Τμήμα ένταξης

“Αν το παιδί δεν μπορεί να μάθει με τον τρόπο που το διδάσκουμε, τότε πρέπει να το διδάξουμε με τον τρόπο που μπορεί να μάθει”, Maria Montessori.

Αν το παιδί δεν μπορεί να μάθει με τον τρόπο που το διδάσκουμε, τότε πρέπει να το διδάξουμε με τον τρόπο που μπορεί να μάθει”, Maria Montessori.

Καλώς ήρθατε στο Τμήμα Ένταξης του Νηπιαγωγείου μας!
Στόχος μας είναι να υποστηρίξουμε κάθε παιδί ώστε να αναπτύξει τις ικανότητές του, να ενταχθεί ομαλά στην τάξη και να απολαμβάνει τη σχολική του καθημερινότητα μέσα από εξατομικευμένη και παιγνιώδη μάθηση. Το Τμήμα Ένταξης αποτελεί μια δομή μέσα στο νηπιαγωγείο που υποστηρίζει παιδιά με μαθησιακές, γλωσσικές, συμπεριφορικές ή άλλες δυσκολίες, μέσα από στοχευμένα προγράμματα παρέμβασης.
Η ένταξη δεν απομονώνει — αντίθετα προωθεί τη συμμετοχή, την αυτοπεποίθηση και τη συνεργασία.

Τι είναι το Τμήμα Ένταξης;

Το Τμήμα Ένταξης αποτελεί θεσμό της Ειδικής Αγωγής και μαζί με τα Ειδικά Σχολεία και την Παράλληλη Στήριξη συνθέτουν το βασικό κορμό της Εκπαίδευσης των μαθητών με αναπηρία ή και με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.

Στόχος του Τμήματος Ένταξης (Τ.Ε.) είναι η διαχείριση των δυσκολιών των  μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, η αυτονόμησή τους και τελικά η ισότιμη και όσο το δυνατόν πιο λειτουργική ένταξη τους μέσα στη σχολική κοινότητα.

Στο Τ.Ε μπορούν να εγγραφούν μαθητές (άρθρο 3, νόμος 3699/2008)   με αναπηρία ή και με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες όπως νοητική αναπηρία, αισθητηριακές αναπηρίες όρασης, αισθητηριακές αναπηρίες ακοής, κινητικές αναπηρίες, διαταραχές ομιλίας και λόγου, ειδικές μαθησιακές δυσκολίες όπως δυσλεξία, δυσγραφία, δυσαριθμησία, δυσαναγνωσία, δυσορθογραφία, σύνδρομο ελλειμματικής προσοχής με ή χωρίς υπερκινητικότητα, διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές (φάσμα αυτισμού), ψυχικές διαταραχές και πολλαπλές αναπηρίες.

Στο Τ.Ε. μπορούν να συμμετέχουν μαθητές με αναπηρία ή και με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες όπως διερευνώνται και διαπιστώνονται από τα Κέντρα Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ.), την Επιτροπή Διεπιστημονικής Υποστήριξης (Ε.Δ.Υ.) και το Κοινοτικό Κέντρο Ψυχικής Υγείας Παιδιών και Εφήβων (Κο.Κε.Ψ.Υ.Π.Ε. πρώην Ιατροπαιδαγωγικό Κέντρο).

Η στελέχωση του Τμήματος Ένταξης στο Νηπιαγωγείο, γίνεται από εκπαιδευτικούς των κλάδων ΠΕ61 ή ΠΕ60 με εξειδίκευση στην Ε.Α.Ε. για τα νηπιαγωγεία.

Ο εκπαιδευτικός του Τ.Ε. μπορεί να υποστηρίζει τους μαθητές εντός της τάξης τους ή και σε ιδιαίτερο χώρο με απώτερο στόχο τη δυνατότητα μελλοντικής υποστήριξης αυτών εντός του περιβάλλοντος της τάξης τους, σε συνεργασία πάντα με τους εκπαιδευτικούς των τάξεων, με στόχο τη διαφοροποίηση των δραστηριοτήτων και των διδακτικών πρακτικών, καθώς και την κατάλληλη προσαρμογή του εκπαιδευτικού υλικού και του εκπαιδευτικού περιβάλλοντος.

Ο εκπαιδευτικός το Τ.Ε. αξιολογεί τους μαθητές για τη διερεύνηση των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών τους με βάση τις προτάσεις οι οποίες έχουν υποβληθεί στο σύλλογο διδασκόντων από τους υπεύθυνους εκπαιδευτικούς των τάξεων.

Συνεργάζεται με τον εκπαιδευτικό της τάξης, ώστε να υπάρχει σύνδεση μεταξύ του κοινού και του εξειδικευμένου προγράμματος ως προς το περιεχόμενο και τον τρόπο υλοποίησης του (π.χ. συνδιδασκαλία). Στόχος παραμένει η πλήρης ένταξη στο σχολικό περιβάλλον.

Ενισχύει τη γενικότερη προσαρμογή των μαθητών του Τ.Ε. στο κοινό σχολικό περιβάλλον, με τη συμμετοχή τους σε ομάδες εργασίας, παιχνιδιών και άλλων δραστηριοτήτων της σχολικής ζωής.

Ο εκπαιδευτικός του Τμήματος Ένταξης διαμορφώνει Εξατομικευμένο Πρόγραμμα Εκπαίδευσης (ΕΠΕ) που είναι κοινό για ομάδες μαθητών με παρόμοιες εκπαιδευτικές ανάγκες, ή ατομικό όταν απευθύνεται σε μαθητές που έχουν ανάγκη για εξατομικευμένη υποστήριξη.

Τέλος όλοι οι μαθητές με εεα ή/και αναπηρία ανήκουν στο δυναμολόγιο της τάξης φοίτησης και την ευθύνη της εκπαίδευσης έχουν από κοινού ο εκπαιδευτικός του Τ.Ε. και ο εκπαιδευτικός της τυπικής τάξης.

Σχετική Νομοθεσία ΕΔΩ ,ΕΔΩ και ΕΔΩ.

 

 

Στο Τμήμα Ένταξης εφαρμόζουμε:

  • Εξατομικευμένο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα (ΕΕΠ) για κάθε παιδί

  • Μικρές ομάδες ή ατομικές συναντήσεις

  • Παιγνιώδεις δραστηριότητες βασισμένες σε:

    • παιχνίδια ρόλων

    • κατασκευές

    • αισθητηριακές δραστηριότητες

    • καρτέλες, παζλ, εκπαιδευτικό υλικό

    • ψηφιακά εργαλεία

  • Συνεχή συνεργασία με τη νηπιαγωγό τάξης και τους γονείς

Η επικοινωνία με τους γονείς είναι συχνή και συνεχής:

  • ενημέρωση για την πρόοδο

  • προτάσεις για δραστηριότητες στο σπίτι

  • συναντήσεις όταν χρειάζεται
    Στόχος μας είναι μια κοινή και σταθερή υποστηρικτική γραμμή σχολείου–οικογένειας.

Αναρτήσεις του ΤΕ μπορείτε να βρείτε στην κατηγορία “ειδική αγωγή” και “τμήμα ένταξης” του ιστολογίου μας.

Παλαιότερες αναρτήσεις του Τμήματος Ένταξης μπορείτε να δείτε ΕΔΩ.