επαναδημοσίευση άρθρου

με αφορμή την παγκόσμια ημέρα παιδικού βιβλίου , που γιορτάζεται σήμερα , 2 Απριλίου, επαναδημοσιεύω το άρθρο μου για την εξουσία του αναγνώστη , γιατί και τα παιδιά – αναγνώστες έχουν κι αυτά εξουσία , που πρέπει να τη σεβόμαστε.

 

΄Ολγα Παπαργυρίου

Δημοσιεύθηκε στη Χωρίς κατηγορία | Σχολιάστε

με αφορμή την παγκόσμια ημέρα παιδικού βιβλίου

Η εξουσία του αναγνώστη

Για πολλά χρόνια η ιστορία της Λογοτεχνίας αποσιωπούσε την εξουσία του αναγνώστη. Ο συγγραφέας με το κείμενό του ήταν ο απόλυτος άρχοντας. Η μετατόπιση που παρατηρήθηκε τα τελευταία χρόνια από το συγγραφέα στον αναγνώστη είναι μια επαναστατική τομή στα πράγματα της Λογοτεχνίας.

Ας εξετάσουμε λεπτομερέστερα τους αναγνώστες και τις αναγνώσεις τους: Τα περισσότερα λογοτεχνικά έργα έχουν ένα συγγραφέα και πολλούς  αναγνώστες οι οποίοι με τη σειρά τους μπορούν να προβούν σε περισσότερες από μία αναγνώσεις του ίδιου λογοτεχνικού έργου. Κατά καιρούς έχουν δοθεί διάφορα επίθετα στον αναγνώστη όπως «υπονοούμενος αναγνώστης», «αναμενόμενος αναγνώστης», «εμπειρικός αναγνώστης»,κα.

Υπάρχει όμως ο ιδανικός αναγνώστης;

΄Ένα από τα πράγματα που κάνουν τα λογοτεχνικά έργα πολύτιμα είναι ότι διαφορετικοί αναγνώστες που τους χωρίζει ο χώρος και ο χρόνος, μπορούν να αντλήσουν διαφορετικά οφέλη, γνώση, ευχαρίστηση από το ίδιο το κείμενο. Η επιθυμία μας να ξαναδιαβάσουμε ορισμένα λογοτεχνικά έργα συνδέεται ασφαλώς με την ποιότητα της υποβλητικότητάς τους. Η εκ νέου ανάγνωση επιτρέπει την εμπειρία νέων ανταποκρίσεων, νέων φανταστικών εμπειριών. Σ΄ένα μυθιστόρημα αν γνωρίζουμε «αυτό που θα συμβεί»τότε μπορούμε να χάσουμε την ένταση, την περιέργεια ή  το φανταστικό έλεγχο ποικίλων υποθέσεων, αλλά πιθανώς κερδίζουμε μια καλύτερη αίσθηση της δομής του μυθιστορήματος και των εσωτερικών σχέσεων των τμημάτων του. Αν μια πρώτη ανάγνωση μας επιτρέπει να αποκομίσουμε τη μέγιστη δυνατή εμπειρία ενός έργου, μια επόμενη ανάγνωση θα μας επιτρέψει να αυξήσουμε  την εκτίμησή μας για το έργο ως αντικείμενο , ως χειροτεχνημένο όλον.

Ο αναγνώστης δεν είναι ένα άτομο απομονωμένο που ζει στο δικό του κόσμο, όπως πιστεύουν πολλοί. Η λογοτεχνική ανάγνωση έχει βρει τη δικαίωσή της  καθώς, ενθαρρύνοντας το ελεύθερο παιχνίδι της φαντασίας, διευρύνει τη συμπάθειά μας για τους  άλλους ανθρώπους και μας βοηθάει να κατανοήσουμε τον κόσμο.

Σίγουρα βέβαια επικοινωνούμε καλύτερα μ’αυτούς με τους οποίους έχουμε κοινά σημεία. Ο Μιγκέλ περιγράφει έξοχα αυτό το είδος επικοινωνίας:

«απέναντί μου στο μετρό του Τορόντο κάθεται μια γυναίκα που διαβάζει τους «Λαβύρινθους»του Μπόρχες. Θέλω να της μιλήσω, να τραβήξω την προσοχή της για να της πω ότι είμαι ομοϊδεάτης. Εκείνη , που το πρόσωπό της έχω ξεχάσει και τα ρούχα της ούτε που τα πρόσεξα, νέα ή γριά ούτε που ξέρω, είναι πιο κοντά στην ψυχή μου από πολύ άλλο κόσμο που βλέπω καθημερινά, απλώς και μόνο επειδή κρατά εκείνο το συγκεκριμένο βιβλίο στα χέρια της».

Ένα βιβλίο χαρακτηρίζει τον αναγνώστη του πολύ περισσότερο από οποιοδήποτε άλλο αντικείμενο. Τα βιβλία υποβάλλουν στους αναγνώστες τους ένα συμβολισμό που είναι ένα είδος διακριτικού σήματος σ’αυτόν που το κατέχει,

Μήπως η ίδια η κατοχή βιβλίων δεν υπονοεί κοινωνική στάθμη και έναν κάποιο πνευματικό πλούτο;

la vie en rose

ολγα

Δημοσιεύθηκε στη Χωρίς κατηγορία | Σχολιάστε

καλό μήνα

να μην λυπάσαι που πέφτουν

τα φύλλα το φθινόπωρο.

Η δική σου τρυφερότητα θα τα φέρει

και πάλι στα δέντρα.

Δάκρυα μη χαλνάς, όλοι ανήκουμε

στην ανάσταση.

Νίκος Καρούζος  «παραίνεση»

Δημοσιεύθηκε στη Χωρίς κατηγορία | Σχολιάστε

ANAKOINΩΣΗ

Σας ενημερώνουμε ότι ο αγιασμός για τη νέα σχολική χρονιά , θα γίνει τη Δευτέρα 14/9/20, στις 11 π.μ.

Παρακαλούνται οι μαθητές και οι μαθήτριες να έχουν μαζί τους τις τσάντες τους για να βάλουν τα βιβλία που θα παραλάβουν.

Η χρήση μάσκας είναι υποχρεωτική από όλους σύμφωνα με την υπουργική απόφαση.

Δημοσιεύθηκε στη Χωρίς κατηγορία | Σχολιάστε

ανακοίνωση μαθήματος

Σήμερα 20/5/20 και ώρα 18.45- 19.15 θα γίνει το μαθημα της Θεατρική αγωγής για τα παιδιά της Γ΄τάξης.

Δημοσιεύθηκε στη Χωρίς κατηγορία | Σχολιάστε

ανακοινώσεις μαθημάτων

η κ. Χρυσάνθη Αυγερινού θα πραγματοποιήσει τα μαθήματά της κατά τις εξής ημέρες και ώρες.

Κάθε Τρίτη και Πέμπτη

Β1 5-6

Β2  6.30-7.30

Δημοσιεύθηκε στη Χωρίς κατηγορία | Σχολιάστε

ανακοινώσεις μαθημάτων

Η κ. Παπαδημητρίου Μαρία θα πραγματοποιήσει τα μαθήματα των Αγγλικών σήμερα, 15-5-20 ως εξής:

Γ΄τάξη 1-2

Δ΄τάξη 3-5

το link βρίσκεται  αναρτημένο για λόγους ασφαλείας στην e-me

 

O κ. Νίκος Γραμματόσης θα πραγματοποιήσει σήμερα και ώρα 5-6 μάθημα για τα παιδιά τηςE , Στ΄τάξης με θέματα του αντικειμένου του. Το σχετικό link βρίσκεται στην e-me.

Τη Δευτέρα 18/5/20 το πρόγραμμα του κ. Νίκου έχει ως εξής:

Α΄,Β΄ 17.00-18.00

Γ΄, Δ΄18.00-19.00

Παρασκευή 22/5/20

Ε΄, ΣΤ΄ 17.00-18.00

Δημοσιεύθηκε στη Χωρίς κατηγορία | Σχολιάστε

μαθήματα μουσικής

Σας ενημερώνουμε ότι τα μαθήματα της Μουσικής θα γίνουν αύριο Τρίτη 12/5/20 σύμφωνα με το ακόλουθο πρόγραμμα:

Γ΄τάξη ώρα 13.00-14.00

Α΄τάξη ώρα 14.00-15.00

Ημέρα Πέμπτη 14/5/20 τα μαθήματα θα γίνουν :

τάξη Ε΄ώρα 14.00-15.00

Σχετικά με το link θα αναρτηθεί στο e-me κάθε δασκάλου

 

Σε νεότερη ανακοίνωση θα σας ενημερώσουμε για το πρόγραμμα της επόμενης εβδομάδας.

Για το μάθημα της θεατρικής Αγωγής , ο κ. Κώστας θα μπαίνει στο σύνδεσμο της κ. Χρυσάνθης Β΄τάξη, κάθε Πέμπτη από τις 19.00-19.30.

η κ. Χρυσάνθη της Β΄τάξης θα κάνει τα μαθήματα κάθε Τρίτη και Πέμπτη στις 18.00.-19.00.

Δημοσιεύθηκε στη Χωρίς κατηγορία | Σχολιάστε

πρόγραμμα τηλεμαθημάτων Αγγλικών

https://meetingsemea16.webex.com/meet/papadimitriou1972

η κ. Μαρία Παπαδημητρίου θα κάνει  τηλεμαθήματα Αγγλικών, σύμφωνα με το εξής πρόγραμμα:

Δευτέρα 11/5/20  με τις τάξεις Ε΄και ΣΤ΄ στις 14.00-15.00

Πέμπτη 14/5/20 με τις τάξεις Α’και Β΄ στις 13.00-14.00

Παρασκευή 15/5/20 με τις τάξεις Γ΄και Δ΄στις 13.00-14.00

Δημοσιεύθηκε στη Εκπαιδευτικά θέματα | Σχολιάστε

Ιντερνετικό βάψιμο αβγών από το Δ1.

Καλό Πάσχα σε όλους με αγάπη και υγεία.

Δημοσιεύθηκε στη Χωρίς κατηγορία | Σχολιάστε