στο Μουσείο Επιστημών και Τεχνολογίας – Α’ τάξη

Εκπαιδευτική επίσκεψη στο Μουσείο Επιστημών και Τεχνολογίας του Πανεπιστημίου Πατρών

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα “Τα ποντικάκια κρύφτηκαν στο μουσείο” του Μουσείου Επιστημών και Τεχνολογίας του Πανεπιστημίου Πατρών «οι Τηλεπικοινωνίες στη ζωή μας» που υλοποιήσαμε την Πέμπτη 27 Μαρτίου 2025 με την τάξη μας, αφορούσε μία γνωριμία με τον χώρο του μουσείου και τις επιστήμες με παιγνιώδη τρόπο.

Οι μαθητές μέσα από τον χάρτη του μουσείου αφού χωρίστηκαν σε δύο ομάδες “τα πράσινα ποντικάκια” και τα “κόκκινα ποντικάκια” είχαν ως στόχο να βρουν τον κρυμμένο θησαυρό αφού ξεναγηθούν σε όλους τους χώρους του μουσείου γνωρίζοντάς το.

 

Πραγματοποιήθηκε από το προσωπικό του Μουσείου και φοιτήτριες που υλοποιούν πρόγραμμα πρακτικής άσκησης.

 

Οι εκπαιδευτικές δράσεις έχουν ως στόχο:

  • να βοηθήσουν τους μαθητές μέσω της παρατήρησης, της σύγκρισης και της ενεργούς συμμετοχής τους να:

1. γνωρίσουν πλευρές της επιστήμης και τεχνολογίας.

 

2. εξοικειωθούν με το χώρο του Μουσείου και να τον αναγνωρίσουν σαν ένα τόπο διασκέδασης και μάθησης ταυτόχρονα.

 

3. ενδιαφερθούν για τις επιστήμες και την τεχνολογία κεντρίζοντας τη δημιουργικότητα και τη φαντασία τους.

 

 

Στο τέλος, το κυνήγι του χαμένου θησαυρού κατέληξε στο αμφιθέατρο του μουσείου!

 

Ο θησαυρός βρέθηκε και είχε μέσα υλικά για να κατασκευάσουν οι μαθητές ένα μουσικό όργανο!

 

Περάσαμε τέλεια! Οι μαθητές έμαθαν διασκεδάζοντας κι ανακαλύπτοντας! Σας ευχαριστούμε πολύ κι ανανεώνουμε για του χρόνου το ραντεβού μας!!! Σας ευχαριστούμε πολύ!

επίσκεψη του οδοντίατρου – Α’ τάξη

Τη φετινή σχολική χρονιά στον πρώτο κύκλο εργαστηρίων δεξιοτήτων ασχοληθήκαμε με τον θεματικό άξονα ” Ζω καλύτερα – Ευ Ζην” με υποθεματική “Υγεία: Αυτομέριμνα”  με τίτλο του εργαστηρίου δεξιοτήτων “Τα δόντια μου προσέχω, μικρόβια να μην έχω”. Η δράση εντάσσεται και στο πλαίσιο των δράσεων ενεργού πολίτη στους 17 Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης (ΣΒΑ) – Sustainable Development Goals (SDGs) (καλή υγεία κι ευημερία, ποιοτική εκπαίδευση, συνεργασία για τους στόχους), που υλοποιούμε.

Στο πλαίσιο των εργαστηρίων δεξιοτήτων υλοποιήθηκε σε συνεργασία με το Α2 τμήμα του σχολείου μας ενημερωτική επίσκεψη από τον οδοντίατρο κο. Φασουλά Γεώργιο που είναι μέλος του Οδοντιατρικού Συλλόγου Αχαΐας προκειμένου να ενημερώσει τους μικρούς μαθητές για τις καθημερινές συνήθειες υγιεινής για τη διατήρηση της στοματικής υγείας τους.

 

Αρχικά, προβλήθηκε στον διαδραστικό πίνακα της τάξης μας μία λεπτομερής παρουσίαση από τον κο.Φασουλά.

 

Κατόπιν, δέχθηκε ερωτήσεις από τους μαθητές κι ακολούθησε συζήτηση σχετικά με την υγιεινή των δοντιών και τις σωστές διατροφικές συνήθειες.

 

Στη συνέχεια, ο οδοντίατρος ανέφερε στους μαθητές μερικές χρήσιμες συμβουλές που καλό είναι να μην ξεχνούν!

 

Στο τέλος, τους μαθητές περίμενε μία ευχάριστη έκπληξη. Ο κος. Φασουλάς τους έδειξε ανά ομάδες ιδιαίτερα κομψά μοντέλα εκμαγείων με όλα τα δόντια της στοματικής κοιλότητας των παιδιών αλλά και των ενηλίκων.

 

Οι μαθητές ενθουσιάστηκαν καθώς ήρθαν σε επαφή με μία αποτελεσματική απεικόνιση όλων των λεπτομερειών των δοντιών και των ασθενειών που προκαλούνται σ’ αυτά.

 

Τα εκμαγεία επίδειξης συνοδεύονταν από οδοντόβουρτσα και ο οδοντίατρος έκανε επίδειξη του σωστού τρόπου βουρτσίσματος στους μαθητές.

 

 

Μπορείτε αν θέλετε να κατεβάσετε προς ενημέρωσή σας την παρουσίαση που επέδειξε ο κος. Φασουλάς στην τάξη μας και ευγενικά μας την προσέφερε.

 

 

Οφέλη εκπαιδευτικής επίσκεψης οδοντίατρου

Γνωστικά οφέλη:

  • Απόκτηση βασικών γνώσεων για τη στοματική υγεία (π.χ. πώς σχηματίζεται η τερηδόνα, τι σημαίνει “πλάκα”, ποια τρόφιμα είναι φιλικά προς τα δόντια).
  • Κατανόηση της σημασίας της πρόληψης και της σωστής στοματικής υγιεινής.
  • Εξοικείωση με τον ρόλο του οδοντιάτρου και τα εργαλεία του ώστε να μειωθεί το άγχος των παιδιών για μελλοντικές επισκέψεις.

Συναισθηματικά – Ψυχολογικά οφέλη:

  • Μείωση του φόβου για τον οδοντίατρο, μέσα από το παιχνίδι, την αλληλεπίδραση και τις ζωντανές παρουσιάσεις.
  • Ανάπτυξη θετικής στάσης απέναντι στη φροντίδα του εαυτού και του σώματός τους.

Παιδαγωγικά οφέλη:

  • Βιωματική μάθηση μέσα από επίδειξη ή πρακτικές δραστηριότητες (π.χ. σωστό βούρτσισμα).
  • Σύνδεση θεωρίας και πράξης, καθώς εφαρμόζουν όσα έμαθαν στη σχολική καθημερινότητα και στο σπίτι.
  • Ενίσχυση της συνεργατικότητας και της επικοινωνίας, ειδικά αν γίνει σε μικρές ομάδες.

Τα δικά μας Βάζα με τα Χρυσάνθεμα – Α1′

Οι μαθητές προσέγγισαν τα φυτά της αυλής του σχολείου μας μέσω διαθεματικής προσέγγισης. Η δράση εντάσσεται στο πλαίσιο συμμετοχής του σχολείου μας στο διεθνές δίκτυο των «Οικολογικών Σχολείων» με τίτλο σχεδίου εργασίας “Πράσινες αυλές…χαρούμενα παιδιά!” και στη «Δράση Πρασίνου στα σχολεία της πόλης» σε συνεργασία με τον Δήμο Πατρέων με βιωματική και συμμετοχική δράση των μαθητών.

Μάθαμε για τον Βίνσεντ βαν Γκογκ (Vincent van Gogh)

Ο Βίνσεντ βαν Γκογκ ήταν ένας από τους σπουδαιότερους ζωγράφους όλων των εποχών. Γεννήθηκε το 1853 στην Ολλανδία και έζησε μια δύσκολη ζωή, γεμάτη προκλήσεις. Παρόλο που σήμερα θεωρείται ένας από τους πιο σημαντικούς καλλιτέχνες, στην εποχή του δεν είχε μεγάλη επιτυχία και πούλησε μόνο έναν πίνακα σε όλη του τη ζωή!

Αγαπούσε τα χρώματα και τα συναισθήματα που μπορούσε να εκφράσει μέσα από τη ζωγραφική. Χρησιμοποιούσε έντονες πινελιές και φωτεινά χρώματα για να δημιουργήσει μοναδικά έργα. Μερικοί από τους πιο γνωστούς πίνακές του είναι “Έναστρη Νύχτα”, “Ηλιοτρόπια” και “Το Δωμάτιό μου στην Αρλ”.

Βίνσεντ βαν Γκογκ (Τέχνη με τη Μάτι και τον Ντάντα)

Kids Love Art And Life

Δυστυχώς, είχε προβλήματα υγείας και ένιωθε συχνά λυπημένος. Παρόλα αυτά, η αγάπη του για την τέχνη τον έκανε να δημιουργήσει πάνω από 2.000 έργα σε μόλις 10 χρόνια! Σήμερα, οι πίνακές του βρίσκονται σε μουσεία σε όλο τον κόσμο και εμπνέουν μικρούς και μεγάλους.

Με αφορμή την παρατήρηση των λουλουδιών στην αυλή μας αλλά και τη βιωματική εμπειρία φύτευσης λουλουδιών που υλοποιήσαμε, εμπνευστήκαμε από τον πίνακα “Βάζο με Χρυσάνθεμα” (1886).

Το Βάζο με τα Χρυσάνθεμα

Ο πίνακας “Βάζο με Χρυσάνθεμα” είναι ένα από τα πολλά έργα που φιλοτέχνησε ο Βαν Γκογκ με λουλούδια. Τα λουλούδια ήταν ένα αγαπημένο του θέμα γιατί μπορούσε να πειραματιστεί με τα χρώματα και να αποδώσει φως και κίνηση.

 

Στον πίνακα αυτόν, βλέπουμε ένα απλό βάζο γεμάτο χρυσάνθεμα, βαμμένα με έντονα και ζεστά χρώματα. Τα χρυσάνθεμα είναι λουλούδια που συμβολίζουν τη χαρά, αλλά και τη μελαγχολία, κάτι που ταιριάζει πολύ στην προσωπικότητα του Βαν Γκογκ. Ο τρόπος που χρησιμοποίησε τα χρώματα και τις πινελιές του κάνει τα λουλούδια να φαίνονται ζωντανά και φωτεινά.

Αυτός ο πίνακας είναι ένα εξαιρετικό παράδειγμα του πόσο όμορφα μπορούσε να αποδώσει ο Βαν Γκογκ τη φύση, ακόμα και μέσα από ένα απλό βάζο με λουλούδια.

Ζωγραφική στο στυλ του Βαν Γκογκ

Αρχικά, ζήτησα από τα παιδιά να περιγράψουν τι βλέπουν στον πίνακα. Ποια χρώματα χρησιμοποιούνται; Πώς τους κάνει να νιώθουν; Στη συνέχεια, τους ζήτησα να φτιάξουν τα δικά τους βάζα με χρυσάνθεμα χρησιμοποιώντας και φυσικά υλικά που μπορούν να βρουν στην αυλή του σχολείου μας.

 

 

 

 

το «μαρτάκι» της αλληλεγγύης – Α1

Φοράμε το «μαρτάκι» της αλληλεγγύης και δίνουμε δύναμη στην εκπαίδευση!

Στο 4ο εργαστήριο δεξιοτήτων του τρίτου κύκλου των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων «Ενδιαφέρομαι και ενεργώΚοινωνική συναίσθηση και ευθύνη» στη θεματική “Ανθρώπινα δικαιώματα” με τίτλο του εργαστηρίου δεξιοτήτων « Είμαι παιδί κι έχω δικαιώματα» αποφασίσαμε να συμμετέχουμε στην καμπάνια «Η δύναμη είναι στο χέρι σου» που υλοποιείται από την Action Aid  Ελλάδας. Η δράση εντάσσεται και στο πλαίσιο των δράσεων ενεργού πολίτη στους 17 Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης (ΣΒΑ) – Sustainable Development Goals (SDGs) (μηδενική φτώχεια, μηδενική πείνα, καλή υγεία κι ευημερία, ποιοτική εκπαίδευση, λιγοτερες ανισότητες, συνεργασία για τους στόχους), που υλοποιούμε.

Πριν λίγες μέρες, παραλάβαμε τα αναμνηστικά βραχιολάκια της ενέργειας που θα μας θυμίζουν κάθε μέρα ότι είμαστε μέρος μίας μεγάλης προσπάθειας.

 

Το ξεχωριστό αυτό «μαρτάκι» έχει τη δύναμη:

  • Να δημιουργήσει μία νέα σχολική αίθουσα στο σχολείο, καθώς 103 μαθητές των 5 τάξεων συνωστίζονται σε δυο αίθουσες, με αποτέλεσμα τρεις διαφορετικές τάξεις να κάνουν μάθημα το πρωί- με τις δυο τάξεις στην ίδια αίθουσα- και οι άλλες δυο το απόγευμα. Με αυτό το έργο, θα εξασφαλίσουμε ένα ευνοϊκότερο περιβάλλον μάθησης για όλα τα παιδιά.
  • Να εξασφαλίσει τακτικά γεύματα για όλα τα παιδιά του σχολείου, καλύπτοντας εξ ολοκλήρου τα έξοδα του προγράμματος σίτισης, που είναι απαραίτητο, εξαιτίας της επισιτιστικής κρίσης που πλήττει τα τελευταία χρόνια την Κένυα.

Μπορούμε να τα καταφέρουμε όλοι μαζί και να φτιάξουμε έναν κόσμο πιο δίκαιο!

 

Μην ξεχνάτε παιδιά: Η δύναμη είναι στο χέρι σας! Πάμε να φτιάξουμε έναν καλύτερο και ηθικότερο κόσμο!

 

ΠΑΣΧΑΛΙΝΟ ΠΑΖΑΡΙ

“Αυτό το Πάσχα, οι λαμπάδες μας φωτίζουν και τις καρδιές… Στο σχολείο μας ετοιμάζουμε ένα πασχαλινό παζάρι με χειροποίητες λαμπάδες, και όλα τα έσοδα θα διατεθούν για τις ανάγκες των αδέσποτων ζώων. Στο πλαίσιο του προγράμματος ‘Ενεργός Πολίτης’, που καλλιεργεί την αγάπη για τα ζώα και την αξία της προσφοράς, οι μαθητές της Στ’ Δημοτικού θα επισκεφθούν το Δημοτικό Κυνοκομείο Δρεπάνου για να προσφέρουν φαγητό, δώρα και άπλετη φροντίδα. Σας περιμένουμε να στηρίξετε αυτή τη μικρή πράξη αγάπης που μπορεί να αλλάξει τον κόσμο — έστω και για μια ουρά που κουνιέται!”

archeio lhpshs

Επίσκεψη στο Ναυτικό Μουσείο

Την Πέμπτη, 3/4/25′, η Ε’ και η ΣΤ’ τάξη επισκέφτηκαν το Ναυτικό Μουσείο στην Αθήνα.

Κάποιες φωτογραφίες δείχνουν το εσωτερικό του πλωτού μουσείου “Νεράιδα”. Το “Νεράιδα” αποτελεί ένα ιδιαίτερο μουσειακό κέλυφος. Στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα που παρακολούθησαν οι μαθητές μας παρουσιάστηκε εν συντομία η ιστορία του πλοίου,  από τη ναυπήγησή του το 1939 έως την ολοκλήρωση της ανακατασκευής του το 2010. Οι μαθητές παρατήρησαν μέρη και εξαρτήματα του πλοίου, όπως το παλαιό πηδάλιο, καθώς και πλήθος φωτογραφιών, επιχειρηματικών, προσωπικών και δημοσίων εγγράφων, αντικειμένων, ομοιωμάτων και οπτικοακουστικού υλικού. 

Κάποιες άλλες φωτογραφίες δείχνουν την περιήγηση των μαθητών μας στον Φλοίσβο της Μαρίνας του Πειραιά και την επίσκεψή μας στους κήπους του Ιδρύματος “Σταύρος Νιάρχος”. Τα παιδιά ανέβηκαν στον εξωτερικό χώρο της Κεντρικής Βιβλιοθήκης, πάνω από τους κήπους, απ’ όπου παρατήρησαν όλη την Αθήνα, μέσα από τα εγκατεστημένα τηλεσκόπια.

011 01 041 04 05 06 08 10 21 26

Κίνημα της αγκαλιάς

Δημοσίευση των δράσεων μας για το “Κίνημα της αγκαλιάς”

Ευχαριστούμε πολύ την Σόνια Τάσση, Υπεύθυνη Σχεδίου Δράσης και τη Θεοδώρα Κουρεμένου, Διευθύντρια σχολικής μονάδας Σοφικού Κορινθίας για τη δημοσίευση των δράσεων μας στο πλαίσιο του δικτύου σχολείων “Το κίνημα της αγκαλιάς”.

Στο παρακάτω link θα βρείτε την παρουσίαση που ετοίμασαν για το  “Κίνημα της αγκαλιάς”.

Μας αναφέρουν στο email που μας απέστειλαν ότι:

Θέλουμε να σας ευχαριστήσουμε μέσα από την καρδιά μας για την αποδοχή της πρωτοβουλίας μας να ενώσουμε τις αγκαλιές μας!!! Είσαστε όλοι/ες μοναδικοί/ες και μας συγκινήσατε!!!

Παιχνίδια της σχολικής αυλής με ΑΓΚΑΛΙΕΣ

Τα “Παιχνίδια της σχολικής αυλής με ΑΓΚΑΛΙΕΣ” εντάσσονται στις δράσεις που πραγματοποιούνται τον Ιανουάριο και τον … Συνεχίστε να διαβάζετε το Παιχνίδια της σχολικής αυλής με ΑΓΚΑΛΙΕΣ.

 

Μια αγκαλιά για να θυμάσαι!!!

Η δράση “Μια αγκαλιά για να θυμάσαι” εντάσσεται στις δράσεις που πραγματοποιούνται τον Ιανουάριο και τον … Συνεχίστε να διαβάζετε το Μια αγκαλιά για να θυμάσαι!!!.

Ο Τοίχος της Αγάπης

 Σε συνέχεια των δράσεων που υλοποιούμε τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο στο σχολείο μας, αλλά και … Συνεχίστε να διαβάζετε το Ο Τοίχος της Αγάπης.

φύτευση λουλουδιών

Βιωματική εμπειρία φύτευσης λουλουδιών

Την Τετάρτη 5 Μαρτίου στο μάθημα της Μελέτης Περιβάλλοντος διδαχθήκαμε την ενότητα “Ποια φυτά ζουν στον τόπο μου”. Μπορείτε να δείτε την παρακάτω ανάρτηση με ένα προτεινόμενο σχέδιο διδασκαλίας.

Οι επόμενες δύο δραστηριότητες επεξεργασίας, εμβάθυνσης κι εφαρμογής της νέας γνώσης που υλοποιήσαμε εντάσσονται μέσω διαθεματικής προσέγγισης στις δράσεις που υλοποιούνται στο πλαίσιο συμμετοχής του σχολείου μας στο διεθνές δίκτυο των «Οικολογικών Σχολείων» και στη «Δράση Πρασίνου στα σχολεία της πόλης» σε συνεργασία με τον Δήμο Πατρέων με βιωματική και συμμετοχική δράση των μαθητών.

Θα ήθελα να ευχαριστήσω τον κο. Κουτρούμπα Διονύσιο, ιδιοκτήτη του Ανθοπωλείου Κουτρούμπας, για τη θετική ανταπόκρισή του στην πρόσκληση μου για συνεργασία ως επαγγελματίας κι ειδικός στο μάθημα για την υλοποίηση των δύο παρακάτω δραστηριοτήτων.

Η επίσκεψη του ειδικού επιστήμονα κου. Κουτρούμπα στη σχολική τάξη αποτελεί μια σημαντική ευκαιρία για βιωματική μάθηση, εμπλουτίζοντας τη διδακτική εμπειρία και ενισχύοντας το ενδιαφέρον των μαθητών, καθώς εργάζεται καθημερινά με φυτά και λουλούδια και φέρνει στην τάξη πραγματικές γνώσεις και εμπειρίες.

Οι μαθητές δεν μαθαίνουν μόνο από τα βιβλία, αλλά έρχονται σε επαφή με αυθεντικές πληροφορίες που τους βοηθούν να κατανοήσουν καλύτερα τη νέα γνώση. Η μάθηση γίνεται πιο ενδιαφέρουσα, καθώς οι μαθητές βλέπουν και αγγίζουν λουλούδια και φυτά, συνδέοντας τις γνώσεις τους με την καθημερινότητα. Αυτή η προσέγγιση ευνοεί τη διαφοροποιημένη μάθηση, καθώς κάθε παιδί μαθαίνει μέσα από εμπειρία και πρακτική εφαρμογή.

Δραστηριότητα 1 : «Ταξινομούμε τα Λουλούδια ανάλογα με το Περιβάλλον τους!»

Μετά την ολοκλήρωση της δραστηριότητας, οι μαθητές αναμένεται να:

  • Συγκρίνουν τα χαρακτηριστικά των φυτών για να τα ταξινομήσουν σωστά.
  • Συνεργαστούν και να ανταλλάξουν απόψεις μέσα στις ομάδες τους.
  • Ευαισθητοποιηθούν σχετικά με τη βιοποικιλότητα και τη φροντίδα της φύσης.
  • Οι μαθητές χωρίζονται σε 4 ομάδες. Κάθε ομάδα παίρνει διάφορα λουλούδια και φυτά που έφερε στην τάξη μας ο κος. Κουτρούμπας.
  • Τα παιδιά, μέσα από συζήτηση, προσπαθούν να αποφασίσουν σε ποιο περιβάλλον ζει το κάθε λουλούδι.

 

  • Κάθε ομάδα τοποθετεί τα λουλούδια στο αντίστοιχο καλάθι και συζητούν τις επιλογές τους.

 

 

Δραστηριότητα 2 : « Φυτεύω, Φροντίζω, Μεγαλώνω»

 

Μετά την ολοκλήρωση της δραστηριότητας, οι μαθητές αναμένεται να:

  • Αναγνωρίζουν βασικά βήματα φύτευσης λουλουδιών.
  • Κατανοούν τι χρειάζονται τα φυτά για να επιβιώσουν (ήλιος, νερό, χώμα).
  • Συμμετέχουν στη φύτευση, φροντίδα και παρακολούθηση ενός φυτού.
  • Εκφράζουν απόψεις για τη σημασία της φροντίδας των φυτών και πώς συμβάλλουν στο περιβάλλον.
  • Δημιουργούν καρτέλες φροντίδας για τα λουλούδια που φύτεψαν.

 

 

Η δραστηριότητα περιλαμβάνει μια βιωματική εμπειρία φύτευσης λουλουδιών με την καθοδήγηση του κου. Κουτρούμπα και της εκπαιδευτικού.

 

 

Ο κος. Κουτρούμπας εξήγησε στα παιδιά:

  • Τι χρειάζονται τα φυτά για να μεγαλώσουν (ήλιος, νερό, χώμα).
  • Πώς φυτεύουμε ένα λουλούδι βήμα προς βήμα είτε με σπόρους είτε με μεταφύτευση σε γλάστρα.
  • Πώς φροντίζουμε τα φυτά.

 

 

Στη συνέχεια, τα παιδιά χωρίζονται σε τέσσερις ομάδες και φυτεύουν λουλούδια σε γλάστρες με σκοπό τον καλλωπισμό της αυλής του σχολείου. Κάθε ομάδα αναλαμβάνει ένα διαφορετικό είδος φυτού.

 

 

Κατόπιν, κάθε ομάδα δίνει όνομα στο λουλούδι της και δημιουργεί μια μικρή καρτέλα με το όνομα του φυτού και μία οδηγία φροντίδας (π.χ. «Μας ποτίζετε κάθε δύο μέρες!»).

 

 

Παγκόσμια Ημέρα του Νερού

Παγκόσμια Ημέρα του Νερού: Το πολύτιμο αγαθό

Η Παγκόσμια Ημέρα του Νερού γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 22 Μαρτίου και είναι μια μέρα που μας υπενθυμίζει πόσο σημαντικό είναι το νερό για τη ζωή μας και για τον πλανήτη μας.

Η δράση εντάσσεται στο Πρόγραμμα Σπουδών Δράσεις Ενεργού Πολίτη στον 4ο στόχο “Ποιοτική Εκπαίδευση” και στον 6ο στόχο Βιώσιμης Ανάπτυξης (ΣΒΑ) – Sustainable Development Goals (SDGs) “Καθαρό Νερό και Αποχέτευση” .

Τι είναι το νερό και γιατί το χρειαζόμαστε;

Το νερό είναι απαραίτητο για όλους τους ζωντανούς οργανισμούς:

  • Οι άνθρωποι το πίνουμε για να ζούμε και το χρησιμοποιούμε για να πλενόμαστε και να μαγειρεύουμε.
  • Τα ζώα και τα φυτά χρειάζονται νερό για να μεγαλώσουν και να επιβιώσουν.
  • Το βρίσκουμε στη βροχή, στις λίμνες, στα ποτάμια και στις θάλασσες.

Το ταξίδι της σταγόνας

Ο κύκλος του νερού μέσα από μια ιστορία με κεντρικό ήρωα την “Σταγόνα” που ξεκινάει ένα ταξίδι. Φτιάχτηκε από την ομάδα παιδιών που ασχολήθηκαν με τη θεματική ενότητα “Ο κύκλος του νερού” με τη βοήθεια της εκπαιδευτικού. Συνεργάστηκαν για την δημιουργία της ιστορίας και την εικονογράφηση ( που έγινε σε χαρτόνι). Εδώ έχουμε την ψηφιακή αφήγηση.

Τα παραμύθια της Νέλλης

“Το Ταξίδι της Σταγόνας” – Κινητικό Παιχνίδι

  • Τα παιδιά παριστάνουν σταγόνες νερού και ταξιδεύουν σε διάφορες μορφές:
    • Σύννεφα (πηδάνε σαν να είναι στον ουρανό)
    • Βροχή (κάνουν μικρά γρήγορα βήματα)
    • Ποτάμι (προχωρούν σε σειρά κυματιστά)
    • Θάλασσα (κουνάνε τα χέρια τους σαν κύματα).

Δείτε στιγμιότυπα από το θεατρικό παιχνίδι στην τάξη μας

Μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε και το επόμενο τραγούδι μουσικοκινητικής αγωγής με θέμα το νερό και τη σπουδαιότητα του στον πλανήτη μας . Πλένουμε το σώμα μας, τσαλαβουτάμε στις λακούβες, γινόμαστε κύματα ψηλά , ψαράκια που κολυμπούν αλλά και λουλουδάκια που μαραίνονται χωρίς νερό.


U and I in mUsIc

Μπορούμε να το σπαταλάμε;
Δυστυχώς, το καθαρό νερό δεν είναι άπειρο. Σε πολλά μέρη του κόσμου, οι άνθρωποι δεν έχουν αρκετό νερό. Γι’ αυτό, πρέπει να το χρησιμοποιούμε με προσοχή!

“Βρες τη Σπατάλη” – Παρατήρηση στο Σχολείο

  • Κάνουμε μια μικρή εξερεύνηση στην τάξη και στις τουαλέτες του σχολείου.
  • Βρίσκουμε αν κάποια βρύση στάζει ή αν αφήνουμε το νερό να τρέχει χωρίς λόγο.
  • Φτιάχνουμε μια λίστα με τρόπους να εξοικονομήσουμε νερό!

 

Λάχανα και Χάχανα – Το Νερό… Νεράκι

Τα Hahana Kids και ο Τάσος Ιωαννίδης, σε συνεργασία με την Παιδική Χορωδία Σπύρου Λάμπρου, παρουσιάζουν το “Το Νερό… Νεράκι” από το άλμπουμ “Λάχανα και Χάχανα – Ο Καλός Μου Εαυτός”.

Hahana Kids

 

Πώς μπορούμε να εξοικονομήσουμε νερό;

Κλείνουμε τη βρύση όταν βουρτσίζουμε τα δόντια μας.
Κάνουμε γρήγορο ντους αντί για μπάνιο.
Ποτίζουμε τα φυτά με νερό που έχει περισσέψει από το πλύσιμο των φρούτων.
Δεν πετάμε σκουπίδια σε ποτάμια και λίμνες!

Κατασκευή Μοντέλου Κύκλου του Νερού

Φτιάξαμε μία χειροτεχνία που απεικονίζει τον κύκλο του νερού και οι μαθητές εμπέδωσαν όσα έμαθαν.

 

 

  • Φτιάχνουμε ένα απλό πείραμα μέσω του οποίου τα παιδιά μαθαίνουν τον φυσικό κύκλο του νερού!
    • Βάζουμε νερό σε ένα διάφανο ποτήρι.
    • Το σκεπάζουμε με μεμβράνη και το αφήνουμε στον ήλιο.
    • Βλέπουμε πώς δημιουργείται υγρασία και σταγόνες (εξάτμιση – υγροποίηση – βροχή).

 

Η Παγκόσμια Ημέρα Νερού είναι μια ξεχωριστή μέρα για να μάθουμε για το πιο πολύτιμο αγαθό του πλανήτη μας, το νερό!

ΝΤΟΚΤΟΡ ΓΟΥΑΪ?

Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα «ΝΤΟΚΤΟΡ ΓΟΥΑΪ? και οι Υπερδυνάμεις της Επιστήμης» στο εργοστάσιο της Α.Ε. Τσιμέντων ΤΙΤΑΝ

 

Την Πέμπτη 27 Φεβρουαρίου με το Α2 τμήμα του σχολείου μας και τα δύο τμήματα της Β τάξης στο πλαίσιο του 4ου κύκλου εργαστηρίων δεξιοτήτων στη θεματική “Δημιουργώ και καινοτομώ Δημιουργική σκέψη και πρωτοβουλία” με υποθεματική: STEM – Εκπαιδευτική Ρομποτική και τίτλο “Γινόμαστε μικροί φυσικοί” επισκεφθήκαμε το εργοστάσιο της Α.Ε. Τσιμέντων ΤΙΤΑΝ προκειμένου να υλοποιήσουμε δύο εκπαιδευτικά προγράμματα χωρίς οικονομική επιβάρυνση για τους μαθητές:

  • «ΝΤΟΚΤΟΡ ΓΟΥΑΪ? και οι Υπερδυνάμεις της Επιστήμης»
  • «Ασφάλεια στο Σπίτι»

Ας δούμε αναλυτικότερα με τι ασχοληθήκαμε:

Η επιστήμη γεννήθηκε από την ανάγκη του ανθρώπου να βρίσκει απαντήσεις στις απορίες του και να εξελίσσεται διαρκώς μέσα από τα ατέρμονα ερωτήματά του. Οι σύγχρονοι «μικροί εξερευνητές» που αποζητούν ενστικτωδώς τη γνώση, εξοικειώνονται ολοένα με τελευταίας λέξης τεχνολογίες και αναζητούν ευκαιρίες για να έρχονται σε επαφή με την επιστήμη και την έρευνα. Αυτή η ανάγκη για διαδραστική, εμπνευσμένη και καινοτόμα προσέγγιση των σημερινών δεδομένων τους, γίνεται η βάση για το συναρπαστικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα που σχεδίασε το Εθνικό Κέντρο Έρευνας Φυσικών Επιστημών «ΔΗΜΟΚΡΙΤΟΣ» σε συνεργασία με τον όμιλο ΤΙΤΑΝ.

 

ΧΤΙΖΟΝΤΑΣ ΜΕ ΧΗΜΙΚΑ ΜΟΡΙΑ

Ήταν ένα ολοκληρωμένο και ηλικιακά στοχευμένο διαδραστικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα μέσα από παιχνίδια, πειράματα και πληροφορίες διάρκειας 90 λεπτών. Περάσαμε τη λευκή πόρτα και αντικρίσαμε μία υπέροχη αίθουσα!!

Αρχικά, οι τρεις εκπαιδευτές εξήγησαν στα παιδιά κάποιες βασικές αρχές για το πώς οικοδομείται η ύλη από τα άτομα που σχηματίζουν μόρια (μεγάλες καρτέλες δείχνουν άτομα και μόρια με απλό τρόπο).

 

Στη συνέχεια, έδωσαν στους μαθητές πλαστελίνες με διαφορετικά χρώματα. Κάθε χρώμα αντιπροσωπεύει ένα διαφορετικό χημικό στοιχείο. Τα παιδιά κάθισαν γύρω από το τραπέζι με το επιτραπέζιο παιχνίδι τύπου Trivial και χωρίστηκαν σε ομάδες.

 

Τους μοιράστηκαν (σαν σε επιτραπέζιο παιχνίδι) καρτέλες με διαφορετικούς στερεοχημικούς τύπους (σαν τρισδιάστατα γλυπτά) και κλήθηκαν να σχηματίσουν με πλαστελίνη τα άτομα και χρησιμοποιώντας οδοντογλυφίδες να τα ενώσουν σχηματίζοντας μόρια. Η ομάδα που τελειώνει πρώτη, κερδίζει τον γύρο του παιχνιδιού.

 

Σκοπός ήταν οι μαθητές να οπτικοποιήσουν ορισμένες χημικές ουσίες τις οποίες συναντάμε στην καθημερινότητα, όπως το νερό, το οινόπνευμα, το ξύδι και ο γύψος, η βανίλια, η μέντα, η ζάχαρη.

 

Οι μικροί εξερευνητές ακολουθούν τον ΝΤΟΚΤΟΡ ΓΟΥΑΪ σε ένα κυνήγι θησαυρού. Λάφυρά τους τα χημικά μόρια, οι χημικές ενώσεις, τα στερεά, τα υγρά και τα αέρια. Μέσα από ένα διασκεδαστικό και ευφάνταστο επιτραπέζιο παιχνίδι γνώρισαν τα χημικά μόρια, έμαθαν για τα μείγματα και τις διαφορετικές καταστάσεις της ύλης και έφτιαξαν χημικές ενώσεις.

 

ΜΙΚΡΟΣΚΟΠΙΚΗ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ

Οι μαθητές ενημερώθηκαν για την μικροσκοπία και παρατήρησαν βιολογικά δείγματα στο μικροσκόπιο.

 

Στη συνέχεια, ακολούθησε διάλειμμα όπου προσφέρθηκαν δωρεάν στους μαθητές και στις εκπαιδευτικούς σάντουιτς και χυμοί.

 

Τέλος, ακολούθησε το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Ασφάλεια στο Σπίτι» με διάρκεια 30-40 λεπτά.

 

Σας ευχαριστούμε πολύ για τη φιλοξενία στον υπέροχο χώρο σας και για την εξαιρετική συνεργασία που είχαμε!

ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΔΗΜΟΚΡΙΤΟΥ

Από το έτος ίδρυσής του το 1960 μέχρι σήμερα, το Εθνικό Κέντρο Έρευνας Φυσικών Επιστημών «ΔΗΜΟΚΡΙΤΟΣ» αναζητά την αλήθεια μέσα από την επιστημονική ανακάλυψη. Σε κάθε βήμα της επιτυχημένης του αποστολής ο Δημόκριτος πρωτοπορεί σε έρευνες αιχμής στις Φυσικές Επιστήμες.

Σήμερα αποτελεί το μεγαλύτερο πολυεπιστημονικό ερευνητικό κέντρο της Ελλάδας με περίπου 200 μόνιμους ερευνητές και περισσότερους από 500 επιστήμονες που απασχολούνται σε έργα χρηματοδοτούμενα από κρατικά κονδύλια, την Ευρωπαϊκή Ένωση, διεθνείς οργανισμούς και την ελληνική και διεθνή βιομηχανία. Η μεγάλη πορεία του ιστορικού αυτού ερευνητικού κέντρου ξεδιπλώνεται στην έκθεση μέσα από την παρουσίαση των επιτευγμάτων του μεγάλης επιστημονικής και τεχνολογικής αξίας.

Το ΕΚΕΦΕ «Δημόκριτος» είναι Δημόσιο, Διεπιστημονικό Ερευνητικό Κέντρο στις Φυσικές Επιστήμες, με παράλληλες δραστηριότητες στην Εκπαίδευση, την Επικοινωνία της Επιστήμης και την Υποστήριξη της Καινοτομίας. Περιλαμβάνει πέντε Ινστιτούτα: Νανοεπιστήμης & Νανοτεχνολογίας – Πυρηνικών & Ραδιολογικών Επιστημών & Τεχνολογίας, Ενέργειας & Ασφάλειας – Πυρηνικής και Σωματιδιακής Φυσικής – Βιοεπιστημών και Εφαρμογών – Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών.

Με στόχο τη γνωριμία διαφορετικών ηλικιακών και κοινωνικών ομάδων με την επιστήμη, το
«ΔΗΜΟΚΡΙΤΟΣ» υποστηρίζει και συμμετέχει στη διοργάνωση μεγάλων εκδηλώσεων, ανοικτών στο ευρύ κοινό, όπως η «Βραδιά Ερευνητή», το «Αthens Science Festival», κλπ.

Με έναυσμα το τεράστιο ενδιαφέρον των σχολείων, των οικογενειών αλλά και των ίδιων των μαθητών να συμμετέχουν σε τέτοιου τύπου διαδραστικές εκπαιδευτικές δράσεις και με σκοπό την ευαισθητοποίηση των μαθητών σε θέματα φυσικών επιστημών, έρευνας και τεχνολογίας, το ΕΚΕΦΕ «ΔΗΜΟΚΡΙΤΟΣ» αναπτύσσει νέα εκπαιδευτικά προγράμματα για μαθητές του Δημοτικού, του Γυμνασίου και του Λυκείου έχοντας και την έγκριση του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού (αρ. Πρωτ. Φ.1/ΔΝ/ 19606/Δ7).

Η συνεργασία με τον Όμιλο ΤΙΤΑΝ ενισχύει την προσπάθεια του ΕΚΕΦΕ «ΔΗΜΟΚΡΙΤΟΣ» για την επαφή των μαθητών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης με την επιστήμη, με έμφαση στην πρακτική τους ενασχόληση (hands on) με πειράματα μέσα σε περιβάλλον εργαστηρίου, στο χτίσιμο συνείδησης (awareness) σε θέματα έρευνας και επιστημονικών εξελίξεων και στη δημιουργική τους έκφραση. Ταυτόχρονα, δίδεται η μοναδική ευκαιρία να γνωρίσουν οι μαθητές απομακρυσμένων από το κέντρο περιοχών, τις δραστηριότητες του μεγαλύτερου Ερευνητικού Κέντρου της Ελλάδας.