Δέντρα, Πολύτιμοι φύλακες του κλίματος

Ανάπτυξη Δράσης Ενίσχυσης της Ενεργού Πολιτειότητας

     Τίτλος Δράσης

Δέντρα, Πολύτιμοι φύλακες του κλίματος

Επίπεδο

Νηπιαγωγείο

Θεματικό Πεδίο

Προστασία και ανάδειξη του φυσικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος

Σύντομη περιγραφή της Δράσης

Οι μαθητές/-τριες φυτεύουν ένα δέντρο σε κενή θέση στην αυλή του σχολείου. Αποφασίζουν να ευαισθητοποιήσουν τους συμμαθητές τους για τη σημασία των δέντρων στην ποιότητα της ανθρώπινης ζωής.

Μάθημα ή τομέας του Εργαστηρίου Δεξιοτήτων που εντάσσεται:

Θεματική Ενότητα: Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ – Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη

Τομέας: Εθελοντισμός – Διαμεσολάβηση

Διάρκεια: 10 ώρες

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα:

  • Να αναγνωρίζουν την αξία των δέντρων στην κλιματική προσαρμογή,
  • Να παρατηρούν τον χώρο στον οποίο ζουν και κινούνται με στόχο την εύρεση παλιών και νέων θέσεων για δενδροφύτευση,
  • Να οργανώνουν και να υλοποιούν καμπάνιες ευαισθητοποίησης της σχολικής και της τοπικής κοινότητας σε περιβαλλοντικά θέματα που σχετίζονται με τα δέντρα όπως η μείωση της σπατάλης χαρτιού,
  • Να οραματίζονται τα αποτελέσματα των δενδροφυτεύσεών τους

Πεδίο Υλοποίησης

Η αυλή του σχολείου

Φάσεις Υλοποίησης Δράσης

Διερεύνηση (2 διδακτικές ώρες)

Θέματα συζήτησης στην τάξη:

  • Έχεις ποτέ σκαρφαλώσει σε ένα δέντρο;
  • Έχεις ποτέ κάνει κούνια κρεμασμένος/η από τα κλαδιά ενός δέντρου;
  • Έχεις μαζέψει ποτέ καρπούς από ένα δέντρο;
  • Τι άλλη χαρά και όφελος μπορεί να σου δώσει ένα δέντρο; dentro

Rene Magritte “Οι άθλοι του Αλέξανδρου” 1967

Οι ομάδες συζητούν τι βλέπουν και πώς η εικόνα συνδέεται με τις ιστορίες που μοιράστηκαν πριν λίγο.

Η τάξη αποφασίζει να προχωρήσει σε μια σειρά από δραστηριότητες για την υιοθεσία, την αύξηση του αριθμού των δέντρων στην αυλή, την προστασία και τη φροντίδα των δέντρων στην αυλή του σχολείου.

Παράλληλα συζητιέται και πως θα γίνει η ευαισθητοποίηση της ευρύτερης σχολικής κοινότητας προκειμένου να συνδράμουν στην προσπάθεια.

Προετοιμασία/Σχεδιασμός (3 διδακτικές ώρες)

Οι μαθητές/τριες βγαίνουν στην αυλή του σχολείου, καταγράφουν και μετράνε τα δέντρα σε αυτόν τον χώρο. Στο πλαίσιο της καταγραφής εντοπίζουν χαρακτηριστικά όπως το είδος και το όνομα του δέντρου (φυλλοβόλο, αειθαλές, καρποφόρο), τα μέρη του (ρίζες, κορμός, κλαδιά, φύλλα, άνθη, καρποί). Αποτυπώνουν σε έναν χάρτη της αυλής τα υπάρχοντα δέντρα και εντοπίζουν πιθανά κενές θέσεις λαμβάνοντας υπόψη ότι τα δέντρα θα πρέπει να έχουν απόσταση πέντε μέτρα το ένα από το άλλο. Καταλήγουν στο πλάνο της δενδροφύτευσης.

Υλοποίηση (1 διδακτική ώρα)

Το σχολείο επικοινωνεί με το τμήμα πρασίνου του Δήμου και ζητά δενδρύλλια.

Οργανώνεται η ημέρα δενδροφύτευσης.

Φυτεύουν σε άδεια δενδροδόχο. Αναλαμβάνουν εκ περιτροπής να ποτίζουν και να φροντίζουν τα δέντρα σε ομάδες.

Επικοινωνία-Διάχυση (3 διδακτικές ώρες)

Οι μαθητές/τριες ανακοινώνουν στα όμορα Νηπιαγωγεία την φύτευση του δέντρου, μιλούν για τη σημασία των δέντρων στην αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής και ζητούν τη συνδρομή όλων των παιδιών να υιοθετήσουν ένα δέντρο για να το φροντίζουν. Προτρέπουν και όμορα Νηπιαγωγεία να συμμετέχουν σε δράσεις δενδροφύτευσης.

Διαθέτουν τον απαραίτητο χρόνο και οργανώνουν καμπάνια μείωσης χρήσης του χαρτιού.

Αναστοχασμός (1 διδακτική ώρα)

Ζωγραφίζουν πώς φαντάζονται ύστερα από είκοσι χρόνια το δέντρο που φύτεψαν.

Φυτέψαμε ένα δέντρο στην αυλή μας

fyteyoyme

Στείλαμε μηνύματα στα όμορα Νηπιαγωγεία

Πήραμε απάντηση στο μήνυμα μας από το 6ο Νηπιαγωγείο Μενεμένης ,στέλνοντας μας την παρακάτω αφίσα! Ευχαριστούμε !

thumbnail DRASH ENERGOY POLITH TO MHNYMA MAS

 

Ζωγραφίσαμε tο δέντρο μας 20 χρόνια μετά

«Διατροφή, περιβάλλον και υγεία»

Στο πλαίσιο των δράσεων  που πραγματοποιούμε στο Νηπιαγωγείο μας, συμμετέχοντας  στο Εθνικό Θεματικό δίκτυο «Διατροφή, περιβάλλον & υγεία» που συντονίζει το Κ.Π.Ε./Κ.Ε.ΠΕ.Α. Ιεράπετρας Νεάπολης, για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά, ξεκινήσαμε να μαθαίνουμε  για τα είδη των τροφών. Διερευνήσαμε τις γνώσεις των παιδιών και μέσα από ανταλλαγή απόψεων και συζητήσεις προχωρήσαμε σε ομαδοποιήσεις (φρούτα, λαχανικά, κρέας, πουλερικά, θαλασσινά, δημητριακά, γλυκά, λίπη και γαλακτοκομικά). Προχωρήσαμε σε ομαδοποιήσεις σύμφωνα με το χρώμα των φρούτων και των λαχανικών  και φτιάξαμε ένα ουράνιο τόξο.

Στη συνέχεια τα παιδιά ανέφεραν τις απόψεις τους για την υγιεινή διατροφή. Οι δραστηριότητες στράφηκαν προς αυτή την κατεύθυνση και γνωρίσαμε την πυραμίδα της υγιεινής διατροφής μέσα από παραμύθια

και βιντεάκια

(περισσότερα…)

Χρόνια πολλά, μανούλες !

mamaΗ γιορτή της Μητέρας είναι γιορτή για να τιμήσουμε τη μητέρα και γιορτάζεται κάθε χρόνο την δεύτερη Κυριακή του Μήνα Μάη.                                                                                   Μέσα από  την ποίηση, τη λογοτεχνία, τη ζωγραφική, τη μουσική και το τραγούδι τα παιδιά μπορούν να εκφράσουν τα συναισθήματά τους για τη μητέρα τους, να μάθουν για τη γιορτή της Μητέρας και να ικανοποιηθούν με κατασκευές που θα προσφέρουν στη μητέρα τους φτιαγμένες από τα χεράκια τους και μέσα από την ψυχή τους.

Φτιάχνουμε κάρτες, λουλούδια και απονέμουμε διπλώματα για τις μητέρες μας και διαφορετικές κάρτες στην ώρα των αγγλικών .

dipl1 agg mama

Διαβάζουμε το ποιήμα του Γεωργίου Βιζυηνού: ” Η μητέρα “

 

Πώς να πειράξω την μητέρα

να κάμω εγώ να λυπηθεί

που όλη νύκτα και όλη μέρα

για το καλό μου προσπαθεί;

Αυτή στα στήθη τα γλυκά της

με είχε βρέφος απαλό,

με κάθιζε στα γόνατά της

και με έμαθε να ομιλώ.

Παρακολουθούμε και το παρακάτω παραμύθι «Μια καρδιά για τη μαμά» της An Melis, Εκδόσεις Δίπτυχο

Ακούμε τραγούδια όπως το παρακάτω, του Μάνου Χατζηδάκη, «Η προσωπογραφία της μητέρας μου»

ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ, ΜΑΝΟΥΛΕΣ!!

Η εικόνα είναι απο το pinterest.

Άνοιξη, φυτέματα και λουλούδια …

Η άνοιξη ως εποχή είναι άμεσα συνυφασμένη με την αναγέννηση της φύσης και τη δημιουργία καινούργιας ζωής. Τα λουλούδια και τα φυτά που υπάρχουν γύρω μας και μεγαλώνουν δίνουν στα παιδιά την ευκαιρία για παρατήρηση και πειραματισμούς.  Έρχονται σε επαφή με τρόπο βιωματικό με τα στάδια εξέλιξης των φυτών και διερευνούν τους παράγοντες που επηρεάζουν την ανάπτυξή τους.  Θέτουμε τον προβληματισμό στην ομάδα σχετικά με το τι θα συνέβαινε αν κάποιοι από τους απαραίτητους παράγοντες (ήλιος, χώμα, νερό) για την ανάπτυξη των φυτών απουσιάζουν. Προτείνουμε στα παιδιά να ελέγξουμε τις υποθέσεις μας φυτεύοντας σπόρους φακής που θα αναπτυχθούν σε διαφορετικές συνθήκες (κανονικές, έλλειψης νερού, έλλλειψης φωτός, έλλειψης χώματος). Χωριζόμαστε σε ομάδες παρατήρησης και φυτεύουμε σπόρους φακής σε πλαστικά κεσεδάκια.Τοποθετούμε ορισμένα μέσα σ’ ένα σκοτεινό ντουλάπι, στο ψυγείο, σε μια σακούλα και κάποια δίπλα στο παράθυρο, από τα οποία κάποια ποτίζουμε και άλλα όχι ενώ κάποιους σπόρους, δεν τους σπέρνουμε στο χώμα, απλά τους τοποθετούμε στο κεσεδάκι.  Κάθε ομάδα παρατήρησης δημιουργεί μια ετικέτα με την ελλειπτική συνθήκη ανάπτυξης των σπόρων της και αναλαμβάνει να παρατηρεί και να καταγράφει  τα αποτελέσματα του πειραματισμού της και παράλληλα, να παρακολουθεί την ανάπτυξη των φυτών (ρίζα, μίσχος, φύλλα) που μεγαλώνουν υπό κανονικές συνθήκες.

 

Εκτός όμως από τους πειραματισμούς μας με τα φυτέματα ,επικεπτόμαστε την ανθοέκθεση που πραγματοποιήθηκε στην περιοχή μας, όπως κάθε χρόνο.

ANTHOEKTHESH

loyloydia

Φτιάχνουμε πρωτομαγιάτικα στεφάνια ,με όμορφα χρώματα.

Πιστοποιητικά Αριστείας EU Code Week 4 All .

Αφού ολοκληρώθηκε με επιτυχία η πρόκληση Πιστοποιητικό Αριστείας EU Code Week 4 All που συμμετείχε το Νηπιαγωγείο μας τον Οκτώβριο του 2024, μας απονεμήθηκαν τα παρακάτω Αριστεία. Στόχος του προγράμματος ήταν όσοι περισσότεροι μαθητές να έρθουν σε επαφή με τον προγραμματισμό και με τη συμμετοχή μας φτάσαμε όσο το δυνατότερο πιο κοντά στο στόχο αυτό! Θα συνεχίσουμε και την επόμενη σχολική χρονιά!!

 

https://blogs.sch.gr/4nipmen/files/2025/04/CODEWEEK-ARISTEIO.pdf

code week 2024

299819-ZSj3JIAaMP

Ταξίδι στο διάστημα !

Την Πέμπτη 3 Απριλίου επισκέφτηκαν το Νηπιαγωγείο μας,  οι Μικροί Ήρωες που μέσα από μια βιωματική προσέγγιση, μας πρόσφεραν ένα αξέχαστο γαλαξιακό ταξίδι.  Μεταφερθήκαμε μέσα σε ένα θόλο πλανητάριου τεραστίων διαστάσεων που εγκαταστάθηκε σε μια από τις αίθουσες μας και μάθαμε  για το πού ξεκουράζεται ο ήλιος καθώς δύει ή από πού ανάβει το φεγγάρι και αν τελικά ο Άρης είναι πλανήτης ή ομάδα. Τα παιδιά χωρισμένα σε ομάδες  μπόρεσαν να απολαύσουν σε τρισδιάστατη εικόνα και με τα καλύτερα οπτικοακουστικά μέσα:   • το πλανητικό μας σύστημα   • την τροχιά των πλανητών  • τη θέση της γης – την ιστορία του διαστήματος  • τη ζωή μέσα σε διαστημικό λεωφορείο . Ακόμη έκαναν ερωτήσεις και μέσα από ειδικά μελετημένο βιωματικό μάθημα γνώρισαν το πλανητικό μας σύστημα. Στο τέλος πήραν το δίπλωμα του αστροναύτη γεμάτα εμπειρίες και χαρά!

diplvma

Η διασκέδαση συνεχίστηκε παίζοντας τοξοβολία και άλλα παιχνίδια και χρησιμοποιώντας το τηλεσκόπιο στην αυλή μας!

 

«Παράταση εγγραφών στα Νηπιαγωγεία και στα Δημοτικά Σχολεία της χώρας για το σχολικό έτος 2025-26»

Σας ενημερώνουμε ότι οι εγγραφές μαθητών/τριών στα Δημόσια  Νηπιαγωγεία και Δημοτικά Σχολεία της χώρας για το σχολικό έτος 2025-2026, παρατείνονται μέχρι και τη  Δευτέρα 31 Μαρτίου 2025.

Σχέδιο Δράσης και στα αγγλικά .

Στο πλαίσιο του σχεδίου δράσης για τις πυρκαγιές και τις πλημμύρες, αποφασίσαμε να αφιερώσουμε και κάποια μαθήματα των Αγγλικών, με σκοπό μια πιο ολιστική μαθητική προσέγγιση. Παρακολουθήσαμε τα παρακάτω βίντεο :
https://www.youtube.com/watch?v=udRNUBHbE0o
Στη συνέχεια ήρθαν τα παιδιά σε επαφή με το λεξιλόγιο που αφορούσε τις πυρκαγιές και  τις πλημμύρες: firefighter, firetruck, hose, ladder, fire hydrant, fire alarm, flood, rain, river, hurricane, first aid kit, safe.
Επίσης, μετά τη θέαση των βίντεο, δώσαμε στους μαθητές φυλλάδια δραστηριοτήτων με σκοπό την εμπέδωση των δράσεων σε περίπτωση πυρκαγιάς ή πλημμύρας.
Οι μαθητές ανταποκρίθηκαν με ενθουσιασμό και ήδη κατά τη διεξαγωγή των μαθημάτων αφομοίωσαν λεξιλόγιο σχετικό με το σχέδιο δράσης. Συνολικά, το όλο εγχείρημα αποτέλεσε μια ευχάριστη και εποικοδομητική εμπειρία.