θΕΜΑ : ΕΛΙΑ
Ο Νοέμβρης τελειώνει και οι άνθρωποι έχουν αρχίσει τη διαδικασία του «Λιομαζώματος».
Βασιζόμενοι στην αρχή της Επικαιρότητας, η εβδομάδα μας άρχισε με την αναφορά μας στο ευλογημένο ελαιόδεντρο που βρίσκεται σε κάθε γωνιά της Κρήτης!
Αρχικά, φέραμε εικόνες από πραγματικά ελαιόδεντρα και ελιές. Φέραμε στην τάξη κλαδιά ελιάς και ελιές. Τα παιδιά έπιασαν την ελιά, μιλήσαμε για το σχήμα και το χρώμα της. Ακόμη, επεξεργαστήκαμε τα φύλλα της ελιάς.
Αφού πιάσαμε, μυρίσαμε και γευτήκαμε την ελιά, είδαμε ένα βίντεο για τη διαδικασία κατά την οποία η ελιά γίνεται λάδι. Σχολιάσαμε το βίντεο και μιλήσαμε για τα προϊόντα που προέρχονται από την ελιά και το λάδι. Τα παιδιά είδαν και μύρισαν το σαπούνι.
Στη συνέχεια, τα παιδιά επεξεργάστηκαν τον πίνακα του Θεόφιλου «Λιομάζωμα». Παρατήρησαν τις φορεσιές των ανθρώπων, τι χρησιμοποιούν για το λιομάζωμα και μέτρησαν τις φιγούρες στον πίνακα. Αναπαρέστησαν τον πίνακα με το σώμα τους, με το κάθε παιδί να αναλαμβάνει έναν διαφορετικό ρόλο. Ακολούθως, μέσα από μια ομαδική δουλειά, τα παιδιά δημιούργησαν σε μεγάλο χαρτόνι τον πίνακα του Θεόφιλου, με πρωταγωνιστές τα ίδια.
Μια ακόμη χρήσιμη πληροφορία για την ελιά είναι ο μύθος που πρωταγωνιστούν ο Ποσειδώνας και η Αθηνά. Άλλωστε, τα παιδιά λατρεύουν τους μύθους και ο συγκεκριμένος τονίζει την πολύπλευρη χρησιμότητα του ελαιόδεντρου.
Δουλέψαμε με έννοιες, βάζοντας σε σειρά τα μπουκάλια λαδιού από το μεγαλύτερο στο μικρότερο. Τα παιδιά δοκιμάστηκαν και σε άλλες δραστηριότητες που τους έδωσαν την ευκαιρία να αναπτύξουν και άλλες δυνατότητές τους.
Οι δραστηριότητες προχώρησαν με ένα πείραμα μέσα από το οποίο τα παιδιά αναρωτήθηκαν, υπέθεσαν και τελικά κατανόησαν. Το πείραμα είχε να κάνει με την έννοια της πυκνότητας. Τα παιδιά, αφού αναγνώρισαν τα υλικά που θα χρησιμοποιούσαμε στο πείραμα (λάδι – νερό), παρατήρησαν ότι το νερό δεν αναμιγνύεται με το λάδι αλλά διαχωρίζεται από αυτό.
Αφού τα παιδιά είδαν και κατανόησαν το πείραμα, αποτύπωσαν και στο χαρτί ό,τι παρατήρησαν και έγραψαν «όχι» στην ερώτηση αν αναμιγνύεται το λάδι με το νερό.
Για την ολοκλήρωση της θεματικής, δεν θα μπορούσε να λείπει η δημιουργικότητα και οι όμορφες κατασκευές των παιδιών, αλλά και η πολυαναμενόμενη επίσκεψη στο ελαιουργείο.
Τα παιδιά είδαν τα μηχανήματα που βοηθούν στην παρασκευή του λαδιού και δοκίμασαν το λάδι που τους δόθηκε από το ελαιουργείο. Στο τέλος, σαν σχολείο, κάναμε κι εμείς ένα δώρο στους ανθρώπους που μας καλοδέχθηκαν στον χώρο τους και μας εξήγησαν τόσα πολλά για την ελιά και το λάδι.
Με αφορμή τη θεματική της ελιάς, μάθαμε και τη φωνούλα Ε, ε και όσες λέξεις αρχίζουν από αυτήν τη φωνούλα. Για την καλύτερη κατανόηση της φωνής Ε, ε, τα παιδιά περπάτησαν το γράμμα, το σχεδίασαν με τον μαρκαδόρο τους και πλέον το αναγνωρίζουν και το γράφουν.
η Ελιά ήταν ένα αγαπημένο θέμα των παιδιών τα οποία αφού έμαθαν για αυτήν, αποφάσισαν να την δημιουργήσουν με διάφορους τρόπους . Έτσι έφτιαξαν όμορφες κατασκευές με διαφορετικά υλικά