Διατροφής.
Ακολουθεί φωτορεπορτάζ πολλών δράσεών μας.
- Ομοκεντροι κύκλοι και κάποια άτακτα τριγωνάκια σαν τον Καντίνσκυ!!!
- Σαν τον Μοντρεάν παραλληλόγραμμα και τετράγωνα
- Πεταλούδες και σκαντζόχοιροι σαν τον Μοντρεάν
- Λουλούδια ομόκεντροι κύκλοι σαν τον Καντίνσκυ
- Τα Ταγκραμ μας!
- Το μονοπάτι για να φτάσει ο σκύλος μας στο κόκαλο περνάει μόνο από ένα σχήμα κάθε φορά.Μπορείς να μαντέψεις ποιο από το χαρακτηριστικό που αναφέρουμε;
- Κώδικας, διαδρομή με το σώμα, με αντικείμενο, αναπαράσταση στο χαρτί.με το σώμα, με αντικείμενο, στο χαρτί.
- Πίνακας διπλής εισόδου σχήμα/χρώμα,συνεργατικά με χρονομέτρηση!
Γιατί τα φύλλα πέφτουν και οι δρόμοι, οι κήποι μας γεμίζουν αυτές τις μέρες; Είναι όλα τα φύλλα ίδια; Τι χρώματα έχουν; Τι σχήματα; Πώς είναι η υφή τους; Πολλές ερωτήσεις τέθηκαν και σαν ντεντέκτιβ της φύσης ξεκινήσαμε την έρευνά μας.

Το δικό μου φύλλο είναι…. Παρατηρώ και καταγράφω όπως μπορώ τα χαρακτηριστικά του. Σε ποιο σχήμα κουτιού θα μπορούσα να το βάλω;
Την Τρίτη, Παγκόσμια Ημέρα Διατροφής, επισκέφτηκε το σχολείο μας η κα Αλεξάνδρα Χούνου, διαιτολόγος-διατροφολόγος! Περάσαμε καταπληκτικά καθώς είδαμε,συζητήσαμε, μάθαμε και παίξαμε σε ομάδες πολλά παιχνίδια!
- Συζήτηση
- Η πυραμίδα της διατροφής
- Το φανάρι της διατροφής
- Το υγιεινό πιάτο!
Ευχαριστούμε από καρδιάς την κα Αλεξάνδρα Χούνου και την κα Μαρία τη βοηθό της,όπως μας τη σύστησε, για την όμορφη αυτή ημέρα!

Ο Υγιεινούλης και ο Ανθυγιεινούλης
Πριν την επίσκεψη διαβάσαμε τα βιβλία….


- Τα σχολικά του Ολοημέρου ξεκίνησαν
- και οι φθινοπωρινές σκούπες είναι έτοιμες για να πιάσουμε δουλειά.
Καλό Σαββατοκύριακο με ένα όμορφο παραμύθι και ψηφιακά παζλ για τον ελευθερο χρόνο…
Πατήστε στο σύνδεσμο για να κάνετε ΠΑΖΛ

Του Οκτώβρη η συνέχεια…
Αυτή η εβδομάδα πέρασε γεμάτη ευχάριστες και δημιουργικές δράσεις με τα παιδιά καθώς ολοκληρώσαμε την ενασχόλησή με όλα όσα μας βοήθησαν να γνωριστούμε καλύτερα (παρουσίαση εαυτού, οικογένεια, φίλοι κλπ.). Με δράσεις που βοηθούν στην εμπέδωση και εφαρμογή των κανόνων και την αυτορύθμιση της συμπεριφοράς καθώς και την κοινωνικοποίηση των παιδιών. Με ελεύθερο παιχνίδι στην τάξη και στην αυλή τις μη βροχερές μέρες! Με την διερεύνηση των γνώσεων και αντιλήψεων των παιδιών σχετικά με τα σχήματα και τα χρώματα και δραστηριότητες ώστε να χτίσουν τις νέες γνώσεις για αυτά.
Τα παιδιά κατασκεύασαν και παρουσίασαν το παζλ του εαυτού τους με βασικές πληροφορίες για αυτά.

Το παζλ με όλες τις πληροφορίες για μένα!

Ανοίγω το σπίτι μου και παρουσιάζω την οικογένειά μου στους φίλους μου!

Παρατηρήσαμε έργα του Κιθ Χάρινγκ με τα χαρακτηριστικά αχρωματιστά ανθρωπάκια που θύμιζαν την οικογένεια και κάθε παιδί συμπληρώνοντας τα μέλη που έλειπαν έφτιαξε το δικό του πίνακα με τίτλο Η οικογένειά μου!

Περιγράφω στους φίλους μου μία όμορφη οικογενειακή ανάμνηση!


Τα μέλη της οικογένειάς μου με κώδικα!

Το γενεολογικό μου δέντρο.
Χρώματα φιλίας
- Το δέντρο της φιλίας
- και των χρωμάτων!
- Ανακαλύπτουμε νέα χρώματα!
- Ομαδοποιώ και κατασκευάζω
- με βάση το χρώμα.
- Βρες το άλλο μισό!
- Εικονογραφηση τραγουδιού
- Δημιουργούμε το παιχνίδι
- των χρωμάτων
- και διασκεδάζουμε
- πολύυυ!
Με την οικογένεια Τρίγωνου της Σοφίας Ζαραμπούκα ξεκίνησε η συζήτηση για τα σχήματα …. Ποια σχήματα γνωρίζουμε; Ποια αντικείμενα γύρω μας μας τα θυμίζουν; Με κουκλοθέατρο ” Η Γεωμετρία ποιο σχήμα να διαλέξει για γαμπρό;” , συζήτηση και πολλά παιχνίδια κύλησαν οι μέρες της ενασχόλησής μας με τα σχήματα.

Ομαδική εργασία οικογένειες σχημάτων
Δημιουργούμε τα δικά μας σχήματα.Πειραματιζόμαστε με τα υλικά.Γιατί με τα τουβλάκια δε γίνεται ο κύκλος; Γιατί το τετράγωνο δεν είναι παραλληλόγραμμο; Τα παιδιά προβληματίζονται και δίνουν απαντήσεις μετά από πειραματισμό.

Ποια ομάδα θα συλλέξει πιο γρήγορα την τροφή του Σχηματοφαγούλη; Οι κύκλοι, τα τετράγωνα, τα παραλληλόγραμμα ή τα τρίγωνα;

Τα παιδιά σε ομάδες ανάλογα με το σχήμα ταϊζουν τον πειναλέο Σχηματοφαγούλη!

Μάντεψε ποιο σχήμα έχεις στο κεφάλι σου

Αναγνώριση χρώματος σχήματος και διασκέδαση!

Ελεύθερες δραστηριότητες και παιχνίδια με τα σχήματα
Τα σχήματα στα έργα δύο μεγάλων ζωγράφων μας εμπνέουν.
Γραμμές τραβήχτηκαν και κύκλοι , χρώματα και πολύ ταλέντο, μεράκι και έτοιμοι οι πίνακές μας!

Με την ιστορία του τάνγκραμ τα παιδιά έδειξαν ενδιαφέρον για το ξεχωριστό αυτό παιχνίδι. Αναγνωρίσαμε τα 7 του σχήματα και προσπάθησαν να ανασυνθέσουν το αρχικό τετράγωνο. Αργότερα δημιούργησαν ελεύθερα δικά τους δημιουργήματα και τέλος προσπάθησαν να ανασυνθέσουν με πρότυπο μία εικόνα. Θα μας συντροφεύει από δω και πέρα και στο ελεύθερο παιχνίδι.

- Μεταμορφώνω τα
- σχήματα
- Πόσο πεινάει ο Σχηματοφαγούλης
- Ομασδοποιήσεις και
- Ελευθερο παιχνίδι
- Ελεύθερο παιχνίδι
Καλό Σαββατοκύριακο με ένα όμορφο παλιό αλλά αναντικατάστατο παραμύθι!!!

Οκτώβρης!
Άλλη μία εβδομάδα πέρασε δημιουργικά, με παιχνίδι και πολλή πολλή συζήτηση, με τις καθημερινές μας ρουτίνες και την εμπέδωση των κανόνων της τάξης και το δέσιμο των ομάδων.
Κανόνες πειρατικοί από το τμήμα 2 με πολύ παιχνίδι και βιωματικές δράσεις.
Περιγράφω τον εαυτό μου στους φίλους και τον Πιπ. Τα εξωτερικά χαρακτηριστικά μας, το σώμα μας.


Υπάρχει κάτι που δε μας αρέσει στον εαυτό μας όπως στη γάτα τη Μαγδάλω; Μετά το παραμύθι η συζήτηση άναψε για τα καλά!
Αυτά τα 4 χαρακτηριστικά μου αρέσουν στον εαυτό μου :


Παίξαμε παιχνίδια με το σώμα μας, τα παιδιά αναγνώρισαν τα μέλη του σώματος και έπαιξαν με αυτά.
Αντιγράφω την πόζα που βλέπω στο καρτελάκι μου


Αγγίζω τα μέλη του σώματος με το φίλο μου σύμφωνα με την οδηγία! Πλάτη με πλάτη, ώμος με ώμο κλπ.
Μετά τη συζήτηση για τους καβγάδες των φίλων η μαγισσα Χρωματούσα επισκέφτηκε την τάξη μας και ανακάτεψε τα χρώματα στις καρδιές του Τικ και του Τακ και ξαφνικά καινούρια χρώματα γεννήθηκαν! Η φιλία τους έγινε πιο δυνατή όπως και η δική μας. Δημιουργία συμπληρωματικών χρωμάτων καθώς και του γκρι και του ροζ! Τα παιδιά ζωγράφισαν τον κόσμο χωρίς χρώματα και πολύχρωμο!

:format(webp)/s3.gy.digital%2Fsavalas_gr%2Fuploads%2Fasset%2Fdata%2F427%2F33847_1.jpg)

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ηλικιωμένων τα παιδιά εκφράστηκαν εικαστικά αλλά και στη συζήτηση που προηγήθηκε εξέφρασαν συναισθήματα και ιδέες σχετικά με τους παππούδες και τις γιαγιάδες τους.
Βροχερές φθινοπωρινές μέρες και δε γινόταν να μη μιλήσουμε για το φθινόπωρο και τα Πρωτοβρόχια. Τι πιο όμορφο για την αφόρμηση της συζήτησης από ένα ποιήμα με όμορφες εικόνες που ανακάλυψαν τα παιδιά και προσπάθησαν να τις αποδώσουν στη ζωγραφιά τους.

Παγκόσμια Ημέρα Ζώων το Σάββατο 4 Οκτώβρη και η Παρασκευή μας ήταν αφιερωμένη στα ζώα που ζουν πάνω στη γή και στα δικαιώματά τους. Μας επισκέφθηκε η γλυκιά Μοίρα και περάσαμε πολύ όμορφα μαζί της. Ευχαριστούμε πολύ τη μαμά του Νικόλα μας που μας τη γνώρισε και συζήτησε μαζί μας !!!
Οι κατασκευές μας τα σκυλάκια μας για το 1ο τμήμα και ο Έλμερ , ο παρδαλός ελέφαντας, για το 2ο τμήμα μας!


Ένα υπέροχο παραμύθι για μικρούς και μεγάλους!
Ας παιξουμε για να θυμηθούμε όσα συζητήσαμε
Καλό Σαββατοκύριακο!

Παιχνίδια γνωριμίας και συνεργασίας, κανόνες και δέσιμο ομάδας!
Συνεχίστηκε και τούτη τη βδομάδα με κέφι, δημιουργικότητα και παιχνίδι η γνωριμία των παιδιών και το δέσιμο των ομάδων. Επίσης η θέσπιση των κανόνων λειτουργίας της κάθε ομάδας μετά από συζήτηση και η εμπέδωσή τους, οι καθημερινές μας ρουτίνες και η εξάσκηση των νέων μαθητών μας (προνήπια) στην αυτοεξυπηρέτηση και την αυτονομία τους στον καινούριο για αυτά χώρο.
- Το βιβλίο των κανόνων
Ας παίξουμε για να θυμηθούμε ποια είναι η συμπεριφορά που μας κάνει χαρούμενους και ποια δημιουργεί προβλήματα.
- Ζωγραφίζω τον εαυτό μου
- Παιχνίδια: Γνωριμία,
- δημιουργία ομάδων
- βοηθοί τάξης
- Παιχνίδια στο ολοήμερο
- Χτυπώ τις συλλαβές του
- Αναγνωρίζω το όνομά μου
- Πόσοι έχουμε ίδιο αρχικό;
- Βρίσκουμε τα αρχικά μας
- Φτιάχνουμε ομάδες παίζοντας
- Η ομάδα του Ι
- 1 ομάδα οι “διαφορετικοί”
- Τα βραχιόλια με το αρχικά μας
- Βρίσκω κάτι που αρχίζει
- σαν το όνομά μου
- το ζωγραφίζω
- Πού είναι το αρχικό μου;
- Κάνω αντιστοίχιση
- Το αρχικό μου
- χάθηκε στο σκοτάδι
- Ας ψαρέψουμε το αρχικό μας
- ποιος θα τα καταφέρει;
- Τα λάβαρα με τα αρχικά μας
- Μαγικά εμφανιζω το αρχικό μου
- Γράφω το αρχικό μου
- σε αφρό
- όσο πιο γρήγορα
- Χορεύουμε το τραγούδι που φτιάξαμε με τα ονόματά μας
Διαβάσαμε το καταπληκτικό βιβλίο “Όλοι για ένα και ένας για όλους” μας έδωσε έμπνευση για να συζητήσουμε τις ξεχωριστές μας ικανότητες που αν τις ενώσουμε θα γίνουμε αχτύπητη ομάδα! Κάθε παιδί μίλησε για αυτό που πιστεύει πως καταφέρνει καλά, αυτό που θαυμάζει στον εαυτό του. Τα ενώσαμε και φτιάξαμε την ομάδα μας, την ονομάσαμε ,φτιάξαμε το λάβαρό της και το σύνθημά της αλλά και το τραγούδι μας!
- Δέσιμο ομάδας
- Δίνω το σχοινάκι στον…
- /στην ….που είναι …. παιδάκι
- Καταλαβαίνω ποιος φίλος είσαι από τη φωνή σου
- Το λάβαρο της ομάδας μας
- το όνομα, το σύνθημά της.
Ελεύθερο παιχνίδι, ευκαιρία για κοινωνικοποίηση και μάθηση!
Ημέρα Σχολικού Αθλητισμού, μέσα και έξω από την τάξη!
Παίζω με τα αρχικά μας





























































































































































































































































































































































































































































































































