Συζήτηση και γνωριμία με τις αγροτικές εργασίες του Φθινοπώρου -“Όργωμα-Σπορά”:
-Εκπαιδευτικοί στόχοι:
-Εμπλουτισμός και διεύρυνση των γνώσεων τους γύρω από τις φθινοπωρινές εργασίες των ανθρώπων.
-Εμπλουτισμός και διεύρυνση των γνώσεών τους γύρω από την ανάπτυξη των φυτών, τις συνθήκες και τους παράγοντες που επηρεάζουν την ανάπτυξή τους.
-Μέσα από τη βιωματική προσέγγιση, να ανακαλύψουν τη χρησιμότητα των σπόρων, πώς παράγονται, αλλά και τον κύκλο ζωής των φυτών.
-Εμπλουτισμός λεξιλογίου και γλωσσικής έκφρασης.
-Καλλιέργεια μαθηματικών εννοιών ( διαδοχή, εξέλιξη, αρίθμηση ποσοτήτων, αντιστοίχηση, χωρητικότητα κ.λ.π.) Γνωριμία με τον πίνακα διπλής εισόδου.
-Καλλιέργεια παρατήρησης, συνεργασίας, κριτικής σκέψης, δημιουργίας, λεπτής κινητικότητας.
-Αξιοποίηση της τεχνολογίας.
– Εικόνες αναφοράς για τη διαδικασία του οργώματος της γης (από Pinterest):
-ΤΕΧΝΗ: “Το όργωμα” του Θεόφιλου (σχετική συζήτηση, σύγκριση των μέσων και εργαλείων παλαιότερων εποχών με τη σύγχρονη):
–ΓΛΩΣΣΑ: Εικόνες αναφοράς για ανάγνωση και γραφή (οπτική αναγνώριση και προσπάθεια γραφής)(Pinterest):
– Γνωριμία με τους σπόρους, τα είδη και τις ονομασίες τους (Pinterest):
–ΦΥΣΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ : Γνωριμία και συζήτηση για τα μέρη του φυτού, τη χρησιμότητά τους (ρίζα- βλαστός- φύλλα -άνθος) και τις απαραίτητες συνθήκες που χρειάζεται η ανάπτυξή του (χώμα-νερό-ήλιος) (οπτικό υλικό από Pinterest):
-ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ: Γνωριμία με τον κύκλο ζωής των φυτών – στάδια εξέλιξης.
– Αρχίζει η σπορά, παρατηρούμε την ανάπτυξη των φυτών σε διάφορες φάσεις τους:
-ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ: Παίζοντας με τους σπόρους ( καλλιέργεια λεπτής κινητικότητας, μαθηματικές έννοιες ομαδοποίησης, αρίθμησης, χωρητικότητας, εξέλιξη). Φυτεύουμε τα δικά μας σποράκια (φακές και φασόλια). Παρατηρούμε τα εξελικτικά στάδια ανάπτυξης του φυτού και συζητάμε για τις κατάλληλες συνθήκες που χρειάζονται γι αυτήν. Πείραμα: αφήνουμε ένα γλαστράκι στο παράθυρο (κοντά στο φως του ήλιου), ένα στο ντουλάπι (που δεν υπάρχει φως), ένα στο παράθυρο αλλά χωρίς να το ποτίζουμε με νερό κι ένα στο σκοτάδι χωρίς νερό.Παρατηρούμε και καταγράφουμε σε πίνακα διπλής εισόδου τι συμβαίνει (σχ. έτος: 2019-20):
-Ετοιμάζουμε το σκιάχτρο για το γλαστράκι μας και σαν μικροί γεωργοί, φυτεύουμε φακές και φασόλια στο χώμα και τα ποτίζουμε να μεγαλώσουν (σχ. έτος 2021-22):
-Παρατηρούμε τα στάδια ανάπτυξης των φυτών μας μέρα με τη μέρα:
– Από το σιτάρι στο ψωμί (Pinterest):
-Επίσκεψη στο αρτοποιείο του Τριλόφου (2019):
Ετοιμάσαμε ομαδική κάρτα για να τους ευχαριστήσουμε:
– Γίναμε φουρνάρηδες και με αλεύρι και νερό, τυρί κι ελιές, ζυμώσαμε τυροελαιοψωμάκια (2019):
-Οι μικροί μάγειρες του 2021, φόρεσαν τα καπέλα τους κι είναι έτοιμοι για “δράση”!! Το ζυμαράκι μας “κοιμήθηκε” στα ζεστά και φούσκωσε, οι ελιές και το τυρί ψιλοκόπηκαν και όλα περιμένουν τα παιδικά χεράκια για να τα ενώσουν-ζυμώσουν!! Αρχίσαμε τη διαδικασία τηρώντας τα απαραίτητα μέτρα προστασίας από τον κορωνοϊό! Ευχαριστούμε τη μαμά της Χριστίνας και τη γιαγιά της Δήμητρας για τη βοήθεια!!
-Κι αφού νιώσαμε πόσο μαλακό είναι το ζυμάρι και παίξαμε μαζί του, ετοιμάσαμε τα τυροελαιοψωμάκια μας!Έτοιμα για ψήσιμο:
-ΓΛΩΣΣΑ: Αντιγράψαμε τη συνταγή για να την προτείνουμε στη μαμά:
-Έτοιμα να τα γευτούμε! Τα τυλίγουμε για να κεράσουμε και στο σπίτι:
– Ενδεικτικά φύλλα εργασίας στη γλώσσα και τα μαθηματικά για εμπέδωση του θέματος:
-Μαθηματικές έννοιες: Σειραθέτηση εικόνων-εξέλιξη (κόβω και βάζω στη σωστή σειρά):
-Σχετικά βίντεο και τραγούδι: