Συνοπτική έκθεση αποτίμησης λειτουργίας ομίλου
Μέρος Α: Οργάνωση και συμμετοχές
Υπεύθυνος για τη δημιουργία, την οργάνωση και το συντονισμό της λειτουργίας του ομίλου ήταν ο Νικόλαος Σιώμος, εκπαιδευτικός κλάδου ΠΕ03 (Μαθηματικών), με οργανική θέση στο σχολείο μας.
Στον όμιλο, βάσει των προβλεπομένων διατάξεων, υπήρχε η δυνατότητα συμμετοχής συγκεκριμένου πλήθους μαθητών (ελάχιστο: 6, μέγιστο: 12), από όλες τις τάξεις του σχολείου, φάση κατά την οποία συμπληρώθηκε ο μέγιστος αριθμός δηλώσεων συμμετοχής (12).
Οι συνεδρίες του ομίλου ήταν, πρακτικά, αδύνατο να πραγματοποιούνται με τη λήξη των μαθημάτων, καθώς υπήρχαν συμμετοχές από διαφορετικές τάξεις με διαφορετικό ωρολόγιο πρόγραμμα. Ως εκ τούτου, αποφασίστηκε από κοινού ως βέλτιστη ημέρα και ώρα διεξαγωγής των συνεδριών το Σάββατο, εντός του εύρους 16:00-18:00, στο χώρο του σχολείου (με την απαραίτητη γραπτή ενημέρωση από τη Διεύθυνση του σχολείου προς το Δήμο και την έγκριση από τον τομέα Παιδείας για χρήση του σχολικού χώρου αυτές τις ημέρες και ώρες).
Το πρόγραμμα ολοκληρώθηκε επιτυχώς από 7 μαθητές, με κύρια αιτία διαρροής τις αλλαγές σε προγράμματα μελέτης / φροντιστηριακά μαθήματα / διαγωνίσματα μαθητών (της Γ’ τάξης, κυρίως, αλλά όχι εξ’ολοκλήρου).
Μέρος Β: Περιεχόμενο και λειτουργία του ομίλου
Πραγματοποιήθηκαν 18 συνεδρίες διάρκειας 90-120 λεπτών. Μια τυπική συνεδρία περιείχε (α)το μέρος της θεωρίας παιγνίων ή / και κάποιου μαθηματικού παιχνιδιού, με τα επιμέρους στάδια της παρουσίασης, της εκτέλεσης και της ανάλυσης / συζήτησης του παιγνίου, αλλά και κάποιες γενικές αρχές αυτών των επιστημονικών πεδίων και (β) το σκακιστικό κομμάτι, με τα επιμέρους τμήματα της ανάλυσης – συζήτησης και του παιχνιδιού.
Στο μέρος της θεωρίας παιγνίων και των μαθηματικών παιχνιδιών, ενδεικτικά παίγνια που μελετήθηκαν είναι τα ακόλουθα:
- The Average game
- The Pirate game
- The Ultimatum game
- The Elimination game
- The Hunters game
- The Battle of the Sexes
- The Hawk vs Dove game
- The Prisoner’s Dilemma
- The Chocolate game
- The 10 coins game
- The Signs game
Στο σκακιστικό κομμάτι του ομίλου μελετήθηκαν διάφορα επιμέρους κομμάτια του παιχνιδιού (ανοίγματα – φινάλε – μέσο παρτίδας και στρατηγικά θέματα), ξεκινώντας από το πιο χαμηλό επίπεδο (κινήσεις κομματιών, βασικές εικόνες ματ, κλπ).
Στις τελευταίες συνεδρίες διοργανώθηκε και ένα εσωτερικό τουρνουά με σύστημα πουλ (έπαιξαν όλοι με όλους). Στους 3 πρώτους δόθηκαν μετάλια, ενώ ο πρώτος νικητής του τουρνουά πήρε και ένα σκακιστικό βιβλίο ως έπαθλο.
Σε όλα τα παιδιά που ολοκλήρωσαν με επιτυχία το πρόγραμμα δόθηκε βεβαίωση ολοκλήρωσης συμμετοχής (στα Ελληνικά και στα Αγγλικά) σε έντυπη (και σε ψηφιακή, για όσους το ζήτησαν) μορφή.
Σημείωση: Η λειτουργία του ομίλου δεν επιβάρυνε οικονομικά ούτε το σχολείο, ούτε τους μαθητές που συμμετείχαν. Το απαραίτητο υλικό (σκακιέρες, έπαθλα, υποστηρικτικό υλικό, κλπ) ήταν ευθύνη του συντονιστή του προγράμματος. Για τη χρονομέτρηση στις παρτίδες του τουρνουά, ελλείψει σκακιστικών ρολογιών, χρησιμοποιήθηκαν τα κινητά τηλέφωνα των μαθητών, με μια (δωράν) εφαρμογή σκακιστικού ρολογιού.