Σχέδιο-Δράσης-ΣΧΟΛΕΙΟΥ-2023-2024
Υλοποίηση εργαστηρίων σχολικό έτος 2023- 2024
1ο Εργαστήριο δεξιοτήτων
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ – ΕΥ ΖΗΝ
Ψυχική Υγεία
“Κάθε αλλαγή μια φωτεινή αρχή!”
Μικρές ηλιαχτίδες ενδυνάμωσης και φροντίδας μέσα από το… παράθυρο»
Κοινωνικο-συναισθηματική υποστήριξη μαθητών/τριών για την ομαλή
μετάβαση στο Νηπιαγωγείο.
Το συγκεκριμένο εργαστήριο δεξιοτήτων συνδυάστηκε με την έλευση του νέου σχολικού έτους και την επίτευξη της ομαλής προσαρμογής των παιδιών και δημιουργίας δεσμών μεταξύ της ομάδας της τάξης μας.
1ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ
1.1.
– “Καλημέρα με ηχώ”: Κάθε μαθητής/-ήτρια λέει ΚΑΛΗΜΕΡΑ με όποιον τρόπο θέλει (έκφραση, κίνηση) και οι υπόλοιποι/-ες επαναλαμβάνουν ακριβώς με τον ίδιο τρόπο.
– «Το κουβάρι της Μικρής Ηλιαχτίδας»: Παιχνίδι γνωριμίας και σύνδεσης (με την ακτινοκορδέλα) στον κύκλο. Το κουβάρι περνά από χέρι σε χέρι. Κάθε παιδί λέει το όνομά του και όλοι τον/την
χαιρετούν. «Είμαι ο/η … Γεια σου ο/η …» [Προαιρετική αξιοποίηση του ποιήματος: «Ας ξετυλίξουμε το κουβάρι μαζί»]..
ΕΠΕΚΤΑΣΗ: Κάθε παιδί, χωρίς τήρηση της σειράς στον κύκλο, πετά το κουβάρι σε ένα
συμμαθητή/ήτρια φωνάζοντας το όνομά του/της. Δημιουργία ενός αχτινο-ιστού που συνδέει όλη την ομάδα.
– “Μια αχτινοκορδέλα από το σπίτι στο σχολείο” – Φύλλο εργασίας (portfolio) με αξιοποίηση της ρουτίνας σκέψης Color, Symbol, Image: Αν ο δρόμος που οδηγεί στο σχολείο ήταν χρωματιστός, τι
χρώμα θα είχε; Γιατί;
1.2.
– “Η Ηλιαχτίδα Οδηγός”: Παιχνίδι στο χώρο. Τα παιδιά σχηματίζουν τρενάκι. Η Μικρή Ηλιαχτίδα (Δάσκαλος/α σε ρόλο) οδηγεί τα παιδιά μέσα από διαδρομές με ράβδους συνδέοντας το σπίτι
με το σχολείο. Toν ρόλο του “αρχηγού” μπορούν να αναλάβουν και τα παιδιά
– Ο Χορός της Ηλιαχτίδας: Ελεύθερη εκφραστική κίνηση στο χώρο σε ρόλο ηλιαχτίδων, με χορευτική μουσική. Μόλις κλείνει η μουσική πρέπει να εκτελέσουν τις οδηγίες που δίνει ο/η εκπαιδευτικός (https://www.youtube.com/watch?v=OrR0dpHe5Do) μέσω της «”Μικρής Ηλιαχτίδας” και αφορούν στην εξοικείωση με το χώρο της τάξης (π.χ.: κάθομαι κάτω, στέκομαι μπροστά από, δίπλα στο, ακουμπώ ένα κόκκινο … βρίσκω και κοιτώ κάτι που βρίσκεται μέσα στην τάξη)
Φύλλο Αξιολόγησης μαθητή: «Η μικρή Ηλιαχτίδα ..». Συμπληρώνω το σχέδιο. Πώς νιώθω που ήρθε στο σχολείο μου;
1.3.
–Ο Ήλιος της τάξης μας: (α) Συνεργατική κατασκευή με ζωγραφική του ήλιου (κύκλου). (β) Ατομική φιλοτέχνηση των ηλιαχτίδων (μία λωρίδα χαρτονιού) στην οποία σημειώνεται το όνομα κάθε
μαθητή/-ήτριας και μία λέξη-συναίσθημα ή σκέψη (με τη συμβολή του/της εκπαιδευτικού).
* Στο πλαίσιο του 1ου ΕΡΓΑΣΤΗΡΊΟΥ αναδεικνύονται και οι πρώτοι κανόνες της τάξης (ακούω ενεργητικά, δεν διακόπτω, περιμένω τη σειρά μου, σηκώνω το χέρι, κινούμαι στο χώρο χωρίς να
σπρώχνω, έχοντας έλεγχο του σώματος, κ.λπ.). Οι κανόνες αυτοί μπορούν να σημειώνονται σταδιακά σε ειδική λίστα και σταδιακά να αναρτώνται εικονοποιημένοι (π.χ. σε κάρτες), σε ειδικό
χώρο και πλαίσιο και κάθε παιδί “υπογράφει” ότι θα τηρεί αυτούς τους κανόνες.
– Ενημέρωση για το επόμενο εργαστήριο: Παρουσίαση αγαπημένου αντικειμένου και αποχαιρετισμός της Μικρής Ηλιαχτίδας, η οποία έφερε δώρο σε κάθε παιδί ένα μπαλόνι. Αποστολή ενημερωτικής επιστολής προς τους γονείς.
2ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ
-Παραλαβή των αγαπημένων αντικειμένων σύνδεσης με το σπίτι και την οικογένεια ή και το προηγούμενο σχολείο.
– Πραγματοποίηση παρουσιάσεων σε 3 ημέρες, βάσει των ομάδων που έχουν δημιουργηθεί
– Σε όλες τις παρουσιάσεις είναι παρούσα και η Μικρή Ηλιαχτίδα.
Ενδεικτική Πρόταση παρουσίασης:
-Κάθε μαθητής/ήτρια που παρουσιάζει κάθεται στην ειδικά διαμορφωμένη καρέκλα και πρέπει να πει:
«Είμαι ο/η …….. και έφερα απ’ το σπίτι κατιτί.
Μήπως θέλει κάποιος να το βρει;»
(α) Οι μαθητές/-ήτριες με διάφορες ερωτήσεις προσπαθούν να το βρουν ή
(β) παρουσίαση του αντικειμένου με παντομίμα και οι μαθητές/-ήτριες προσπαθούν να
μαντέψουν
-Παρουσίαση των αντικειμένων
Ελεύθερη αφήγηση ή με υποστηρικτικές ερωτήσεις του/της εκπαιδευτικού. Σημαντική η ανάδειξη του τρόπου απόκτησης του αντικειμένου (Πώς; Ποιος; ), της χρήσης του (Τι;) και της
συναισθηματικής σχέσης με το παιδί (Γιατί είναι το αγαπημένο σου;)
-2ο Φύλλο Αξιολόγησης: «Πώς νιώθω που παρουσίασα …»
– Στο τέλος του εργαστηρίου (τελευταία ημέρα παρουσιάσεων των παιδιών) η Μικρή Ηλιαχτίδα δίνει την ιδέα στα παιδιά να φτιάξουν βραχιολάκια φιλίας, τα οποία θα φτιάξουν ακολουθώντας το μοτίβο ενός κώδικα, δραστηριότητα που εντάχθηκε στην Ευρωπαϊκή Ημέρα κώδικα (Code Week) και τα παιδιά χάρισαν σε έναν φίλο τους το βραχιολάκι που έφτιαξαν.
3ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ
3.1.
— «Η θέση δεξιά μου είναι αδειανή, έλα… [όνομα συμμαθητή/ήτριας] να κάτσουμε μαζί]. Παιχνίδι σύνδεσης. Στον κύκλο με μία θέση, κενή: Το παιδί που έχει στα δεξιά του την κενή θέση, χτυπά με το δεξί του χέρι ρυθμικά το πάτωμα λέγοντας την παραπάνω φράση. Προσκαλεί επομένως κάποιον/α να κάτσει δίπλα του. Το παιχνίδι συνεχίζεται για όση ώρα επιθυμεί η ομάδα καθώς σε
κάθε μετακίνηση αδειάζει πάντα μία θέση.
– Που είσαι Μικρή Ηλιαχτίδα; Θεατρικό παιχνίδι. Κίνηση και έκφραση στο χώρο. Βιωματική διερεύνηση των ποικίλων αποχρώσεων της συναισθηματικής παλέτας. «-Η Μικρή Ηλιαχτίδα έχει
μέρες να φανεί. Τι συμβαίνει;» Την φωνάζουμε δυνατά, σιγανά, κανονικά. Μήπως έχει κρυφτεί κάπου μέσα στη τάξη; «Παιχνιδιάρα ηλιαχτίδα!» Περπατάμε στο χώρο χωρίς κανένα θόρυβο, στις
μύτες των ποδιών … και ψάχνουμε να τη βρούμε… Κοιτάζουμε κάτω από τα τραπέζια, μέσα σε ντουλάπια, σιγανά, για να μην μας καταλάβει. Για να της κάνουμε έκπληξη! ΤΙΠΟΤΑ! Περπατάμε και κινούμαστε στη συνέχεια, με διάφορους τρόπους στο χώρο περνώντας από τη διάσταση του πραγματικού στη σφαίρα της φαντασίας. Από το εγώ στην υπόδυση ρόλων και στην αλλαγή οπτικών θέασης και εστιών δράσης. Κάθε παράγγελμα του/της εκπαιδευτικού είναι μια νέα συνθήκη με διαφορετικό ρυθμό και συναίσθημα (να αναφέρεται λεκτικά, και να εξάγεται και από τα παιδιά μέσα από μεθοδευμένες ερωτήσεις). Είναι σημαντικό να τροφοδοτείται και ανανεώνεται με δυναμικά ερεθίσματα το ενδιαφέρον τους: Π.χ. Μήπως ξενύχτησε το βράδυ και την πήρε ο ύπνος το πρωί; Θα είναι … νυσταγμένη και κουρασμένη τότε, και θα έρχεται αργά αργά … Μήπως έχασε το δρόμο; Πω πω αγωνία! Μπορεί τώρα να έχει χαθεί σε ένα μεγάλο και πυκνό δάσος … ή στους δρόμους της πόλης … Θα βρει το δρόμο για το σχολείο; Να φοβάται;… Τι να φοβάται; Αποκλείεται όμως να έχει χαθεί. Έχει την αχτινοκορδέλα της όπως εσείς το χέρι των δικών σας ανθρώπων που σας φέρνουν στο σχολείο. Μήπως έχει θυμώσει; Αυτό είναι. Θα έχει θυμώσει. Όμως γιατί; [απαντήσεις παιδιών και αναπαράσταση θυμωμένου περπατήματος και άλλων ιδεών από τα παιδιά]. Και αν δεν έχει θυμώσει και είναι λυπημένη; Γιατί; Μήπως έχασε το αχτινοκουβάρι της και ψάχνει να το βρει; …. Μήπως ντρέπεται που άργησε και δεν θέλει να μπει από το … παράθυρο; Για να δούμε … Ανοίγουν το παράθυρο και η Μικρή Ηλιαχτίδα μπαίνει όλο χαρά. «Καλημέρα!» … «Ντρεπόμουν γιατί άργησα και δεν ήθελα να διακόψω το παιχνίδι σας! Είμαι όμως πολύ χαρούμενη τώρα που ήρθα στο σχολείο!! Εσείς;»
-“Παγωμένες” …καλημέρες:
(α) Επίδειξη καρτών με εικόνες για τα συναισθήματα, στον κύκλο.
Τα παιδιά αναγνωρίζουν και ονομάζουν τα συναισθήματα που βλέπουν στις κάρτες.
(β) Χωρισμός σε δύο ομάδες (με γλωσσοπίεστρα ή κάρτες ή κορδέλες δύο χρωμάτων τόσα όσα και οι μαθητές/-ήτριες, ή με δύο μυστικές λέξεις: λέμε στο αυτί των παιδιών μία, από δύο επιλεγμένες λέξεις, π.χ. ΗΛΙΟΣ-ΦΕΓΓΑΡΙ). Οι δύο ομάδες παίρνουν θέση η μία απέναντι στην άλλη.
(γ) Κάθε ομάδα διαλέγει (μυστικά) μία κάρτα συναισθημάτων από ένα κουτί ή μια γυάλα.
Αναγνώριση και απόδοση με “παγωμένη εικόνα” (ακινησία) της “καλημέρας” όπως υποδεικνύεται από κάθε κάρτα-συναίσθημα (π.χ. λυπημένα, χαρούμενα, θυμωμένα). Η άλλη ομάδα πρέπει να
μαντέψει το συναίσθημα. Οι “εικόνες” εναλλάσσονται από ομάδα σε ομάδα, ώσπου να τελειώσουν οι κάρτες.
– Φύλλο Εργασίας «Εγώ και η δική μου καλημέρα στο σχολείο».
3.2.
Η Μικρή Ηλιαχτίδα θυμίζει στα παιδιά το γράμμα του Ήλιου και την αναφορά του στον ζωηρό φίλο του, τον Αέρα. Προτείνει τα εξής παιχνίδια:
– Φθινοπωρινό αεράκι: Ενεργοποίηση σώματος. Μετά τη ζέστη του καλοκαιριού έρχεται το φθινοπωρινό αεράκι. Με μουσική, οι μαθητές/-ήτριες μεταμορφώνονται σε φύλλα που τα φυσά ο
άνεμος.
– Άσκηση χαλάρωσης: Με χαλαρωτική μουσική οδηγούμε τα παιδιά να σκεφτούν και να νιώσουν τα μέλη του σώματός τους. Ξαπλωμένα ανάσκελα σε ασφαλή και καθαρό χώρο, με τα χέρια στο
πλάι, παρακολουθούν τις οδηγίες του/της Εκπαιδευτικού για το αεράκι που φυσά και δροσίζει ένα ένα μέλος του σώματος των παιδιών ( Από τα πόδια και προς το κεφάλι. Αναφορά του ονόματος
των μελών, με αργή, ήρεμη φωνή). Στο τέλος, δίνεται χρόνος για επαναφορά στο εδώ και τώρα της τάξης
– Ανεμοανακατοσούρα: Στον κύκλο ή με ελεύθερη κίνηση στο χώρο τα παιδιά αλλάζουν γρήγορα θέσεις ή δημιουργούν μικρές ομάδες σύμφωνα με τα κριτήρια που θέτει κάθε φορά ο/η
εκπαιδευτικός. Κριτήρια που αφορούν ομοιότητες όπως το χρώμα ή το είδος των ρούχων, το ύψος, το φύλο, το χρώμα και το μήκος των μαλλιών ή των ματιών, κ.λπ. Η δραστηριότητα σταδιακά περνά και σε άλλες ομαδοποιήσεις σύμφωνα με διάφορα κριτήρια προτιμήσεων (Σε όσους/ες αρέσει …Σε όσους/ες δεν αρέσει …), όπως: φαγητά, δραστηριότητες, ικανότητες, επιθυμίες. Τα παιδιά μπορούν να εμπλουτίσουν την άσκηση και με δικές τους ιδέες.
– Συζήτηση: Δεν είμαστε όλοι ίδιοι. Ο καθένας είναι ένα ξεχωριστό πλάσμα. Με το δικό του σώμα και τα δικά του συναισθήματα. Τις δικές του προτιμήσεις. Εμείς είμαστε υπεύθυνοι για τον εαυτό
μας. Πώς μπορούμε να τον φροντίσουμε;
-Δημιουργία λίστας απαντήσεων (α΄ φάση) για 4 θεματικές περιοχές : υγιεινή σώματος,
γυμναστική, διατροφή, καλό ύπνο.
3.3.
-«Τι συμβαίνει με τη Μικρή Ηλιαχτίδα;» / Τεχνική: Η καρέκλα των αποκαλύψεων
Η Μικρή Ηλιαχτίδα δεν είναι και τόσο ευδιάθετη σήμερα. Τι έχει; Είναι λυπημένη; Ντρέπεται; Είναι
θυμωμένη; Φοβισμένη; Τι συμβαίνει;
Ο/Η Εκπαιδευτικός προτείνει να κάτσει στην καρέκλα των αποκαλύψεων. Τα παιδιά ρωτούν τη Μικρή Ηλιαχτίδα κι εκείνη απαντά: Αποκαλύπτει ότι η συζήτηση της προηγούμενης συνάντησής
τους, την προβλημάτισε. Έτσι μίλησε στον Ήλιο και αποφάσισε να πει το λόγο για τον οποίο αργεί να έρθει στο σχολείο κάποιες φορές (Ξενυχτά κάποια βράδια Τρώει αργά, βαριά και ανθυγιεινά
φαγητά, με δυνατή μουσική, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να κοιμηθεί). Με επαγωγικό τρόπο, τα παιδιά προτείνουν λύσεις που γνωρίζουν στη Μικρή Ηλιαχτίδα κι εκείνη
αναφέρεται σε όσα τη συμβούλεψε ο Ήλιος (κανόνες υγιεινής). Τονίζεται τι είναι αναγκαίο για να είμαστε υγιείς, να έχουμε γερό σώμα και καλή διάθεση (ευεξία, θετικά συναισθήματα). Επίσης ότι εμείς είμαστε υπεύθυνοι για την υγεία μας (ευθύνη, αυτοφροντίδα).
– Συμπλήρωση της λίστας υγιεινών προτύπων ζωής (β΄ φάση) με σκοπό:
(α) τη δημιουργία πίνακα ή καρτελών με υγιεινές αρχές και πρότυπα που μπορούν να εφαρμόζονται στο σχολείο (με προοπτική ανάρτησης σε διάφορα σημεία του σχολείου (π.χ.
πίνακας με φρούτα ή διατροφική πυραμίδα στην τραπεζαρία, κάρτες για πλύσιμο χεριών στο μπάνιο, κ.λπ.), ή ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΑ,
(β) τη δημιουργία αφίσας αναφοράς σε υγιεινά πρότυπα ζωής που αφορούν τη γενικότερη στάση κάθε ατόμου εντός και εκτός του σχολείου (συνεργατικό έργο, κολλάζ με εικόνες από περιοδικά ή
εκτυπωμένες από το διαδίκτυο).
4ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ
4.1.
-“Καλημέρα” με την Μικρή Ηλιαχτίδα. Πολύ ευδιάθετη, προτείνει στα παιδιά να παίξουν … κυνηγητό!
– “Μάρμαρο”: Κυνηγητό με κανόνες στο χώρο. Επιλογή του “κυνηγού” με ένα λάχνισμα, ένα διαφορετικού χρώματος γλωσσοπίεστρο ή κάρτα. Όποιον πιάσει ο κυνηγός “Μαρμαρώνει”. To
παιχνίδι τελειώνει όταν ο “κυνηγός” τους/τις “μαρμαρώσει” όλους/ες.
Πριν το παιχνίδι στον κύκλο, επισημαίνονται και σημειώνονται από τον/την εκπαιδευτικό, κανόνες ασφάλειας του εαυτού και των άλλων οι οποίοι πρέπει να γίνουν αποδεκτοί.
Συζήτηση-Αναστοχασμός μετά το παιχνίδι. Εντοπισμός συναισθημάτων και δυσκολιών που μπορεί να αντιμετώπισαν (π.χ. οι δυσκολίες που μπορεί να έχει κάποιος όταν είναι μόνος του είτε ως
κυνηγός είτε ως κυνηγημένος («Τι σας δυσκόλεψε;»). Επίσης, «πώς αισθανθήκατε ως “Κυνηγοί”; Ως “Μαρμαρωμένοι”;». “-Αν μπορούσατε να χαρακτηρίσετε ή ζωγραφίσετε τον τρόπο που νιώσατε με τι χρώμα θα το ζωγραφίζατε;” (αξιοποίηση της ρουτίνας σκέψης. [Χρώμα] Color, [Σύμβολο] Symbol, [Εικόνα] Image). Οι μαθητές/-ήτριες προτείνουν ιδέες και λύσεις εφόσον εντοπίστηκαν δυσκολίες.
Η Μικρή Ηλιαχτίδα προτείνει να παίξουν το παιχνίδι με διαφορετικό τρόπο.
– “Μάρμαρο-ξεμάρμαρο”: Επιλογή περισσότερων “κυνηγών” (2-4). Όταν οι “κυνηγοί” πιάσουν κάποιον/α, “μαρμαρώνει” με ανοικτά πόδια, δίνοντας τη δυνατότητα στους/στις άλλους/ες
“κυνηγημένους/ες” να περάσουν κάτω από τα πόδια του/της και με αυτόν τον “μαγικό τρόπο” να τον /την “ξεμαρμαρώσουν”. Ως εκ τούτου, τα παιδιά καλούνται να επιτελέσουν ταυτόχρονα δύο
στόχους: να σωθούν και να σώσουν τους άλλους.
Συζήτηση μετά το παιχνίδι: (α) «-Πώς ήταν το “διορθωμένο” παιχνίδι;». «-Πώς νιώθετε τώρα;». «-
Αν μπορούσατε να χαρακτηρίσετε ή να ζωγραφίσετε τον τρόπο που νιώσατε, με τι χρώμα θα το
ζωγραφίζατε;» (β) «-Τηρήθηκαν οι κανόνες ασφάλειας που τέθηκαν;». «-Αν δεν είχε τηρηθεί … τι
θα μπορούσε να συμβεί;» «- Μήπως πρέπει να συμπληρωθεί στη λίστα των κανόνων με κάποιον
που δεν σκεφτήκαμε πριν; ». Συμπλήρωση της λίστας με τους κανόνες εφόσον χρειάζεται, από
τον/την εκπαιδευτικό.
– ΠΡΟΑΙΡΕΤΙΚΑ: Ατομική, ελεύθερη ζωγραφική (Ζωγραφίζω όπως νιώθω …)
4.2.
Η Μικρή Ηλιαχτίδα προτείνει παιχνίδια σε ζευγάρια.
Δημιουργία τυχαίων και διαφορετικών κάθε φορά ζευγαριών ώστε να συνεργαστούν με περισσότερους/ες συμμαθητές/-ήτριες και να εξελίσσουν τόσο τις διαπροσωπικές τους σχέσεις όσο
και τις επικοινωνιακές τους δεξιότητες, την προσαρμοστικότητα και ευελιξία τους, κατά περίπτωση (συνεργασίας).
– “Αχ Κολλήσαμε!”. Σε ζευγάρια, πρέπει να καταφέρουν να βρουν τρόπο μετακίνησης ενώ είναι “κολλημένοι” με το ταίρι τους σε (και με )κάποιο από τα μέλη του σώματός τους (κολλημένα
κεφάλια, γόνατα, πλάτες, πατούσες, κ.λπ.). Δοκιμασία μετακίνησης, σε συνεργασία και με επινοητικότητα, ώστε να ξεπεραστεί το “πρόβλημα”. Στο τέλος, συζήτηση-αναστοχασμός
ΕΠΕΚΤΑΣΗ: Πρέπει όλα τα ζευγάρια συγχρόνως, να διανύσουν μία ορισμένη απόσταση, σε έναν φανταστικό αγώνα ανθεκτικότητας. Ποιο ζευγάρι θα καταφέρει να φτάσει ως το τέρμα; Οι επίμονοι και ευρηματικότεροι, και όχι οι γρηγορότεροι, νικούν!
-Στη σκιά του Ήλιου: Ο Α΄ είναι ο Ήλιος και ο Β΄ η Σκιά του. Προτείνεται η χρήση ρυθμικής Μουσικής. Εναλλαγή των ρόλων ώστε όλοι να δοκιμάσουν και τους δύο ρόλους.
Ο/η “Ήλιος” κινείται ελεύθερα στο χώρο εκτελώντας κινήσεις με όλο το σώμα (κυρίως παράπλευρες, με τα χέρια και τα πόδια). Ο/η Β΄ είναι η “Σκιά” του και πρέπει να βρίσκεται πίσω
από το Α΄, να ακολουθεί, και να κάνει ότι κάνει ο “Ήλιος”. Άσκηση πολύ διασκεδαστική που απαιτεί όμως συντονισμό, ενσυναίσθηση από τον “Ήλιο”, υπομονή, συγκέντρωση και παρατηρητικότητα από την “Σκιά” του. Στο τέλος, συζήτηση-αναστοχασμός -Άσκηση αναπνοής (Διαφραγματική αναπνοή ). Χαλάρωση. Άσκηση για την εκμάθηση της σωστής
αναπνοής και χαλάρωσης από ένταση (ή άγχος). Κάθε μαθητής/-ήτρια ξαπλωμένος/-η ανάσκελα σε ασφαλή και καθαρό χώρο, με τα χέρια, το ένα στο στήθος και το άλλο στο στομάχι, εκτελεί με τις οδηγίες του/της εκπαιδευτικού τη διαφραγματική αναπνοή. Αρχικά αφήνουμε τους μαθητές να νιώσουν τη λειτουργία της αναπνοής. Στη συνέχεια προσφέρονται οδηγίες για τη σωστή εκτέλεση της άσκησης. Η εκπνοή πρέπει να κρατά λίγο περισσότερο χρόνο από την εισπνοή. Αρχικά, και προς αποφυγή περιπτώσεων υπεροξυγόνωσης (ζάλης), εκτελούνται λίγες αναπνοές (4 έως 6): Εισπνοή από τη μύτη και αφήνουμε το στομάχι να φουσκώσει (μετράμε ως το 3). Κράτημα του αέρα για δύο χρόνους (μετράμε 4, 5). Απαλή εκπνοή με μέτρημα για τέσσερις χρόνους, από το 6 έως το 10.
Προτείνεται στα παιδιά προς αξιοποίηση, όταν αισθάνονται ένταση. Μπορεί σταδιακά και εφόσον έχει γίνει ορθή εκμάθηση, να εκτελείται και σε καθιστή θέση (διάχυση στο πρόγραμμα).
4.3.
Η Μικρή Ηλιαχτίδα αναφέρεται σε ένα όμορφο όνειρο που είδε (ή μία ιδέα που είχε). Προσκαλεί τους μαθητές/-ήτριες να παίξουν και να μοιραστούν τα δικά τους όνειρα και ιδέες!
– Ιδέες και Όνειρα!: Μουσική [με ενδιαφέρον]. Κάθε μαθητής/-ήτρια ξαπλωμένος/η ανάσκελα σε ασφαλή και καθαρό χώρο, με τα χέρια στο πλάι και κλειστά μάτια (προαιρετικά), αφήνει τη μουσική να τον/την “ταξιδέψει”. Όταν και όποτε αισθανθεί, μπορεί να κινηθεί και να εκφραστεί σωματικά στο χώρο (χωρίς λόγο), μπαίνοντας ενεργά στο … “όνειρο” του. Στο τέλος της μουσικής επιστρέφει στο αρχικό σημείο και ολοκληρώνει με ηρεμία την άσκηση (επαναφορά στην πραγματικότητα). Ακολουθεί μοίρασμα των ονείρων στον κύκλο. Ανάδυση και συζήτηση των διαφορετικών ιδεών που προέκυψαν με αφορμή ένα κοινό ερέθισμα.
-Ζωγραφική σε ζευγάρια: «-Αν ζωγραφίζαμε μαζί με κάποιον άλλο τι θα μπορούσαμε να φτιάξουμε;». «Τι χρώματα θα χρησιμοποιούσαμε;» «- Τι θέμα θα επιλέγαμε;» Θέλετε να
δοκιμάσουμε;». Αξιοποίηση της ρουτίνας σκέψης Think, Pair, Share. Τυχαίος χωρισμός σε ζευγάρια και ζωγραφική σε χαρτί Α3. Συνεργασία για την παραγωγή ενός κοινού έργου. Σκέφτονται,
διατυπώνουν και μοιράζονται τις σκέψεις τους. Αποφασίζουν για την απόδοση (χρώματα και τοντρόπο με τον οποίο θα συνεργαστούν). Παρουσίαση στην ολομέλεια και ανάρτηση στον πίνακα της τάξης.
5ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ
5.1.
-Ανάγνωση παραμυθιού. Η Μικρή Ηλιαχτίδα φέρνει μαζί της ένα βιβλίο με θέμα το σχολείο του Χρήστου Μπουλώτη “Πετάει, πετάει το σχολείο”
-Συζήτηση για το σχολείο μας και αξιοποίηση της ρουτίνας σκέψης. [Χρώμα] Color, [Σύμβολο] Symbol, [Εικόνα] Image (Ποιο χρώμα/σύμβολο/εικόνα θα αντιπροσώπευε ή απέδιδε καλύτερα την
ουσία μιας βασικής ιδέας;). Μια αισθητηριακή προσέγγιση του σχολείου. Ειδικότερα: «-Πώς σκέφτεσαι το σχολείο μας;» «- Αν ήταν χρώμα το χρώμα θα ήταν;» «- Αν ήταν μυρωδιά…», κ.λπ.
Συμπληρώνουμε και με άλλες “ασκήσεις φαντασίας”, όπως: Αν είχε φτερά και μπορούσε να πετάξει, να τραγουδήσει, να χορέψει, να παίξει … κ.λπ.
– Ζωγραφική: «Το σχολείο μου» (ελεύθερο σχέδιο). Ανάρτηση
5.2.
– Συζήτηση: «-Τι θα μπορούσαμε να κάνουμε ώστε το σχολείο μας να γίνει καλύτερο/ομορφότερο/λειτουργικότερο/….;» Είναι κάτι που θα ήθελαν τα παιδιά να δημιουργήσουν, αλλάξουν ή
τροποποιήσουν στο σχολείο;
-Περιήγηση στους χώρους του σχολείου
-Ιδεοκαταιγισμός- Καταγραφή ιδεών από τον/την εκπαιδευτικό σε πίνακα, χαρτί καβαλέτου ή αλλού, γύρω από την εικόνα (φωτογραφία ή σκίτσο) του σχολείου [Ενδεικτικό πρότυπο στο
Παράρτημα] (π.χ. να φυτέψουν ένα δέντρο, να φτιάξουν ένα λαχανόκηπο, να διακοσμήσουν έναν τοίχο, να σχεδιάσουν επιδαπέδια παιχνίδια στον αύλειο χώρο, κ.λπ.).
-«Αν μπορούσα να κάνω κάτι για το σχολείο μου θα ». Ατομική Εργασία: Φύλλο Αξιολόγησης (5β) ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΑ: Φύλλο εργασίας: «Το σχολείο μου σε μεγεθυντικό φακό …»
– Παρουσίαση των ατομικών εργασιών και ιδεών των μαθητών και των “ικανοτήτων” τους (πώς μπορούν να τα καταφέρουν, τι πρέπει να γίνει).
– Επιλογή σχεδίου δράσης με δημοκρατικές διαδικασίες
5.3.
– Βελτιώσεις και νέες προοπτικές: Με την αξιοποίηση της ρουτίνας σκέψης “Imagine if” οι μαθητές απαντούν σε ερωτήματα όπως: «- Με ποιον τρόπο μπορεί αυτό [το προς υλοποίηση έργο] να
γίνει πιο αποτελεσματικό/ χρήσιμο/όμορφο;»
– Καταγραφή και οριστικοποίηση του σχεδίου δράσης- Σχεδιασμός. Λίστες με υλικά. Προετοιμασία. Προγραμματισμός Καταμερισμός εργασίας
6ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ
6.1.-6.2.
Υλοποίηση του σχεδίου-δράσης
6.2.
Αποτίμηση
7ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ
7.1.
-Το Παιχνίδι με τις καρέκλες του ΠΡΙΝ και του ΜΕΤΑ:
Τοποθετούνται στο κέντρο του χώρου οι δύο «καρέκλες των αποκαλύψεων». Οι καρέκλες του ΠΡΙΝ και του ΜΕΤΑ. Οι μαθητές κινούνται με μουσική γύρω από τις δύο καρέκλες. Μόλις σταματήσει η μουσική, δύο παιδιά κάθονται στις καρέκλες και τα υπόλοιπα στη θέση τους στον κύκλο. Αποκαλύπτουν τις σκέψεις τους με την αξιοποίηση της ρουτίνας σκέψης «Νόμιζα/Σκεφτόμουν … Τώρα Νομίζω/Σκέφτομαι … /I used to think… Now, I think…»). Η διαδικασία επαναλαμβάνεται έως ότου όλα τα παιδιά καθίσουν στις δύο καρέκλες. Ο/η εκπαιδευτικός σημειώνει σε ένα ανοιχτόχρωμο χαρτόνι κανσόν τις απαντήσεις και μετά οι μαθητές/-ήτριες υπογράφουν δίπλα σε όσα έχουν σημειωθεί.
Το εργαστήριο ενθουσίασε τα παιδιά, τους έφερε πιο κοντά και μέχρι το τέλος της χρονιάς αναπολούσαν τη μικρή τους φίλη την ηλιαχτίδα και ζητούσαν να τους επισκεφθεί πάλι. Ανά τακτά διαστήματα τους έστελνε μηνύματα που περιλάμβαναν και διάφορα παιχνίδια ενδυνάμωσης της ομάδας. Η καλή μας ηλιαχτίδα!!
2ο Εργαστήριο Δεξιοτήτων
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
Κλιματική αλλαγή-Φυσικές καταστροφές, Πολιτική Προστασία
“Προστάτεψε το δάσος-είναι πηγή ζωής”
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 1
Τίτλος: Δημιουργούμε το συμβόλαιο της ομάδας μας
1η Δραστηριότητα
Το ερέθισμα για την εκκίνηση του σχεδίου δράσης δόθηκε από μια επίσκεψη που οργανώσαμε με τους μαθητές/τριες στο δασάκι της γειτονιάς μας. Γυρίζοντας στο σχολείο και κάνοντας έναν απολογισμό της επίσκεψης οι μαθητές/τριες εξέφρασαν τον προβληματισμό τους για αυτά που είδαν στο δασάκι. Γίνεται συζήτηση στην ολομέλεια και με την τεχνική της ιδεοθύελλας ο/η
εκπαιδευτικός καταγράφει αυτά που διαπίστωσαν οι μαθητές/τριες: ξερά χόρτα, ξερά φύλλα, πευκοβελόνες, εγκαταλελειμμένα ξερά κλαδιά, σκουπίδια (χαρτιά, χάρτινα κουτιά, πλαστικά μπουκάλια, γυάλινα μπουκάλια, αποτσίγαρα). Δημιουργήθηκε το πρόβλημα: «Πώς βρέθηκαν τα σκουπίδια εκεί και τι κινδύνους δημιουργούν στο δάσος». «Τι μπορούμε να κάνουμε»; Αποφασίζουμε να χωρισθούμε σε ομάδες για να διαμορφώσουμε το πλαίσιο δράσης.
2η δραστηριότητα
Οι μαθητές/τριες εισάγονται στο θέμα μέσα από ένα παιχνίδι κίνησης και ρυθμού. Ο/Η εκπαιδευτικός καλεί τους μαθητές/τριες να πάρουν μέσα από ένα σακουλάκι μία κάρτα ο καθένας, τυχαία. Οι κάρτες οι οποίες αναπαριστούν διάφορα είδη δένδρων, έχει φροντίσει η νηπιαγωγός ώστε να υπάρχουν σε τετράδες. Τα παιδιά κινούνται ελεύθερα στο χώρο με τη συνοδεία μουσικής. Μόλις η μουσική σταματήσει, το κάθε παιδί πρέπει να βρει ένα άλλο παιδάκι που θα έχει την ίδια κάρτα με εκείνο, να κρατηθούν από τα χέρια έτσι ώστε ο ένας να κοιτάζει τον άλλο και να ανταλλάξουν
δυο λόγια γνωριμίας. Όταν η μουσική ξαναρχίσει, τα ζευγάρια διαλέγουν ένα άλλο ζευγαράκι που έχει την ίδια κάρτα μ’ αυτούς ώστε να δημιουργηθούν οι ομάδες και ξανασυστήνονται. ‘Έτσι, δημιουργούνται ομάδες των τεσσάρων ατόμων. Στη συνέχεια δημιουργούν το συμβόλαιο δράσης της ομάδας. Η/Ο εκπαιδευτικός προτείνει στις ομάδες να σκεφτούν και να αποφασίσουν με ποιο
τρόπο θα λειτουργήσουν οι ομάδες τους για να μπορούν να είναι όλοι ευχαριστημένοι. Αποφασίζουν να διαμορφώσουν τους κανόνες λειτουργίας των ομάδων τους. Έτσι η κάθε ομάδα αποφασίζει τους κανόνες, τους καταγράφει με όποιον τρόπο μπορεί , π.χ. τους ζωγραφίζει, τους «γράφει» και ένας εκπρόσωπος από κάθε ομάδα αναλαμβάνει να τους παρουσιάσει στην ολομέλεια της τάξης.
(Ενδεικτικοί κανόνες λειτουργίας της ομάδας: να βοηθάμε ο ένας τον άλλον, να συνεργαζόμαστε, να ακούμε προσεκτικά, να παίρνουμε όλοι με τη σειρά το λόγο για να πούμε την άποψη μας, να συμμετέχουμε όλοι, να σεβόμαστε ο ένας τον άλλον, κ.αλ.). Η κάθε ομάδα κατανέμει έναν συγκεκριμένο ρόλο για κάθε μέλος της, όπως π.χ. τον ρόλο του συντονιστή της συζήτησης, του «γραφέα» ( ένα παιδί που μπορεί και «γράφει» ώστε να σημειώνει λέξεις-κλειδιά), του εκπροσώπου της ομάδας οποίος θα παρουσιάσει το έργο της ομάδας του στις υπόλοιπες ομάδες. Όλα τα μέλη
της ομάδας γράφουν τα ονόματά τους στο έργο καθώς και την ημερομηνία παραγωγής του έργου.( Φύλλο εργασίας 1). Όση ώρα εξελίσσεται η δραστηριότητα η/ο εκπαιδευτικός κινείται διακριτικά ανάμεσα στις ομάδες, παρατηρεί και καταγράφει τη λεκτική και μη λεκτική επικοινωνία που αναπτύσσεται, φωτογραφίζει, παροτρύνει τα παιδιά να βρούν λύση στις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν και ενθαρρύνει τα πιο συνεσταλμένα παιδιά. Όταν όλες οι ομάδες ολοκληρώσουν την εργασία τους, ανοίγουν σε ολομέλεια η μία δίπλα στην άλλη και ο εκπρόσωπος από κάθε ομάδα, αφού ανακοινώσει το όνομά της ομάδας και τα ονόματα των μελών της, παρουσιάζει τους κανόνες της ομάδας του. Αφήνουμε τις ομάδες να μιλήσουν με όποια σειρά θέλουν. Τα μέλη της κάθε ομάδας δίνουν ανατροφοδότηση στις υπόλοιπες ομάδες π.χ. με ποια κριτήρια διαμοιράσανε τους ρόλους, πώς ορίσανε τον εκπρόσωπο. Οι μαθητές/τριες μπορούν να υποβάλλουν ερωτήματα, να ζητήσουν διευκρινήσεις, να συμπληρώσουν. Έπειτα, ανά ομάδες παρατηρούν την κάρτα με το δέντρο που τους έτυχε, τη λέξη του και συναποφασίζουν πώς θα το ζωγραφίσουν, πώς θα γράψουν τη λέξη του και στο τέλος το παρουσιάζουν στην ολομέλεια.
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 2
Τίτλος: Γινόμαστε εξερευνητές έξω από την τάξη
Δραστηριότητα 1
Το εργαστήριο ξεκινάει στην ολομέλεια με ένα παιχνίδι ενεργοποίησης της ομάδας των μαθητών για τη δημιουργία ενός ευχάριστου κλίματος συνεργασίας και μάθησης.
Οι μαθητές/τριες και ο/η εκπαιδευτικός συναποφασίζουν να πάνε επίσκεψη σε ένα μεγαλύτερο δασάκι και να μάθουν πιο πολλά πράγματα για τα δέντρα. Έτσι, το εκπαιδευτικό προσωπικό οργανώνει μια επίσκεψη στο ιστορικό και σημαντικό για την πόλη μας Δάσος Συγγρού, όπου τα παιδιά ξεναγήθηκαν στο κτίριο αλλά και στο δάσος, γνώρισαν πολλά δέντρα και έφτιαξαν ένα φυτολόγιο.
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 3
Τίτλος: Το δάσος ο πιο καλός μας φίλος, απειλείται
Το εργαστήριο ξεκινάει στην ολομέλεια με ένα παιχνίδι ενεργοποίησης της ομάδας των μαθητών για τη δημιουργία ενός ευχάριστου κλίματος συνεργασίας και μάθησης.
1η δραστηριότητα
Στην ολομέλεια της τάξης ο εκπρόσωπος από κάθε ομάδα, αφού ανακοινώσει το όνομά της ομάδας και τα ονόματα των μελών της, παρουσιάζει το αποτέλεσμα της εξερεύνησης τους στο δασάκι, που πραγματοποιήθηκε στο προηγούμενο εργαστήριο. Ο/η εκπαιδευτικός συνδέει τα έργα που παρουσιάστηκαν μεταξύ τους ώστε να ακουσθούν όλες οι απόψεις και υπογραμμίζει τη συμβολή της κάθε ομάδας στο φυτολόγιο. Οι μαθητές/τριες μπορούν να υποβάλλουν ερωτήματα, να ζητήσουν διευκρινήσεις. Από αυτά που μάθαμε στο δάσος θυμόμαστε ότι: το δένδρο τρέφεται
με τις ρίζες οι οποίες παίρνουν νερό και άλλες θρεπτικές ουσίες από το έδαφος, στα κλαδιά του κατοικούν διάφορα μικρά ζώα, πουλιά και έντομα, δίπλα του ζουν άλλα δένδρα, θάμνοι και διάφορα φυτά, προσφέρει στον άνθρωπο καθαρό αέρα, οξυγόνο, καρπούς, ξύλα, σκιά και είναι ένας χώρος αναψυχής και άθλησης. Καταλήγουμε λοιπόν στο συμπέρασμα ότι το δάσος έχει πολλά δένδρα θάμνους και άλλα φυτά που δημιουργούν ένα ξεχωριστό περιβάλλον όπου ζουν πολλά ζώα. Κάθε δάσος είναι ένα οικοσύστημα.
Έπειτα, θυμόμαστε τις στάσεις που κάναμε στο δάσος και κάνουμε μία αναπαράσταση με το τραγούδι της μουσικοκινητική δραστηριότητα «Βόλτα στο δάσος» https://video.link/w/SeOyc
2η δραστηριότητα
Στη συνέχεια τίθεται το ερώτημα από τον/την εκπαιδευτικό: «Ποιά από αυτά τα υλικά που συλλέξατε προέρχονται από το δάσος και ποια δεν προέρχονται;» Οι μαθητές καταγράφουν τις απαντήσεις τους σε δύο ημιδομημένους εννοιολογικούς χάρτες που προτείνονται από τον/την εκπαιδευτικό. Ενδεικτικές ερωτήσεις: «Πώς βρέθηκαν αυτά τα απορρίμματα ( πλαστικά μπουκάλια,
χαρτιά, κ.λ.π) στο δάσος ;
-Ποιοί νομίζετε ότι τα άφησαν εκεί;
Ενδεικτικές απαντήσεις: Τα απορρίμματα τα εγκατέλειψαν οι άνθρωποι όταν επισκέφθηκαν το δάσος, ενώ τα ξερά κλαδιά, τα ξερά φύλλα και οι πευκοβελόνες έπεσαν από τα δένδρα»
– Γιατί επισκέπτονται οι άνθρωποι το δάσος;
Ενδεικτικές απαντήσεις: να πάρουν καθαρό αέρα, να περπατήσουν, να παίξουν, να κάνουν πικ-νικ, να ψήσουν»
– Ποιες από τις παραπάνω δραστηριότητες των ανθρώπων και σε ποιες περιπτώσεις νομίζετε ότι δημιουργούν κινδύνους για το δάσος;
Μετά από διεξοδική συζήτηση καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι τα απορρίμματα που αφήνουν οι άνθρωποι από το πικ-νικ και από το ψήσιμο, μολύνουν το περιβάλλον και επειδή ανάβουν και καίγονται εύκολα (εύφλεκτα υλικά) μπορεί να πάρει φωτιά το δάσος.
Έτσι, για να θυμόμαστε πάντα αυτούς τους κινδύνους αποφασίζουμε να κάνουμε ένα βιβλίο με ζωγραφιές με το τι πρέπει και τι όχι να κάνουμε σε ένα δάσος. Ύστερα απο υποδείξεις των παιδιών καταλήγουμε στις σελίδες που ακολουθούν σε φωτογραφίες..
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 4
Τίτλος: Το δάσος καίγεται
1η δραστηριότητα
Το εργαστήριο ξεκινάει στην ολομέλεια με ένα παιχνίδι ενεργοποίησης της ομάδας των μαθητών για τη δημιουργία ενός ευχάριστου κλίματος συνεργασίας και μάθησης.
Ο/Η εκπαιδευτικός προβάλλει ένα βίντεο για να παρακολουθήσουν οι μαθητές/τριες τα οφέλη του δάσους αλλά και για τους κινδύνους καταστροφής του.
https://video.link/w/drOyc
Μετά την παρακολούθηση του βίντεο τίθενται ερωτήσεις από τον/την εκπαιδευτικό.
– Ποιά νομίζετε ότι είναι τα οφέλη του δάσους;
– Πού οφείλονται οι πυρκαγιές στο δάσος; Εκτός από τις ανθρώπινες
δραστηριότητες που αλλού οφείλονται;
– Τι συμβαίνει όταν το δάσος παίρνει φωτιά;
– Η καταστροφή ενός δάσους τι συνέπειες έχει για τη ζωή του δάσους αλλά και
για τη ζωή του ανθρώπου;
– Με ποιούς τρόπους μπορούμε να βοηθήσουμε;
Τα παιδιά ενθαρρύνονται να διατυπώσουν τις απόψεις τους και να τις αιτιολογήσουν. Μέσα από τη διατύπωση διαφορετικών απόψεων και τις γνωστικές συγκρούσεις που θα προκύψουν, επιδιώκεται η γνωστική ανάπτυξη των μαθητών. Αφού συζητήσουμε για τις αιτίες που κινδυνεύει το δάσος, ο/η εκπαιδευτικός παρουσιάζει σε κάθε ομάδα καρτέλες και ζητά να τις ταξινομήσουν σε τρείς κατηγορίες:
Ανθρώπινες ενέργειες από λάθος, επειδή δε γνωρίζουμε ή αδιαφορούμε.
Ανθρώπινες ενέργειες από πρόθεση.
Φυσικές αιτίες.
2η δραστηριότητα
Στη συνέχεια ο/η εκπαιδευτικός ζητά από κάθε παιδί να ζωγραφίσει τρόπους προστασίας των δασών από την πυρκαγιά.
Με αυτές τις ζωγραφιές φτιάχνουμε μια αφίσα
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 5
Τίτλος: Προσκαλούμε την Πυροσβεστική Υπηρεσία
1η δραστηριότητα
Το εργαστήριο ξεκινάει στην ολομέλεια με ένα παιχνίδι ενεργοποίησης της ομάδας των μαθητών για τη δημιουργία ενός ευχάριστου κλίματος συνεργασίας και μάθησης.
Στην ολομέλεια οι μαθητές/τριες, με αφορμή το βίντεο που είδαν στο προηγούμενο εργαστήριο εκφράζουν την επιθυμία να έρθουν σε επαφή με την Πυροσβεστική
Υπηρεσία, να καλέσουν έναν Πυροσβέστη ή να οργανώσουν και μια επίσκεψη στην Πυροσβεστική Υπηρεσία.
Τίθεται το ερώτημα «Με ποιόν τρόπο θα τον καλέσουμε; Θα του στείλουμε μια επιστολή ή μια πρόσκληση; ( έχουν ήδη έρθει σε επαφή με διαφορετικού τύπου κειμενικά είδη).
-Τι θα θέλαμε να ρωτήσουμε τον Πυροσβέστη;
Από τον 10ο Πυροσβεστικό Σταθμό Αττικής μας έκαναν την τιμή να μας επισκεφθούν τέσσερις αξιωματικοί μαζί με το πυροσβεστικό όχημα, μας έδειξαν όλα τα εξαρτήματα της στολής, του οχήματος, μας έμαθαν πολύ σημαντικά πράγματα και τους χαρίσαμε την αφίσα μας.
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 6
Τίτλος: Αναλαμβάνουμε δράση
1 η δραστηριότητα
Το εργαστήριο ξεκινάει με ένα παιχνίδι ενεργοποίησης της ομάδας των παιδιών για τη δημιουργία ενός ευχάριστου και θετικού κλίματος.
Στην ολομέλεια ο/η εκπαιδευτικός θέτει τον προβληματισμό:. «Τι μπορούμε να κάνουμε εμείς για να προστατεύσουμε το δάσος;» Με την τεχνική της ιδεοθύελλας οι μαθητές/τριες αποφασίζουν να δημιουργήσουν μια καμπάνια με στόχο να ενημερώσουν τους γονείς τους, τους συμμαθητές τους από τη διπλανή τάξη, τους μαθητές/τριες άλλων νηπιαγωγείων και την τοπική κοινωνία
για τους τρόπους προστασίας του δάσους ώστε να ευαισθητοποιηθούν για την αλλαγή κάποιων συνηθειών που δημιουργούν κινδύνους στο δάσος.
Οι μαθητές/τριες χωρίζονται σε ομάδες και η κάθε ομάδα επιλέγει τον τρόπο της ενημέρωσης. Έτσι, αποφασίζουν να κάνουν ένα βιβλίο με ζωγραφιές και σκέφτονται να φτιάξουν και ένα τραγούδι που θα τραγουδούν όλα τα παιδιά.
Ακόμα, κατά την περίοδο των Αποκριών τα παιδιά θέλησαν να κατασκευάσουμε κάτι σχετικό με το δάσος για να το θυμούνται και να το δείχνουν σε όλους. Έτσι, φτιάξαμε καπέλο δέντρο και είπαμε στους γονείς πως είμαστε ένα δυνατό και ζωντανό δάσος!!!
2η δραστηριότητα:
Στη συνέχεια στην ολομέλεια η κάθε ομάδα με τον εκπρόσωπό της παρουσιάζει το έργο τους στις υπόλοιπες ομάδες. Όλες οι ομάδες αποφασίζουν:
α) να αναρτήσουν τα έργα τους στον πίνακα ανακοινώσεων του σχολείου και στο
ιστολόγιο του σχολείου τους,
β) να τα διαμοιράσουν στους γονείς και στη γειτονιά τους,
γ) να αναρτηθεί το τραγούδι τους στον ιστότοπο διαμοιρασμού you tube.
Μετά από επικοινωνία του Δήμου Αγίων Αναργύρων- Καματερού με το σχολείο, είχαμε τη χαρά να μας προμηθεύσει με μικρούς κάδους ανακύκλωσης για το σχολείο. Έτσι, παιδιά και γονείς ανέλαβαν δράση να γίνουμε πιο υπεύθυνοι μέσα από την ανακύκλωση συσκευασιών. Τα παιδιά ενθουσιάστηκαν και ήταν πολύ ενεργοί στην ανακύκλωση υπενθυμίζοντας και στους γονείς την αξία της ανακύκλωσης.
Τα έργα μας:
- e book : https://read.bookcreator.com/JlDtCh3g0SWkCnBapfI0BfMPzNy1/cyvoUrFlRpm7BFUXwcl6AA/csEwtoaTTcGY1jdYsbSDTw
- Τραγούδι: https://www.youtube.com/watch?v=6eucT6ze8Qc
- https://blogs.sch.gr/3nipkamat/files/2024/08/Βιβλίο-Προστατεύω-το-δάσος.pdf
Τα παιδιά ενθουσιάστηκαν τόσο με το εργαστήριο που αποφασίσαμε η γιορτή λήξης να είναι σχετική με την προστασία του περιβάλλοντος και την ανακύκλωση, ώστε να το θυμούνται πάντα και οι γονείς και τα παιδιά!