Η γιορτή του νηπιαγωγείου μας αποτέλεσε κορύφωση ενός ευρύτερου παιδαγωγικού προγράμματος που στόχευε στην καλλιέργεια της δημοκρατικής συνείδησης, της δημιουργικής έκφρασης και της κοινωνικο-συναισθηματικής ανάπτυξης των παιδιών. Μέσα από θεατρικό παιχνίδι, εικαστικές δημιουργίες και βιωματικές δράσεις, τα παιδιά ήρθαν σε επαφή με βασικές έννοιες της δημοκρατίας και αντιλήφθηκαν τη σημασία της ελευθερίας και της συλλογικής συμμετοχής.
Κεντρικό στοιχείο της γιορτής αποτέλεσε η παρουσίαση του κουκλοθεάτρου «Ντενεκεδούπολη», ένα έργο που προάγει με συμβολικό τρόπο τις αξίες της ελευθερίας, της ισότητας και της αντίστασης απέναντι στην αδικία. Μέσα από την ερμηνεία των ηρώων, τα παιδιά ανέπτυξαν δεξιότητες δραματοποίησης, συνεργασίας και συναισθηματικής ενσυναίσθησης, καθώς ταυτίστηκαν με χαρακτήρες που αγωνίζονται ενάντια σε αυταρχικές πρακτικές.
Παράλληλα, τα παιδιά του Ολοήμερου κατασκεύασαν και αυτά μάσκες με τους ήρωες της Ντενεκεδούπολης καθώς επίσης και περιστέρια από χαρτόκουτα, στα ράμφη των οποίων τοποθέτησαν λέξεις-σύμβολα της δημοκρατίας, όπως το σύνθημα Ψωμί, Παιδεία, Ελευθερία, Ειρήνη, Αγκαλιές και Δικαιοσύνη. Μέσα από τη διαδικασία αυτή ενισχύθηκε η κατανόηση αφηρημένων κοινωνικών εννοιών. Επιπλέον, δημιούργησαν ένα κολάζ με αποκόμματα εφημερίδων, το οποίο απεικόνιζε το Πολυτεχνείο ως σύμβολο αντίστασης απέναντι στη δικτατορία. Η επεξεργασία εποπτικού υλικού έδωσε την ευκαιρία για πρώιμη εξοικείωση και την κατανόηση των γεγονότων του Πολυτεχνείου. Σε επίπεδο εννοιών, ιδιαίτερη βαρύτητα δόθηκε στη διάκριση μεταξύ δημοκρατίας και δικτατορίας. Μέσα από ανάγνωση και ανάλυση παραμυθιών, με απλό και κατανοητό τρόπο, τα παιδιά διερεύνησαν τα χαρακτηριστικά των δύο συστημάτων: η δημοκρατία ως τρόπος οργάνωσης όπου όλοι έχουν δικαίωμα στη γνώμη, στον διάλογο και στη συμμετοχή, και η δικτατορία ως καθεστώς όπου λίγοι αποφασίζουν για όλους, περιορίζοντας την ελευθερία. Η συζήτηση αυτή συνδέθηκε με την καθημερινή ζωή της τάξης, ενισχύοντας την ανάπτυξη της κοινωνικής ευθύνης και της ενσυναίσθησης. Για να αποκτήσουν βιωματική εμπειρία της δημοκρατικής διαδικασίας, οργανώθηκαν εκλογές μέσα στην τάξη, στις οποίες τα παιδιά ψήφισαν ποιο παιδί θα ήθελαν για αρχηγό τους. Οι εκλογές θα συνεχιστούν μέχρι να γίνουν όλοι οι μαθητές αρχηγοί της τάξης. Με αυτόν τον τρόπο προσπαθήσαμε να κατανοήσουμε τη σημασία της ψηφοφορίας, της επιχειρηματολογίας, του σεβασμού της πλειοψηφίας αλλά και της αξίας της Δημοκρατίας.
Μέσω της τέχνης του παιχνιδιού και της συλλογικής δράσης, τα παιδιά ήρθαν σε επαφή με θεμελιώδεις κοινωνικές αξίες, θέτοντας τις βάσεις για την ανάπτυξη ενεργών, σκεπτόμενων και ευαισθητοποιημένων πολιτών.








