Καλωσήρθατε στο 3ο Νηπιαγωγείο Ιεράπετρας
Καλοκαιρινή Γιορτή – Λήξη Σχολικής Χρονιάς
Με αισθήματα συγκίνησης και χαράς υποδεχτήκαμε σήμερα στο νηπιαγωγείο μας τους γονείς των μαθητών και μαθητριών μας για να τους παρουσιάσουμε τα ΤΑΛΕΝΤΑ που έκρυβε κάθε παιδί μέσα του και αναδείχθηκαν τη φετινή χρονιά.
Τίτλος γιορτής: ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΕΧΕΙΣ ΤΑΛΕΝΤΟ!
Οι μικροί μας μαθητές και οι μικρές μας μαθήτριες με θάρρος, γενναιότητα και αποφασιστικότητα, αλλά και λίγο μπρίο και νάζι, παρουσίασαν στους γονείς τους χορευτικές, κινητικές, τραγουδιστικές, θεατρικές, αθλητικές και αφηγηματικές δεξιότητες που κατέκτησαν τη χρονιά που πέρασε!
Στο πλαίσιο του Προγράμματος Ψυχικής Υγείας που υλοποιήσαμε φέτος, επιλέξαμε να δώσουμε τον χώρο σε κάθε παιδί να εκφραστεί με τον τρόπο που εκείνο ήθελε και να δημιουργήσει. Η βιωματική φύση της γιορτής στηρίχθηκε κατά βάση στις επιλογές των παιδιών, αφού τους δόθηκε η ευκαιρία να επιλέξουν τη δεξιότητα που θα παρουσίαζαν σήμερα.
Μετά την παρουσίαση κάθε ταλέντου, οι μαθητές και οι μαθήτριες κρίθηκαν αμερόληπτα και αντικειμενικά από την τριμελή κριτική μας επιτροπή, και απ’ ότι φάνηκε έκλεψαν όλοι/ες τις εντυπώσεις! Στο τέλος βραβεύτηκαν και για τη συμμετοχή τους, ενώ καταχειροκροτήθηκαν για το θάρρος και το ταλέντο τους!
Ευχαριστούμε τους γονείς που φέτος ήταν δίπλα μας σε κάθε μας ανάγκη!
Ευχαριστούμε τα παιδιά μας για την όμορφη σχολική χρονιά που μας χάρισαν!
Ευχόμαστε στα νήπια που αποφοίτησαν καλή πρόοδο και καλή συνέχεια στο ταξίδι της γνώσης!
Στα προνήπια που παραμένουν… τα λέμε τον Σεπτέμβρη!
Προς το παρόν… ΚΑΛΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ!
4ο Εργαστήριο Δεξιοτήτων
Το εργαστήριο δεξιοτήτων του 4ου Θεματικού Κύκλου Δημιουργώ και καινοτομώ – Δημιουργική σκέψη και πρωτοβουλία επιλέχθηκε από την υποενότητα: Steam/Εκπαιδευτική ρομποτική και είχε τίτλο Steam και η γη γυρίζει.
Το θέμα του συγκεκριμένου εργαστηρίου αγαπήθηκε πολύ από τα παιδιά και πλαισιώθηκε από ενθουσιασμό, αφού στόχο είχε οι μαθητές και οι μαθήτριες να σκεφτούν και να βρουν απαντήσεις σε ερωτήσεις για το διάστημα. Χάρη στο εργαστήριο αυτό ασχοληθήκαμε με το γεγονός ότι οι πλανήτες δεν είναι απομονωμένοι ο ένας από τον άλλον, αλλά αλληλοεξαρτώμενοι, καθώς η Σελήνη περιστρέφεται γύρω από τη Γη, η Γη, μαζί με επτά άλλους πλανήτες περιστρέφεται γύρω από τον Ήλιο και ο Ήλιος, με τη σειρά του, περιστρέφεται γύρω από το κέντρο του γαλαξία μας.
Ακόμα, με το συγκεκριμένο εργαστήριο μάθαμε πως η Σελήνη, η Γη και ο Ήλιος αποτελούν τα τρία ουράνια σώματα τα οποία σχηματίζουν ένα ολοκληρωμένο σύστημα, την εναλλαγή ημέρας/νύχτας, τις εκλείψεις και τις εποχές που προκύπτουν από τις αλληλεπιδράσεις μεταξύ των σωμάτων αυτών και τις οποίες οι μικροί/ες μαθητές/τριες πειραματίστηκαν και γνώρισαν με βιωματικό τρόπο.
Η μεθοδολογία STEAM προσφέρει τη δυνατότητα χρήσης διδακτικών-μαθησιακών στρατηγικών βασισμένες σε προγράμματα που εμπλέκουν και τους 5 τομείς-πεδία (φυσικές επιστήμες, τεχνολογία, επιστήμες των μηχανικών, τέχνες, μαθηματικά) και να δημιουργούν ένα περιβάλλον μάθησης χωρίς αποκλεισμούς, όπου όλοι οι μαθητές/μαθήτριες μπορούν να συμμετάσχουν και να συνεισφέρουν.
Ενδεικτικές δραστηριότητες και φύλλα εργασίας που έκαναν τα παιδιά:
Δράσεις Ενεργού Πολίτη: «Το φαγητό δεν το πετώ, το προσφέρω και βοηθώ»
Πρότυπο Ανάπτυξης Δράσεων Ενίσχυσης της Ενεργού Πολιτειότητας
Τίτλος Δράσης: «Το φαγητό δεν το πετώ, το προσφέρω και βοηθώ».
Επίπεδο: Νηπιαγωγείο
Θεματικό Πεδίο
- Μηδενική Φτώχεια (δείκτης 1)
- Μηδενική Πείνα (δείκτης 2)
Σύντομη περιγραφή της Δράσης
Μέσα από γρίφους, ανάγνωση βιβλίων και παραμυθιών τα νήπια μαθαίνουν για την αξία της διατροφής τόσο στην υγιή ανάπτυξη των παιδιών, όσο και ως δικαίωμά τους και κατανοούν πως το δικαίωμα αυτό λόγω συνθηκών κάποια άλλα παιδιά το στερούνται. Βιωματικές δραστηριότητες όπως η αναζήτηση τοπικών προϊόντων (κηπευτικών ή φυσικών με ελάχιστο οικολογικό αποτύπωμα), η παρασκεύη υγιεινών γευμάτων και η σωστή αποθήκευση και φύλαξή τους, η συλλογή και διάθεση τροφίμων σε κοινωνικούς φορείς, βοηθά να κατανοήσουν πως επιτυγχάνεται η μείωση της σπατάλης της τροφής και πως μπορούν να βοηθήσουν ευάλωτες ομάδες μέσα από πράξεις αλληλεγγύης, ώστε να μειωθεί η πείνα και η φτώχεια.
Μάθημα ή τομέας του Εργαστηρίου Δεξιοτήτων που εντάσσεται:
Εργαστήριο Δεξιοτήτων: Aγωγή Υγείας (Διατροφή)
Εργαστήριο Δεξιοτήτων: Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ (Δικαιώματα του παιδιού)
Περιβαλλοντική Εκπαίδευση: ΚΕΠΕΑ Αρναίας:Δίκτυο «Ταπερίστας» των Νηπιαγωγείων, ΚΕΠΕΑ Ιεράπετρας: Δίκτυο «Διατροφή – Περιβάλλον – Υγεία»
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα:
- Κατανόηση βασικών ανθρώπινων αναγκών και ειδικότερα των παιδιών, όπως τροφή, στέγη, ρουχισμός.
- Αναγνώριση της αξίας της σωστής διατροφής στην ανάπτυξή τους, της αξίας σωστής διαχείρισης της τροφής και μείωση της σπατάλης της.
- Κατανόηση της ανάγκης ενίσχυσης του τόπου τους και της τοπικής οικονομίας.
- Καλλιέργεια ενσυναίσθησης και αλληλοβοήθειας για παιδιά που ζουν σε συνθήκες φτώχειας με συμμετοχή σε δράσεις κοινωνικής υποστήριξης.
Πεδίο Υλοποίησης
- Σχολική αίθουσα (ανάγνωση παραμυθιών, συλλογή, επεξεργασία και ταξινόμηση πληροφοριών, φύλλα εργασίας, κατασκευή αφισών, παρασκευή φρουτοσαλάτας και δεκατιανού).
- Συνεργασία με ΚΕΠΕΑ Αρναίας: Δίκτυο «Ταπερίστας» – «Ημέρα Δεκατιανού».
- Συνεργασία με ΚΕΠΕΑ Ιεράπετρας-Νεάπολης: Δίκτυο «Διατροφή – Περιβάλλον – Υγεία»
- Συνεργασία με Διατροφολόγο.
- Συνεργασία με τους Γονείς του Νηπιαγωγείου (συλλογή τροφίμων μακράς διάρκειας), τον Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων του Νηπιαγωγείου (μεταφορά τροφίμων)
- Συνεργασία με το Κοινωνικό παντοπωλείο του Δήμου Ιεράπετρας (διάθεση τροφίμων σε ευάλωτες ομάδες).
Φάσεις Υλοποίησης Δράσης
Διερεύνηση (2 ώρες)
Με αφορμή ένα μήνυμα που έφτασε στο νηπιαγωγείο μας από τον Ντετέκτιβ Βανς σχετικά με την διατροφή, τα παιδιά συζητούν για την διατροφή, τους λόγους που κάποια παιδιά δεν τρέφονται σωστά (τρώνε ανθυγιεινά, δεν έχουν χρήματα, πεινάνε), αναρωτιούνται και προσπαθούν να βρουν τρόπους βοήθειας.
https://tinyurl.com/26547v8z
Εργαλεία που χρησιμοποιήθηκαν: Voki Άβαταρ, γρίφοι, εννοιολογικοί χάρτες.
Προετοιμασία/Σχεδιασμός (2 ώρες)
Τα παιδιά αποφασίζουν
- την συλλογή πληροφοριών για: την υγιεινή διατροφή, τα προϊόντα της Κρήτης, συνταγές, τρόπους διαχείρισης, διατήρησης και μεταφοράς της τροφής.
- Δημιουργία αφισών: πυραμίδα υγιεινής διατροφής, τοπικών προιόντων
- Να αποτυπώσουν σε φύλλα εργασίας το δικαίωμα σε τροφή, στέγη και ρούχα.
- Να παρασκευάσουν φρουτοσαλάτα και δεκατιανό με τοπικά υγιεινά και διατηρήσιμα υλικά.
- Να συγκεντρώσουν τρόφιμα μακράς διάρκειας με την βοήθεια των γονέων και να τα διαθέσουν στο Κοινωνικό Παντοπωλείο.
Υλοποίηση (5 διδακτικές ώρες)
«Οι ντετέκτιβ ανακαλύπτουν το μυστικό για σώμα γερό και μυαλό δυνατό». Τα παιδιά ανακαλύπτουν μέσα από γρίφους, βιβλία και παραμύθια την αξία της σωστής διατροφής και την σημασία της στην ανάπτυξή τους. Κατασκευάζουν αφίσα με την πυραμίδα της διατροφής.
«Τα Δικαιώματα των παιδιών». Τα παιδιά μέσα από αφηγηματικές ιστορίες έρχονται σε επαφή με βασικές ανάγκες- δικαιώματα και καλούνται να προβληματιστούν με θέματα όπως η φτώχεια, η πείνα, η έλλειψη στέγης λόγω συγκεκριμένων συνθηκών. Ζωγραφίζουν τα δικαιώματα των παιδιών σε τροφή, στέγη και ρούχα.
«Από την μάνα Γη ….στην κατσαρόλα» Τα παιδιά ανακαλύπτουν τοπικά προϊόντα, είτε κηπευτικά – είτε ενδημικά, συλλέγουν με την βοήθεια των γονέων σχετικές συνταγές και συζητούν την σημασία που έχει η εύρεση τροφής και οι επιπτώσεις της έλλειψής της. Κατηγοριοποιούν τοπικά προϊόντα και δημιουργούν με κολάζ ανάλογη αφίσα.
«Ημέρα Δεκατιανού» Τα παιδιά φτιάχνουν ομαδικά το δεκατιανό τους, παρασκευασμένο με τοπικά υγιεινά υλικά και σε υπολογισμένη ποσότητα που καλύπτει απόλυτα τις διατροφικές ανάγκες των παιδιών, μέσα σε σκεύη διατήρησης και σωστής αποθήκευσης, κάνοντας πράξη τον διαμοιρασμό του φαγητού, την μείωση της σπατάλης της τροφής και της μη απόρριψής της στα σκουπίδια.Ταυτόχρονα, φτιάχνουν από φρούτα εποχής φρουτοσαλάτα και συζητούν για την αξία της ισορροπημένης διατροφής.
«Τα Κουτιά της Καλοσύνης». Με την βοήθεια των γονέων συλλέγουν τρόφιμα μακράς διάρκειας με σκοπό την δωρεά τους στο Κοινωνικό Παντοπωλείο του Δήμου Ιεράπετρας.
Επικοινωνία-Διάχυση ( 2 ώρες)
- Τα παιδιά συμμετέχουν στην δράση «Ημέρα Δεκατιανού» του Δικτύου «Ταπερίστας» φτιάχνοντας ομαδικά και παρουσιάζοντας σε άλλα σχολεία της Ελλάδας το πιο αξιοζήλευτο δεκατιανό.
- Σε συνεργασία με νηπιαγωγεία της Λαμίας, μέσω του ΚΕΠΕΑ Ιεράπετρας και του Δικτύου «Διατροφή-Περιβάλλον- Υγεία», δημιουργούν ηλεκτρονικό βιβλίο με αντίστοιχες τοπικές υγιεινές συνταγές, δίνοντας έμφαση στην χρησιμοποίηση τοπικών υλικών με σκοπό την ενίσχυση της τοπικής οικονομίας και το παρουσιάζουν σε αντίστοιχη δράση του ΚΕΠΕΑ Ιεράπετρας (27/5/2025).
- Παραδίδουν τα τρόφιμα στο κοινωνικό παντοπωλείο.
Αναστοχασμός (1 ώρα)
- Τα παιδιά συζητούν για τα αποτελέσματα της συνεργασίας τους και εκφράζουν τα συναισθήματά τους για τις δράσεις που πραγματοποίησαν.
Συμμετοχή στο Εθνικό Θεματικό Δίκτυο Αειφόρου Εκπαίδευσης του Κ.Ε.ΠΕ.Α. Ιεράπετρας-Νεάπολης
Τη φετινή σχολική χρονιά είχαμε τη χαρά να λάβουμε μέρος στο “Εθνικό Θεματικό Δίκτυο Αειφόρου Εκπαίδευσης: “Διατροφή, Περιβάλλον & Υγεία” του Κ.Ε.ΠΕ.Α. Ιεράπετρας-Νεάπολης και να συνεργαστούμε με τα 2ο Νηπιαγωγείο Ιεράπετρας και 26ο, 30ο και 31ο Νηπιαγωγεία Λαμίας.
Σκοπός του δικτύου αυτού ήταν να να εισάγει τους/τις μαθητές/τριες, τους/τις εκπ/κούς και τις κοινωνικές ομάδες σε μια συλλογική δράση προβληματισμού σχετικά με τη σύνδεση της Διατροφής με έννοιες όπως: «φέρουσα ικανότητα», «παραδοσιακή διατροφή», «σπατάλη φυσικών πόρων», «υγιεινή διατροφή», «αειφορία των τοπικών κοινωνιών» και «μείωση του οικολογικού και ενεργειακού αποτυπώματος.
Η δική μας ομάδα, με ήρωα τον Μιχάλη ή Μιχαλιώ… προσπάθησε να συγκεντρώσει συνταγές, τόσο μεσημεριανών, όσο και δεκατιανών γευμάτων από την Κρήτη και τη Λαμία για να τις βάλει στο βιβλίο με συνταγές που ετοίμαζε.
Στο σχολείο μας, με τη συνδρομή των γονέων, στρωθήκαμε στο ψάξιμο και βρήκαμε διάφορες συνταγές, που εκτός από νόστιμες είναι και σούπερ υγιεινές! Έπειτα, ψηφίσαμε τις αγαπημένες μας και το 1ο τμήμα επέλεξε να προτείνει στον Μιχάλη το Αρνάκι με Σταμναγκάθι, ενώ το 2ο τμήμα του πρότεινε Χοχλιούς με χόνδρο.
Εδώ μπορείτε να δείτε το βιβλίο συνταγών που έφτιαξε ο Μιχάλης (ή Μιχαλιός…) μετά τη βοήθεια που έλαβε και από τα 5 σχολεία.
Σε αυτόν τον σύνδεσμο μπορείτε να δείτε το padlet που φτιάξαμε από κοινού και τον τρόπο που το κάθε σχολείο βοήθησε τον Μιχάλη (ή Μιχαλιώ…).
Στις 27/05 συνδεθήκαμε όλοι μαζί και παρουσιάσαμε την απο κοινού μας δράση στα υπόλοιπα σχολεία του δικτύου. Ευχαριστούμε πολύ τις συναδέλφισσες εκπαιδευτικούς για την άψογη συνεργασία που… γιατί όχι; ελπίζουμε να συνεχιστεί σε νέα δίκτυα!
3ο Εργαστήριο Δεξιοτήτων
Το εργαστήριο δεξιοτήτων του 3ου Θεματικού Κύκλου Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ – Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη επιλέχθηκε από την υποενότητα: Εκπαίδευση στα Ανθρώπινα Δικαιώματα και είχε τίτλο Τα δικαιώματα των παιδιών.
Σκοπός του εργαστηρίου αυτού ήταν να έρθουν σε μια πρώτη επαφή οι μαθητές και οι μαθήτριές μας με την προώθηση και την προστασία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και ειδικότερα των δικαιωμάτων που έχουν τα παιδιά. Μιλήσαμε για τη σημασία του να σεβόμαστε τους άλλους, όπως θα θέλαμε να σέβονται και εκείνοι εμάς και έτσι το συγκεκριμένο εργαστήριο διασυνδέθηκε με το φέτινό Σχέδιο Δράσης της σχολικής μας μονάδας.
Ακόμα, δουλέψαμε το συγκεκριμένο εργαστήριο με τη διασύνδεση του υλικού από την ιστοσελίδα της ΠΡΩΤΑ.12 και του οδηγού σπουδών του Προγράμματος “Το Δεντρόσπιτο με τα ζωάκια των δικαιωμάτων”, όπου μέσα από ζωάκια με περίεργα ονόματα, όπως το γαϊδουράκι Έτσιμελεν, το λαγουδάκι Τραλαριλαρό, και το αρκουδάκι Σιγουράκι τα παιδιά αναγνώρισαν τα δικά τους δικαιώματα.
Ο Οδηγός Σπουδών του προγράμματος βρίσκεται εδώ: https://blogs.sch.gr/3nipieralas/files/2025/05/BIBLIARAKI-zoakia-_final_CompressPdf.pdf
Το εργαστήριο δεξιοτήτων βρίσκεται εδώ: https://blogs.sch.gr/3nipieralas/files/2025/05/Ta-dikaiomata-ton-paidion_CompressPdf.pdf
Ενδεικτικά φύλλα εργασίας των παιδιών:
Σχέδιο Δράσης Σχολικής Μονάδας – Γ’ Τρίμηνο
Οι ενέργειες υλοποίησης του σχεδίου δράσης κατά το Α τρίμηνο βρίσκονται εδώ.
Οι ενέργειες υλοποίησης του σχεδίου δράσης κατά το Β τρίμηνο βρίσκονται εδώ.
Κατά το Γ’ Τρίμηνο: Mάρτιος – Μάιος έγιναν οι εξής ενέργειες υλοποίησης:
- Ολοκλήρωση ΠΨΥ.
- Διενέργεια τελικού κοινωνιογράμματος στα παιδιά και χορήγηση τελικών ερωτηματολογίων προς γονείς διεξαγωγή αποτελεσμάτων.
- Συμμετοχή στην «Ημέρα Δεκατιανού»του Δικτύου «Ταπερίστας» του ΚΕΠΕΑ Αρναίας, με συνεργασία και των 2 τμημάτων για ομαδική παρασκευή πρωινού και παρουσίαση δεκατιανού με δρώμενο σε σχολεία του δικτύου (18/3/2025).
- Παιχνίδια ρόλων όπως: “γιατροί και ασθενείς” στο πλαίσιο της Ημέρας Δεκατιανού, ή στο πλαίσιο του ΠΨΥ επεξεργασία αφηγηματικών ιστοριών με βιωματικό τρόπο.
- Συμμετοχή στην «Ημέρα Διαφοροποιημένης Εκπαίδευσης 2025», με την υλοποίηση του πλάνου μαθήματος: «Αχερουσία: Η Πόλη των Συναισθημάτων», διοργάνωση «Χαρισμάθεια -Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος» (07-04-2025)
Το πλάνο μαθήματος βρίσκεται εδώ: https://blogs.sch.gr/3nipieralas/files/2025/05/ACHEROYSIA_DIDASKALIA-1.pdf
- Επίσκεψη Α΄ τάξης 3ου Δημοτικού. Υλοποίηση Πασχαλινού εργαστηρίου κατασκευών (09/04/2025).
- Συλλογή τροφίμων από τους μαθητές και τις μαθήτριες, σε συνεργασία με τους γονείς για το Κοινωνικό Παντοπωλείο «Τα Κουτιά Της Καλοσύνης» (Δράσεις Ενεργού Πολίτη) (04/4- 07/04/25).
- Παιχνίδια συνεργασίας όπως: βοήθησε τον/την φίλο/η σου να φτάσει σε μια πεταλούδα
- Επίσκεψη Α’ τάξης 3ου Δημοτικού Σχολείου Ιεραπετρας, υλοποίηση Πασχαλινού εργαστηρίου κατασκευών (09/04/2025).
- Επίσκεψη 3ου Νηπ/γείου στο 3ο Δημ, Σχ., κατασκευή αναμνηστικών, ολοκλήρωση Προγράμματος Ομαλής Μετάβασης (21/05/25).
- Συνεργασία μαθητών-μαθητριών με 2ο Νηπιαγωγείο Ιεράπετρας, 26ο, 30ο, και 31ο Νηπ. Λαμίας, παρουσίαση του ebook (storyjumper) και του padlet σε σχολεία του Εθνικού Δικτύου «Διατροφή-Περιβάλλον-Υγεία», ΚΕΠΕΑ Ιεράπετρας-Νεάπολης (27/5/25).
- Παρουσίαση Σχεδίου Δράσης στους γονείς τον Ιούνιο.
- Αποστολή παραγόμενου υλικού στην υπεύθυνη ΠΨΥ, Πανεπιστημίο Πατρών.
- Ολοκλήρωση Προγράμματος Ψυχικής Υγείας.
Αποδεικτικά στοιχεία: Ημερολόγιο σχολικής ζωής, Βιβλίο Πράξεων, Ημερολόγιο Παρατήρησης, Φάκελος Σχεδίου Δράσης, Ιστοσελίδα σχολείου, Βιβλίο Πράξεων Προϊσταμένης.
Σχέδιο Δράσης Σχολικής Μονάδας – Β’ Τρίμηνο
Οι ενέργειες υλοποίησης του Σχεδίου Δράσης κατά το α’ τρίμηνο του σχολικού έτους βρίσκονται εδώ.
Κατά το Β΄ Τρίμηνο: Δεκέμβριος – Μάρτιος έγιναν οι εξής ενέργειες υλοποίησης:
Α) Η υλοποίηση του Προγράμματος Ψυχικής Υγείας στα Σχολεία (PROMEHS) του Παν/μίου Πατρών. Αξιοποίηση προτεινόμενου υλικού του Οδηγού Σπουδών του προγράμματος για μαθητές, εκπ/κούς, γονείς (δραστηριότητες, βίντεο, αφηγηματικές ιστορίες, φύλλα εργασίας, κ.λ.π).
Β) Επιπλέον δράσεις και δραστηριότητες:
- Ανάγνωση, διδακτική αξιοποίηση παραμυθιών της Σχ. Βιβλιοθήκης, όπως:
«Τα χέρια δεν είναι για να δέρνουνε», «Οι λέξεις δεν είναι για να πληγώνουμε», «Ένας Νταής στο σχολείο μας», «Το Αστέρι της φιλίας», «Τουλάχιστον δύο», «Ένα πουλί στην πρίζα», «Ο Εγωιστής Γίγαντας», «Και η αγάπη… Σε ποιο σπίτι μένει», «Είναι καλό να είμαι ο εαυτός μου», «Μαθαίνω να σέβομαι», «Μου μοιάζεις και σου μοιάζω», «Ο εγωιστής γίναντας», «Το χαρούμενο λιβάδι», «Ο Ελμερ», «Η μέρα που έγινα κι εγώ λύκος», «Με μια κουβέρτα στο διάστημα», «Το μικρό αγόρι και τα 4 αυγά», «Η παλέτα των δύσκολων συναισθημάτων», «Σταμάτα να με πειράζεις» «Αυτό που νιώθω», «Αχ, γιατί να είμαι γατά», «Το παπάκι που δεν του αρέσαν τα ποδαράκια του», «Μοιάζουμε διαφορετικοί αλλά είμαστε ίδιοι», «Έχω δικαίωμα, έχω δικαίωμα!», «Δε μ’ αρέσει τ’ ονομά μου», «Τι φοβούνται τα παιδιά του κόσμου», «Τα συναισθήματα των ανθρώπων».
- Παιδαγωγική αξιοποίηση εκπαιδευτικών παραμυθιών-βίντεο: Τα χέρια δε χτυπάνε, τα χέρια αγαπάνε, Καμπάνια Υπουργείου Παιδείας-Stop Bullying, Στάσου πλάι μου και της ταινίας μικρού μήκους “Ήρωες“.
- Αξιοποίηση ΤΠΕ για παραγωγή εκπαιδευτικού υλικού-δημιουργία ψηφιακού βιβλίου (storyjumper) και padlet με τα 2ο Νηπ. Ιεράπετρας, 26ο, 30ο, και 31ο Νηπ. Λαμίας.
- Δραστηριότητα επίλυσης συγκρούσεων “Περιμένω τη σειρά μου” και “Βασιλιάς/βασίλισσα της σιωπής”
- παιχνίδι ρόλων: “οι ντεντέκτιβ ψάχνουν το μυστικό…”
- Συνεργασία παιδιών για συνδιοργάνωση-παρουσίαση γιορτής 25ης Μαρτίου.
- Επίσκεψη στο Ειδικό Νηπιαγωγείο Ιεράπετρας-Ημέρα ατόμων με αναπηρία. Χριστουγεννιάτικες κατασκευές από τα παιδιά των 2 σχολείων-καλλιέργεια ενσυναίσθησης-αποδοχής (03/12/2024),
- Επίσκεψη Α’ τάξης 3ου Δημοτικού και παρασκευή λαδοκούλουρων σε συνεργασία με το ΕΕΕΕΚ Ιεράπετρας (18/12/2024).
- Διασύνδεση – Υλοποίηση Εργαστηρίου Δεξιοτήτων Γ’ κύκλου «Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ – Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη», με τίτλο «Τα Δικαιώματα των Παιδιών». Αξιοποίηση υλικού από την ΠΡΩΤΑ.12 «Το Δεντρόσπιτο με τα Ζωάκια των Δικαιωμάτων του Παιδιού», εγκεκριμένο από το Ινστιτούτο Εκπ/κής Πολιτικής.
– Φύλλα εργασίας: «Τα παιδιά ζωγραφίζουν τα δικαιώματά τους»
- Υλοποίηση προγράμματος «Δράσεις Ενεργού Πολίτη», συνεργασία των
τμημάτων του νηπιαγωγείου
Σε αυτον τον σύνδεσμο μπορείτε να βρείτε τις ενέργεις υλοποίησης του σχεδίου δράσης για το γ’ τρίμηνο.
1ο Εργαστήριο Δεξιοτήτων
Το πρώτο εργαστήριο δεξιοτήτων της φετινής χρονιάς ήταν απο τη θεματική ενότητα “Ευ Ζην” και πιο συγκεκριμένα αφορούσε την Υποθεματική Ενότητα Υγεια και Διατροφή.
Τίτλος του εργαστηρίου ήταν “Οι ντετέκτιβ ανακαλύπτουν το μυστικό για σώμα γερό και μυαλό δυνατό” και τα παιδιά καλούνταν να λύσουν ορισμένους γρίφους που τους έστελνε με μήνυμα ο Ντεντέκτιβ Βανς. Οι μαθητές και οι μαθήτριες μας μέσα από το συγκεκριμένο εργαστήριο ήρθαν σε επαφή με έννοιες όπως η σωματική και η ψυχική υγεία, η διατροφή και η άθληση.
Εκτός από την πληθώρα δραστηριότητων που διέθετε το συγκεκριμένο εργαστήριο, στο νηπιαγωγείο μας φιλοξενήσαμε μια διατροφολόγο και μια γυμνάστρια, οι οποίες μας απάντησαν στις ερωτήσεις που είχαμε και μας έδειξαν, η καθεμιά από το πεδίο της, πόσο σημαντικό είναι να φροντίζουμε και να αγαπάμε το σώμα μας.
Τα παιδιά, διάβασαν, επίσης, νέα παραμύθια όπως “Ο βασιλιάς Ευτραφής και η χαρά της διατροφής” της Ναντίνας Κυριαζή, εκδ. ΔΙΑΠΛΟΥΣ και “Ο Ωραίος Δαρείος” της Σοφίας Ζαραμπούκα, εκδ. Πατάκη.
Ακόμα, τα παιδιά μπήκαν στη διαδικασία να καταγράψουν τις διατροφικές τους συνήθειες και να δουν πως μπορούν και αν πρέπει να τις βελτιώσουν. Ασχολήθηκαν με ομαδικές εργασίες και φύλλα εργασίας που βοήθησαν, κυρίως εμάς, να κατανοήσουμε το πόσο είχαν αφομοιώσει όσα έμαθαν από το συγκεκριμένο εργαστήριο, ενώ κλείνοντας, έφτιαξαν δικές τους διατροφικές πυραμίδες και κατηγοριοποίησαν τοπικά προιόντα σε αυτές.
Εδώ μπορείτε να δείτε το συγκεκριμένο εργαστήριο: https://blogs.sch.gr/3nipieralas/files/2025/05/1_Oi_ntetektib_anakalyptoyn_to_mystiko_gia_soma_gero_kai_myalo_dynato.pdf
Σχέδιο Δράσης Σχολικής Μονάδας – Α’ Τρίμηνο
Για τη φετινή σχολική χρονιά, παρακολουθώντας τους/τις μαθητές/μαθήτριες και τις δυσκολίες που αυτοί/ές αντμετωπίζουν, όσον αφορά την κοινωνική μάθηση, την ανθεκτικότητα και τη συμπεριφορά αποφασίστηκε να δοθεί έμφαση στην καλλιέργεια των μεταξύ τους σχέσεων, ώστε να διαμορφωθεί το κατάλληλο μαθησιακό κλίμα για να προαχθεί η συνεργασία, η ενσυναίσθηση και η πρόληψη των αρνητικών κοινωνικών συμπεριφορών.
Το Σχέδιο Δράσης Αξιολόγησης του έργου της σχολικής μονάδας αφορά τον ομώνυμο Άξονα: Σχέσεις μεταξύ μαθητών/μαθητριών. Καίριο ρόλο διαδραματίζει η υλοποίηση του Προγράμματος Ψυχικής Υγείας του Πανεπιστημίου Πατρών.
Ωστόσο, πριν αυτό υλοποιηθεί κρίθηκε πρέπον το Α’ τρίμηνο (Σεπτέμβριος – Οκτώβριος – Νοέμβριος) να:
Α) συγκλιθεί σύλλογος διδασκόντων/ουσών για αναγκαιότητα πραγματοποίησης του σχεδίου (Πράξη 8/04-12-
2024, Βιβλίο Πρακτικών).
Β) διερευνηθούν-αποτυπωθούν οι σχέσεις μεταξύ των παιδιών το κλίμα στην τάξη με:
- διενεργηθεί κοινωνιόγραμμα, αλλά και ατομική συνέντευξη στα παιδιά (καταγραφή θετικών-αρνητικών
προτιμήσεων-αλληλεπιδράσεων (Το υλικό που χρησιμοποιήθηκε ήταν της Δρ. Μαρία Ηρακλέους, Λειτουργός Παιδαγωγικού Ινστιτούτου Κύπρου).
- δοθεί ερωτηματολόγιο και στους γονείς, ώστε τα παιδιά να εκφράσουν και στο σπίτι τις απόψεις τους στα συγκεκριμένα θέματα (Το υλικό που χρησιμοποιήθηκε ήταν της Δρ. Μαρία Ηρακλέους, Λειτουργός Παιδαγωγικού Ινστιτούτου Κύπρου).
(Ενδεικτικές απαντήσεις, το έντυπο καταγραφής προτιμήσεων, οι ερωτήσεις της συνέντευξης, το ερωτηματολόγιο. Αναλυτικά βρίσκονται στον φάκελο Σχεδίου Δράσης της σχολικής μονάδας)
- παρατηρηθούν οι σχέσεις μεταξύ των μαθητών/μαθητριών, σε οργανωμένο και μη πλαίσιο, και να καταγραφούν οι αρνητικές συμπεριφορές στο Ημερολόγιο Νηπιαγωγού.
Γ) αποδελτιωθούν ερωτηματολόγια, συνεντεύξεις/κοινωνιογράμματα. Διεξαγωγή συμπερασμάτων και καταγραφή ζητημάτων που ανέκυψαν:
- Αδυναμία κάποιων παιδιών στη σύναψη αρμονικών σχέσεων με τα υπόλοιπα.
- Έλλειψη κοινωνικών δεξιοτήτων και δυσκολίες συνεργασίας σε ομάδες εργασίας-ομαδικό παιχνίδι.
- Ζητήματα κοινωνικής απόρριψης κάποιων μαθητών-τριών βάση κριτηρίων όπως: επιθετική συμπεριφορά, δυσκολία κατανόησης ομιλίας, ήδη διαμορφωμένες σχέσεις μεταξύ ορισμένων παιδιών με ενίσχυση εκτός σχολικού περιβάλλοντος (Φάκελος σχεδίου δράσης, ημερολόγιο νηπιαγωγού).
Δ) Προτάσεις για συγκεκριμένες ενέργειες και δραστηριόητες για την επίλυση των ζητημάτων:
- Ενημέρωση γονέων για την υλοποίηση του σχεδίου δράσης (6/11/24)
- Υποστήριξη-ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων στη σχολική καθημερινότητα-διασύνδεση με το Εργαστήριο Δεξιοτήτων “Τα δικαιώματα των παιδιών” στο Β’ Τρίμηνο.
- Υλοποίηση Προγράμματος Ομαλής Μετάβασης (ΠΟΜ) για ενίσχυση συνεργασίας-ψυχικής ανθεκτικότητας σε καταστάσεις αλλαγών.
Ε) Στοχευμένες δράσεις:
- θεσπιστούν οι κανόνες της τάξης μαζί με την ολομέλεια.
- δημιουργηθούν εναλλασσόμενες ομάδες αλληλεπίδρασης και ομάδες εργασίας (παρεούλα, τραπεζάκια)
- ενδυναμωθούν οι σχέσες μέσα από α) παιχνίδια συνεργασίας και εμπιστοσύνης, όπως “βρίσκω τους φίλους της ομάδας μου”
,
“που είναι το άλλο μου μισό;”
,
“η παντομίμα της φιλοφρόνησης”
,
“η προσωπογραφία του φίλου μου”
,
“οδηγοί και τυφλοί”
“μαζεύω πατάτες”
εκλογές στο νηπιαγωγείο (17/11)
και β) φύλλα εργασίας, όπως “ζωγραφίζω τα μέλη της ομάδας μου”
- οριστούν οι υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί Πρόληψης Σχολικού Εκφοβισμού και Ενδοσχολικής Βίας (Πράξη 1/09-09-2024)
- υλοποιηθεί το πρόγραμμα ομαλής μετάβασης για ενίσχυση κοινωνικών σχέσεων και εμπιστοσύνης: Α) Επίσκεψη Α΄τάξης 3ου Δημοτικού Σχ. Ιεράπετρας στο Νηπιαγωγείο μας, γνωριμία των μαθητών/μαθητριών, ομαδικά παιχνίδια (09/10/2024).
Β) Επίσκεψη του 3ου Νηπιαγωγείου στο 3ο Δημ. Σχ. Ιερ/ας, παρακολούθηση σχολικής εορτής της 28ης Οκτωβρίου (25/10/2024). - Συνεργασία με τη συμβουλο εκπαίδευσης ΠΕ60: α’ επίσκεψη 11/10/2024, ενημέρωση σχετικά με μαθητές/τριες με δυσκολίες συμπεριφοράς και άλλες δυσκολίες
β’ επίσκεψη 11/11/2024, παρατήρηση μαθητών με συμπεριφορικές δυσκολίες, συμβουλευτική προς τους εκπαιδευτικούς.
Στον σύνδεσμο αυτό μπορείτε να δείτε τις ενέργειες υλοποίησης του σχεδίου κατά το β’ τρίμηνο.
Δράση Ευαισθητοποίησης – Τα κουτιά της Καλοσύνης
Στο πλαίσιο του Σχεδίου Δράσης της φετινής χρονιάς και του Προγράμματος Δράσεων Ενεργού Πολίτη πραγματοποιήσαμε τη δράση ευαισθητοποίησης “Τα Κουτιά της Καλοσύνης” για να βοηθήσουμε τις ευάλωτες ομάδες του τόπου μας. Με τη βοήθεια των γονέων – συμπαραστατών μας αυτή τη χρονιά, μαζέψαμε τρόφιμα μακράς διάρκειας, όπως μακαρόνια, αλεύρι, όσπρια, γάλα, ζάχαρη, φρυγανιές, παξιμάδια και ρύζι, με σκοπό τη δωρεά τους στο Κοινωνικό Παντοπωλείο του Δήμου Ιεράπετρας.
Ευχαριστούμε θερμά τους γονείς τόσο για την άμεση ευαισθησία που έδειξαν, όσο και για τη μεταφορά των τροφίμων στο χώρο του Κοινωνικού Παντοπωλείου.