ΟΙΚΟΚΩΔΙΚΑΣ για την αυλή

Στο πλαίσιο της συμμετοχής του νηπιαγωγείου  μας στο Διεθνές Δίκτυο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης «Οικολογικά Σχολεία», βγαίνουμε στην αυλή του σχολείου μας και την εξερευνούμε με τις αισθήσεις μας. Τι βλέπουμε; Τι ακούμε; Τι μυρίζουμε; Τι μπορούμε να αγγίξουμε και πώς νιώθουμε;

aylh1

aylh2

aylh3

Τα ευρήματά μας καταγράφονται τόσο με ζωγραφική όσο και με φωτογραφική αποτύπωση.

IMG 20250522 112150 824

Στη συζήτηση που ακολουθεί συνειδητοποιούμε ότι δεν είμαστε τα μόνα ζωντανά πλάσματα που χρησιμοποιούν την αυλή του σχολείου μας! Την μοιραζόμαστε με ζωάκια και φυτά, για τα οποία η αυλή είναι το σπίτι τους! Πώς μπορούμε λοιπόν να συνυπάρξουμε όλοι μαζί αρμονικά; Τα παιδιά καταθέτουν τις ιδέες τους και στο τέλος δημιουργούμε τον «Οικοκώδικα για την αυλή» σε μορφή ποιήματος.

ΟΙΚΟΚΩΔΙΚΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΥΛΗ

aylh4

Το ποιηματάκι αυτό το απαγγέλουμε καθημερινά προτού βγούμε στην αυλή για διάλειμμα. Επειδή όμως την αυλή την μοιραζόμαστε και με τους μαθητές του συστεγαζόμενου Δημοτικού, ζωγραφίζουμε τον Οικοκώδικά μας και τον αναρτούμε στα παράθυρα της τάξης μας που φαίνονται στην αυλή, προκειμένου να ακολουθείται από ολόκληρο τον μαθητικό πληθυσμό του σχολείου μας.

IMG 20250517 164158 575

IMG 20250517 164208 599

IMG 20250517 164214 196

IMG 20250517 164223 700

IMG 20250517 164230 158

Τίτλοι τέλους για την “τσάντα της κυρίας Φαντασίας”!!!

Μετά από ένα μακρύ ταξίδι 7 μηνών η τσάντα της κυρίας Φαντασίας έφτασε στο τέλος της. Ευχαριστούμε πολύ όλους τους γονείς του σχολείου μας που ήταν συνοδοιπόροι σ’αυτό το μαγικό ταξίδι της δημιουργίας. 

Fantasia 1Fantasia 2

Fantasia 3Fantasia 4

Fantasia 5Fantasia 6

Fantasia 7Fantasia 8

fantasia2

fantasia1

Αυτή η δράση πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο Δράσης της σχολικής μας μονάδας με τίτλο: ”Οργάνωση και αναβάθμιση λειτουργίας της σχολικής βιβλιοθήκης”.

Επίσκεψη συγγραφέα στο νηπιαγωγείο μας!!!

Την Πέμπτη 8/5/2025 υλοποιήθηκε στο νηπιαγωγείο μας το μουσικοκινητικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα “Το μπλε κοχύλι” από τις “Μελωδικές Εξερευνήσεις”. Το πρόγραμμα βασίστηκε στο ομότιτλο βιβλίο της Μαριβίτας Γραμματικάκη,

Mple kochyli 1Mple kochyli 2

το οποίο ζωντάνεψε με αφήγηση η ίδια η συγγραφέας με συνοδεία μουσικών οργάνων.

Mple kochyli 3Mple kochyli 4

 

Οι ήρωες του βιβλίου, μετατρέπονται σε κούκλες και ξεπηδούν μέσα από τις σελίδες του βιβλίου.

Mple kochyli 6Mple kochyli 5Mple kochyli 8

Γνωστές κλασσικές μελωδίες δημιουργούν διαδραστικά μουσικοκινητικά παιχνίδια και βοηθούν τα παιδιά να εκφράσουν τα συναισθήματά τους.

Ευχαριστούμε πολύ την κ. Ματίνα Κοτσυφού και την κ. Μαριβίτα Γραμματικάκη για το υπέροχο δωράκι που χάρισαν στα παιδιά καθώς επίσης και για τη δωρεά του βιβλίου που ενίσχυσε τη σχολική βιβλιοθήκη του νηπιαγωγείου μας.

Mple kochyli 7

Η παραπάνω δράση πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο Δράσης της σχολικής μας μονάδας με τίτλο: “Οργάνωση και αναβάθμιση λειτουργίας της σχολικής βιβλιοθήκης”. 

Global Action Days 2025

Το 3ο Νηπιαγωγείο Τρίπολης συμμετέχει και φέτος  στην εκστρατεία «Παγκόσμιες Ημέρες Δράσης» (Global Action Days) , που οργανώνει κάθε χρόνο το FEE ( Ίδρυμα για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση). Το 2025 η εκστρατεία στηρίζει την αποκατάσταση των εύθραυστων οικοσυστημάτων του πλανήτη μας, που είναι και ένας από τους 17 Παγκόσμιους Στόχους του ΟΗΕ.

A

Ξεκινώντας με όρεξη και μεράκι τις δράσεις μας, γινόμαστε ερευνητές του εδάφους και εξερευνούμε τον  απίστευτο κόσμο των σκουληκιών! Αυτά τα μικροσκοπικά πλάσματα που είναι οι ήρωες του πλανήτη μας, καθώς εργάζονται ακούραστα για τη δημιουργία υγιούς, γόνιμου εδάφους, ώστε να μπορούν να αναπτυχθούν και να ευδοκιμήσουν όλα όσα βρίσκονται πάνω από την επιφάνεια. Κατά τη διάρκεια του  “σαφάρι εδάφους”, μάς βοηθάει να αναγνωρίσουμε και να καταγράψουμε τα ευρήματά μας ο οδηγός  «Soil Safari» από την Soil Association.

skoylikia2 skoylikia1

Στη συνέχεια γινόμαστε μικροί επιστήμονες και διερευνούμε με ένα πείραμα πώς η βλάστηση, συμπεριλαμβανομένων των δέντρων, των θάμνων και άλλων φυτών, συμβάλλει στην πρόληψη των πλημμυρών και της ρύπανσης!

peirama

Ολοκληρώνουμε τις δράσεις μας γιορτάζοντας την 25η επέτειο του δικτύου «Μαθαίνω για τα Οικοσυστήματα και τα Δάση» (LEAF) καθώς και του «Xάρτη της Γης» (Earth Charter), με ένα υπαίθριο πάρτι στην αυλή του σχολείου μας! Σκοπός αυτού του πάρτι είναι να γιορτάσουμε την ομορφιά της φύσης και να μάθουμε να ζούμε βιώσιμα.

Ξεκινάμε οργανώνοντας τον χώρο του πάρτι και εμπλουτίζοντας τον φυσικό διάκοσμο με λουλουδάκια και δεντράκια. Στρώνουμε το τραπεζομάντιλό μας και κάνουμε πικ νικ κάτω από τη σκια των πολύτιμων δέντρων μας.

party7

Το πικ νικ μας έχει διάθεση No Waste καθώς σερβίρεται σε επαναχρησιμοποιούμενα σκεύη

party6

και περιλαμβάνει οικολογικό μενού με φρουτομπουκιές από τοπικά και εποχικά φρούτα.

party5

Φυσικά δεν ξεχνάμε να ευχαριστήσουμε με μια αγκαλιά τους φίλους  μας τα δέντρα για τα φρούτα που μας χαρίζουν!

party3 party4

Κατά τη διάρκεια του πικ νικ ταξιδεύουμε με τη φαντασία μας διαβάζοντας θρύλους για ζώα και φυτά.

party2

Μετά το πικ νικ, ξεκινάει το παιχνίδι. Έχοντας γνωρίσει από πού παίρνουμε τα νόστιμα φρουτάκια που γευόμαστε στο δεκατιανό μας , καθώς και  την φυσική διαδικασία της επικονίασης, παίζουμε μία σκυταλοδρομία βιομιμητισμού, για να δείξουμε τη διασύνδεση του ανθρώπου με τη φύση. Σε κάθε ομάδα το παιδί – μέλισσα ξεκινάει με ένα κουβάρι από την κυψέλη, προχωράει ξετυλίγοντάς το προς το παιδί – λουλούδι, τού δίνει το κουβάρι, το λουλούδι το δίνει στο μήλο και το μήλο στο παιδί που συγκομίζει τα μήλα, το οποίο πρέπει να προχωρήσει και να βάλει το κουβάρι στο καλάθι. Η ομάδα που αφήνει πρώτη το κουβάρι της στο καλάθι είναι η νικήτρια. Όλοι μας όμως κερδίζουμε την εμβάθυνση στην  έννοια της διασύνδεσης:  όλοι έχουμε μια θέση σε αυτή τη Γη και όλοι χρειαζόμαστε ο ένας τον άλλον.

 party8

Και τώρα διασκέδαση με χορό και μουσική! Πιανόμαστε σε κύκλο γύρω από ένα δεντράκι και χορεύουμε το παραδοσιακό τραγούδι «Μήλο μου κόκκινο», που το τραγουδάμε με τις γλυκές μας φωνούλες.

party11

Μπαίνουμε στην τάξη, βάζουμε μουσική και χορεύουμε τον χορό των μελισσών σε κύκλους και οχτάρια.

party9

Στο πάρτι μας καλούμε κι άλλα «ζωάκια», που έρχονται για να χορέψουν με τον δικό τους μοναδικό τρόπο και να δώσουν τη δική του νότα το καθένα!

party10

Φεύγοντας δεν ξεχνάμε να μεταφέρουμε το μήνυμα για την φροντίδα των οικοσυστημάτων και έξω από το σχολείο. Παίρνουμε ένα αναμνηστικό,  φιλικό προς το περιβάλλον. Ένα βραχιολάκι από δημητριακά με μέλι, για να το κρεμάσουμε σε ένα δέντρο της γειτονιάς και να το φάνε τα πουλάκια.

anamnhstiko

Μαγειρικές εξορμήσεις

Συνεχίζοντας τη γνωριμία με τον τρόπο παρασκευής διαφόρων τροφών, εκτός από τις συνταγές που υλοποιούμε στο σχολείο, πραγματοποιούμε και δύο εξορμήσεις. Φοράμε τους σκούφους και τις μαγειρικές μας ποδιές και πηγαίνουμε στον φούρνο της θείας του συμμαθητή μας Ηλία. Εκεί φτιάχνουμε με τα χεράκια μας υγιεινά ελιόψωμα, ως μία άλλη πρόταση για σπιτικό δεκατιανό.

foyrnos1

foyrnos2

eliopsomo

Μία άλλη μέρα επισκεπτόμαστε το Εργαστήριο Ζυμαρικών που έχει ο μπαμπάς και ο παππούς της συμμαθήτριάς μας Νάγιας και παρακολουθούμε από κοντά κάθε στάδιο της παρασκευής τους.  Φεύγοντας παίρνουμε ως δώρο τα αγαπημένα μας ζυμαρικά, τραχανά και χυλοπίτες, για να τα απολαύσουμε στο σπίτι, μαγειρεμένα απ’ τα χεράκια της μαμάς!

 

zymarika1

zymarika2

zymarika3

IMG 20250409 074014 371

Ευχαριστούμε και τις δύο οικογένειες ολόψυχα για την θερμή υποδοχή και φιλοξενία!

Εργαστήρι υπερκύκλωσης «κομμένο και ραμμένο» στα μέτρα των παιδιών

Στο νηπιαγωγείο μας στηρίζουμε ένθερμα την υπερκύκλωση και την βιώσιμη διαχείριση των απορριμμάτων και το δείχνουμε στην πράξη. Συνδυάζοντας τα δύο θέματα που δουλεύουμε φέτος (απορρίμματα και διατροφή) στο πλαίσιο της συμμετοχής μας στο Διεθνές Δίκτυο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης «Οικολογικά Σχολεία» , οργανώνουμε και φέτος ένα εργαστήρι υπερκύκλωσης με τη συμμετοχή γονέων. Κάθε παιδάκι φέρνει στο σχολείο μία παλιά μπλούζα και με τη βοήθεια των μεγάλων την μετατρέπει σε υφασμάτινη μαγειρική ποδιά  για τις μαγειρικές μας εξορμήσεις!

PODIES1

PODIES2

PODIES3

Γεια στα χέρια σας, παιδιά, και καλά μαγειρέματα!!!!

Η Περιβαλλοντική μας Επιτροπή σε δράση

Στο πλαίσιο της συμμετοχής του σχολείου μας στο Διεθνές Δίκτυο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης «Οικολογικά Σχολεία» και δουλεύοντας την υγιεινή και βιώσιμη διατροφή, παρατηρούμε ότι κάποια παιδιά εξακολουθούν να δυσκολεύονται να φάνε φρούτο, ενώ την ημέρα του σπιτικού δεκατιανού δεν υπάρχει ποικιλία καθώς κάποια παιδιά φέρνουν συνέχεια τοστ. Επίσης μετά από ερωτηματολόγιο που δόθηκε στους μαθητές του συστεγαζόμενου Δημοτικού, διαπιστώνουμε μεγάλη προτίμηση στα προϊόντα του κυλικείου αλλά και σπατάλη λόγω μεγάλων ποσοτήτων.

dhmotiko

Συνεδριάζει λοιπόν η Περιβαλλοντική μας Επιτροπή και συζητάμε τα εξής θέματα: α) πώς θα προωθήσουμε τις φρουτομπουκιές και τις σπιτομπουκιές που έχουμε βάλει στον Οικοκώδικά μας και β) πώς μπορούμε να συμβάλλουμε στο να γίνει το κυλικείο μας πιο υγιεινό και βιώσιμο.

IMG 0c2fcdf4afc41a596cb0a3be8d1ccad9 V IMG 683c1c57fe582775738706b12e5e850a V

Μέσα από διάλογο και κατάθεση ιδεών αποφασίζουμε να προσφέρουμε στα παιδιά διαφορετικές προτάσεις δεκατιανού με φρούτο. Έτσι τις επόμενες Τετάρτες φτιάχνουμε μαζί με μαμάδες χυμό πορτοκάλι

chymos1chymos2

φρουτοσαλάτα

froytosalata1froytosalata2

και smoothie με φρούτα εποχής.

smoothie1smoothie2smoothie3

Ως εναλλακτικές επιλογές για σπιτικό δεκατιανό αποφασίζουμε να φτιάξουμε με τα παιδιά pancakes και σπιτικές μπάρες δημητριακών και να δώσουμε τις συνταγές στο σπίτι.

pancakes

Την ημέρα μάλιστα που φτιάχνουμε τις σπιτικές μπάρες καλούμε και την υπεύθυνη του κυλικείου για να της δείξουμε τη συνταγή και να της προτείνουμε να τις συμπεριλάβει στα προϊόντα που πουλάει. Επίσης την ενημερώνουμε για τα αποτελέσματα του ερωτηματολογίου από τους μαθητές του Δημοτικού και την συμβουλεύουμε να μειώσει τις ποσότητες.

MPARES1MPARES2MPARES3MPARES4

IMG 20250403 103135 176

Την ευχαριστούμε ολόθερμα για την συνεργασία!

Μηδενίστε τα τροφοχιλιόμετρα

Στα τέλη του Μαρτίου μας επισκέπτεται ο Άκης Καρπουζάκης με αποσκευή «Το καλάθι του πικ νικ» της WWF.

IMG 20250327 081330 067

Πώς βρέθηκε στη Ελλάδα τώρα την Άνοιξη, αφού εμείς μάθαμε ότι τα καρπούζια ευδοκιμούν στη χώρα μας το καλοκαίρι; Ήρθε από μακριά, από τη Νότια Αφρική. Γι’ αυτό είναι και λίγο διαφορετικός από τα δικά μας τα καρπούζια (είναι μικρός, με πορτοκαλί σάρκα). Μας αφηγείται το ταξίδι του κι εμείς το ζωγραφίζουμε και μετά βάζουμε τις εικόνες στη σωστή σειρά για να το αναδιηγηθούμε. Στη συνέχεια βγάζει από το καλάθι του τις εικόνες με το παρόμοιο ταξίδι της φίλης του της μπανάνας και τις βάζουμε κι αυτές σε χρονική ακολουθία.

trofochiliometra1

Βγαίνουμε στην αυλή και μας μαθαίνει ένα καινούργιο παιχνίδι. Τα παιδιά στέκονται απέναντι από το «πιάτο» (=στεφάνι) που βρίσκεται στην Τρίπολη της Ελλάδας (=ελληνική σημαία) και μεταφέρουν ένα τρόφιμο (=τρύπιο ποτήρι με νερό),  από απόσταση ανάλογη με αυτή της χώρας από την οποία εισάγουμε το τρόφιμο αυτό. Το ποτήρι συμβολίζει το μέσο μεταφοράς της τροφής και το νερό που υπάρχει μέσα του το καύσιμο που στάζει CO2 και ρυπαίνει την ατμόσφαιρα. Κατά την μεταφορά χύνεται το νερό και βλέπουμε το αποτύπωμα της διαδρομής του. Στο τέλος παρατηρούμε τα ίχνη του  CO2, συζητάμε για τα «τροφοχιλιόμετρα», συνειδητοποιούμε ότι όσο πιο πολύ ταξιδεύει ένα τρόφιμο τόσο πιο πολύ επιβαρύνει το περιβάλλον, σκεφτόμαστε πόσο διαφορετικό θα ήταν το οικολογικό αποτύπωμα αν όλα τα τρόφιμα που έφταναν στο πιάτο μας προέρχονταν από τη δική μας χώρα ή τις κοντινές σε αυτή και συμφωνούμε ότι είναι ανάγκη να αρχίσουμε να μειώνουμε τα τροφοχιλιόμετρα στο πιάτο μας, επιλέγοντας τοπικά προϊόντα.

trofochiliometra2

Από το ερωτηματολόγιο που δόθηκε στους γονείς στην αρχή του προγράμματος για τη διατροφή, φαίνεται ότι σχεδόν κανένας δεν γνωρίζει τι είναι τα «τροφοχιλιόμετρα».

erothmatologio

Αποφασίζουμε λοιπόν να τους ενημερώσουμε με μία κατασκευή και να τους ζητήσουμε να τα μηδενίσουν.

forthgo

forthgo2

forthgo3

Εκτός όμως από τις οικογένειες στο σπίτι είναι ανάγκη να συμβάλλουν στη μείωση του οικολογικού αποτυπώματος των τροφών και οι επιχειρήσεις που ασχολούνται με τη διατροφή, όπως τα εστιατόρια και τα ξενοδοχεία. Μαθαίνουμε για την «δίαιτα των 100 μιλίων» (μία παγκόσμια περιβαλλοντική προσπάθεια όπου εστιατόρια και ξενοδοχεία προσπαθούν και καταφέρνουν να χρησιμοποιούν προϊόντα που παράγονται σε ακτίνα 100 μιλίων), ετοιμάζουμε ένα μήνυμα προτροπής να συμμετάσχουν στο κίνημα αυτό και οι δικές μας επιχειρήσεις εστίασης,  και το στέλνουμε ηλεκτρονικά στα εστιατόρια και τα ξενοδοχεία της πόλης μας.

Screenshot 2025 03 28 at 19 58 09 Allhlografia Apestalmena

foto binteo

 

https://youtu.be/vLpIu0JaEfI

Μόνο  ενωμένοι, μικροί και μεγάλοι,  θα καταφέρουμε να γίνουμε μία δυνατή ασπίδα για το περιβάλλον!!!!

Πασχαλινό Εργαστήρι Λαμπάδας!!!

Το Νηπιαγωγείο μας πλημμύρισε χρώματα, χαμόγελα και δημιουργικότητα στο πασχαλινό εργαστήρι που διοργανώσαμε με μεγάλη χαρά την Τρίτη 8 Απριλίου 2025!!! Μικροί και μεγάλοι ένωσαν τις δυνάμεις τους για να κατασκευάσουν τη δική τους μοναδική πασχαλινή λαμπάδα, σε ένα ζεστό και εορταστικό κλίμα γεμάτο συνεργασία και φαντασία. Η συνδρομή της κυρ. Γιώτας Μέλλου και της συνεργάτιδας της Ηλιάνας ήταν πολύ σημαντικές και τις ευχαριστούμε ιδιαίτερα για αυτό!!!

Paschalino Ergasthri LampadasPaschalino Ergasthri Lampadas1

lampades1

Ευχαριστούμε θερμά όλους τους γονείς που συμμετείχαν και στήριξαν με τόση αγάπη αυτή τη δράση. Η παρουσία τους έδωσε ακόμα μεγαλύτερη αξία στη στιγμή και δημιούργησε μια πολύτιμη εμπειρία για τα παιδιά μας.

 

Paschalino Ergasthri Lampadas2 lampades2

Ευχόμαστε σε όλους Καλό Πάσχα με υγεία, αγάπη και πολλές δημιουργικές στιγμές!!!