Τμήμα ένταξης

Παλαιότερες αναρτήσεις του Τμήματος Ένταξης μπορείτε να δείτε ΕΔΩ.

“Αν το παιδί δεν μπορεί να μάθει με τον τρόπο που το διδάσκουμε, τότε πρέπει να το διδάξουμε με τον τρόπο που μπορεί να μάθει”, Maria Montessori.

Αν το παιδί δεν μπορεί να μάθει με τον τρόπο που το διδάσκουμε, τότε πρέπει να το διδάξουμε με τον τρόπο που μπορεί να μάθει”, Maria Montessori.

 

Τι είναι το Τμήμα Ένταξης;

Στο σχολείο μας λειτουργούν 3 πρωινά τμήματα, ένα ολοήμερο και από το 2005 το Τμήμα Ένταξης.

Το Τμήμα Ένταξης αποτελεί θεσμό της Ειδικής Αγωγής και μαζί με τα Ειδικά Σχολεία και την Παράλληλη Στήριξη συνθέτουν το βασικό κορμό της Εκπαίδευσης των μαθητών με αναπηρία ή και με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.

Στόχος του Τμήματος Ένταξης (Τ.Ε.) είναι η διαχείριση των δυσκολιών των  μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, η αυτονόμησή τους και τελικά η ισότιμη και όσο το δυνατόν πιο λειτουργική ένταξη τους μέσα στη σχολική κοινότητα.

Στο Τ.Ε μπορούν να εγγραφούν μαθητές με αναπηρία ή και με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες όπως νοητική αναπηρία, αισθητηριακές αναπηρίες όρασης, αισθητηριακές αναπηρίες ακοής, κινητικές αναπηρίες, διαταραχές ομιλίας και λόγου, ειδικές μαθησιακές δυσκολίες όπως δυσλεξία, δυσγραφία, δυσαριθμησία, δυσαναγνωσία, δυσορθογραφία, σύνδρομο ελλειμματικής προσοχής με ή χωρίς υπερκινητικότητα, διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές (φάσμα αυτισμού), ψυχικές διαταραχές και πολλαπλές αναπηρίες.

Στο Τ.Ε. μπορούν να συμμετέχουν μαθητές με αναπηρία ή και με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες όπως διερευνώνται και διαπιστώνονται από τα Κέντρα Εκπαιδευτικής και Συμβουλευτικής Υποστήριξης (ΚΕΣΥ), τις Επιτροπές Διεπιστημονικής Εκπαιδευτικής Αξιολόγησης και Υποστήριξης (ΕΔΕΑΥ) , και τα αναγνωρισμένα από το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, Κοινοτικά Κέντρα Ψυχικής Υγείας Παιδιών και Εφήβων άλλων Υπουργείων.

Μπορούν, επίσης, να συμμετέχουν μαθητές που αξιολογήθηκαν  από τον εκπαιδευτικό ειδικής αγωγής, πάντα με τη σύμφωνη γνώμη και υπεύθυνη δήλωση των γονέων. Στις περιπτώσεις αυτές αρκεί σχετική εισήγηση από τον/την Συντονιστή Εκπαιδευτικού Έργου Ειδικής Αγωγής.

Η στελέχωση του Τμήματος Ένταξης στο Νηπιαγωγείο, γίνεται από εκπαιδευτικούς της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δηλαδή από Νηπιαγωγούς, με σπουδές στην ειδική αγωγή.

Ο εκπαιδευτικός του Τ.Ε. υποστηρίζει τους μαθητές σε ιδιαίτερο χώρο με απώτερο στόχο τη δυνατότητα μελλοντικής υποστήριξης αυτών εντός του περιβάλλοντος της τάξης τους, αλλά και εντός του περιβάλλοντος της τάξης τους, σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς των τάξεων, με στόχο τη διαφοροποίηση των δραστηριοτήτων και των διδακτικών πρακτικών,
καθώς και την κατάλληλη προσαρμογή του εκπαιδευτικού υλικού και του εκπαιδευτικού περιβάλλοντος.

Ο εκπαιδευτικός το Τ.Ε. αξιολογεί τους μαθητές για τη διερεύνηση των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών τους με βάση τις προτάσεις οι οποίες έχουν υποβληθεί στο σύλλογο διδασκόντων από τους υπεύθυνους εκπαιδευτικούς των τάξεων.

Ενημερώνει σε συνεργασία με το διευθυντή του σχολείου, τους γονείς και κηδεμόνες του μαθητή σχετικά με τις διαδικασίες που είναι απαραίτητες να γίνουν για να φοιτήσει στο Τ.Ε.. Συνεργάζεται με τον εκπαιδευτικό της τάξης, ώστε να υπάρχει σύνδεση μεταξύ του κοινού και του εξειδικευμένου προγράμματος ως προς το περιεχόμενο και τον τρόπο υλοποίησης του (π.χ. συνδιδασκαλία). Στόχος παραμένει η πλήρης ένταξη στο σχολικό περιβάλλον.

Ενισχύει τη γενικότερη προσαρμογή των μαθητών του Τ.Ε. στο κοινό σχολικό περιβάλλον, με τη συμμετοχή τους σε ομάδες εργασίας, παιχνιδιών και άλλων δραστηριοτήτων της σχολικής ζωής.

Ο εκπαιδευτικός του Τμήματος Ένταξης διαμορφώνει Εξατομικευμένο Πρόγραμμα Εκπαίδευσης (ΕΠΕ) που είναι κοινό για ομάδες μαθητών με παρόμοιες εκπαιδευτικές ανάγκες, ή ατομικό όταν απευθύνεται σε μαθητές που έχουν ανάγκη για εξατομικευμένη υποστήριξη.

Τέλος όλοι οι μαθητές με εεα ή/και αναπηρία ανήκουν στο δυναμολόγιο της τάξης φοίτησης και την ευθύνη της εκπαίδευσης έχουν από κοινού ο εκπαιδευτικός του Τ.Ε. και ο εκπαιδευτικός της τυπικής τάξης.

Σχετική Νομοθεσία ΕΔΩ