θΕΜΑ : ΕΛΙΑ 

Ο Νοέμβρης τελειώνει και οι άνθρωποι έχουν αρχίσει τη διαδικασία του «Λιομαζώματος».

Βασιζόμενοι στην αρχή της Επικαιρότητας, η εβδομάδα μας άρχισε με την αναφορά μας στο ευλογημένο ελαιόδεντρο που βρίσκεται σε κάθε γωνιά της Κρήτης!

Αρχικά, φέραμε εικόνες από πραγματικά ελαιόδεντρα και ελιές. Φέραμε στην τάξη κλαδιά ελιάς και ελιές. Τα παιδιά έπιασαν την ελιά, μιλήσαμε για το σχήμα και το χρώμα της. Ακόμη, επεξεργαστήκαμε τα φύλλα της ελιάς. 

50176217 84f7 4bc2 9c6c 50e533c9cb19

Αφού πιάσαμε, μυρίσαμε και γευτήκαμε την ελιά, είδαμε ένα βίντεο για τη διαδικασία κατά την οποία η ελιά γίνεται λάδι. Σχολιάσαμε το βίντεο και μιλήσαμε για τα προϊόντα που προέρχονται από την ελιά και το λάδι. Τα παιδιά είδαν και μύρισαν το σαπούνι.

ec158045 3cb0 4394 9868 cda0a7edce44 625915c6 994d 4c29 bacf 943356cecc4f

Στη συνέχεια, τα παιδιά επεξεργάστηκαν τον πίνακα του Θεόφιλου «Λιομάζωμα». Παρατήρησαν τις φορεσιές των ανθρώπων, τι χρησιμοποιούν για το λιομάζωμα και μέτρησαν τις φιγούρες στον πίνακα. Αναπαρέστησαν τον πίνακα με το σώμα τους, με το κάθε παιδί να αναλαμβάνει έναν διαφορετικό ρόλο. Ακολούθως, μέσα από μια ομαδική δουλειά, τα παιδιά δημιούργησαν σε μεγάλο χαρτόνι τον πίνακα του Θεόφιλου, με πρωταγωνιστές τα ίδια.

50dff139 dae9 4f54 94fd d0b3f299e811 41058177 128a 4174 894e 61f0b31e7e07

Μια ακόμη χρήσιμη πληροφορία για την ελιά είναι ο μύθος που πρωταγωνιστούν ο Ποσειδώνας και η Αθηνά. Άλλωστε, τα παιδιά λατρεύουν τους μύθους και ο συγκεκριμένος τονίζει την πολύπλευρη χρησιμότητα του ελαιόδεντρου.

Δουλέψαμε με έννοιες, βάζοντας σε σειρά τα μπουκάλια λαδιού από το μεγαλύτερο στο μικρότερο. Τα παιδιά δοκιμάστηκαν και σε άλλες δραστηριότητες που τους έδωσαν την ευκαιρία να αναπτύξουν και άλλες δυνατότητές τους.

b344840a a283 43aa 8c98 cba1071cf464 ef9e3020 c4d0 4577 b3d3 a0a1f566af49 b182a932 d6ae 4d2d b563 cf450dd7b1c1

Οι δραστηριότητες προχώρησαν με ένα πείραμα μέσα από το οποίο τα παιδιά αναρωτήθηκαν, υπέθεσαν και τελικά κατανόησαν. Το πείραμα είχε να κάνει με την έννοια της πυκνότητας. Τα παιδιά, αφού αναγνώρισαν τα υλικά που θα χρησιμοποιούσαμε στο πείραμα (λάδι – νερό), παρατήρησαν ότι το νερό δεν αναμιγνύεται με το λάδι αλλά διαχωρίζεται από αυτό.

65ad4e0d 0be9 4c4c a28d 55a24b48d579 cef26d35 2ed8 4a08 9b77 6db8ddb2d418 beda97cd c584 42ff b05d 4cf1b671e04e 96d03c85 8a32 4c83 a151 ee9f7bcb4c12

Αφού τα παιδιά είδαν και κατανόησαν το πείραμα, αποτύπωσαν και στο χαρτί ό,τι παρατήρησαν και έγραψαν «όχι» στην ερώτηση αν αναμιγνύεται το λάδι με το νερό.

Για την ολοκλήρωση της θεματικής, δεν θα μπορούσε να λείπει η δημιουργικότητα και οι όμορφες κατασκευές των παιδιών, αλλά και η πολυαναμενόμενη επίσκεψη στο ελαιουργείο.

d7b5fb75 af3f 4aa0 9398 c76c32419bbd 3c52691b 302d 460b 80ae c3aea5d4883d 958efeb1 181e 4690 ac54 b07f932deac6 2bd2ad7d 912e 4591 ad0f a97c6a0140fb f8b6e5dc 2cfb 4c35 a059 29e8b7ebbbbc b4eaa153 21bb 4bd7 84dc 6dc5c9afd3d1 d3e7e301 919c 4edb 9cec 963175bdce2a 163d0939 1e8c 4349 b2f9 4ea780b628c9 2556fb94 12a4 4e95 bcff 66f2324f16e6

Τα παιδιά είδαν τα μηχανήματα που βοηθούν στην παρασκευή του λαδιού και δοκίμασαν το λάδι που τους δόθηκε από το ελαιουργείο. Στο τέλος, σαν σχολείο, κάναμε κι εμείς ένα δώρο στους ανθρώπους που μας καλοδέχθηκαν στον χώρο τους και μας εξήγησαν τόσα πολλά για την ελιά και το λάδι.

82ce236e 790c 4ec9 b297 4226c534fd98 6f077fd7 f6d3 4d9e b130 d756d8c3f639 c5e162c7 88ed 4f35 a052 ba07a7a27017 9281ec32 d524 4782 ae9d c6d638220e8b

Με αφορμή τη θεματική της ελιάς, μάθαμε και τη φωνούλα Ε, ε και όσες λέξεις αρχίζουν από αυτήν τη φωνούλα. Για την καλύτερη κατανόηση της φωνής Ε, ε, τα παιδιά περπάτησαν το γράμμα, το σχεδίασαν με τον μαρκαδόρο τους και πλέον το αναγνωρίζουν και το γράφουν.

67cd4e32 f595 4b39 b8ca 13a84421c232 96ea0c72 df62 4015 b874 3a08d9cae2b5 25a42f36 45f9 4452 b349 cb1552e880f7 4f85e490 7a4b 4181 bc3c 7785f84c2d46

η Ελιά ήταν ένα αγαπημένο θέμα των παιδιών τα οποία αφού έμαθαν για αυτήν, αποφάσισαν να την δημιουργήσουν με διάφορους τρόπους . Έτσι έφτιαξαν όμορφες κατασκευές με διαφορετικά υλικά 

7b166d06 cb5a 42c4 91ed 45a225b1eb33 28c90c23 02f1 4a01 8ada 0d3b901f93fd 80a04216 9d33 47a0 a229 2dcd11187b93

 

Ο Εαυτός – το όνομά μου

Σε αυτή την θεματική ενότητα προσεγγίσαμε το θέμα του εαυτού μας. Μιλήσαμε για τα θετικά που εντοπίζουμε στον εαυτό μας., παρουσιάσαμε τον εαυτό μας στους φίλους μας. Κοιταχθήκαμε στον καθρέφτη να δούμε τα εξωτερικά χαρακτηριστικά μας και να παρατηρήσουμε , ομοιότητες – διαφορές με τους συμμαθητές μας.

ac467e62 7333 4111 b5aa 4d849a1a5d80 13b1e965 5d69 4fe5 9c54 fbbae6f448f4 7575edcd f83b 4a6b ace4 039a6da1ee0b 02da9f00 a809 4b87 b3b1 a4a71ae872d4 d5224d78 cc3b 4431 929f b8f14692db19 437f4510 c97e 43bc bea9 8159c0f7e420848c88f6 4acb 4ef0 912f e1dbcf91b03095ea27fb 0082 4ad0 b4fa 7aa39ec5c583c58bc07a d54f 4b47 8ef7 4b992b1996a3

Επιπλέον , δημιουργήσαμε τον εαυτό μας με ξυλομπογιές και εστιάσαμε στο λόγο που αγαπάμε τον εαυτό μας

f0b07cf9 660d 4b63 bf82 8010c942c05266cfb139 2449 405f 80b7 1558ae16a4589e8a8964 6545 4ea9 9ca2 be3f7ba973a0

Ακολούθως , με αφορμή την αναφορά μας στην διάσημη καλλιτέχνη  ‘ Γιαγιόι Κουσάμα’ , ζωγραφίσαμε τους εαυτούς σε ένα χαρτί με φόντο πολύχρωμες βούλες που είχαν ήδη σχηματίσει τα παιδιά με δακτυλομπογιές

5e251911 5579 4661 83ab 55926cf39357 740ba3ad fec0 4872 aa0e deb140e876d6 046d68b8 6f31 48a8 b09c e79dc241ace3

Τέλος τα παιδιά μάθανε τα ονόματά τους και σε διάφορες γλώσσες και αμέσως η θεματική ενότητα έλαβε και μια διαπολιτισμική διάσταση

e6a296c1 408c 4c92 bf06 63e1d78022ee 28dc7614 be1c 4479 8a3c 5d58120d3121 b97e4114 1fd1 4171 a01c 32ea969d72d2 5e93adbc bd6f 4925 b1f4 4010d53b907d

Ολοκληρώνοντας την θεματική , ακούσαμε το αγαπημένο τραγούδι του τριγωνοψαρούλη “εγώ είμαι , εγώ “

ΕΓΩ ΕΙΜΑΙ ΕΓΩ ………

 

ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ 

Σε αυτή τη θεματική ενότητα μιλήσαμε για τα συναισθήματα. Η αρχή μας στο πλαίσιο αυτό ήταν πως «ΌΛΑ ΤΑ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ ΕΙΝΑΙ ΑΠΟΔΕΚΤΑ!». 

39018b57 89d1 4e62 8bf0 921c8f3e86ce

Αρχικά δώσαμε την ευκαιρία στα παιδιά να μας μιλήσουν για τα συναισθήματα που γνωρίζουν. Η λύπη και η χαρά ήταν δύο συναισθήματα που γνώριζαν τα παιδιά. Έτσι ξεκινήσαμε από αυτά τα δύο. Μιλήσαμε για τα γεγονότα που μας προκαλούν χαρά και τα γεγονότα που μας προκαλούν λύπη και οι εκπαιδευτικοί τα κατέγραψαν σε ένα χαρτί.

Επίσης, διαβάσαμε το παραμύθι «Η παλέτα των συναισθημάτων» και μάθαμε και περισσότερα συναισθήματα όπως τον φόβο, την έκπληξη, τον θυμό, την αγάπη. Τα παιδιά προσπάθησαν να βοηθήσουν την πρωταγωνίστρια της ιστορίας, την Συναισθηματικούλα. Μέσα από δύο διαδικτυακά παιχνίδια, τα παιδιά χρησιμοποίησαν το ποντίκι και μετέφεραν το σωστό συναίσθημα στην αντίστοιχη έκφραση της Συναισθηματικούλας και  όταν η Συναισθηματικούλα θύμωνε , προσπαθούσαν να την ηρεμίσουν βάζοντας τους αριθμούς στην σωστή σειρά απο το 1-10

55a57ee3 33b4 4d99 9dd7 f7d80dd91188 1 6f91180a 3173 46b8 a6b7 8beb69442ee4 653e8c18 59f4 4e3a b40f b136e32628be d89d4a85 76ab 4dca ad38 4c54e8075a2a d5cd1007 bbda 438a 924c f50dcd5312fb

 

Επίσης, αντιστοιχίσαμε κάθε συναίσθημα σε ένα διαφορετικό χρώμα. Τα παιδιά επέλεξαν τα σκούρα χρώματα για τα αρνητικά συναισθήματα και τα φωτεινά χρώματα για τα θετικά – κάθε παιδί χρωμάτισε τις δικές του παλέτες των συναισθημάτων. Τέλος, φτιάξαμε και την παλέτα των συναισθημάτων της τάξης μας και δουλεύοντας ομαδικά – γράψαμε, βάψαμε και συνεργαστήκαμε όλοι μαζί!

819029d3 2a33 4c63 9912 7dd3af865d0c a504f576 460b 4839 820a e3e22797f1c7 7e387d3c 6bd2 452c b710 d1dce2b83bd1 5fddbfcc 9189 4a7c a90b 407cae123ee2 2c27b568 b791 400f a056 2c81ca4e5eb5 ea5670b6 4c59 4e59 98f3 13b094d443c1 68a88a50 b45d 4e3a a460 e64cc6a77f3c 58364694 b41e 4e72 a333 17c79d2086f817f10caa ef3b 4ef9 9ae6 a4db1702f0a2 d541cc5f 189b 44f5 9fd5 9193be2494c4 2f1c9034 3014 4f06 aede f0e7ac123507 5251f0d0 2ede 4ae9 a4a0 73ff90790736 b6dfb854 6a97 4714 84e4 72e127fa1590 ef413a84 f522 45ed a3c6 3ab10892508e

Στην συνέχεια, παίξαμε κινητικά παιχνίδια. Το πρώτο ήταν ένα κινητικό παιχνίδι με στεφάνια. Το κάθε στεφάνι είχε και ένα διαφορετικό συναίσθημα που τα παιδιά θα έπρεπε να το αναπαραστήσουν με το πρόσωπό τους και το σώμα τους. Το επόμενο παιχνίδι βοήθησε τα παιδιά να εμπεδώσουν ακόμα περισσότερο τα συναισθήματα: καθίσαμε οκλαδόν σε έναν κύκλο και βάλαμε μουσική. Καθώς έπαιζε η μουσική, ένα πουγκί που είχε μέσα διάφορα συναισθήματα (κάθε συναίσθημα το αναπαραστούσε μία χάρτινη φατσούλα) το οποίο γύριζε από χέρι σε χέρι. Όταν τελείωνε η μουσική το παιδί στο οποίο τύχαινε το πουγκί έπαιρνε με το χέρι του μια φατσούλα που έδειχνε ένα συναίσθημα και προσπαθούσε να το ονοματίσει και να το αναπαραστήσει.

bf74d020 1059 4e80 8f58 1d5a972d0007 21a802d7 9c94 4638 84ce 568c994e4c74 98bd3827 c2ba 4015 9e78 8dcea7262a19 15a7913a 6603 466d a9cb 02cacc193dbc

Σε επόμενες δραστηριότητες τα παιδιά προσπάθησαν να αναγνωρίσουν τα γράμματα και να αντιστοιχήσουν το κάθε συναίσθημα με το αρχικό γράμμα του.  

ab1d9455 091a 4313 bf04 4027ca172cff 1

Επίσης, σχημάτισαν πρόσωπα με διάφορα συναισθήματα και με την αγαπημένη τους πλαστελίνη

36ec88a6 d37b 4536 8fb9 be67d021ff87 3d9eaaeb 5ca3 414f 8d84 bfb2b44b4c9f 9331ad24 2e04 4f54 9856 82425ca7d2d4 0dfd794c ae6e 4bab 924a aebce5eb1b8c de42cf84 fbf2 433a a294 dbe685b31bb6

Τέλος τα παιδιά συνεργάστηκαν και δημιούργησαν «τον κήπο των συναισθημάτων» στον οποίο το κάθε λουλούδι που ζωγράφισαν τα παιδιά, ήταν και από ένα συναίσθημα. Η ομαδική εργασία τους ολοκληρώθηκε αφού έκοψαν και χρωμάτισαν τα λουλούδια και έγραψαν το αντίστοιχο συναίσθημα

7d68873c 9452 4e48 a2ce 2b46d6ba8dd5

1Ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ: ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ «ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ – ΕΥ ΖΗΝ» – Διατροφή

Στα πλαίσια του πρώτου εργαστηρίου δεξιοτήτων, γίνεται λόγος για μια βασική προϋπόθεση για την καλή ζωή των ανθρώπων, τη διατροφή!

Μέσα από πλούσιο εποπτικό υλικό, τεχνολογικά μέσα και βιβλία, τα παιδιά έρχονται σε επαφή με την σημασία της υγιεινής διατροφής. Αρχικά γνωρίζουν τις τροφές και μαθαίνουν να τις ονοματίζουν. Έπειτα μαθαίνουν, μέσα από μια ομαδικές κατασκευές και φτιάχνοντας την Υγιεινούλα και τον Ανθυγιεινούλη, να διαχωρίζουν τις υγιεινές από τις ανθυγιεινές τροφές.

92dbe06e 358e 4ed8 816d 71ad6f2a3ec717ce18fe dc59 41e0 813d b3b735d20f8e 7325bbd2 2f56 4d6a 9fb5 d2381d0f64c2

Ακολούθως μαθαίνουν για την μεσογειακή διατροφή και για την διατροφική πυραμίδα. Τα παιδιά δημιουργούν την πυραμίδα βάζοντας στην κάθε θέση/ομάδα τροφίμων τις κατάλληλες τροφές.

7425fc04 6f6e 4936 99c4 7608f6f6edc0 465f79db 8d1d 43f8 b698 8134d5739416 9b557693 b5f9 423b 8183 a2e302552060fbca678e a914 40f9 9817 a95a20f64c14

Αφού μάθαμε τις υγιεινές διατροφικές συνήθειες που κάνουν το σώμα μας γερό και το μυαλό μας δυνατό,  αποφασίσαμε να φτιάξουμε το δικό μας πιάτο με τις δικές μας υγιεινές διατροφικές επιλογές. Κόψαμε και κολλήσαμε τα αγαπημένα μας φαγητά, χρωματίσαμε το πιάτο και η κατασκευή μας είναι έτοιμη!

d9a04cd0 b388 4c2d a1e4 8333d267140d 6ad0c53f 27dc 405a a757 7cab48e3de58

Από την υγιεινή διατροφή δεν θα μπορούσε να λείπει φυσικά η πολύχρωμη σαλάτα που θα συνοδεύει κάθε γεύμα μας για είναι πλήρες. Τα παιδιά έμαθαν για τα λαχανικά και έφεραν λαχανικά από το σπίτι. Με τα λαχανικά αυτά, δημιουργήθηκε στο χώρο του σχολείου πολύχρωμη σαλάτα μέσα από την οποία τα παιδιά γεύτηκαν πολλά και διαφορετικά λαχανικά.

dabd1d7a 0384 48d2 88e3 7176a538943f c4354e20 01b2 4bc6 b260 bfe1db1115da 78415599 b67e 4f69 905d 4a31006747848c7c155b a2ab 41dc a623 8615a0f8f108fc4fc0f1 f069 4152 94e6 fb741a0f40aac682aa74 f36c 40ce bea2 44e22f9e6f2d13fbbe55 ce47 4cd1 9ace e41a09e9ac20

Η σαλάτα ενθουσίασε τα παιδιά και μας οδήγησε επιτυχώς στην επόμενη βιωματική μας δράση: Τη δημιουργία του δικού μας λαχανόκηπου!

Με την βοήθεια Γεωπόνου τα παιδιά φύτεψαν διάφορα λαχανικά (φυλλάδα, μαρούλι, σπανάκι, μαϊντανό, ραπανάκι). Η Γεωπόνος αρχικά επισκέφθηκε την τάξη και μίλησε στα παιδιά για το επάγγελμά της και τον τρόπο με τον οποίο φυτεύουμε τα λαχανικά. Στην συνέχεια τα παιδιά φύτεψαν το καθένα από ένα λαχανικό και ο κήπος μας ήταν έτοιμος! Τον κήπο μας στη συνέχεια αναλαμβάνει να ποτίζει καθημερινά η ομάδα καθηκόντων.

2249bbe6 30e1 4339 ba26 7f65008cf121 62f25f79 7b4b 474e 9e6f d20d42f2576c

Ένα ακόμη υγιεινό προϊόν είναι το «χαρουπόμελο». Από μόνα τους τα χαρούπια έχουν εξαιρετική θρεπτική αξία, καθώς είναι πλούσια σε ασβέστιο και πρωτεΐνες. Περιέχουν μαγνήσιο και πολλά σημαντικά μέταλλα, καθώς και βιταμίνες A, B, B2, B3, D.

Τα παιδιά μαζί με την βοήθεια των εκπαιδευτικών και των γονέων εκτέλεσαν όλες τις φάσεις για την τελική παρασκευή του χαρουπόμελου:

  1. Πλύσιμο
  2. Κόψιμο και τελικά
  3. Τοποθέτηση των χαρουπιών σε λεκάνη με νερό,

με ένα εντυπωσιακό αποτέλεσμα (γιατί το βασικό συστατικό ήταν η συνεργασία μικρών και μεγάλων)!

fb53d78a 77c0 4ee4 9285 2b1a13631ca8 7a456b34 4e81 4e31 a90c e70021c48213 1990d357 e0e3 4377 94b8 26180007f562 b79031d1 eb45 419b 8c00 c20e9e75387f c0e73c75 c996 417e ad91 3146fc9e0515 be6ce0c9 9097 48ca a6ad b509238c44a9

ΕΠΕΤΕΙΟΣ ΤΟΥ ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟΥ

Με αφορμή τον ερχομό της 17 Νοέμβρη ξεκινήσαμε την εβδομάδα μας με την αναφορά στα γεγονότα του Πολυτεχνείου μέσα από βίντεο  προσαρμοσμένα στο ηλικιακό επίπεδο των παιδιών του νηπιαγωγείου.

Επίσης, διαβάσαμε τα δύο γνωστά παραμύθια «Η κυρά Δημοκρατία» και «Ντενεκεδούπολη» που εισάγουν και διασαφηνίζουν τις έννοιες Δημοκρατία και Δικτατορία στα παιδιά. Μέσα από τα παραμύθια και με κατάλληλες ερωτήσεις εστιάσαμε στην σημασία που έχει η Δημοκρατία και στην ελευθερία που προσφέρει σε όλους τους πολίτες της.

abab82f7 d7c3 48f9 9a35 d625b7a7ec53

Συγκεκριμένα, αφού διαβάσαμε το πρώτο παραμύθι «Η κυρά Δημοκρατία» ,τα παιδιά απάντησαν σε ερωτήσεις, διαχώρισαν και ταξινόμησαν εικόνες που έδειχναν δημοκρατικές και δικτατορικές συμπεριφορές. Επιπλέον, διακόσμησαν το φόρεμα της «κυρά Δημοκρατίας» και της «Ρίας της Δικτατορίας» σε μορφή κολλάζ και έβαλαν στην καθεμία τα χρώματα που της αναλογούσαν. Τέλος, τα παιδιά επανέλαβαν και σχημάτισαν το σύνθημα της κυρά Δημοκρατίας: «ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ ΕΙΜΑΣΤΕ ΠΑΝΤΑ ΠΙΟ ΔΥΝΑΤΟΙ».

df99b126 6034 49b1 a0b4 a7e4af6dfa7f 60fe6eb7 cac4 4f90 b6a1 02d034c49af1 8f1b98bd 41e1 4a81 aa22 7ea9636ecf51 f50639c8 5da9 4f93 a817 39917ebd080f

Στο δεύτερο παραμύθι, την «Ντενεκεδούπολη», αφού το διαβάσαμε, προχωρήσαμε σε μια ομαδική εργασία που προασπίζει το ομαδικό πνεύμα και την ελευθερία των ανθρώπων. Τα παιδιά χρωμάτισαν με διαφορετικά  χρώματα τις παλάμες τους και γράψανε την λέξη ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ. Ακολούθως, κατασκεύασαν από ανακυκλώσιμα υλικά τα δικά τους ντενεκεδάκια, έφτιαξαν την ντενεκεδούπολη σε άσπρο χαρτί του μέτρου και έτσι δημιουργήθηκε το σκηνικό για την κουκλοθεατρική παράσταση (με τίτλο «Ντενεκεδούπολη») που θα κατόπιν έδωσαν οι εκπαιδευτικοί της τάξης.

f47298ed c9c1 448f a374 3c69ef407cf4 e9d66b14 9b4f 4dcd a546 5a53e97e1556

Τα παιδιά παρακολούθησαν το κουκλοθέατρο και ξαναθυμήθηκαν το παραμύθι και την σημασία της δημοκρατίας μέσα από αυτό τον ευχάριστό τρόπο.

082f83c7 7e85 4937 b9e8 9badd0cd9ce1

Μέσα στην εβδομάδα τα παιδιά ήρθαν σε επαφή με μελωδίες και τραγούδια που λεγόντουσαν τότε για να εμψυχώσουν την προσπάθεια των πολιτών για την διεκδίκηση της δημοκρατίας στην χώρα, όπως «ο Δρόμος». Ακόμη, έμαθαν τραγούδια που εκφράζουν την ελευθερία και την παιδική αθωότητα όπως «Τα παιδιά ζωγραφίζουν στον τοίχο».

Με αφορμή την εκμάθηση και καλύτερη κατανόηση των τραγουδιών, τα παιδιά δημιούργησαν και μια ομαδική εργασία όπου απεικονίζει τα ίδια να ζωγραφίζουν στον τοίχο. Τα παιδιά χωρίστηκαν σε ομάδες, κάθε μία από τις οποίες έκανε κάτι διαφορετικό. Σχεδίασαν τον τοίχο, έγραψαν «τα παιδιά ζωγραφίζουν στον τοίχο», χρωμάτισαν με πινέλα, σχεδίασαν και χρωμάτισαν τον εαυτό τους.

2a5e70ad a7a9 45d4 8c76 4a53ec7cfbe9

Εις μνήμη των πεσόντων τα παιδιά δούλεψαν ομαδικά και έφτιαξαν μια αφίσα που απεικονίζει παιδικές ζωγραφιές με ζωντανά χρώματα που υπογραμμίζουν την δημοκρατία και την ελευθερία και ως υπογραφή τοποθετήθηκε η ημερομηνία των γεγονότων: «17 ΝΟΕΜΒΡΗ», γραμμένη από τα παιδιά.

71b18c5e 4b53 40c8 a4a5 35ce0900bfd9

 

 

ΣΕΙΣΜΟΣ ΜΗ ΣΕ ΠΙΑΝΕΙ ΠΑΝΙΚΟΣ 

Η Ελλάδα αποτελεί μια από τις πιο σεισμογενείς χώρες στον κόσμο. Ειδικότερα στην Κρήτη, συμβαίνουν συχνά σεισμικές δονήσεις, είτε μικρής είτε μεγαλύτερης κλίμακας. Συνεπώς οι ασκήσεις ετοιμότητας των εκπαιδευτικών και των παιδιών κατά του σεισμού είναι μείζονος σημασίας.

Τα παιδιά και οι εκπαιδευτικοί του Νηπιαγωγείου μας πραγματοποίησαν την πρώτη Άσκηση Σεισμού με σκοπό την ετοιμότητα απέναντι στο φυσικό φαινόμενο, την Παρασκευή στις 31 Οκτωβρίου. Ακολούθως περιγράφονται όλες οι δράσεις που έλαβαν χώρα στα πλαίσια της Άσκησης.

 

 

Αρχικά, τα παιδιά έμαθαν για το τι είναι ο σεισμός και τους τρόπους που προστατευόμαστε. Η προβολή βίντεο με πλούσιο εποπτικό υλικό βοήθησε στην κατανόηση του θέματος. Συγκεκριμένα, τα παιδιά παρακολούθησαν το γνωστό εκπαιδευτικό βίντεο «Χελώνα του Σεισμού» και τα βήματα που ακολούθησε η επώνυμη χελώνα για την ασφάλειά της.

.

b24fd64b bf03 4e5a a131 5a0068b27bb2 6efd1bea 4a71 4271 bdc9 2f532f50de72 f6384c08 0df8 4388 8cf2 b7c920c52aca

Ακόμα, έμαθαν το «Τραγούδι του σεισμού» και πραγματοποιήσαν και τα ίδια με το σώμα τους  τα 3 βήματα της χελωνίτσας για την προστασία από τον σεισμό

Έπειτα, χρωμάτισαν εικόνες που εμφανίζουν τις κινήσεις που θα πρέπει να κάνουν για να προστατευτούν.

b78a2a05 5bbf 457c ab89 19ca0a49725e ceb7ef11 84dc 41ae 957a 74a5ef3767de 7e0aa205 a443 4703 b54c b31cf0850296

 

Ακολούθως, μιλήσαμε για τις ασφαλείς και επικίνδυνες συμπεριφορές που μπορεί να έχει κάποιος κατά την διάρκεια ενός σεισμού, δείχνοντας αντίστοιχες εικόνες. Τα παιδιά  τις διαχώρισαν ανάλογα με την κάθε συμπεριφορά .

22e5d18d 92b4 4ef6 9507 c8dce1de581f 555f3ee4 6007 4cc2 9890 4ce4ad356947 bac8c604 b923 4adb a865 4aeae0330db4 6e8eb704 009c 4845 b6a1 f0d3820a1d32 586deac4 50a3 49fb b473 ba5dbb2d1910

Επίσης, ονοματίσαμε, διαχωρίσαμε και κατανοήσαμε για τα απαραίτητα αντικείμενα που θα πρέπει να έχουμε σε περίπτωση σεισμού ως σχολείο αλλά και σε ατομικό επίπεδο. Διαχωρίσαμε τα αντικείμενα που χρειάζεται να μπουν μέσα στην βαλίτσα του σεισμού. Τέλος φτιάξαμε τα δικά μας βαλιτσάκια σεισμού.

8e4aa2b6 5e5c 4d17 b8d5 f991a56f2fc6 4a3e72cb eb1b 4269 b0ee 9cd57e856a08 1 ca3d3ad8 2b79 444e 8973 676229c8360d e60e1526 45af 401e 852a cf828f96772f 8e4aa2b6 5e5c 4d17 b8d5 f991a56f2fc6 1 8ca2c863 a610 471a 8634 4a0bbbbe171f 1420950f e6e9 4198 bd9a 09d2bc6b5d4f 1 4a3e72cb eb1b 4269 b0ee 9cd57e856a08 1 1 f31b9d8c e400 4f8d 8d02 c23aabc936f0

 

Αφού μιλήσαμε για τα απαραίτητα αντικείμενα σε περίπτωση σεισμού, προσπαθήσαμε να αντιγράψουμε τις ονομασίες του καθενός αντικειμένου .

47924304 480a 4d31 8f66 b717462b507e 3497fd64 dd76 47be 917d 6a9fd0cc8538 deea3a90 68b5 4676 b4f1 206fda209be4 aefa1249 a457 4de5 861a 4f2463eef70b

Ολοκληρώνοντας την εβδομάδα μας πραγματοποιήσαμε την προβλεπόμενή άσκηση σεισμού. Τα παιδιά ανταποκρίθηκαν στο άκουσμα του κρουστού που χρησιμοποιείται σε τέτοιες περιπτώσεις από τις νηπιαγωγούς και εκτέλεσαν όλα τα βήματα για να παραμείνουν ασφαλείς στις τάξεις τους μέχρι και το τέλος του σεισμού. Μετά, το κάθε τμήμα έκανε μια σειρά και όλοι κινηθήκαμε στο κοινό σημείο συνάντησης έξω από το σχολείο σε ασφαλές μέρος.

280699aa a009 478e b982 9b08f38dc298 ec4237f3 421b 401f b52a 032f1107c0ef 95d008f9 947d 46a6 b4b0 91621f6e5b8f 55d51337 ad62 479a bf43 82133d2769c6

Τα παιδιά συμμετείχαν επιτυχώς στην άσκηση σεισμού και στο τέλος της σχολικής ώρας του απονεμήθηκε το βραβείο για την εκτέλεση της σεισμικής άσκησης.

38724e4c f74c 474e b58e 9bef485ac626 1

 

 

28 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 

Η εβδομάδα μας άρχισε με αναφορές στα γεγονότα της  28 Οκτωβρίου ώστε να γνωρίσουμε τα γεγονότα αλλά να τιμήσουμε και τους ήρωες του 1940.

Μέσα απο παραμύθια αντιπολεμικά όπως “ο Σπόρος της Ειρήνης” αλλά και παραμύθια που προσεγγίζουν τα γεγονότα του 1940 με ποιο κατανοητό τρόπο για τα παιδιά, όπως “ο Γίγαντας και ο Νάνος”.

Σχετικά με το πρώτο παραμύθι  τα παιδιά κατανόησαν την σημασία της ειρήνης και τα δεινά που προκαλεί ο πόλεμος και έπειτα ,ζωγράφισαν ότι τους άρεσε περισσότερο απο το αντιπολεμικό παραμύθι 

Σχετικά με το δεύτερο παραμύθι αποτελεί μια αναπαράσταση του ΟΧΙ που είπαν οι Έλληνες στους Ιταλούς με ήρωες έναν νάνο που αναπαριστά την Ελλάδα και έναν Γίγαντα που αναπαριστά τις μεγάλες δυνάμεις. Τα παιδιά άκουσαν το παραμύθι και έκαναν σχετικές δραστηριότητες για την καλύτερη κατανόηση του. 

 

Ελληνική Σημαία 

Με αφορμή την επέτειο της 28 Οκτωβρίου του 1940 μιλήσαμε για την σημασία της Ελληνικής σημαίας, το λόγο που έχει αυτά τα δύο χρώματα, πόσες λωρίδες έχει και τι συμβολίζει ο σταυρός. Στο τέλος φτιάξαμε την ελληνική σημαία της τάξης μας και ατομικές σημαίες με γραμμένο  το ηρωικό ΟΧΙ !!!!

5971aa0f 810a 482d 868e e8079d4987b7 0655269f 9a6d 4ed1 a196 8b4a05bf58f3 c26d801a 2c11 49fa 9e57 f9718ac81b17 0431d0c8 6d65 45bc 961c b68114bdca5b 87c02b99 8a8c 4373 b812 61d2fe6edc67 131ce037 3221 4ed7 aa6d 30c807f25024 61e79d23 e12f 4d65 b546 68ed7246e918 35375bad c3b3 4025 8d92 e339d0697183

ΟΧΙ 

Μιλήσαμε για το ηρωικό ΟΧΙ . Συλλαβίσαμε την λέξη , γνωρίσαμε τις φωνούλες του , το σχηματίσαμε με την πλαστελίνη μας, το ζωγραφίσαμε , το γράψαμε 

5e82a909 f05c 4d60 a0d9 b252a73cbb3b 1 fa096b82 0f57 4bf9 9cf1 ec24e4ea466a f0926136 4c1b 4691 a905 e2e8727e0759  fa15776e 5cb0 4c1c 94da 817492549512 8cdd0592 92bc 446f ae6d c9989866618c 2d70c713 4622 43ea 894e 2a0a04ca8be3 1cf1ebfc deef 4f31 b327 2b9a76ebde33

Τέλος, αφού μιλήσαμε για τα γεγονότα, δημιουργήσαμε κολλώντας φακές και βαμβάκι, τα χιονισμένα βουνά στα οποία πολεμούσαν οι ήρωες του 1940 για την ελευθερία τους . Συνεργαστήκαμε όλοι μαζί !!!

42595327 1c08 4c33 8cf2 2ff0f4d90e9e

ΘΕΜΑ : ΦΘΙΝΟΠΩΡΟ

Φθινοπωράκι καλώς ήρθες, σ΄ αγαπώ!

(2 χτυπήματα με παλαμάκια)

Μια κι ανοίξαν τα σχολειά μες στην τάξη μπαίνω εγώ

και φωνάζω αχ σχολείο σ΄ αγαπώ!

(Κάνουμε χωνί τα χέρια και φωνάζουμε «σχολείο σ΄αγαπώ»)

 

Φθινοπωράκι καλώς ήρθες, αχ τα φύλλα σου πατώ! 

(2 χτυπήματα με παλαμάκια)

Μια κι αλλάζει η φύση πια, τρέχω παίζω και πατώ

φύλλα κόκκινα και κίτρινα σωρό!

(Κάνουμε ότι πατάμε πεσμένα φθινοπωρινά φύλλα)

 

Φθινοπωράκι καλώς ήρθες, θα βραχώ! 

(2 χτυπήματα με παλαμάκια)

Μια και θα ρθουν οι βροχές, την ομπρέλα μου κρατώ,

οι ψιχάλες κάνουν γύρω μου χορό!

(Κάνουμε ότι ανοίγουμε τις ομπρέλες μας, χορεύουμε με αυτές)

 

Φθινοπωράκι καλώς ήρθες, το κρασάκι σου θα πιώ! 

(2 χτυπήματα με παλαμάκια)

Μες στ΄ αμπέλι τριγυρνώ, τα σταφύλια τα πατώ,

μούστο νόστιμο τώρα θα γευτώ!

(Κάνουμε ότι πατάμε τα σταφύλια και πίνουμε μούστο)

 

Φθινοπωράκι καλώς ήρθες, το χωράφι οργώνω εγώ! 

(2 χτυπήματα με παλαμάκια)

Σπόρους πάνω μου κρατώ, χώμα αφράτο σα θα βρω,

βοηθώ με χαρά το γεωργό!

(Κάνουμε αναπαράσταση της σποράς)

 

Φθινοπωράκι καλώς ήρθες, φεύγω εγώ!

Γίνομαι πουλάκι πια και πετάω μακριά

ζέστη και τροφή αλλού πρέπει να βρω!

(Γινόμαστε αποδημητικά πουλιά και πετάμε γύρω γύρω σε όλη την τάξη!)

Με το παραπάνω ψυχοκινητικό τραγούδι μπήκαμε σιγά -σιγά  στο κλίμα του φθινοπώρου. Μιλήσαμε για τις 4 εποχές , μια από τις οποίες είναι και το φθινόπωρο. Τα παιδιά ρωτήθηκαν για τις γνώσεις που έχουν για το φθινόπωρο. Οι ιδέες τους καταγράφθηκαν σε ένα χαρτί , έπειτα οι γνώσεις τους για το φθινόπωρο εμπλουτίστηκαν μέσα από  την ανάγνωση παραμυθιών , την εκμάθηση τραγουδιών , τις βιωματικές μας δράσεις και γενικότερα υπήρξε μια ολόπλευρη  προσέγγιση του θέματος για το φθινόπωρο , ώστε το παιδί να το κατανοήσει καλύτερα και να αναπτύξει και τις δικές του μοναδικές δεξιότητες.

 

cf371888 7e71 41b0 8a24 86e7ad33166d d882f2e9 9fbe 445d 8270 ec5f06245ec5

Αναλυτικότερα , τα παιδιά ήρθαν σε επαφή με φθινοπωρινά φύλλα που κλήθηκαν να επεξεργαστούν ως προς το σχήμα , το χρώμα και την υφή τους. Έτσι δημιούργησαν τα δικά τους φθινοπωρινά φύλλα και φθινοπωρινά δέντρα βάζοντας τις δικές τους χρωματιστές πινελιές σύμφωνα με τα υπέροχα χρώματα που μας προσφέρει η φύση το φθινόπωρο (καφέ, κίτρινα, κόκκινα, πορτοκαλί)

26ac9bb4 ff8e 4871 afee bac0274387db

Έπειτα τα παιδιά ήρθαν σε επαφή  με τα φρούτα του φθινοπώρου που κλήθηκαν να τα αναγνωρίσουν , να τα χωρίσουν σε συλλαβές, να τα χρωματίσουν , να δηλώσουν το αγαπημένο τους φθινοπωρινό φρούτο μέσα από έναν πίνακα διπλής εισόδου , να μάθουν γνωστές παροιμίες για αυτά  και τέλος να δημιουργήσουν με αυτά μια θρεπτική και χρωματιστή φρουτοσαλάτα. Στο τέλος  αφού την έφαγαν και χόρτασαν….  δημιούργησαν και τα ατομικά τους καλαθάκια με φθινοπωρινά  φρούτα  !!!

  5c755277 225d 44a8 b976 a25f1ef30590   a8082bf5 edf5 4917 87d0 f7976ae1b489     aeef9aa7 c064 4209 a3a7 b018db040a5b 1

Από τα φθινοπωρινά φρούτα δεν θα μπορούσε να λείπει το σταφύλι στο οποίο δόθηκε ιδιαίτερη βαρύτητα λόγο του ενδιαφέροντος που έδειξαν τα παιδιά.

ΘΕΜΑ : ΤΡΥΓΟΣ

Η διαδικασία του τρύγου δεν θα μπορούσε να λείπει από την θεματολογία του φθινοπώρου. Τα παιδιά έφεραν σταφύλια, τα είδαν , επεξεργάστηκαν το σχήμα και το χρώμα της κάθε ρόγας. Γνώρισαν τις λέξεις αμπέλι, τσαμπί, ρόγα σταφυλιού. Ακόμη, έμαθαν τα προϊόντα που μας δίνει το σταφύλι και αφού έμαθαν ,  πραγματοποίησαν και τα ίδια την διαδικασία που γίνεται για την παραγωγή μούστου . Επιπλέον τα παιδιά ήρθαν σε πρώτη επαφή και με την μυθολογία καθώς έμαθαν για τον Θεό Διόνυσο που θεωρούταν θεός του κρασιού και του αμπελιού. Τέλος τα παιδιά δημιούργησαν τα δικά τους σταφύλια και την ομαδική τους εργασία για το δέσιμο της ομάδας «είμαστε όλοι φίλοι , ένα τσαμπί σαν το γλυκό σταφύλι»

ae1e23e5 5fac 485c 9611 902fdf4df1b9    f6e3293f 9734 47d6 8c65 d984081241e9      6be269eb b058 4b6f 90e1 c0db7226ff89

ΘΕΜΑ : ΣΠΟΡΑ

Η αναφορά των εκπαιδευτικών στην σπορά προέκυψε από ερωτήσεις των παιδιών σχετικά με τους σπόρους που βρίσκονται στα φθινοπωρινά φρούτα και λαχανικά.

Μερικές από τις ερωτήσεις ήταν

  • Γιατί το πορτοκάλι έχει σποράκια; 
  • Γιατί το ακτινίδιο έχει σπoράκια ;

Οι εκπαιδευτικοί δώσαν την δικιά τους απάντηση με έναν βιωματικό τρόπο ώστε να κατανοηθεί καλύτερα από τα παιδιά.

Αρχικά γνωρίσαμε και ξεχωρίσαμε τους σπόρους που πολλοί από αυτούς αποτελούν και υγιεινή τροφή, όπως οι φακές . Έπειτα μιλήσαμε για το όργωμα και την  σπορά και φυτέψαμε σπόρους σε αυτοσχέδιες γλάστρες από πλαστικά μπουκάλια.

Σκοπός της δραστηριότητας είναι η κατανόηση της ανάπτυξης ενός φυτού από το παιδί. Ταυτόχρονα το παιδί αποκτάει ευθύνες , όπως είναι το πότισμα των φυτών και η περιποίησή τους, που του αναπτύσσει το αίσθημα ευθύνης.

d2c0937a c900 4efa b777 120bcca9b36d 70d9d31f f358 481d accf 7299e4cf0127

                        4 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ :    ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΤΩΝ  ΖΩΩΝ

ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ ΣΤΟΥΣ ΜΙΚΡΟΥΣ ΜΑΣ ΦΙΛΟΥΣ !!!!!

Με αφορμή την παγκόσμια ημέρα ζώων τα παιδία μέσα από οπτικό υλικό γνώρισαν τα ζώα και μοιράστηκαν μαζί μας τα αγαπημένα τους. Επίσης μιλήσαμε για τις ανάγκες που έχουν τα ζώα, ποιες συμπεριφορές των ανθρώπων είναι φιλικές προς τα ζώα και ποιες είναι άσχημες και τα πληγώνουν είτε ψυχικά είτε σωματικά . Με αφορμή το τελευταίο, παίξαμε και ένα παιχνίδι που τα παιδιά αναγνώρισαν και  διαχώρισαν μέσα από εικόνες τις αντίστοιχες συμπεριφορές. Τέλος τα παιδιά δημιούργησαν και κόλλησαν τα αγαπημένα τους ζώα πάνω σε ένα χαρτόνι και έτσι δημιουργήθηκε ένα κολλάζ με τα αγαπημένα τους ζώα , που διακόσμησε την τάξη μας ώστε να θυμόμαστε ότι τα ζώα έχουν και αυτά ανάγκες και αξίζουν σεβασμό,  αγάπη , αποδοχή , τρυφερότητα όπως και εμείς !!!!!

4ffacfa3 79a5 47b3 826b 15dc2a2adddc